Nekromanti Vad göra åt Codex förändring?

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Visst, visst, var en martyr

"Hur lyder den principen i så fall..? Jag har då inga större problem med att ta betalt ibland och ibland inte."

Det beror lite på anställningsformen, antar jag. Det finns någon jobbig regel som säger att man inte får konkurrera med sin arbetsgivare, fast den gäller ju i första hand fast anställning, och inte så mycket frilansanställning.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Rollspel

Jag hänger inte på kvinnor.nu, men nu när du säger det så skulle det inte sitta fel med lite mer kvinnor i tidningen =)

F.ö
Jag håller med om att datorspelsartiklarna är rätt kassa, men annars är det fan rätt bra nivå på materialet, och absolut prisvärt!
Jag har å andra sidan bara läst nummer 8 och 9, och då tycker jag att nummer 8 var bättre.
 

Mikael Sol

Swordsman
Joined
24 Mar 2001
Messages
404
Location
Stockholm
Re: Visst, visst, var en martyr

"Hur lyder den principen i så fall..?"

den lyder så här: Jag tycker att det är fel att ta betalt av vissa, men inte av andra. i alla fall när det gäller komersiella arbetsgivare. fanzines är en annan sak.

hur andra jobbar är upp till dem. alla har sin egen codex.

ni som jobbar gratis för fanzines kan skicka in era serier eller artiklar om serier till mikael_sol@hotmail.com
Mer info på <A HREF="http://hem.spray.se/comics" target="_new">http://hem.spray.se/comics</A> serieforum på
<A HREF="http://www.angelfire.com/art/heartcomics" target="_new">http://www.angelfire.com/art/heartcomics</A>
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
En jämförelse

Sen är den här fixering på antal sidor och pris ganska löjeväckande... Ni säger att Codex är på 100 sidor, men om man endast räknar de läsvärda sidorna är man helt plötsligt nere på 5 sidor... Och 29:- för 5 sidor tycker jag är ett ganska saftigt pris faktiskt.

Tja om man räknar på det viset så kan man ju göra följande prisjämförelse. En "normal" rollspelsmodul idag brukar vara på 48-80 sidor och kosta en 150-250 spänn. Räknar man sen bort lite försättsidor, inehållsförteckningar, utfylladsilustrationer så kommer man väl ner på en 40-70 "läsvärda sidor. Summa sumarum en "effektiv sidkostnad" på sisådar 3-5 kr vilket är på ett ungefär vad man finner i Codex.

Hursomhelst så måste du ha väl smal smak om du endast finner 5 läsvärda sidor per nummer, nog för att jag också tycker det är väl mycket film, datorspel, rockidoler och annat tjafs men nog finns det minst ett 10-tal sidor vettigt mtrl per nummer.


/Bjorn
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: En jämförelse

Hursomhelst så måste du ha väl smal smak om du endast finner 5 läsvärda sidor per nummer, nog för att jag också tycker det är väl mycket film, datorspel, rockidoler och annat tjafs men nog finns det minst ett 10-tal sidor vettigt mtrl per nummer.

Hmm. Jag undrar bara om ALLA rollspelare som köper Codex fullkomligt avskyr filmer och datorspel? Jag läste iallafall StarWarssidorna trots att jag bara sett filmerna och inte läst en enda serie. Något jag gärna skippar är dock Magic-prislistorna, då jag inte spelar. men det är kul att läsa exempelvis intervjun med Glen Angus i 008 iallfall.
dessutom läser jag Western-sidorna, för vem gillar inte Kobåjsfilmer? jag såg iallafall tusental när jag var liten.
Sen kan man undra vad som betraktas som läsvärt. Det som verkligen är spännande och som man egentligen betalar för är kanske fem sidor. sen har du 80-95 sidor som man kan läsa som förströelse. Seriöst, vem hoppar medvetet över alla sidor som inte verkar intressanta?
Jag klagar inte (mest för att farsan pröjsar) på Codex så länge det finns rollspelsmaterial i övrigt. Nu var juh 008 bättre i mina ögon (n2-äventyr och DOD äventrysupplslag) eftersom det fanns om de spel jag spelar/leder. i 009 fanns absolut inget alls(förutom 'nyheten' Lancers till Mage Knight som funnits sen maj och som jag vetat om lika länge, ungefär..). likförbannat har jag läst alla artiklarna i båda tidningarna.

