Nekromanti Vad göra åt Codex förändring?

Primas Antonio

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
182
Location
Göteborg
Codex har förvandlats från rollspelstidning till nördmagasin med tyngdpunkten på dataspel. Det är vi många som noterat och beklagar. Vi har upprepade gånger framfört vårt missnöje i detta forum. Från början var vi få, men allt eftersom förändringen fortsatt har vi blivit fler, vi som ville ha en rollspelstidning, fick en rollspelstidning och sedan blev av med den.
Dock har vår klagan tydligen inte haft minsta effekt på codex trångsynta ledning(ja, jag kallar dem trångsynta, inte för att jag på något sätt ogillar dem, utan för att de tydligen inte kan ta till sig läsarnas åsikter). Vad skall vi då göra? Finns det medel att påverka? Ja, det gör det. Vi måste sluta prenumerera! Om Codex tappar rollspelarna ur sin läskrets kommer tidningen antagligen gå under eftersom den inte har en chans mot de konventionella dataspelstidningarna. Då måste tidningen förändras, eller förintas och därigenom lämna plats åt en ny rollspelstidning.

/Antonio, suckar och tänker på hur bra de första tre Codex var.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Nu så är det inte meningen att Codex ska vara så..

Så, du får väl, som du sa, sluta prenumerera.
Men att kalla redaktionen trångsynt är lite taskigt.. Deras åsikter är väl lika mycket värda som dina?



/Arvidos, föredrog också gamla Codex dock..
 

Rikard J

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
109
Location
Borlänge
Rollspel

Hur gärna jag än skulle vilja så går det inte att finansiera en tidning som bara skriver om Rollspel i Sverige. Jag är själv en rollspelare in i själen och spelar så mycket jag bara hinner. Helst hela tiden men det går tyvärr inte och visst, jag skulle vilja ha en tidning som verkligen beskrev de minsta rollspelen in i minsta detalj men som sagt det går inte, det är för få rollspelare i Sverige för att tidningen skulle kunna få en marknad. Så, istället har vi Codex en tidning som skriver om sådant som många är intresserade av. MEN, vi skriver även om rollspel, vi presenterar rollspel för allmänheten, ju fler som läser och ju fler som prenumererar... desstå fler potentiella rollspelare dfår vi. Det gäller ju att skapa ett intresse, vem vet, om 5 år kanske nästan alla i Sverige vet vad rollspel är och fått höra det inte bara genom idiotiska politikers mumbojumbo.

Se Codex för vad den är, en speltidning. och se det riktigt positivt, du får en tidning för 29kr som är på 100 sidor, i början var den på 24sidor och kostade 19... Idag är det lika många sidor rollspel i tidningen men du får 80 sidor till av sådant du är mindre intresserad av för enbart 10 kronor.

Vår ambition är ju att göra en tuff tidning, kom inte och säg att dataspel inte är tuffa... Visst, jag gillar bordsrollspelen bättre men det betyder inte att jag inte kan gilla datarollspelen, dessutom kan de ge bra uppslag till kampanjer. Ärligt talat så tycker jag det är lite barsligt av dig att kalla redaktionen för trångsynt, vi läser och begrundar det som skrivs här men vi måste även ta hänsyn till så mycket mer. Och som någon sa, vill du påverka kan du göra det med att skriva bra artiklar istället för att vårdslöst uttala dig om något du inte verkar förstå dig på.

Ha en bra sommar,
Rikard

Layout och Design, Codex (Tillsammans med Johan L)
 

Glacius

Veteran
Joined
14 Mar 2001
Messages
131
Location
Stockholm
Re: Rollspel

Jag förstår inte hur ni tänker... Du säger att det är för få rollspelare i Sverige för att tidningen ska kunna få en marknad, endå skär ni ner på rollspelsmaterialet i tidningen... Tror ni fler av Sveriges rollspelare köper tidningen då? Nej, knappast. Tror ni att de som spelar dataspel börjar köpa den? Nej, jag skulle inte tro det, för om man ska vara ärlig är Codex dataspelsartiklar av väldigt undermålig kvalitet och dessutom är det nästan pinsamt att ni stulit PC Gamers skämt-i-bildtexterna-grej...
Sen är den här fixering på antal sidor och pris ganska löjeväckande... Ni säger att Codex är på 100 sidor, men om man endast räknar de läsvärda sidorna är man helt plötsligt nere på 5 sidor... Och 29:- för 5 sidor tycker jag är ett ganska saftigt pris faktiskt.

/Max
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Rollspel

"Jag förstår inte hur ni tänker... Du säger att det är för få rollspelare i Sverige för att tidningen ska kunna få en marknad, endå skär ni ner på rollspelsmaterialet i tidningen... Tror ni fler av Sveriges rollspelare köper tidningen då?"

