Nekromanti Vad göra åt Codex förändring?

Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Största rollspelstidningen?

Tja, det beror väl på egentligen hur man definerar största, eller? graffittispraya på en vägg blir det du gör större även om det bara skulla rymmas på fem sidor... :)

"jag flyr aldrig, jag retirerar- retirera" Groo
 
Joined
5 Feb 2001
Messages
273
Location
Göteborg (om det inte ändrats igen).
Jag är nog i o f s Sverok-ansluten...

...eftersom jag var med en dag på senaste GothCon. Men jag tror ändå att det finns rätt många icke SVEROK-anslutna som kan tänka sig att köpa Codex för att läsa om rollspel.

Sen finns det säkert några stycken SVEROK-anslutna som inte har minsta lust att läsa Codex också.

Jaja.
Eder
Martin HO

Heja Lars! Heja Lars!
L! A! R! S!
Goooooo Lars!!!!!!!!!
 
Joined
5 Feb 2001
Messages
273
Location
Göteborg (om det inte ändrats igen).
Mjaumma....

Jag har allt läst en och annan dataspelstidning. De jag köpt är väl lätt räknade, men råkar jag hitta en någonstans och inte har något bättre för mig, så...

Det är roligt och intressant att läsa om dataspel i dataspelstidningar. Det är också roligt och intressant att läsa om dataspel i Codex. Det sistnämnda innebär dessutom att man inte behöver köpa dyra, rena dataspelstidningar. För övrigt är jag inte alls så säker på att Codex inte har något att säga om t.ex. Vampire: Redemption, Eon-dataspelet eller Ultima Online som en eller annan dataspelstidning missar. Och som någon (redaktionsmedlem?) skrev så kan de nog ha goda chanser att utvecklas på området.

För övrigt anser jag att det står för mycket om dataspel och för lite om rollspel i Codex (för mig personligen).
/Martin

Heja Lars! Heja Lars!
L! A! R! S!
Goooooo Lars!!!!!!!!!
 

Blaren_UBBT

Veteran
Joined
26 Jul 2001
Messages
58
Location
Göteborg, SwärjE
Re: En jämförelse

Personligen tycker jag inte att Codex blivit sämre. Dessutom försöker jag inte argumentera för att du skall göra en egen tidning, utan snarare bidra till att göra Codex till vad du vill ha den som.

Sedan är det ju tyvärr så att Marknadskrafterna måste styra. Hur mycket pengar tror du att rollspelsproducenterna tillför Codex och tidningens fortlevnad? Tänk sedan på hur mycket pengar det finns i elektronikspel... Höfta gärna en procentsats :)

Förövrigt strävar vi alla efter att göra Codex till en storsäljande tidning som utöver att tillgodose kapitalet även håller kvar vid våra rötter i rollspelsvärlden. Kom nu inte med argumentet "men det var ju inte något om 'Zombie deathskull wrath of the living antelope eating maggoteyed undead'-systemet eller vad för rollspel du nu gillar. Häng med in i framtiden, till en värld där Codex har något matnyttigt att erbjuda till alla!
 

Mikael Sol

Swordsman
Joined
24 Mar 2001
Messages
404
Location
Stockholm
Re: En jämförelse

jag tycker också att codex har blivit bättre. mitt tidigare inlägg handlade om de som varit med från början och inte gillar förändringen. en vanlig företelse antar jag.
detta framgick tyvärr inte i inlägget om man läser det utan att läst mina tidigare inlägg i frågan.

jag tycker folk ska göra tidningar för att jag själv vill göra det, men alla kan ju inte ha samma intressen och det förstår jag trots att jag är ung.

sen tycker jag att blaren ska skicka in serier till bigwigComics...

slutligen, skriv om ZELDA i codex. två nya spel är på g ju!
jag kan inte så mycket om zelda, annars skulle jag skriva en artikel själv.

serieforum på
<A HREF="http://clik.to/bigwig" target="_new">http://clik.to/bigwig</A>
 

Dizzy

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
162
Location
växjö
spel eller rollspel....

