Nekromanti Vad hände med Eon 1?

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Thalamur [OT]

"Jag tyckte mest det var synd, att Thalamur som hittils framställts som en onyanserat ondskefull totalitär förtryckarstat, gjorde det också i modulen om det egna landet."

Jag förstår fortfarande inte hur du har fått dne bilden. När jag läste igenom den tycktes det mig som om Thalamur var ett av de få mundanska riken som hade någon form av upplysningsideologi och faktiskt gav sitt vanliga folk en viss chans (rätt liten, men ändå) att stiga till motsvarande adelsrang. Visst, det finns förtryckande element, men den huvudsakliga skillnaden mot Jargien och Consaber tycks vara att Thalamur är mer kompetenta. :gremsmirk: Thalamur tycks ligga på ungefär samma förtrycksnivå som övriga stater, men med mer okonventionella mål och metoder. Av någon anledning tycks ju folk anse att feodal monarki fortfarande kan vara ett fint styrelseskick, medan andra former av diktatur genomgående porträttreras som dåliga.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Vandöda

Appropå de här lischerna och deras horder av vandöda som nu för tiden verkar överallt kan jag bara påpeka att jag bara har hittat en enda lisch omnämnd i Eon, och kanske fyra individer som aktivt skulle skicka en massa vandöda på folk (varav en mest är ett rykte och en bor i en djungel långt bort och producerar homunculi).

Om man ser det som att nekromantiker finns överallt är det ens eget problem, för mig är de sällsynta individer som håller till på mer folktomma platser där de studerar döden. Reanimatörer och maleficatorer är för mig i klar minoritet mot nekrologerna. En nekromantiker är något som är sällsynt att stöta på, och de försöker främst hålla sig undan andra människor av uppenbara anledningar (högafflar och facklor någon?).

Jag kan hålla med om att Vanöda & Nekromanti lätt ger ett annat intryck, men då är det upp till spelledaren att moderera världen efter det man ska spela. Nekromantiker utgör inte en femtedel av befolkningen, och vandöda hittar man främst på undangömda platser i vildmarken, för annars har de upptäckts och förgorts för länge sedan.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Thalamur [OT]

Nu är jag i och för sig väldigt olämplig att svara på detta inlägg eftersom jag trots allt författat boken och således är min åsikt minst sagt färgad. Det som dock Pendragon nämner i sin recension om "ondskan", "saurontorn" och slavar som offras (Thalamur som inte ens har slavar) ser jag inte alls i Thalamur. Men "Perception is reality" som de säger och alla betraktar nog modulen annorlunda beroende på ens utgångsläge.

Däremot så kan jag hålla med om att Thalamur är en förtryckarstat. Alla Mundans länder är ju diktaturer på ett eller annat sätt. Frågan är om folket i Thalamur har det sämre än folket i Consaber där det finns livegna och trälar. Det tas däremot upp mer tydligt i Thalamur att orättvisor finns medan i Consaber så antas det att folket finner sig i förtrycket. Detta dels för att det ger upphov till intriger och dels för att rollpersoner i Thalamur blir satta inför moraliska val.

Sedan fann jag personligen inget nöje i att skriva Thalamur som en irl-historisk rippoff - det skulle bara kännas trist.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Thalamur [OT]

Av någon anledning tycks ju folk anse att feodal monarki fortfarande kan vara ett fint styrelseskick, medan andra former av diktatur genomgående porträttreras som dåliga.
Tror att det beror på hur man skriver det. Om man bara nämner att det finns livegna, trälar och liknande samt att riket styrs av en vis kung och de slåss mot en fiende i väster som är jätteond så känns det rätt så okej. Om man skulle börja peka på att trälarna och de livegna i landet har det dåligt så blir det plötsligt en inre moralisk konflikt. Men det beror lite på författarens mening med modulen och den känsla man vill få fram.

Sedan tror jag inte att någon på allvar tror att ett feodalt styre med livegna är ett "bra" sådant.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Thalamur [OT]

Nja, men visa och goda kungar är fortfarande en stapelvara inom standardfantasyn, medan det finns betydligt färre visa och goda generalissimo-på-livstid, överstepräster eller magikrater, trots att de nämnda kungarna är exakt lika diktatoriska som de senare. Feodalromantiken har fortfarande inflytande över folk.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Skyldig as charged!

och var Sauronkommentaren kommer från begriper jag inte, det är alls icke så
Det är nog mitt ordval som spökar från recensionen. Saurontornskommentaren syftade mer specifikt dels på den överdesignade thalaskiska arkitekturen och dels bristen på nyansering framförallt bland magikraterna.