Ha det Gott och sluta gnälla. Ni(vi) kan ändå inget göra åt Codex förändring.

Jag vet att jag har rätt!
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,183
Location
Lunden, Göteborg
14000 hobbynördar?

Vad menar du med "14000 hobbynördar"? Det är bra mycket fler än så som spelar rollspel i Sverige.

..och sen så tycker jag personligen att Sinkadus var en grymt bra tidning, full av kvalité. Sinkadus var visserligen både dyrare och tunnare än Codex, men den innehöll betydligt mer rollspel.

Mer svenska rollspel i Codex!

Ezping Orm
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: 14000 hobbynördar?

"Vad menar du med "14000 hobbynördar"?"

Antalet Sverok-anslutna medlemmar i våras.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: SKRIV SJÄLVA FÖR FAN!

Det finns de som skriver fantastiska rollspelsartiklar till Codex. ett bra exempel på detta är till exempel Petter nallos artikel om hur man skapar fantasyvärldar i senaste numret. Den är dessutom ett bra exempel på material som redaktionen har som de hållt på sedan deadlinen för nummer 6 då Petter och jag talades vid då vi bägge hade iden att skriva om detta ämne åt tidningen. Det blev min artikel som trycktes först, i just nummer 6.

En annan artikel som de valt att inte trycka än var den uppföljare jag skrivit till min Kampanjkurs i nummer 6 och som skulle vara inne för deadlinen till nummer 8 vilket den också var men än har den inte dykt upp. Jag antar att med sina 5-7 sidor så blir det för mycke rollspel i just det numret om andras artiklar också ska med. (Ja det var ett litet sarkastiskt skämt.)

En annan artikel jag skrivit, inför deadlinen för nummer 7 har heller inte trycks. Så tyvärr tror jag det är mer en fråga om att ge varje del av tidningen ett visst anta; sidor med data och tv-spelssidorna i främsta hand eftersom de lockar mest läsare.

Men det är väl okej eftersom det är data och tv-spel med rollspelsanknytning som World Destruction League. Eller förlåt, tuffa spel, oavsett anknytning. Kommer ni ihåg när jag pratade om bilspel i Codex tidigare på forumet? :)

Och i senaste numret har Codex expanderat till att inkludera tuffa människor också. DIO, nu väntar jag spänt på intervjun med fröken Spears och den obligatoriska planshen. Eller du kanske kan illustrera den Mikael?

Vi får se hur tuff Codex blir i fortsättningen medan jag skriver på min avskedsartikel som jag kommer att illustrera. Räkna med att se den om (4) nummer eller så...


Daniel "Warduke" Schenström
 

just do it

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
97
Location
Upplands Väsby, Sthlm
eller så kan man använda sig av den fria viljan som konsument o istället läsa nya Sverox :)


/Niklas

Jag säger alltid vad jag tycker, men skilj på åsikt och fakta - det gör jag.
 

Mikael Sol

Swordsman
Joined
24 Mar 2001
Messages
404
Location
Stockholm
HÖRRE DU DU, DIN ...

jag har faktiskt ritat några läckra babes, men de har inte kommit med *snyft*
alver som visar silikonet är astufft höhö (ironi)

jag vet dock vad du menar. som illustratör får jag ju läsa och illustrera en massa bra artiklar som inte kommer med.
det är jäkligt tråkigt (+ att det inte bara är artikelförfattaren som lagt ned en massa tid i onödan, utan även jag).
fördelen är dock att jag får läsa artiklarna i vilket fall som helst... så fortsätt skicka in för min skull!
skoja bara. nu blev ni sura....

