Nekromanti Vad hände med Eon 1?

Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Re: Vidare tankar om klagomål

Ja, men vet du vad, det är egentligen inget riktigt argument.
Det var inget argument - det var ett förslag på lösning.

På kritik om officielt material till ett rollspel så kan man ju inte gärna svara att man inte behöver använda sig av det om man inte vill.
KAN man ju inte? :gremshocked:
Jag förbehåller mig rätten att svara så då det känns som det naturliga svaret på den och alla andra frågor baserade på smak och tycke som särskiljer sig från det officiella. Det var tänkt som en uppmuntran att våga gå utan för de officiella ramarna och göra något substansiellt av saken (vilket naturligtvis är säkraste sättet för att skapa just det man själv vill ha). Eons värld är inte tänkt som en mall tryckt i sten utan tvärtom står det ju tom. i regelverket att varje spelledare får göra vad de vill av sitt spel. Faktum är att just det är en av sakerna jag gillar med rollspel - möjligheten att skräddarsy sin egen värld med en bunta officiellt material som stoff.

Om Aeon har problem med det officella materialet så är det klart att han vill ha annat och inte behöva hitta på allt själv.
Fast endast Aeon vet ju exakt vad Han vill ha och således är han ju sin egen bästa författare eller hur?

Liksom om jag inte gillar Eon så kan jag spela ett annat spel, och om jag inte hittar något jag gillar så kan jag skapa ett själv. Men då skulle ju inte neogames få mina pengar.
Nä, precis det är ju så det brukar förhålla sig med spelbranschen.

/Sebastian - vars Mundana skiljer sig en bra bit från den officiella
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Thalamur [OT]

Jag hade vissa problem med benämningen "ätter" eftersom folket i dem inte verkar vara släkt i så stor utsträckning längre. Dessutom känns det konstigt att alla som förtjänar medborgarskap sorteras in i en av de existerande nio ätterna. Vad händer om ingen av de nio ätterna är intresserad av någon som belönats med medborgarskap? Om det finns fler ätter än de nio eller ättlösa medborgare borde detta ha framgått i modulen. Och om det finns fler ätter än de nio, är det då inte märkligt att samma nio ätter hållit sina respektive maktområden under all den tid som gått sen Colonans fall?

/Joel
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Är det inte Myrdinor tar upp alla soldater?

Kanske, men ponera att soldaten i fråga alltid haft Harimska överbefäl, som han alltid varit lojal mot, eller, för att gå in på en annan stig, tidigare tjänstgjort som ättesoldat hos... Well, Kobinku eller Cartika eller vilka som helst?

-Hjalle, som tyvärr måste passa på att erkänna att Thalamurfrossan gott över. Det är en jefla bra modul, me att jag blev så väldigt till mig berodde nog på att det var den första nya modulen på så länge.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Tar inte Myrdinor upp alla soldater?[NT]

Om så var fallet, skulle inte Myrdinor vara löjligt mycket större än alla de andra ätterna?

/Joel
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Tar inte Myrdinor upp alla soldater?[NT]

Inom något decennium kanske, men den här regeln har väl bara gällt så länge som den nya armén funnits?

-Hjalle, ketchup.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Tar inte Myrdinor upp alla soldater?[NT]

Inom något decennium kanske, men den här regeln har väl bara gällt så länge som den nya armén funnits?
Möjligt, men jag tror inte det. Jag ska kolla det när jag har boken till hands.

/Joel
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Tar inte Myrdinor upp alla soldater?[NT]

Tror den där Shangi-snubben införde den nya regeln i samband med att den nya armén togs i bruk, för att typ... Öka på antalet soldater. Villiga, motiverade soldater, dvs. Kanske för att stärka sin egen ätt på lång sikt också, vilket han juh också lär göra.

-Hjalle, schnêff.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Tar inte Myrdinor upp alla soldater?[NT]

Då återstår ändå argumenten du drog upp tidigare, plus det faktum att de andra ätterna knappast skulle låta Myrdinor lägga beslag på alla veteranerna.

/Joel - saknar fler ätter och ättlösa medborgare.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Thalamur [OT]

Anledningen till att ätterna har kunnat bestå i en sådan lång tid är dels beroende på anakronism. Sedan är ju vardera ätt basen till en Tribunal och förvaltaren av en provins. Ätterna är dock spridda över riket i ett särskilt system (beskrivs i samhällskapitlet) för att de skall bevaka varandras göromål. Om vardera ätt helt och hållet styrt sin provins och hade haft sitt folk centrerade där hade riket blivit betydligt mer splittrat.