/Joel
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Thalamur [OT]

Det som dock Pendragon nämner i sin recension om "ondskan", "saurontorn" och slavar som offras (Thalamur som inte ens har slavar) ser jag inte alls i Thalamur.
Slavar användes i en mild överdrift. Givetvis offrar thalasker helst kidnappade småbarn ur folket.

Däremot så kan jag hålla med om att Thalamur är en förtryckarstat. Alla Mundans länder är ju diktaturer på ett eller annat sätt. Frågan är om folket i Thalamur har det sämre än folket i Consaber där det finns livegna och trälar. Det tas däremot upp mer tydligt i Thalamur att orättvisor finns medan i Consaber så antas det att folket finner sig i förtrycket.
Jag håller helt med, men om man jämför Consabermodulen med Thalamurmodulen så framställs t ex magikraterna som maktfullkomliga despoter hela högen, medans Consabers kung är rättvis, rejäl och hederlig. Dentonen håller i sig ganska bra i bägge modulerna vilket får thalaskerna att framstå som skurkarna, även om folket i Thalamur antagligen har det bra mycket bättre än vanligt folk i Consaber. Det är dock ett antagande från min sida efter som Thalamurmodulen är en smula bristfällig vad det gäller information om folket. Men det har du nog hört förr, vill jag minnas.

/Joel is reality
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Thalamur [OT]

Slavar användes i en mild överdrift. Givetvis offrar thalasker helst kidnappade småbarn ur folket.
???


Jag håller helt med, men om man jämför Consabermodulen med Thalamurmodulen så framställs t ex magikraterna som maktfullkomliga despoter hela högen, medans Consabers kung är rättvis, rejäl och hederlig.
Då är det väl bara en fråga om vilken syn som är mest sann och riktig. Sedan tycker jag inte att magikraterna är likadana allihop - alla har dock betalat ett pris i sin kamp efter makten. Att beskriva alla nio som rättvisa, rejäla och hederliga hade bara känts fel, omotiverat och hmmm knäppt. Alla drivs ju av egna mål, och målet är ofta makt. Consabers kung är ju född till sin maktposition.
 

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
Re: Thalamur [OT]

Maria går på vägen som leder in till byn
hon sjunger och hon skrattar åt lärkorna i skyn
Hon är på väg till torget för att sälja lite bröd
och solen stiger varm och stor och färgar himlen röd

Då möter hon en herre på en häst med yvig man
Han säger:-Jag är kungens man som tar vad jag vill ha
Och du är alltför vacker för att inte ha nån man
följ med mig in i skogen ska jag visa vad jag kan

Hon tvingas ner i gräset och han tar på hennes kropp
hon slingrar sig och ber honom för guds skull hålla opp
Men riddaren bara skrattar berusad av sin glöd
så hon tar hans kniv och stöter till och riddaren är död

De fängslade Maria och hon stenades för dråp
men minnet efter riddaren blev firat varje år
Ja herrarna blir hjältar och folket det blir dömt
och vi som ser hur allt går till får veta att vi drömt

Välkommen till Consaber!
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Thalamur [OT]

Attans. Det skulle varit en smiley där. Vad jag syftade på var det hemliga sällskapet som kidnappar folk från gatan och offrar dem till Xinu. Och det är visserligen bara en sekt, men modulen ger verkligen intrycket av att medborgarna är tämligen dekadenta, medans folket är... ja... jag ska sluta älta det.

Då är det väl bara en fråga om vilken syn som är mest sann och riktig. Sedan tycker jag inte att magikraterna är likadana allihop - alla har dock betalat ett pris i sin kamp efter makten. Att beskriva alla nio som rättvisa, rejäla och hederliga hade bara känts fel, omotiverat och hmmm knäppt. Alla drivs ju av egna mål, och målet är ofta makt. Consabers kung är ju född till sin maktposition.
Men kunde du inte framställt någon av dem i lite positiv dager? Nu ska jag inte sitta och vara kategorisk när jag inte har boken till hands (den är för tillfället utlånad), men den enda tillnärmelsevis positiva egenskapen jag kan minnas från magikraterna är Alean Ninarians mörka hemlighet som får honom att framstå aningen mer mänsklig.