om vi ska fortsätta med tuffa grejer så är ju motorsport, nakna blondiner och tatueringar jävligt tufft!
och ringsignaler till din mobil!!

sätt håkan hellström på omslaget så kommer codex sälja som smör! kidsen är galna i honom. såg ni inte allsång på skansen??!!

illustrera förresten, jag har glömt fixa det där jag skulle fixa... sorry, rikard... jag som hade skisser å allt. nu ska jag på semester! wohooooo

serieforum på
<A HREF="http://clik.to/bigwig" target="_new">http://clik.to/bigwig</A>
 

Primas Antonio

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
182
Location
Göteborg
Re: Rollspel

Hmm...Är jag "barslig" som kallar redaktionen trångsynt, är du då månne "pubig" som påstår att jag inte förstår mig på ämnet?

Nåväl, för det första skulle jag gärna betala 39kr för en 24 sidor tjock bra rollspelstidning. Men det finns inte 24 sidor bra rollspelsmaterial i Codex, inte numera. 10 kanske, men inte mer. Och fattig student som jag är har jag ingen som helst lust att betala pengar för saker jag inte vill ha! Post jag inte vill ha får jag gratis ändå, den kallas reklam och är ungefär lika spännande som Codex extra 80, för mig inte tilltalande, sidor.

Mitt förslag är därför: Skriv en rollspelstidning. Acceptera färre prenumeranter, färre annonsörer och mindre upplaga. Höj priset (typ 30kr) och gör den tunnare (typ 30 sidor). Voila! Vad ni får är en smal tidning med en publik som älskar den!

/Antonio
 

Primas Antonio

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
182
Location
Göteborg
Re: En jämförelse

"Det som verkligen är spännande och som man egentligen betalar för är kanske fem sidor. sen har du 80-95 sidor som man kan läsa som förströelse."
Jag läser ofta Göteborgsposten som förströelse. Den betalar min far. Codex vill jag läsa för att den är (var) en intressant tidning. Jag vill inte betala för en patetisk dataspelstidning, eller ett undermåligt filmmagasin! (Hårda ord, jag vet)

"Ni(vi) kan ändå inget göra åt Codex förändring."
Nej, ty vi är vanliga människor. Vi är små, löjeväckande individer som inte har inflytande nog att påverka något. Eller? Kanske är vi en tidnings målgrupp som förklarar att tidningen inte uppfyller våra krav?

/Antonio
 

Primas Antonio

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
182
Location
Göteborg
Re: SKRIV SJÄLVA FÖR FAN!

Hmm... VI är Codex målgrupp. VI är dem Codex riktar sig till. Om VI inte är nöjda med Codex är det Codex problem, inte vårt, för då kommer det gå dåligt för Codex. VI använder helt enkelt våra pengar på sådant som intresserar oss mer, medan Codex hamnar i ekonomiska trångmål. Så fungerar det, och kom inte med din rent löjeväckande "Gör-det-själv" attityd!

/Antonio
 

Mikael Sol

Swordsman
Joined
24 Mar 2001
Messages
404
Location
Stockholm
SLUTA KÖP FÖR FAN!

jamen köp inte tidningen då rå. många verkar tjata om att de inte ska köpa tidningen men så gör de det ändå. bara för att kunna hänga med i forumet kanske?

jag fortsatte visserligen att köpa marvelserier i flera år efter att de börjat suga så fruktansvärt som de gör idag.
är ganska marvelfri idag. men ibland köper jag nån x-tidning...

förövrigt behöver man inte klanka ner varandra för att man tycker olika. ber om ursäkt

serieforum på
<A HREF="http://clik.to/bigwig" target="_new">http://clik.to/bigwig</A>
 

Mikael Sol

Swordsman
Joined
24 Mar 2001
Messages
404
Location
Stockholm
gör en tidning själv för f...

