Nekromanti Vad faen ska man lira?

Pappagris

Veteran
Joined
9 Oct 2015
Messages
47
Jag och min grupp har fått upp ögonen för rollspel igen och vi har lirat Symbaroum friskt den senaste tiden. Nu råkar det dock vara så att några av oss i gruppen är i en sån bekväm position i livet att vi inte behöver jobba heltid den kommande tiden så vi ska sätta igång en vardagsgrupp och behöver således ett nytt rollspel. Jag har köpt på mig Rotsystem vilket verkade spännande, men Cyberpunk är väl kanske inte riktigt vår kopp kaffe. Nya utgåvan av Coriolis verkar dröja vilket är trist för annars hade det varit givet då sci-fi suget är på topp. Så vad tror ni? Funderar på att försöka lösa alla Mutant UA böcker, men det är ju en jävla kostnad och allmänt struligt. Av någon anledning går jag inte igång på Mutant år noll, förklara gärna hur fel jag har. Finns det några utländska rollspel man bör spana in? Då tänker jag kanske främst sci-fi och annat där i krokarna då vi vill testa något annat än fantasy. Regelmässigt har vi väl inga direkta begränsningar, men vi är ändå rätt färska så allt för regeltunga prylar undanbedes. Tack på förhand och kom gärna med följdfrågor om jag varit otydlig.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
Du kan välja rätt purfärska Sci-Fi som är svenskt och enkelt. En kort bok med regler, två kampanjvärldar och systemet använder bara T6. Settingen kanske inte faller i smaken men systemet är så pass enkelt att man utan mycket problem kan använda nästan vilken sf-setting som helst så länge den inte har något centralt för konceptet som kräver specialregler.

På engelska finns Rocket Age. Alla andra sf-spel tenderar att ha alldeles för jobbiga regler. (Älskar världen i Eclipse Phase, hatar rollpersonsskaparprocessen.)
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Av någon anledning går jag inte igång på Mutant år noll, förklara gärna hur fel jag har.
Jag kan inte säga att du har fel men det jag gillar med MÅ0 är att det består av en metod för att spela rollspel i Mutants värld. Jag gillar att spel inte bara är regler och spelvärld utan att de också förklarar HUR man ska spela spelet.

Finns det några utländska rollspel man bör spana in? Då tänker jag kanske främst sci-fi och annat där i krokarna då vi vill testa något annat än fantasy.
Star Wars? Traveller? Star Frontiers (d20 Future med settingen Star Law)?

Arfert har ett generiskt Sci-Fi-rollspel på G.
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Mutant år noll är verkligen ett bra spel och kräver noll förberedelse av SL och spelare. Fokus ligger på utforskande av zonen och arkens överlevnad. Om man inte gillar post-apokalyps så är det nog inte rätt.
Vill också tipsa om svenska sci-fi! som precis släppts. Ett mycket enkelt regelsystem, att göra en RP tar 10 minuter. Världen är rätt generell men ger ändå en del inspiration.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Sci-Fi! tycker jag du ska testa. Enkelt system och en spelvärld inriktad på expeditioner ut i det okända. Kan säkert passa en spelgrupp som har tiden att utforska och inte behöver alltför rälsade äventyr.
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Gamla Star Wars(det med T6) är ju suveränt om man är sugen på något sånt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,743
Location
Göteborg
P@n;n137385 said:
Man hänger i en öde utpost. Tråkiga yttrehot kommer för att döda en. Chansen att överleva ökar om du bakstabar de andra karaktärerna. Ingen spelledare. Typ så.
Tack för att du tipsar om mitt spel, men jag vet inte om jag håller med om beskrivningen. :) Spelet handlar om en utpost fylld av dysfunktionella förhållanden mellan människor och den centrala premissen handlar om huruvida de kan sluta sig samman och bemöta hotet eller om de splittras och går under. Backstabbande ökar inte alls chansen att överleva, men det ökar chansen att sätta dit den där jäveln som var otrogen mot dig. Klarar du verkligen av slåss sida vid sida med henne bara för att utposten blir anfallen av rymdvampyrer?

Och spelet har ingen spelledare, men det finns en spelare vars ansvar det är att spela det yttre hotet, så det finns en "speciell roll", även om denna inte har samma auktoritet som en traditionell spelledare.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Jag gillar inte postapokalyps.
Jag älskar Mutant år noll.
Så bra är det spelet.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Jag instämmer i att Mutant År Noll är ett fantastiskt rollspel. Nu är det post apokalyps förvisso en favorit genré, men jag föredrar regeltunga spel villet M:0 inte alls är. Däremot är det genialiska regler och väldigt välanpassade till spelet. Rekommenderar det starkt! Du får kommentera mer specifikt vad det är som känns fel så ska jag försöka reda ut om dina motsättningar är rationella eller inte! :)
 

Robert

Warrior
Joined
22 Feb 2014
Messages
246
Nya Mutant Chronicles eller kanske Fading Suns om du kan få tag på ett ex.
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Äsch. Släpp sargen och ge er själva nått rejält att sätta tänderna i! Tenra Bansho Zero!
 