Och när jag ändå har dig på tråden så att säga... varför har motståndsrörelsen tryckpressar? Jag trodde såna bara fanns i jargien och hos dvärgarna. Och kan folket ens läsa pamfletterna? Om det fanns allmän skolgång i thalamur eller spridd läskunnighet bland folket av någon annan anledning, borde inte detta åtminstone nämnts i modulen?

/Joel - passar på att påpeka att modulen faktiskt fick ett ganska bra betyg
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Thalamur [OT]

Tja, jämför med Thalamur, där folket vars öde den där sången beklagar knappt nämns överhuvudtaget.

Alltså, Thalamur är en bra modul, bitvis mycket bra, men jag tycker att dess fokus är lite märkligt, ätterna stereotypa, krystade och allmänt fåniga (varför har de inte nämnts innan? var tog Tribunalerna vägen?), och att magikraterna är väl onyanserat skildrade. Det betyder inte på något sätt att jag är feodalromantiker och betraktar Consaber som happy happy joy joy, men Consabers makthavare beskrivs inte med ord som "despotisk härskare över X". Det gör Thalamurs, och det och andra detaljer i Thalamurmodulen ger lätt intrycket av att det faktiskt är Thalamur som är boven i Rhung-Alari-konflikten. Och det var det allra sista jag önskade mig av den modulen, typ.

- Ymir, och det är också allt
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Thalamur [OT]

men modulen ger verkligen intrycket av att medborgarna är tämligen dekadenta, medans folket är... ja... jag ska sluta älta det.
Medborgarna är helt klart betydligt mer dekadenta än folket som inte är bortskämda med rika familjer och betald utbildning. Men visst finns det dekadens i Thalamur - dekadens är kul.

varför har motståndsrörelsen tryckpressar? Jag trodde såna bara fanns i jargien och hos dvärgarna. Och kan folket ens läsa pamfletterna? Om det fanns allmän skolgång i thalamur eller spridd läskunnighet bland folket av någon annan anledning, borde inte detta åtminstone nämnts i modulen?
De tryckpressar jag hade tänkt mig som "motståndsrörelsen" använder sig av är mer av träsnittsmetoden - inte de "mekaniska" tryckpressarna som finns i Jargien. Men vet att det inte framgår.
Det finns de bland folket som kan läsa, i synnerhet Vhakaler och liknande. Sedan behövs det inte att alla kan det, den som kan läsa kan ju läsa upp det för de andra. Annars hmmm får de använda sig av en rebusmetod :gremlaugh:
Sedan är ju inte pamfletterna riktade bara till folket, även medborgare kan ju behöva en insikt i att deras styre är felakigt och att folket är förslavat.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Thalamur [OT]

När det gäller Ätterna så de skapade eftersom Thalamur är ett isolerat rike och behöver många inre konflikter för att bli intressanta att spela i. Att thalaskiska rollpersoner som skapas i riket automatiskt blir en del av dessa konflikter är en stor fördel.
Det går inte att ha lika många "vanliga" typer av äventyr där rollpersoner härjar runt hur som helst. Det blir helt enkelt mer av ett intrigspel som kan ha konsekvenser.
Ätterna är helt klart tematiska till en viss del. Funderade först att basera dem lite mer på olika magiaspekter men eftersom det skulle bli allt för magifokuserat så valde jag att knyta dem till de ursprungliga magikraternas forntida uppgifter. Tanken är att man av en beskrivning av en person skall kunna gissa vilken ätt denne tillhör så att det blir enkelt att få en god överblick och ätterna inte blir oöverskådliga.

Vardera ätt är kopplad till varsinn tribunal (se sidan 24), jag valde dock att lägga fokuset på lägre nivå (där thalaskiska rollpersoner mest troligt kommer röra sig) då tribunalernas medlemmar har ett strikt antal som angavs i Mystik & Magi och således blir men hur deras styre går till beskrivs i samma kapitel.


men Consabers makthavare beskrivs inte med ord som "despotisk härskare över X
Förviosso. Men jag tycker det gör en bra bild över hur provinsen styrs med ett enkelt ordval. Du nämner Sanguis thal Qatada - det är hans om är despotisk härskare. Om du läser vidare ser du att Catzoran do Thukor styr med Diplomati, Likaså Shangi thal Dubaral, den tillbakadragne Im-Berefel styr via språkrör osv. Detta för att ge en bild och en känsla av personen med ett enkelt ordval.


