Nekromanti Vad göra åt Codex förändring?

Rhemzor

Veteran
Joined
9 Apr 2001
Messages
172
Location
Borås
Ett rejält kokt stryk ska du ha

Asså du tycker om codex som den är då, men har du läst de större och bättre pc tidningarna som BARA inriktar sig på dataspel?
Om du har gjort det så förstår du att Codex kan lägga ner sina datorspelstjafs och ägna sig åt det de kan nämnligen: ROLLSPEL, ROLLSPEL och åter ROLLSPEL och kanske lite figurspel också (men inte för mycket)

"Det man inte har i huvudet får man ha i benen"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Shatup fooo!

Det finns uppenbarligen folk som läser tidningen och gillar den, alltså fyller den en nisch. ALLA behöver inte gilla den.



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
?!?

Ovanstående inlägg bekräftar i alla fall teorin om att åsikterna på det här forumet inte är representativa för Codex läsarkrets som helhet. Det var kul (men också lite överraskande) att se att den tänkta målgruppen faktiskt finns och att det finns läsare som tycker att tidningen är ok. Det som var ännu mer intressant att se var reaktionen från rollspelaren (i det här fallet "Rhemzor") när någon uttryckte en avvikande (?) åsikt på forumet... Fanatism, kallas det ("ROLLSPEL, ROLLSPEL och åter ROLLSPEL").

Dessutom borde hot om våld inte tolereras på forumet, även om hotet i det här fallet kanske inte bör tas alltför allvarligt.

/Baldyr

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

Blaren_UBBT

Veteran
Joined
26 Jul 2001
Messages
58
Location
Göteborg, SwärjE
Re: Ett rejält kokt stryk ska du ha

Men allvarligt talat, var tror ni att kunskap om ett ämne kommer ifrån? Jag, som redaktionsmedlem, anser också att Codex inte är uppe i PC-Gamers klass vad gäller dataspel, men vad kan man begära?

För att komma upp i en viss klass måste man öva, arbeta och jobba på det... Det är vad vi gör. Kontinuerligt. Det vore väl underligt om vi inte strävade för att bli bättre? Hade du viljat läsa en tidning där redaktionen sade 'Jaha, det var det... Bättre än såhär blir vi aldrig.' Jag vill inte det iaf.
 

Primas Antonio

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
182
Location
Göteborg
En liknelse om CODEX

"mitt förslag blir då; starta den tidningen. döp den till Rollspellsnytt eller nått flashigt engelskt och konkurera ut codex!"

Det är ju visserligen ett lockand eförslag, men jag har inte TID eller RESURSER. Dessutom VILL jag INTE GÖRA en tidning, jag vill KÖPA en tidning. Är det otroligt svårt att förstå? Jag kanske använder för komplicerade ord?

Se här, en liknelse:
En brobyggare byggde en bro. Det var en magnifik, stor bro, med bara ett fel, den var så smal att man inte kunde få en vagn över den! Så småningom började bönderna klaga över att bron inte fungerade som de ville (de ville kunna köra över med sina vagnar). Brobyggaren förklarade då hur svårt det var att bygga en bro, och han brydde sig då rakt inte om att andra brobyggare lyckats bygga broar bönderna uppskattat, även om de hade byggt den för få bönder. Då bönderna inte gav sig blev brobyggaren arg, och sade att bönderna kunde bygga sin bro själva. Bönderna blev mycket sorgsna, för de hade varken resurser eller tid att bygga en bro (något som brobyggaren hade).

Sensmoral: Ditt argument "skriv er tidning själva" är det dummaste jag hört!

/Antonio
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Liknelsen ur ett annat perspektiv

"En brobyggare byggde en bro. Det var en magnifik, stor bro, med bara ett fel, den var så smal att man inte kunde få en vagn över den! Så småningom började bönderna klaga över att bron inte fungerade som de ville (de ville kunna köra över med sina vagnar). Brobyggaren förklarade då hur svårt det var att bygga en bro, och han brydde sig då rakt inte om att andra brobyggare lyckats bygga broar bönderna uppskattat, även om de hade byggt den för få bönder. Då bönderna inte gav sig blev brobyggaren arg, och sade att bönderna kunde bygga sin bro själva. Bönderna blev mycket sorgsna, för de hade varken resurser eller tid att bygga en bro (något som brobyggaren hade)."

En brobyggare byggde en bro. Det var en fantastiskt trevlig bro, men problemet var att man bara kunde gå över den eftersom den var för smal, och eftersom brobyggaren finansierade brobygget med vägtullar så kunde han inte ta betalt i så hög grad att bron faktiskt skulle bli lönsam. Visst älskade brobyggaren broar, men brobyggaren hade ju också en familj att försörja.