Codex började som en extremt snäv tidning, som endast vände sig till de som spelade Neogames spel. Detta borde ha inneburit att de fick en liten men trogen skara läsare, vilka (förmodar jag) skulle ha utstått både prishöjningar och kvalitetsvariationer. Genom att först göra tidningen till en allmän rollspelstidning och sedan till en allmän speltidning borde upplagan ha ökat drastiskt. Jag är nyfiken på om detta är ett faktum eller om upplagan är ungefär densamma, men att bredden på tidningen har gjort det möjligt att dra in stora pengar på reklam o.d.; vilket i så fall skulle innebära att man använder sig av de läsare man hade från början till att kränga ett reklamblad förklätt till en tidning... Jag kan tänka mig att en stor andel av landets (förmodligen många gånger fler rollspelare än vad registrerats av sverock) rollspelare trots allt köper Codex. Inte för att den är den ultimata rollspelstidningen, utan för att den är den enda rollspelstidningen. Jag är en av dem och tyvärr måste jag tillstå att det är med allt mindre entusiasm jag bläddrar igenom en tidning som en gång präglades av entusiasm och pionjärsanda men som nu utvecklats (läs degenerat) till en hybrid mellan direktreklam, Wizards of the coast och pc-gamer. Det fattas bara att Codex börjar testa 3D-kort också, men... det beror väl på att WotC inte tillverkat något...



...att leva är att rollspela sig själv med ödet som sl...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: spel eller rollspel....

"Genom att först göra tidningen till en allmän rollspelstidning och sedan till en allmän speltidning borde upplagan ha ökat drastiskt. Jag är nyfiken på om detta är ett faktum eller om upplagan är ungefär densamma, men att bredden på tidningen har gjort det möjligt att dra in stora pengar på reklam o.d.; vilket i så fall skulle innebära att man använder sig av de läsare man hade från början till att kränga ett reklamblad förklätt till en tidning..."

Upplagan är numera hemskt stor; den har ökat från ca 5000 ex till 25000 ex, och spridits till bra många mer butiker. Så nej, man "använder sig" inte av de läsare man hade från början - vilket ändå hade varit omöjligt eftersom redaktionen inte på något sätt kan tvinga läsarna att köpa tidningen.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Liknelsen ur ett annat perspektiv

Den är också mycket sann /images/icons/wink.gif

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Dizzy

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
162
Location
växjö
Re: spel eller rollspel....

Det var ju roligt att höra att upplagan ökat! Däremot så anser jag att man faktiskt kan utnyttja ett monopol till många saker, däribland att sälja en inte helt tillfredställande produkt.

...att leva är att rollspela sig själv med ödet som sl...
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: spel eller rollspel....

Däremot så anser jag att man faktiskt kan utnyttja ett monopol till många saker, däribland att sälja en inte helt tillfredställande produkt.

Monopol eller inte, är konsumenten så dum att denne köper en produkt som denne inte tycker är bra så får konsumenten skylla sig själv. IMHO.

/Azagthoth
 

Mikael Sol

Swordsman
Joined
24 Mar 2001
Messages
404
Location
Stockholm
Re: spel eller rollspel....

"Monopol eller inte, är konsumenten så dum att denne köper en produkt som denne inte tycker är bra så får konsumenten skylla sig själv. "

men man kan väl inte ro för att man är född till pucko och köper grejer man inte gillar??



serieforum på
<A HREF="http://clik.to/bigwig" target="_new">http://clik.to/bigwig</A>
 

Julius

Veteran
Joined
27 Jun 2001
Messages
1
Re: spel eller rollspel....

Vad i hela brinnande helvetet menar du pojk????
Förstod du det där du skrev själv?

M.v.h
Julius
 

Dizzy

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
162
Location
växjö
Re: spel eller rollspel....

men man kan väl inte ro för att man är född till pucko och köper grejer man inte gillar

Pucko... Kanske, men jag åtminstone inte till personangrepp.

...att leva är att rollspela sig själv med ödet som sl...
 

Dizzy

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
162
Location
växjö
Grisen i säcken

Jag inbillar mig att bara för att det nummer jag för tillfället bläddrar i inte uppfyller mina förväntningar, behöver inte nästa vara likadant. Jag kan inte säga att det inte skrivs bra artiklar i Codex. Men jag tycker att det är för mycket tomrum mellan dem. På grund av detta köper jag en för mig inte helt tillfredsställande produkt. Det och att det inte finns någon alternativ.

...att leva är att rollspela sig själv med ödet som sl...
 

Mikael Sol

Swordsman
Joined
24 Mar 2001
Messages
404
Location
Stockholm
öh

"men man kan väl inte ro för att man är född till pucko och köper grejer man inte gillar

Pucko... Kanske, men jag åtminstone inte till personangrepp."

vilken person angrep jag???

Jag tycker förövrigt att grisar och rollspelare är lika!

(orginal-gaget var dock "grisar och lajvare")

...

serieforum på
<A HREF="http://clik.to/bigwig" target="_new">http://clik.to/bigwig</A>
 
Top