nu fortsätter jag med mina löjliga idéer...
"Mitt förslag är därför: Skriv en rollspelstidning. Acceptera färre prenumeranter, färre annonsörer och mindre upplaga. Höj priset (typ 30kr) och gör den tunnare (typ 30 sidor). Voila! Vad ni får är en smal tidning med en publik som älskar den!
"

mitt förslag blir då; starta den tidningen. döp den till Rollspellsnytt eller nått flashigt engelskt och konkurera ut codex!
alla kommer att välja er tidning och så kan de fortsätta köpa pcgamer som ni alltid tjatar om.

det klarar du och några polers lätt. så svårt lär det ju inte vara. I will buy it i alla fall, men varför bara höja med en krona? höj med 5 kronor till 34kr!

serieforum på
<A HREF="http://clik.to/bigwig" target="_new">http://clik.to/bigwig</A>
 

Mikael Sol

Swordsman
Joined
24 Mar 2001
Messages
404
Location
Stockholm
Re: En jämförelse

håller med om att codex var bättre för. i alla fall mer spännande. det verkar dock vara en ganska naturlig utveckling för tidningar. super power var ju askool i början, men nu är varje nummer av superplay likadant (för att inte nämna att vi nintendo-spelare blev besvikna när de började skriva om alla plattformar. ja, superplay var enbart för nintendo i början).
eller aftonbladet som var starkt mot monarkin, men nu har bilagor men kungen när han fyller år!
eller mega pyton som blivit kulturtidning i stället för renodlad kiss å bajs (visserligen en bra grej...)
eller slitz som var en respekterad musiktidning och nu porrblaska för fint folk.

ja listan kan göras låååång. allt går tillslut mot helvetet. det var inte bättre när jag var ung. magnum började ju köra manga och sen dog dom med haha... eh ja...

äh, ni som ritar serier kan ju kolla in länken nedan. jag försöker i alla fall döda lite trisstress!

sköt om er grabbar (varför inga tjejer? är det som i rocky, tjejer sysslar inte med töntiga saker) kom ju på att codex är en tuff tidning och rollspel är som alla vet töntigt, så det förklarar det minskade utrymmet.

bra avslutning

serieforum på
<A HREF="http://clik.to/bigwig" target="_new">http://clik.to/bigwig</A>
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Re: Största rollspelstidningen?

Jag citerar från informationen om Codexforumet.
<I>Här kan du diskutera Sveriges största rollspelstidning Codex.</I>

Jag skulle kunna göra en tidning på 20 sidor om rollspel, och så skulle Codex tappa sin titel. Jag menar, Codex har ju inte så mycket konkurans. Rätt synd att det blev såhär... tänk alla rollspelare, tänk på detta:

<font size=4><B>En <U>rollspelstidning</U> på 100 sidor om bara rollspel!<font size=1></B>
(Tyvärr kan vi väl bara drömma om det, men tänk om. Det hade varit mycket interesant läsning)

<font size=2>Mac
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,801
Location
Göteborg
Jag gillar Codex som den är...

Nej, snälla, slå mig inte! Jag vill bara säga att så länge Codex håller sig till spel samt SF/fantasykultur så gillar jag tidningen. Jag tycker inte att det är något fel på tidningen, även om lite mer rollspelsmaterial inte skulle skada. Jag läste Codex's rescension av Junta (inte ett rollspel, utan ett brädspel). Jag köpte spelet och är jättenöjd. Codex är sveriges största (och, vad jag vet, enda) SPELtidning,som i speli allmänhet. Nej, snälla, misshandla mig inte för att jag inte bara spelar rollspel utan även andra spel.
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Re: Lite bräd, figur, kort-spel skadar inte...

... men det gör dator & tvspel. Att codex har med bräd, figur, kort-spel gör inget, det känns som det platsar inom hobbyn i alla fall (jag spelar iofs inget av det men ändå). Men datorspel? Det är PCgamer och andra tidningar tillräckligt bra på. Ska man ha en recension på ett spel man vill köpa är det också bättre med PCgamers synpunkter, framför Codex, för att de helt enkelt är mer objektiva och kunniga.

Mac
 
Top