Men det finns blott nio ätter. Nio magikrater, Nio tribunaler, Nio provinser (eller nja... sju för tillfället).

Den thalaskiska byråkratin ser till att "medborgarkandidater" blir "adopterade" till lämplig ätt. Vanligen så är någon ätt intresserade av dessaoch personen hamnar mest troligt i denna ätt. Men personer som blir adopterade till ätter är vanligen bildade personer som kommer utifrån riket (såsom Alean Ninarian).
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Tar inte Myrdinor upp alla soldater?[NT]

Det nya "rekryteringssystemet" är som Hjalle säger ett nytt sådant. Shangi införde det i och med att armén omstrukturerades för att få villiga soldater som hade något att kämpa för. Endast de äldsta av soldaterna har börjat bli medborgare nu och de flesta av dessa har blivit inkorpererade i Myrdinor - till största del eftersom det är den ätt som är mest "folklig". De andra ätterna är ju ytterst tveksamma till dessa andraklassmedborgare men när väl soldaterna kommer ut som medborgare i stora lass så kommer de portioneras ut runt om i riket och i de olika ätterna.

Fast sedan får man ha i åtanke att soldaterna skall användas också. En armé med 150.000 man rustar man inte upp utan en orsak. Så alla 150.000 kan nog inte se fram emot ett medborgarskap, snarare en brutal död på sabrisk mark.
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Re:

Vilken konstig titel jag postade där.

Jo, men isåfall borde väl den respektive ätten ta upp den aktuella medborgaren ch problemet vara löst? Det borde väl vara reglerat att de som har soldater måste ge dem det där medborgarskapet? Annars kan man ju inte ha det i system.

You buy the man, you pay the man.

Eller?
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Re: Tar inte Myrdinor upp alla soldater?[NT]

Dessutom börjar man åldras vid 35 i de här sammanhangen, och en soldat som tjänstgör hela livet blir nog knappast långlivad, även för de som klarar sig undan döden på slagfältet. Det blir veteraner i sina 50 som knappast har tid att avancera något inom ätten eller armén (man utnämns inte till löjtis efter 25 års tjänst som sergeant/soldat), utan lever ett stillsamt liv med ett schyst efternamn och häftigt svärd. Kanske blir de utbildare inom armén, men det troligaste efter 25 års armétjänst är väl att de på något sätt återvänder till jordbruket, eller vart de nu kom från? De lär ju knappast utgöra någon sorts konkurrenter vid magiskolor etc.
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Re: Vidare tankar om klagomål

Med tanke på att du skriver en del för neogames så skrev jag mitt inlägg som ett svar på ditt utifrån att jag såg det som semiofficiellt. Detta gjorde att jag reagerade på denna ,inom spelbranchen, vanliga ursäkten för dåligt material.
"Men använd det inte om du inte tycker om det!"
Visst gör man inte det men det gör det inte mer acceptabelt med kasst material. Att det i detta fallet faktiskt handlar om en smaksak gör mitt inlägg lite mera tandlöst, men det är smällar jag får ta.

/Marcus
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Den egentliga önskan av officiell respons?

Med tanke på att du skriver en del för neogames så skrev jag mitt inlägg som ett svar på ditt utifrån att jag såg det som semiofficiellt. Detta gjorde att jag reagerade på denna ,inom spelbranchen, vanliga ursäkten för dåligt material.
"Men använd det inte om du inte tycker om det!"
Visst gör man inte det men det gör det inte mer acceptabelt med kasst material. Att det i detta fallet faktiskt handlar om en smaksak gör mitt inlägg lite mera tandlöst, men det är smällar jag får ta.
Vad jag inte riktigt förstår är vad man väntar sig för respons på ett inlägg av typen "jag gillar inte ditten och datten i Eon". I och för sig tycker jag som skribent alltid att det är intressant att ta del av vad läsarna/konsumenterna tycker om det som skrivit för att på såvis ta fasta på vad som verkar uppskattas respektive inte uppskattas. På så vis kan jag lära mig av "misstag" vi redan gjort. Därför är sådan information/feedback viktig (ännu bättre blir den om den är såpass konstruktiv att den även kan tala om vad som kunde gjorts i stället).