Krasst räknat, vem fan bryr sig om 14000 hobbynördar när det finns omkring miljonen datorägare, varav hälften spelar balla spel? Det är den krassa, ekonomiska verkligheten: det finns alldeles för få rollspelare i landet.

Sedan vill jag inte hävda att rollspelsmaterialet skärs ner. Det får en mindre andel, korrekt. Men å andra sidan så är antalet rollspelssidor mer eller mindre konstant.

"Ni säger att Codex är på 100 sidor, men om man endast räknar de läsvärda sidorna är man helt plötsligt nere på 5 sidor... Och 29:- för 5 sidor tycker jag är ett ganska saftigt pris faktiskt."

Tja, nitton kronor för tre läsvärda sidor lyser ju inte mycket bättre, eller hur?

Poängen är att du inte kan få allt. Om du inte är intresserad av Western så kan du ju knappast vara intresserad av de två sidor som har med Western att göra. Om du inte gillar DoD, jahopp, där försvann två sidor med en ball Bonner-bild. Till slut är du nere på fem sidor Eon-jox (eller nåt) som kanske är intressant.

Stinkasnus kostade 35 kronor framemot slutet (då det fortfarande var tidning) och innehöll ungefär samma antal användbara sidor per krona.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Mikael Sol

Swordsman
Joined
24 Mar 2001
Messages
404
Location
Stockholm
SKRIV SJÄLVA FÖR FAN!

jag vet inte hur många gånger jag måste säga detta, men vill ni förbättra codex efter era egna normer så måste ni börja med att skriva fantastiska artiklar och skicka in dem.

förövrigt så tycker jag att det ska finnas en sida med notiser från rollspelsvärlden i varje codex!



serieforum på
<A HREF="http://www.angelfire.com/art/heartcomics" target="_new">http://www.angelfire.com/art/heartcomics</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Been there, done that [NT]

'Nuff said!

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Glacius

Veteran
Joined
14 Mar 2001
Messages
131
Location
Stockholm
Re: Rollspel

Krasst räknat, vem fan bryr sig om 14000 hobbynördar när det finns omkring miljonen datorägare, varav hälften spelar balla spel? Det är den krassa, ekonomiska verkligheten: det finns alldeles för få rollspelare i landet.

Då vet du mer än mig. Jag har fått intrycket att c:a 100% av de som köper Codex gör det för rollspelsartiklarna. Om då rollspelsartiklarna försvinner bör Codex förlora ungefär alla sina läsare, vilket, i den ekonomiska verkligheten, knappast kan vara särskilt bra.

Sedan vill jag inte hävda att rollspelsmaterialet skärs ner. Det får en mindre andel, korrekt. Men å andra sidan så är antalet rollspelssidor mer eller mindre konstant.

Jo, antalet sidor minskar sakta men säkert.

/Max
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Rollspel

"Då vet du mer än mig. Jag har fått intrycket att c:a 100% av de som köper Codex gör det för rollspelsartiklarna."

Kan bero på att du hänger här. Kommer man ut i den verkliga världen så hittar man faktiskt rätt gott om Playstation-nördar som bläddrar i tidningen och undrar vafan rollspelen är och varför de inte finns till Playstation än.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

userfriendly

Warrior
Joined
3 Dec 2000
Messages
321
Re: Rollspel

»Kan bero på att du hänger här. Kommer man ut i den
verkliga världen så hittar man faktiskt rätt gott om
Playstation-nördar som bläddrar i tidningen och undrar
vafan rollspelen är och varför de inte finns till
Playstation än.«


Visst finns det andra spelnördar än rollspelare som läser
tidningen, men det beror enbart på att butikerna sprider ut
massor av gratisexemplar. Det finns INGET av värde (för en
dataspelare) i Codex som man inte hittar i t.ex. PC Gamer,
där artiklarna dessutom är bättre skrivna och mer aktuella.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,469
Location
Stockholm
Nej

Det är redaktionens uppgift att skapa en tidning som läsarna vill ha. Detta gör de genom att anlita bra skribenter som skriver bra material.

Det är INTE läsarnas ansvar att tidningen levererar bra material, så detta evinnerliga tjat om att alla som klagar ska skriva själva håller inte i längden.

Codex är en kommersiell tidning. Det är Codex ansvar att fylla tidningen med bra material, inte läsarnas.

Om Codex redaktion sitter och väntar på att läsare frivilligt och bara sådär ur tomma intet ska börja skicka in toppenkvalitetsrollspelsmaterial, är tidningen mer illa ute än jag vill tro att den är.

