Vad för rollspelsgrej har du bytt åsikt om?

Det går säkert att hitta massor, men framförallt tror jag att min grundinställning till saker i allmänhet har ändrats: Jag ser nu att det går utmärkt att hitta glädje i diverse olika spel, spelstilar och annat sånt vid rätt förusättningar, humör eller annat.
Det jag föredrar idag är inte nödvändigtvis vad jag kommer vara sugen och föredra om 5 år. Det betyder inte att jag kommer tycka det jag föredrar nu är dåligt. Bara att det inte är vad humöret vill ha då.

Så idag försöker jag vara bättre på att inte dissa sådant jag inte testat eller sådant jag testat men avfärdat där och då. Det kan ju visa sig vara vad jag vill ha senare trots allt.

Som jag tror jag nämnt i en helt annan diskussion så tyckte jag en gång i tiden att slumptabeller var helt värdelösa. Vad var syftet?
Jag trodde som pojke att slumpade händelser och möten var helt nödvändiga i ett äventyr. Till och med när jag skrev ett som jag bara skulle spelleda en gång. I själva verket var det bortkastat arbete. Spelarna fick ju aldrig reda på att det fanns 11 andra grejor som kunde ha hänt. Och egentligen tyckte jag ju att t.ex. alternativ 7 var coolast, så om jag inte slog 7 missade vi något som jag hade velat ha med.

Däremot tycker jag att en tabell för slumpmöten sitter jättebra i regelboken, precis som du skriver.

Back