Pappagris

Veteran
Joined
9 Oct 2015
Messages
47
Inkognito;n137503 said:
Jag instämmer i att Mutant År Noll är ett fantastiskt rollspel. Nu är det post apokalyps förvisso en favorit genré, men jag föredrar regeltunga spel villet M:0 inte alls är. Däremot är det genialiska regler och väldigt välanpassade till spelet. Rekommenderar det starkt! Du får kommentera mer specifikt vad det är som känns fel så ska jag försöka reda ut om dina motsättningar är rationella eller inte! :)
Låter onekligen som att Mutant år noll är jävligt bra. Det jag fått för mig är att det är massa "nytänkande" tjafs och med det menar jag att man inte spelar det som ett klassiskt rollspel där man gör en gubbe och sedan ger sig ut på massa äventyr. Vi var nära på att välja Svavelvinter när vi skulle välja ett rollspel att spela, men det blev Symbaroum när vi insåg att Svavelvinter hade massa konstiga komponenter inbyggt. Vi är väl än så länge lite rädda för att ge oss in i något som är för annorlunda. Sen har jag/vi inget emot postapokalyptiska prylar då vi älskade Mutant UA som är det rollspelet vi spelade innan vi la ner rollspelandet. Det är också en av anledningarna till att Järnringen ligger oss varmt om hjärtat.

Angående tipset om Sci-fi så kommer jag nog köpa det där paketet med 3 rollspel för 300 kr, för att jag gärna supportar svenska rollspel även om vi inte kommer spela det. Jag köpte nämligen Draksaga bara för att det var billigt och jag gick inte igång alls på regelsystemet som kändes för simpelt och tråkigt. Sen att boken kändes sisådär rent produktionsmässigt gjorde att suget inte direkt ökade. Jag har således lite misstankar om att Sci-fi inte kommer falla mig i smaken då jag gillar påkostade prylar med en hög lyxkänsla och om regelsystemet dessutom påminner om Draksaga så blir jag direkt skeptisk. En annan faktor är att jag gärna vill kunna bada i officiellt utgivna produkter till ett och samma rollspel. Stadsmoduler, officiella äventyr och så vidare. Jag gillar inte att man bara har en regelbok och sen måste göra allt jobb själv, det är alltid trevligt med lite förskrivet material man kan utgå ifrån. Jag är väl lite fantasilös och lat kanske. :)

Star wars låter rätt intressant. Såg dessutom nya filmen igår och älskade den så det kan definitivt vara något. Ska man välja någon äldre version då eller?

Ska kika lite på Tenra Bansho Zero och alla andra tips jag fått.
 

Pappagris

Veteran
Joined
9 Oct 2015
Messages
47
Såg att det var rea på typ allt Mutant år noll, då kan man ju lika gärna köpa. Spelkorten är det något att ha eller bara onödigt krimskrams?

Såg att det är tärningar och zonformulär och lite sånt. Någon som kort orkar förklara lite hur det här spelet fungerar. Från utsidan blir man ganska snurrig. Vad borde jag köpa till spelet?
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
513
Håller med om att den biten är rörig. Har heller ingen aning. Har dock läst att det ska komma en box med finslipade/tajtade regler som resultat av lyckad robot-kampanj på kickstarter. Men den kommer väl först om några månader.
 

Kri

Veteran
Joined
23 Feb 2015
Messages
70
Fridigern;n137450 said:
Gamla Star Wars(det med T6) är ju suveränt om man är sugen på något sånt.
Håller med här. Finns en väldigt välgjord revised edition som är fanbased. Torde inte vara jättedyrt att trycka upp inom gruppen.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Eon4 om ni nu har lite tid på er. Då kan ni spela riktigt schyssta äventyr och kampanjer i en välutvecklad och dynamisk spelvärld. Blir så mycket roligare än att flamsa bort enskilda aftnar över något 32 sidigt spel och så mycket bekvämare än att skriva ihop alla kampanjer och försöka dikta upp alla äventyr på egen hand.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
Evokee;n137543 said:
Eon4 om ni nu har lite tid på er. Då kan ni spela riktigt schyssta äventyr och kampanjer i en välutvecklad och dynamisk spelvärld. Blir så mycket roligare än att flamsa bort enskilda aftnar över något 32 sidigt spel och så mycket bekvämare än att skriva ihop alla kampanjer och försöka dikta upp alla äventyr på egen hand.
Vilket i det här fallet kräver att allt det där kastas bort eftersom " Då tänker jag kanske främst sci-fi och annat där i krokarna då vi vill testa något annat än fantasy."
 

Pappagris

Veteran
Joined
9 Oct 2015
Messages
47
Evokee;n137543 said:
Eon4 om ni nu har lite tid på er. Då kan ni spela riktigt schyssta äventyr och kampanjer i en välutvecklad och dynamisk spelvärld. Blir så mycket roligare än att flamsa bort enskilda aftnar över något 32 sidigt spel och så mycket bekvämare än att skriva ihop alla kampanjer och försöka dikta upp alla äventyr på egen hand.
Lite så jag tänker också, men fantasykvoten är fylld av Symbaroum.

Därför blir det nog Mutant år noll till att börja med då det finns mycket material att jobba med till det spelet, men min fråga om spelet kvarstår. Någon som har tid/lust får gärna ge mig en lite bättre förståelse för spelet. Vad bör man köpa på sig? Är korten, tärningarna och alla dessa rollformulär viktiga? Zonböckerna ser jag som en självklarhet. Genlab Alfa har ett annat regelsystem om jag förstår saken rätt, kan man koka ihop det med reglerna från regelboken eller?
 
Top