MEN vad mer än framtida skribenters begrundande kan man vänta sig med ett sådant inlägg? Att Neogames skall ge ut en ny version av boken där ALLAS synpunkter om vad som skall med/bort skall tas till hänsyn med? En offentlig ursäkt i stil med "ursäkta för att det vi skrev sög"? Att detaljer som inte gillats av någon enstaka konsument skall få framtida moduler att antingen falcifiera det som tidigare skrivit eller helt bortse från det?

Märk väl att jag faktiskt inte försöker ironisera de olika alternativen utav officiell respons utan att jag helt enkelt inte begriper vad man istället för ett klassiskt "Men använd det inte om du inte tycker om det!" svar förväntar sig som enskild konsument? Att inte göra om dumheter igen i all ära men mer än så?

/Sebastian - "to live is to serve"
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Lär av klagomålen!

Det sista du skriver om att inte göra dumheter igen är det viktigaste här. Om man säger att kunden inte behöver använda det så är det kanske OK, men bara om man tar åt sig. Om man inte tar åt sig så kommer man ju förlora kunder och det är aldrig bra. Självklart så kan man ju inte ge ut moduler som tillfredställer alla, men målet måste ju helt klart vara att tillfredställa så många som möjligt, i målgruppen. Om man har en annan målgrupp en den som har klagomålet så må det ju vara hänt, eftersom man då faktiskt inte riktar sig till den personen.

Att Eon har annonserats som ett grisodlarspel är väl inte helt uppåt väggarna fel, det kan man utan problem läsa in i regelböckerna, åtminstonde de gamla, och det står väl rent ut i rutan om stilar i Spelledarens Guide till Eon 3. Om kunden då är missnöjd med materialet som kommer ut eftersom han tycker att det bryter emot det tema som faktsikt existerade från början så tillhör han åtminstonde en gammal målgrupp, problemet här kanske är att Neogames har bytat målgrupp?

Så kontentan av mitt inlägg blir alltså att om man vill behålla kunden som har klagomålet så får man lyssna på det och ta det i beaktan inför nya produkter, om man dock inte är intresserad av kunden så får man väl skita i det den tycker. För om Eon går emot mera high fantasy så kan man väl inte förvänta sig att grisodlarspelarna ska vara nöjda?

/Marcus som anser att detta inlägg får avsluta sitt postande i denna tråd.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Re: Lär av klagomålen! (JÄÄÄÄÄÄÄÄTTE-OT)

Ett album: Dark side of the Moon, Pink Floyd (1978)
Du har sluntit litegrand på tangenterna. "Dark Side of the Moon" släpptes 1973 och inget annat. 1978 släppte de inget album alls. Här finns en komplett lista med släppår över PFs alla plattor.

/Anders (besserwisser-hatt på)
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
"Jag säger mig vara en gammal Eon konservatist! Bort med allt nytänkande high fantasy! Frihet åt lagomheten!

Är det bara jag som känner så här, att det var bättre förr?"


Eon skulle tjäna på att peka mer tydligt på den valbarhet och flexibilitet som finns i världen. Att göra spelet för både "gammalt Eon-konservativt spel" och "nytänkande high fantasy" är ingen omöjlighet, och jag tror att Eons konstruktörer har det som ett övergripande mål. Det är också min åsikt att Eon på senare tid har förlorat delar av detta fokus, och det är vad jag tror du uttrycker din besvikelse över.

Jag tror att det är viktigt att alltid vara extra tydlig med att flera nivåer finns representerade - av episkhet, heroism, magi, samhällsskikt osv - samt ge förslag på hur de kan användas i de olika miljöer spelet presenterar. En arbetsmetod jag förälskat mig i är att redan i inledande kapitel i spelet låta spelgruppen/spelledaren välja utifrån vissa premisser på vilken nivå de/hon vill lägga kampanjen/äventyret, val som senare speglas i spelet. Rollspelet Tékumel har en skala i tre steg som reglerar hur pass kompetenta rollpersonerna ska vara, den går från grisodling via en gyllene medelväg till heroisk/episk fantasy - valet där påverkar sedan hur och på vilken nivå rollpersonerna skapas (hur höga attribut, hur mycket färdighetspoäng, t ex). En annan skala bestämmer på vilken nivå magin i världen ska ligga, också den i tre liknande steg - valet där påverkar hur effektiva effekterna av magi är, samt i vilken mängd magin finns representerad och manifesterad i spelvärlden.

