Vad blev egentligen spelat 2023?

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
411
En tråd nu fylld av tradition, 2021 och 2022. I år har det levlats och TPK:ats på följande vis:

Spelat 2023:
Färdigspelade kampanjer

Walker in the Wastes: Cthulhu Dark (eget hack, påbörjades 2022)

TO:GO!: Unknown Armies, (påbörjades 2022)

Spelljammer: Light of Xaryxis D&D (2 sessions kvar i december)

Färdigspelade äventyr:
Operation Insider (egenskrivet) Delta Green

Operation Lepidopterist (egenskrivet) Delta Green

Salvage Operation (TPK) D&D

The Sinister Secret of Saltmarsh D&D

The Enchanted Wood (Jaquays) D&D

Fever Swamp D&D

Pågående kampanjer
The Lost Dungeons of Tonisborg: D&D

Nya Planer 2024
Nya Enemy within, Warhammer 4:ed

Extremophilia: Delta Green

Thousand Year Old Vampire: solospel
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Pågående kampanjer 2023
  • Nya Born (Fantasy World) - 9 spelpass under året
  • Nordiska väsen - 2 spelpass
Avslutade äventyr 2023
  • Den gula filmen (Call of Cthulhu Sverige)
  • Ridders rös (DoD23)
  • Bothilds bryte (DoD23)
  • Sången om den fallande stjärnan (Nordiska väsen)
  • Gudasaga
Planer för 2024
  • Fortsätta med Nya Born-kampanjen
  • Räddaren i Nöden (Call of Cthulhu Sverige)
  • Delta Green
  • Dimmor och borgar
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
På TOK för lite, tyvärr. Har varit ett rätt udda år, på många plan. Vi har kört vidare på Starship Troopers, jag har spellett några sessioner Bargains & Bloodshed, och spelade även en session Far Frontier Prospecting Company.

Vi körde också en one-shot i Darkly Through the Labyrinth, som jag nog ser lite som den rollspelsmässiga höjdpunkten i år (som spelledare).

Som spelare testades även The One Ring (första utgåvan), vilket var väldigt roligt.

Edit: Spelade Cy Borg på releasefesten på Alphaspel!

Edit 2: Spelade Skjut dom i huvudet på MunkCon!
 
Last edited:

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Spelat 2023
Färdigspelade äventyr:

En urspårad inspark (Call of Cthulhu Sverige)
Skräcken från stjärnorna (Call of Cthulhu Sverige)
De döda ögonens grotta (Drakar och Demoner)
Släktträdet (Call of Cthulhu Sverige)

Även om jag inte hann spela många olika äventyr (eller spel för den delen) hann jag faktiskt spela ganska många gånger! Urspårade insparken hann jag speltesta och spelleda för minst tre grupper på GothCon, Skräcken från stjärnorna speltestades med min grupp, De döda ögonens grotta har jag hunnit spela fyra olika gånger! Släktträdet är ett nytt CoC Sverige äventyr som började som ett äventyrsfrö, som jag först körde på Lund1923, som jag ihop med Micke och Gunilla sedan expanderade till ett kortare 3-timmaräventyr på Slay Beyond Slay och som nu ska bli ett lite större konventsäventyr. Bokstavligt talat ett frö som växt till sig!
 
Last edited:

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Med min ordinarie spelgrupp:
  • Nibiru
  • Vindsjäl
  • Superhjältehack av Lasers & Feelings
  • Diverse friformsexperiment
Med jobbet:
  • Ten Candles
  • Drakar och Demoner 23
Med barnen:
  • DoD 23
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
366
Location
Stockholm
Foundry VTT (spelare)
  • WHFRP (Death on the Reik) - pausad av SL (se nästa rad)
  • Pathfinder 2e (Frozen Flame) - pausad av SL (se nästa rad)
  • Blades in Dark (hemmasnickrad kampanj löst baserad på Lamplighter's League)
Drakar och Demoner 2023 (SL - 2 pågående grupper i Dimmornas Dal)
  • Ridders Rös (1 grupp)
  • Trolletinn (2 grupper)
  • Botilds Bryte (1 grupp)
  • Vägs Ändes Värdshus (1 grupp)
  • div lösgods (speltest av råttfolksfrö m m)
Spelkongress 2023 (spelare)
  • Sjunkande Tornet (spelare)
Munkcon (spelare)
  • DoD23Windheim - Den Vita ön(?)
  • Väsen - Jul på Kullabo
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,420
Location
Maastricht
-The One Ring - The Darkening of Mirkwood. Tror vi började 2021 och blev klara i Juni(?) i år, så det tog oss 2,5 år, och då körde vi på bra.
-Alien - Destroyer of Worlds - Är inne på akt III, sedan ska vi fortsätta spela The Frontier War.
-Fronsaga - Ja, det har samma namn som spelet , men blev samberättande och världsbyggande lite i samma anda som microscope.
-Curse of Strahd med Whitehack - Spelat detta sedan.....2022....tror jag. Vi har haft en paus där vi lirat Fornsaga och Sagan om bergets krona.
-Alien Exodus - Eget äventyr/kampanj som vi precis börjat spela. Handlar om en expedition sponsrad av Weyland-Yutani. Vi har precis börjat.
-Gemini - Vi körde kampanjen som i stort sett står skriven i boken. Fråga @Rickard om ni vill veta mer.
-InHuman - Speltest
-Pendragon - The great Pendragon campaign är igång också.

