Var går gränsen mellan vad som är en okej rekommendation eller avsiktsförklaring, och vad som är ett sådant direktiv?
Tonen, generellt. Jag har inga problem med att spelförfattaren förklarar hur de hade tänkt (jag uppskattar det till och med, det förklarar ofta regler som annars kan kännas lite märklig).
Svårt att skriva bra exempel så här på rak arm och jag tror inte jag har några faktiska exempel liggandes. Men typ, berättar du hur du tänkte när du skrev, eller berättar du för mig hur jag ska tänka/bete mig? Om man börjar använa "vi" (som i "Sånt syssler vi inte med i det här rollspelet!") så är man ute på tunn is i min bok.
Well, något jag är helt okej med är när WOTC satte på en disclaimer när de tillgängliggjort äldre produkter. Saker i still med "Det här äventyret skrevs på åttiotalet och kan innehålla saker som inte riktigt är okej idag. Detta speglar inte nuvarande utgivares värderingar, utan produkten är att ses som ett barn av sin tid." eller något i den stilen. Jag minns inte exakt vad de skrev, men många sunkiga gamla gubbar från gamla skolan var jätteupprörda och tyckte de pekades ut som rasister. Jag är okej med det för jag gillar att information finns tillgänglig, och jag ser det som en rimlig kompromiss när det inte är praktiskt görbart/önskvärt att skriva om produkten för att passa dagens värderingar.
Men sen har jag rätt ofta sett saker i still med "I den här boken skriver vi 'han' när vi pratar om spelledaren. Men det betyder inte att vi är sexistiska utan både män och kvinnor kan vara spelledare". Och sånt gör mig rätt trött, för allt det säger mig en av två saker (generellt); antingen var de för lata för att bemöda sig att ananvända könsneutral språk (något som stör mig för i det flesta sånna här produkter står det ändå bara "han" två eller möjligen tre gånger. Om ens det). Eller så betyder det "vi är egentliga sexistiska rövhål som inte klarar av konceptet med könsneutralt språk, men vi vill ändå sälja rollspel till dig".
Båda sakerna gör mig trött. Stå för vad ni skrivit och hur ni skrivit det.
Sen finns det självfallet extremexempel på sånna friskrivningsklausuer i still med "det här rollspelet innehåller massor av rasistiska troper och stereotyper, men det är bara fantasy så slutta gnälla din vakna snöflinga!" (*host-host* NUTSR *host-host*). Men det ser jag mer som en varningsklocka än något som gör mig trött.
Självfallet finns det massor av nyanser och sånt i den här frågan. Svårt att dra allt över en kam. Det är stor skillnad mellan "Det här rollspelet har massa slaveri och sexism och grejer, men det är fantasy så det är inte vi som är rasistiska utan folk i världen, lol." och "Det här spelet berör tunga ämnen som slaveri och sexsism. Båda dessa saker är komplexa ämnen, men de är kategoriskt dåliga och vi har gjort vårt bästa för att göra det tydligt."
Men det var väldigt mycket text för att förklara; "Om du har med en brasklapp är det en varningsklocka för mig. Jag kommer läsa den nogrant och jag kommer dömma dig och ditt spel utifrån hur den är skriven. Hårt."