Thalamurmodulen ger lätt intrycket av att det faktiskt är Thalamur som är boven i Rhung-Alari-konflikten. Och det var det allra sista jag önskade mig av den modulen, typ.
Tja, det är ju faktiskt dem som startat alla krig. Det är lite svårt att frångå. Även om många av thalaskerna ser det som det enda rätta att ena det Coloniska imperiet igen och hjälpa upp östcolonan från barbariet så är det ju långt ifrån alla som finner detta nödvändigt.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Thalamur [OT]

Alltså, att folket i Thalamur har det bättre än folket i Consaber betvivlar jag inte. Problemet är, att det aldrig tas upp i 'Thalamur' att så är fallet. (Eller gör det?). Det hade verkligen, verkligen behövt påpekas. Överhuvudtaget kunde man i större utsträckning diskuterat kontrasterna, och nyanserna, mellan Thalamur och Consaber; och deras gemensamma ursprung i det Coloniska imperiet. På samma sätt, betvivlar jag inte att många av magikraterna är minst lika nyanserade som Consabers kung - jag tycker han framställs som ett rätt stort as, faktiskt. Men de faktiska beskrivningarna av magikraterna innehåller inte riktigt de försonande ordalag jag hade önskat; istället är de mer eller mindre en flock maktgalna despoter hela högen, och beskrivs också som det. Alltså, att en eller två av dem är totalt ärkeonda är förstås helt okej, men jag vet inte...det är bara något med beskrivningarna som inte riktigt går hem hos mig. Borde där inte finnas någon idealist som verkligen tror på återskapandet av Colonan, och inte sysslar med nekromanti, kannibalism eller lustmord? En gyllene medelväg mellan dina magikratbeskrivningar, Blasphemy, och GrottrolletNaugs lite mer lättsamma versioner, hade varit perfekt i mitt tycke. Kanske ett projekt för Drunoks Drängar?

Hursomhelst; övertolka inte; jag anmärker bara på några detaljer jag inte gillar med en annars bra modul. Någon irl-historisk ripoff väntade jag mig inte, och ville inte heller ha. Men jag väntade mig en modul där Thalamur framställdes som mer rättfärdigt än Consaber, och där det fanns gott om information om det thalaskiska folket och Thakalatribunalerna och deras tradition, doktrin och funktion. De sakerna uteblev, och därför är jag lite besviken - jag tycker inte alls om de hårt nischade ätterna, och sättet på vilket de retconnats in som en skum Camarilla-konstruktion i det thalaskiska samhället. Intrigspel borde ha kunnat uppnås minst lika bra med nepotistiska och anrika thakalatribunaler.

Självfallet, i någon mån är det ju oundvikligt att det som skrivits långt tillbaka i ett rollspels utgivning muteras med tiden; kamorferna fick svansar och Jualla Bizar Alaya blev kvinna, liksom; det är små, diskreta ändringar av det tidigare etablerade. Men ätterna var, imo, för mycket att bara slänga in sådär; det påverkade samhället lite väl djupt för att inte ha nämnts tidigare med ett ord.

Jag är liksom Pendragon lite förbryllad över motståndsrörelsens tryckpressar, också - om tryckpressar förekommer i en sådan utsträckning på Mundana borde det ha fått enorma konsekvenser på hela samhället. Bristen på papper som nämns i 'Dvärgar' är en hållbar förklaring, men när den thalaskiska motståndsrörelsen trots det lyckas sprida pamfletter hur som helst faller den förklaringen platt - uppenbarligen har de ju papper så det räcker.

- Ymir, något perplex
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Thalamur [OT]

Som sagt allt är en fråga om stil och smak. Och alla läser vi ju saker utifrån oss själva och tolkar dem därefter.

Folket fick lite plats eftersom jag dels riktade modulen mot de högre nivåerna och dels att jag hoppades att deras situation skulle framkomma rätt så tydligt i Geografikapitlet (i synnerhet de olika provinserna), Samhälle och Kulturkapitlet. Om det nu inte gjorde det så var det en miss av mig.