Tror det är allt, men kan ha glömt av något.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Ja, vad blev egentligen spelat under året? Det blev till att gå tillbaka i diverse chattar och grupper på Facebook och Discord för att kunna reda ut det. Och angenämt nog visade det sig i slutändan ha blivit mer än jag först trodde.

Som spelare

Delta Green
Ett äventyr, det som följer med grundreglerna vad jag förstått, som var meningen skulle följas av fler och bli början på en kampanj. Tyvärr blev det inte mer än ett enda äventyr. Lite trist för det blev riktigt bra runt bordet.

Svärdet sång En monsterkampanj som pågått i flera år avslutades under året. Den innehöll ett par av de mest episka ögonblicken jag någonsin upplevt under mina 40+ år som rollspelare.

Dungeons & Dragons 5E
En kampanj som inleddes under året och som fortfarande pågår. Vi har i skrivande stund, ett tiotal spelmöten in, nått level 6.

Cy_Borg Ett äventyr framslumpat med spelets för ändamålet medföljande tabeller. Ett av de mer udda inslagen var inte bara att spelets skapare var en av spelarna utan att han även visade sig vara den runt bordet med sämst koll på spelets regler. ;)

Old School Essentials Vi dammade av och körde det gamla Advanced Dungeons & Dragons-äventyret Pharaoh (I3).


Som spelledare

Drakar och Demoner 23
Det blev en hel del DoD spelat under året. Först och främst med den grupp i vilken jag spelleder Drakkejsarens hemlighet. I skrivande stund är vi fem spelmöten in och har betat av Ridders rös och Bothilds bryte och har precis börjat med Gårdagens by.

Det blev även ett par one-shots med DoD23. Dels en med en blandning av gamla stötar och deras barn. Spelgruppen hade ett åldersspann på 10-50+. Sedan blev det även en sittning med en grupp delvis bestående av spelare jag spelade Drakar och demoner med redan 1982. En del av dem hade inte spelat rollspel på åtminstone 20 år. En av mina personliga spelhöjdpunkter från 2023. Båda one-shot-grupperna spelade Trolletinn.

Alien RPG Scenariot Chariot of the Gods från Starter setet. Vi är fem spelmöten in och jag räknar med att det blir en eller två sittningar till.


Vad kommer att ske under 2024? Ja, vem vet? DoD23- och D&D-kampanjerna kommer sannolikt att rulla vidare. Den senare är vi nog strax över halvvägs genom så den kanske tar slut under året. När det sker är jag lite sugen på att försöka introducera den gruppen för Call of Cthulhu, ett spel de, trots att de är hyfsat erfarna gamers, är obekanta med. Vi får se.

Gruppen jag spelleder Alien för och som jag även spelat Svärdets sång, OSE och Cy_Borg med kommer även den att fortsätta. Där har vi roterande SL-stol så vad som sker härnäst i den har jag ingen aning om mer än att det säkerligen blir något bra för det brukar det bli.
 

Lirarn

Veteran
Joined
14 Feb 2015
Messages
119
  • Dymrak Dread (D&D)
  • Fritagningen (DoD)
  • Flykten från Paradiset (Mutant År0)
  • Snösaga (kanske klart innan årskiftet)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,740
Location
Göteborg
Jag har säkert missat något, men:
  • Tio sessioner Hantverklsklubben
  • En massa OSR med @Pilzefrau!
  • It's Complicated
  • Nerver av stål
  • Vagabonder dans les étoiles
  • Cartel
  • Kadettspelet
  • Coffee together
  • Se & göra i Aliatra
  • Toi qui, comme un coup de couteau, dans mon cœur plaintif es entrée
  • Glorieuses !
  • De Mauvais rêves
  • Förefter
  • Ut-och-in
  • Plommonkrönikan: Det röda blodets revolution
  • Motel Dragonfly
  • Hur man skriver en G.E. Trent-roman
  • Psychodrame
  • Terres de sang
  • Chansons pour un moment égaré
  • Cette vie/Sept vies
  • Huldran
  • The Candidate
  • Wilding Tales
  • Lovecraftesque
  • Gastkammaren
  • Anatman
  • Desires of the Damned (numera Flowers Withered on the Stem)
  • A Taste for Murder
  • Best Friends
  • Midnatt, för alltid
Men året är ju inte slut ännu! Jag har två konvent kvar innan nyår!
 