Så brobyggaren breddade sin bro, så att man dessutom kunde köra vagnar, rida och till och med åka tåg över den (dessa moderna påfund). Han fortsatte att ta ut samma avgift som tidigare, men nu började bönderna klaga. De hade ju nämligen blivit tvungna att dela sin bro med alla andra - det var inte längre "deras" bro. Och att brobyggaren senare hade mage att höja avgiften, så att brotullen numera var på tjugonio riksdaler istället för trettio, den var ju skandal!

Att böndernas del av bron var lika många centimeter bred som tidigare samt att den faktiskt blivit upprustad i och med att bron breddades, det var det inte någon som tänkte på. Inte heller att andra folk också uppskattade bron, det var det heller ingen som tänkte på - nej, bönderna var så ämlans gnidiga att de ville ha hela bron alldeles för sig själv. Att andra broar hade rasat tidigare eftersom de hade varit subventionerade av båtbyggar- och hästuppfödargillet eller av kungen, och båda gillena nu var nu hade blivit bankrutt och kungen var velig, den tanken var som bortblåst.

Och att det faktiskt var brobyggaren som ägde och finansierade sin bro, och därför faktiskt hade rätt att finansiera sin bro på det sätt som han önskade, det sprang bönderna helt förbi.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Hur kokar man stryk egentligen? (NT/OT)

Stekt stryk har jag ätit, men inte kokt...

Nightowl, dum.

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

BoGGiT

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
81
Location
uppsala
Rollspelare, upp till kamp!!! Vi måste fortsätta att visa vårt missnöje, och kräva mer rollspelsmaterial i tidningen!
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,928
Re: Rollspel

"Och fattig student som jag är har jag ingen som helst lust att betala pengar för saker jag inte vill ha! "

Förlåt asså men herregud, 29 kr! Vi snackar om tjugonio riksdaler! Den fattigaste av alla fattiga i Sverige har råd med detta. Tiggarna på T-centralen tjänar ihop till 29 kronor på en timme. Inte fan kan du väl vara så snål att tjugonio kronor påverkar din ekonomi så drastiskt?

"Ägna inte för mycket tid till att vara en bra människa, inte en jävel kommer att tacka dig för det"
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,928
Re: Liknelsen ur ett annat perspektiv

Bästa inlägget i den här tråden...

"Ägna inte för mycket tid till att vara en bra människa, inte en jävel kommer att tacka dig för det"
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,928
Re: Rollspel

"Ni säger att Codex är på 100 sidor, men om man endast räknar de läsvärda sidorna är man helt plötsligt nere på 5 sidor... Och 29:- för 5 sidor tycker jag är ett ganska saftigt pris faktiskt."


Allvarligt talat, det är en sak att komma med kritik men om du verkligen bara tycker att fem sidor per nummer är läsvärda, då förstår jag inte varför du orkar läsa tidningen överhuvudtaget, än mindre köpa den eller skriva inlägg i det här forumet...

"Ägna inte för mycket tid till att vara en bra människa, inte en jävel kommer att tacka dig för det"
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,928
Re: Rollspel

"Poängen är att du inte kan få allt. Om du inte är intresserad av Western så kan du ju knappast vara intresserad av de två sidor som har med Western att göra. Om du inte gillar DoD, jahopp, där försvann två sidor med en ball Bonner-bild. Till slut är du nere på fem sidor Eon-jox (eller nåt) som kanske är intressant.
"


Om jag får komma med något positivt så skulle jag vilja sticka in en kommentar;
Allt rollspelsmtrl i tidningen tycker jag är inspirerande, oavsett system. Jag suger åt mig inspiration från såväl Eon-artiklarna som Western-artiklarna, trots att jag spelar DoD6. Utöver detta finns det många fina illustrationer (ibland är det reklam men ändå) som fungerar som fin inspiration. Älskade bl.a illustrationerna i #008´ans warhammer-artiklar. Det finns massor med godis i Codex om man är beredd att ta till sig det.


Så det så!

"Ägna inte för mycket tid till att vara en bra människa, inte en jävel kommer att tacka dig för det"
 

Mikael Sol

Swordsman
Joined
24 Mar 2001
Messages
404
Location
Stockholm
Re: En jämförelse

"Vad vill du ha sagt?"

att man blir besviken om man är med från början och får uppleva förändring. vi människor gillar inte förändring. det är därför det finns rasister och andra bakåtsträvare.

let your body decide were you want to go



serieforum på
<A HREF="http://clik.to/bigwig" target="_new">http://clik.to/bigwig</A>
 
Top