De thalaskiska ätterna har smugit sig in lite subtilt till en början, i Eon III nämns de under Thalamurbeskrivningen, de flesta av dem finns med i Encyklopedia Mundana (har jag för mig) och i Geografica Mundana så nämns tre av dem, under namnet familjer.
Visst skulle jag kunna ha lagt fokuset på tribunalerna men det blir lite på för hög nivå, så jag klev ned ett steg. Även om jag hade lagt fokuset på tribunalerna så hade jag dock gjort dem en aning tematiska så de är lätta att särskilja och man får en känsla för dem.
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Re: Thalamur [OT]

Jag själv fick lättare att acceptera ätterna när jag döpte om dem till "partier". På det sättet förklarar man bättre överensstämmelsen i åsikter och förmågor än genom att hävda att de tillhör en ätt som går tusentals år tillbaka och att det är deras ursprungliga funktion som fortfarande består. Partier känns mer tematiskt rätt också, eftersom de som tillhör partierna är medborgare, något som känns lite demokratiskt likväl som ordet parti. Om Thalamur verkligen är demokratiskt är ju en helt annan fråga. :gremlaugh:

Genom att låta ätter vara partier så förstår man också lättare att folk kan bli upptagna lite hur som helst, eftersom de då inte måste gifta in sig i en ätt. Ätt låter helt enkelt för feodalt för mig. Ett annat knep som jag använder är också att se tribunalerna som varje partis partiledning med magikraten som partiledare. För mig har det funkat i alla fall. Jag tycker att det känns lättare att identifiera någon på dennes ideologiska tillhörighet än dennes familjetillhörighet, därför kändes också parti bättre än ätt. Chansen att folk har samma åsikter känns större i ett parti än i en ätt och då ätter känns ganska stereotypa så passar parti bättre enligt mig.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Skurkigt

Fast är vinklade beskrivningar dåligt? Jag gillar vinklade moduler (men jag gillar inte inkonsekvenser). Jag har ju inte läst Thalamur, men det finns massa länder i Mundana som beskrivs ensidigt eller vinklat. Jargien har aldrig framstått i särskilt god dager (vilket bara är bra), Damarien är skurkigt värre och cirefalierna är inte så värst trevliga. Thalamur har beskrivits som skurkstat och Consaber som trevlig stat tidigare så det är väl inte så förvånande att modulen fortsätter på samma linje? Det är upp till varje spelledare att nyansera sitt spel som de önskar. Exempelvis har jag skurkat till Consaber ordentligt, och om jag någonsin läser Misslemodulen ska jag banne mig göra dem till riktiga ärkeäckel :gremwink:

/RipperDoc - som helst står obesvarad, det är enklare så
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Thalamur [OT]

Nu känner jag mig jättetöntig som går in och ger ett förslag om en jätteüber artefakt som krossar allt!!!!!!!! Men, alltså, en magisk tryckpress som aktiverar en permanent Kopiera skrift-besvärjelse på ett papper som matas ut sen, om man stoppar in det papper som ska kopieras nånstans. Fyra sidor i taget eller något (fast usch då, då blir svårigheten Ob6T6...). Det blir visserligen mer utav en kopiator, men det är en sån där typisk sak som faktiskt skulle vara nödvändig och som också är något som de skulle kunna ha skapat för sakens skull.

Men det är förstås fortfarande lite Varför-gör-man-inte-bara-en-magisk-grunka-som-blahablaha-lösning.

-Hjalle, Ctrl+C på semotropisk väg.
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Re: Vidare tankar om klagomål

...men om DU inte gillar dem - ta fram stora spelledarsaxen och *snippetisnapp* så är de borta från din spelvärld!
Ja, men vet du vad, det är egentligen inget riktigt argument. På kritik om officielt material till ett rollspel så kan man ju inte gärna svara att man inte behöver använda sig av det om man inte vill. Om Aeon har problem med det officella materialet så är det klart att han vill ha annat och inte behöva hitta på allt själv.

Liksom om jag inte gillar Eon så kan jag spela ett annat spel, och om jag inte hittar något jag gillar så kan jag skapa ett själv. Men då skulle ju inte neogames få mina pengar.

/Marcus hoppas han lyckades förklara sig.
 
Top