Återigen, tidningens innehåll är redaktionens ansvar, inte läsarnas. Det läsarna kan bidra med är att ge feedback på innehållet, antingen genom insändare, inlägg på forumen eller genom att läsa/inte läsa tidningen.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Mikael Sol

Swordsman
Joined
24 Mar 2001
Messages
404
Location
Stockholm
Re: Rollspel

men det är inte konstigt att vi här på forumet vill ha mer rollspel i codex. sidan heter ju www.rollspel.nu. om sidan hetter www.kvinnor.nu så skulle vi vilja ha mer kvinnor i codex.

sen om forumet är en säker opinionskälla över vad alla läsarna tycker vet jag inte.
upplaggan är på 25.000 tror jag och inte är det 25.000 olika personer här som låter sin röst höras.

förövigt vill jag ha en zeldaspecial och vill att nån ska skriva den pronto för jag vet inte så mycket om zelda.
lovar att illustrera om den kommer med i codex :)

serieforum på
<A HREF="http://www.angelfire.com/art/heartcomics" target="_new">http://www.angelfire.com/art/heartcomics</A>
 

Mikael Sol

Swordsman
Joined
24 Mar 2001
Messages
404
Location
Stockholm
Re: Nej

sant, jag ska sluta illustrera för codex bara för det. jag uppmanar alla skribenter att sluta skriva också. ingen uppskattar det ändå. nu ska jag gå och skära upp handlederna.

allvarligt talat så är codex bara en bebis än så länge. den görs inte av folk med en massa erfarenhet inom tidningsbranschen. jag tycker de som gör codex är modiga och jag vill verkligen vara med och se vad som kommer att hända i framtiden. fler folk borde våga starta tidningar, hemsidor, rockband osv!

serieforum på
<A HREF="http://www.angelfire.com/art/heartcomics" target="_new">http://www.angelfire.com/art/heartcomics</A>
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,469
Location
Stockholm
Visst, visst, var en martyr

Även om du startar ett rockband, eller en hemsida eller en tidning måste du ha en strategi för hur du kommer vidare.

Ett rockband som bara sitter och väntar på att folk ska ringa och boka dem utan att arbeta hårt för att få det att hända kommer ingen vart.

En tidning som sitter och väntar på att läsarna ska rädda kvaliteten på tidningen genom att bidra med världens bästa material kommer heller ingen vart.

Det har ingenting att göra med om folk uppskattar det DU gör för tidningen eller inte. Det har ingenting med mod att göra. Codex måste ha en strategi för hur man lockar till sig nya bra skribenter, och det anser jag INTE att uttalanden son "skriv själva för fan" är. Eller, om det är det som är strategin, rekommenderar jag Codex att tänka över den.

Jämför med Dragon. De ber alltid sina läsare om nytt material (fast de svär inte) MEN de backar alltid upp varje nummer med världens bästa rollspelsskribenter. Dessa skribenter sitter inte och skickar in sitt material bara sådär på skoj, de anlitas av Dragon för att skriva, för att fylla tidningen med material som UPPMUNTRAR nya skribenter att skicka in material genom att vara inspirerande.

Men visst, sluta teckna du, om det får dig att känna dig gladare. Om inte Codex har en strategi för att ersätta dina teckningar som går ut på mer än "teckna själva för fan", så lär vi se fler och fler illustrationslösa artiklar i tidningen. Om vi nu får några artiklar alls, förstås.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
ingenting?

En sak som ingen verkar tänka på är att Codex huvudsakligen finansieras genom reklamintäkter, eller så var det i alla fall tidigare. (Om antalet prenumeranter numera är tillräckligt stort för att täcka huvuddelen av kostnaderna är det här inlägget givetvis meningslöst. Jag hävdar inte heller att jag vet hur det står till, utan jag drar bara egna slutsatser från mina egna samtal med främst Ola Nilsson.)

Som jag uppfattat saken ska tidningen främst tryckas i en så stor upplaga som möjligt. En stor upplaga behövs för att locka annonsörer, som huvudsakligen finansierar tidningen. Att lösnummer skänks bort är absolut inget ovanligt och vi (Legend Hobbyspel) gör det själva. Därmed ska innehållet i tidningen främst tilltala, eller snarare inge förtroende i, annonsörerna.

Sedan får tidningen säkert in en massa pengar genom återförsäljare och distributörer, och inte minst prenumeranter. Dessa intäkter bör dock inte vara tillräckligt stora med tanke på tidnings låga pris. (Priset måste vara lågt om återförsäljare ska kunna skänka bort dem gratis.)

En radikal slutsats man skulle kunna dra (som dock inte behöver vara helt korrekt, eller helt rättvis) är att det viktiga (för Portal Publishing) inte är att så många som möjligt köper tidningen, eller ens att så många som möjligt läser den. Det viktigaste skulle istället vara att ha en så stor upplaga som möjligt och ett innehåll som tilltalar annonsörerna.

