entomophobiac
Pistoler & Mord
Bästa läxan!Det jag trodde skulle funka dåligt vid läsning, fungerade jättebra vid spelbordet.
Spela > Läsa
Bästa läxan!Det jag trodde skulle funka dåligt vid läsning, fungerade jättebra vid spelbordet.
Jag trodde som pojke att slumpade händelser och möten var helt nödvändiga i ett äventyr. Till och med när jag skrev ett som jag bara skulle spelleda en gång. I själva verket var det bortkastat arbete. Spelarna fick ju aldrig reda på att det fanns 11 andra grejor som kunde ha hänt. Och egentligen tyckte jag ju att t.ex. alternativ 7 var coolast, så om jag inte slog 7 missade vi något som jag hade velat ha med.Som jag tror jag nämnt i en helt annan diskussion så tyckte jag en gång i tiden att slumptabeller var helt värdelösa. Vad var syftet?
t6:or är också min lilla favvos - och vill man bibehålla känslan av konstiga rollspelstärningar finns ju alltid Doublesix Dice.Att rollspel kräver en massa olika typer av tärningar. Nu är det enbart T6:or som föredras.
Jag tycker om slumptabeller även i äventyr. Det skapar en oförutsägbarhet för spelledaren som jag uppskattar. Jag har också rätt att bli överraskad över vilken vändning äventyret tar.Jag trodde som pojke att slumpade händelser och möten var helt nödvändiga i ett äventyr. Till och med när jag skrev ett som jag bara skulle spelleda en gång. I själva verket var det bortkastat arbete. Spelarna fick ju aldrig reda på att det fanns 11 andra grejor som kunde ha hänt. Och egentligen tyckte jag ju att t.ex. alternativ 7 var coolast, så om jag inte slog 7 missade vi något som jag hade velat ha med.
Däremot tycker jag att en tabell för slumpmöten sitter jättebra i regelboken, precis som du skriver.
Jag tycker att yrken är ett bra sätt att orientera spelarna i spelets och spelvärldens kärnaktiviteter. En skolkamrat till mig kämpade som fan för att skapa en rollperson till Drakar och Demoner 1985 som var krukmakare. Han verkade inte förstå att i de situationer som typiskt sett uppkommer i det spelet är det helt värdelöst att ha den bakgrunden.Yrken. Fördefinierade yrken är så tråkigt. Låt spelarna göra de karaktärer de vill.
Det är därför man har spelledare. I det läget så skulle spelledaren säga något i stil med "Nja, en krukmakare kanske inte är så lämpligt. Vad sägs om en skomakare istället?".Jag tycker att yrken är ett bra sätt att orientera spelarna i spelets och spelvärldens kärnaktiviteter. En skolkamrat till mig kämpade som fan för att skapa en rollperson till Drakar och Demoner 1985 som var krukmakare. Han verkade inte förstå att i de situationer som typiskt sett uppkommer i det spelet är det helt värdelöst att ha den bakgrunden.
Håller med till 100%. Jag föredrar när förmågor är helt frikopplade från yrken och folkslag. I synnerhet avskyr jag kopplingen i DoD23 där ankor måste spelas arga och ointelligenta för att ens kunna använda sina förmågor. Mycket bättre då med yrken som ger förslag på en uppsättning förmågor, men inte begränsar valet.Folkslag och förmågor. Bland det tråkigaste jag vet nu är yrken och folkslag som kommer med förmågor. Då blir det gärna att folk väljer yrke och folkslag efter förmågor, snarare än för att få uppleva något. Det bidrar också till att skapa stereotyper kring dessa. En dvärg kan bara vara på ett visst sätt. Det gör alla icke-människor otroligt stela och tråkiga.
Är det det enda sättet? Det har blivit lite så i rollspel.Jag tycker att yrken är ett bra sätt att orientera spelarna i spelets och spelvärldens kärnaktiviteter.
Det kan inte vara det enda sättet. Färdighetslistan och vapentabellen är också starkt vägledande. Om jag inte hittar "Köra rymdskepp" och "Laserpistol" i listorna så säger det något viktigt.Är det det enda sättet? Det har blivit lite så i rollspel.
Varför skulle det vara ett problem.Jag tycker att yrken är ett bra sätt att orientera spelarna i spelets och spelvärldens kärnaktiviteter. En skolkamrat till mig kämpade som fan för att skapa en rollperson till Drakar och Demoner 1985 som var krukmakare. Han verkade inte förstå att i de situationer som typiskt sett uppkommer i det spelet är det helt värdelöst att ha den bakgrunden.
Nej nej, min skolkamrat ville ha en rollperson som enbart var professionell krukmakare och knappt hade några användbara färdigheter. Slåss kunde han absolut inte.Varför skulle det vara ett problem. ... Helt klart en barbar med RAGE !
Det låter som en utmaning för SL. Alltså som i "Kul, hur får jag detta att lira? Vad vill spelaren uppleva och hur uppnår vi det!"Nej nej, min skolkamrat ville ha en rollperson som enbart var professionell krukmakare och knappt hade några användbara färdigheter. Slåss kunde han absolut inte.
Det låter som en kul utmaning för en 25+ årig spelledare med vidgade vyer, kanske inte för en 11+ årig nybörjare med äventyret "Drakmonstrets håla" i näven.Det låter som en utmaning för SL. Alltså som i "Kul, hur får jag detta att lira? Vad vill spelaren uppleva och hur uppnår vi det!"