Jag benämner det en arbetsmetod eftersom det förtydligar syftet att ständigt anpassa produkterna till dessa olika nivåer. Det ger ett fokus som är svårt att undvika för konstruktörerna. Modulerna i Eon har blivit mer välskrivna, välillustrerade och proffsiga, men samtidigt har förankringen i den grisodlande myllan blivit svårare att finna. Blasphemy har etablerat sig som en konstruktör som skapat en ganska lekfull men också mörk high fantasy i sina moduler och jag tycker han blir mer och mer duktig på det, däremot saknas lite av den nyans som även grisodlarna kan ta nytta av. Att anpassa t ex Thalamur till den modell jag beskriver här ovan vore att ge mer hjälp till dem som vill spela på en annan nivå än den det fokuseras på (gärna så tydligt som möjligt, helst genom att dedikera en egen rubrik åt detta ("Spel på olika samhällsnivåer")), samt ge förslag på hur samhället kan se ut om magin har en mer nedtonad roll (varför inte boxar med "what if..."). Detta tror jag personligen skulle göra att världen känns mer flexibel för användare.

(Jag är illa ute om Nallo verkligen har med flera av de saker jag nämner ovan på ett tydligt sätt, och folk upptäcker hur pass lite jag faktistk fluktat i Thalamur personligen... :gremooo:)
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Tillfredställelse när det gäller moduler.

Något som jag tror man som modulläsare (och inte modulskribent) sällan tänker på är att författaren som skriver modulen får en tillfredställelse genom att skapa modulen på det sätt han själv önskar.

Rollspelsindustrin är en bransch med löjligt lite pengar i sig för författarna och det enda man egenteligen får ut av det hela är nöjet av att skriva modulen och skapa något utifrån ens egen fantasi. Självklart skall modulen fungera i spelvärlden men att tro att författaren skriver en modul för att majoriteten av spelarna skall bli nöjda och glada är (i alla fall när det gäller mig) totalt felaktigt.

Jag skriver modulen först och främst för mig själv, sedan är det ju kul om många gillar den, kommenterar den och så vidare. Men att skriva en modul som jag inte är intresserad av skulle för mig som frilansare kännas totalt meningslöst. Till och med moduler som ändå är intressanta och jag gärna skulle läsa, exempelvis Drakar, Jargien, Västlanden, skulle jag aldrig vilja skriva eftersom passionen inte finns där.
Ljusetsriddare var däremot en perfekt person att skriva Drakar eftersom han hade passionen för projektet, Likaså är Ymir ytterst lämpad för Västlanden och Carl Johan Ström mannen att ta hand om sitt skötebarn Jargien.

Det är kanske lite egoistiskt men på många sätt sant i mitt fall. Det skall vara kul att skriva en modul och det gör att man lätt fokuserar på de saker som man själv finner är intressanta.

Exempelvis har Thalamur ett ytterst liten språkdel eftersom jag tycker att språk är supertrist. Hur samhället styrs är enkelt och överskådligt förklarat eftersom att jag tycker det blir för torrt att gå in exakt hur olika typer av byråkratiska akter går till. Däremot gillar jag Kulturen, Spännande platser, Vapen, Intriger och mycket mer. Således kommer det med mer sådant.

Så det har lite med tur att göra för läsarna också att de får en modulförfattare som har samma smak som de har i upplägget i den modul som de önskar läsa. Sedan måste självklart vissa saker finnas med för att modulens kall bli komplett men man märker vanligen tydligt vilka områden som författaren gillar att skriva om och inte.

Anledningen till att Neogames och Eon förändrats är således till stor del beroende på vilka som skriver vad samt att även författarnas smak förändras. Det är trots allt tio år sedan första utgåvan av Eon kom ut och det har kommit till samt försvunnit en hel del folk - och hos de som fortfarande skriver är varken språket eller smaken exakt densamma.

Usch... är trött. Ber om ursäkt om inlägget är totalt osammanhängande. Nu skall jag sova.
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Re: Tillfredställelse när det gäller moduler.

Vill bara tacka för ett mycket bra inlägg som tog upp en sida som jag faktiskt konstigt nog inte tänkte på :gremblush:.

/Marcus onödig.
 
Top