Om ovanstående stämmer i någon högre utsträckning så tror jag alltså inte att redaktionen kan ta speciellt mycket hänsyn till en enskild läsares eller prenumerants åsikt om tidningens innehåll. Den som kan påverka tidningens innehåll är istället annonsörerna. Som annonsör förväntar jag mig i alla fall jag att Portal Publishing lyssnar på vad jag tycker (även om jag knappast finansierar tidningen själv, eller ens är en stor annonsör). Frågan är om en läsare kan påverka tidningen i samma grad som en annonsör - det är trots allt annonserna som bekostar tidningen (mer eller mindre).

Till saken hör givetvis också att läsarna är tiotusentals enskilda individer medan annonsörerna inte ens lär vara hundra till antalet. Eftersom en tidning är beroende av intäkter (alternativt presstöd) för att överhuvudtaget kunna existera måste tidningsutgivaren sätta de ekonomiska aspekterna i första rummet. Sedan kan man tycka att det är ok eller att det inte är ok, men det tänker i alla fall inte jag ta ställning till här.

Alltså: Jag tror inte att Codex innehåll skulle påverkas speciellt mycket av en (begränsad) prenumerant-bojkott. Därmed inte sagt att man som läsare inte alls kan påverka, men man måste nog förstå hela sammanhanget innan man blir sur över att man inte känner att redaktionen tar till sig ens kritik. Att endast framföra ensidig och icke-konstruktiv kritik är nog väldigt meningslöst.

Observera att jag varken är illvillig eller försöker förtala Codex. Inte heller är jag kritisk till Codex innehåll - inte som annonsör i alla fall - eller har någon kritik att framföra till redaktionen. Om Portal Publishing anser att jag har fel i det jag säger är jag övertygad om att förlaget talar om hur det står till, så att jag slipper fara med osanning.

/Pauli Paananen, Legend Hobbyspel

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

Mikael Sol

Swordsman
Joined
24 Mar 2001
Messages
404
Location
Stockholm
Re: Visst, visst, var en martyr

om vi säger så här då. kan inte läsarna skriva en lista på vad codex borde ha för strategi? det är i alla fall lite konstruktivt.

sen verkar det som om (ifall inlägget längre upp stämmer) att det är annonsörerna som bestämmer innehållet till stor del. som vanligt är det pengarna som styr.

jag kommer att sluta teckna för codex den dag jag får mitt första betalda teckningsjobb. då kan jag enligt mina principer inte jobba gratis längre.

en tidning som är gratis och som läsarna får delta i är BigWigComics som släpps på nätet i början av september. be there or be fyrkant! <A HREF="http://hem.spray.se/comics" target="_new">http://hem.spray.se/comics</A> serieforum på
<A HREF="http://www.angelfire.com/art/heartcomics" target="_new">http://www.angelfire.com/art/heartcomics</A>
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,469
Location
Stockholm
Tja...

...mitt förslag på grundstrategin har du redan fått. Men lite fler tips kan man väl bidra med.

1. Betala författarna/tecknarna (alla som bidrar)
2. Beställ material från etablerade skribenter
3. Få någon att skriva en fet artikel om hur man skriver
4. Dra upp detaljerade riktlinjer för vilken typ av innehåll man letar efter
5. Öka andelen rollspelsmaterial i tidningen: fokusera på de svenska spelen
6. Skapa utrymme åt korta artiklar
7. Anordna en tävling som premierar bästa nya skribent (med feta priser, kanske ett ex av alla svenska rollspelsprodukter som är i tryck idag).
8. Ta tag i d20-trenden, och se till att ha svenskt d20-material.

Alltså, om man vill ha upp kvaliteten på rollspelsmaterialet. Vad en sån strategi skulle göra för upplagan, har jag ingen aning om, troligen skulle den minska.

Förresten, annonsörer är intresserade av upplaga, men bara om upplaga är lika med läsare. Se till exempel på Everyday och Stockholm News; stor upplaga, få läsare = nedläggning.

Men visst har Baldyr rätt; annonsörerna har mycket makt.

MVH

Magnus


Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,469
Location
Stockholm
Gör om Codex till en...

...gratistidning. Det är mitt förslag. Det verkar ju vara så den fungerar ändå.

Och jag vill verkligen att Codex ska finnas, och att den ska ha rollspelsmaterial. Så att göra om den till en gratistidning kanske kan vara en väg att gå.

Med reservation för att jag heller inte vet hur många som köper den, och att inkomstbortfallet kanske skulle bli för stort.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Visst, visst, var en martyr

<I>jag kommer att sluta teckna för codex den dag jag får mitt första betalda teckningsjobb. då kan jag enligt mina principer inte jobba gratis längre.</I>

Hur lyder den principen i så fall..? Jag har då inga större problem med att ta betalt ibland och ibland inte.

--
Åke
 
Top