Last edited:

chaosweaver

Veteran
Joined
5 Feb 2001
Messages
36
Location
Högdalen (Stockholm)
Som spelare 2023
Två pågående kampanjer:
- ”Den sista najaden” (Oktoberlandet)
- En stor, öppen fisktank/pointcrawl i hemmasnickrad värld (Fate Condensed)

Som spelledare 2023
Har under året avrundat tre kampanjer, av lite olika anledningar; två CtL/Fate-kampanjer och en D&D5E-kampanj.

Planer för 2024
- Fortsätta spela i pågående kampanjer.
- Med stor sannolikhet börja spela ”Ghosts of Saltmarsh”.
- När jag nu inte aktivt spelleder något har min inre ”evige spelledare” naturligtvis genast spunnit igång med planering av två nya kampanjer (dels för Coriolis, dels för min CtL/Fate-kampanjmiljö). Återstår att se huruvida dessa två kommer sjösättas under 2024…
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,553
Location
Fallen Umber
Kampanjer
  • Death in Space, färdigt
  • Terone, slutligen färdigt efter tre år
  • Kult/Illusionen rämnar, pågående

Korta grejer
  • Annan DiS-grej (Dead Flag City)
  • UVG-aktigt oneshot (The Silver Ship)
  • Manticore Blues (The Essamon Manhunt)
  • Black Sword Hack
  • Tistelriddare (Silvergastarna)
  • DoD23 (Det sjunkande tornet)

Planer inför 2024
  • Spela klart Illusionen rämnar
  • Vampire med onlinegruppen
  • Spelleda Holy Mountain Shaker
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Spellett:
  • Askhem – kort kampanj med Skugga över Västerklint + Vaxkabinettet + Dö vid denna källa
  • Warlock! – kampanj/hemmabygge (fortsätter 2024)
  • Furies of the Barrens – på SchtaanCon
  • De fördömda – på SchtaanCon, GothCon, MunkCon m.m
Spelat:
  • Warhammer Fantasy – Enemy Within-kampanjen (fortsätter 2024)
  • Alien – Heart of Darkness (fortsätter 2024)
  • Ghostbusters – spelhelg
  • Call of Cthulhu – kort inhopp i några vänners kampanj
  • Western – Doktor Lazarus Elixir på GothCon
  • DCC – Prince Charming på GothCon
  • Zombie Cinema på GothCon
  • Into the Odd på Grottröj
  • Drakar och Demoner på SchtaanCon + Spelkongress 23
  • Bläck på MunkCon
Sammanlagt drygt 50 rollspelspass, ganska jämnt fördelade mellan spelledda och spelade. Om planeringen håller hinner det även bli några pass till innan årsskiftet. Vid sidan av rollspelandet har jag hunnit spela drygt 70 omgångar brädspel. Summa summarum ett mycket bra spelår.
 
Last edited:

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Jag har spelat ovanligt mycket i år tror jag bestämt!

Som spelledare:
- Dungeon Crawl som Genesis tydligen inte vill kännas vid; i år främst modulerna Pyramid of the Undying och The Full-Dark Stone
- Två grupper Blades in the Dark, parallellt i samma spelvärld. Den ena gruppen, The Parliament, är still going strong sedan våren 2020. Min andra grupp från 2020, Crimson Phantoms, avslutades förra hösten men en ny, Kejsarens Hämnd, startade upp och tog deras plats. Räknade efter nu och det har blivit 12 spelmöten med ena gruppen och 11 med den andra.
- En oneshot Blades i samma spelvärld på DanCon
- En oneshot DnD 5E i samma spelvärld (1000 år tidigare, innan katastrofen) med några trevliga transtjejer jag hittade på ett hotell i Thailand
- "Torkan i Medala", mitt eget äventyr till Mutant: År Noll (fast med väldigt moddade regler), som jag speltestade ett par gånger och sen körde för två barngrupper på Västlägret under sommaren
- Utpost

Som spelare:
- Nerver av Stål
- Fate, ett one-shot med en historia från The Matrix
- DnD 5E, början på Tales from the Yawning Portal (närmare bestämt Sunless Citadel och halva Forge of Fury)


Min största kampanj någonsin
Jag har nu spelat Blades in the Dark regelbundet sedan maj 2020, dvs 3,5 år. I början spelade båda grupperna varje vecka, sen blev det varannan vecka, och nu ligger det stabilt på ungefär en gång i månaden vardera. En grupp har avslutat men två av spelarna, tillsammans med två nya, har startat upp en ny. Totalt har jag spellett 69 scores (stötar) spritt över tre grupper och en one-shot; i undantagsfall hinner vi en score och efterföljande downtime på ett spelmöte men oftast blir det 2–3 spelmöten per score. Jag har också börjat spåna på att någon gång spela en prequel-kampanj, innan high fantasy-världen gick under i en katastrof och blev den mörka industrial fantasy-postapokalyps som beskrivs i Blades. Eftersom världen då var high fantasy, "typisk DnD", så skulle den naturligtvis spelas i DnD 5E. Jag testade det på ett oneshot och jag har verkligen jättekul med att fnula på hur världen ser ut med de kreativa begränsningar som ges av allt vi har etablerat under spel i Blades. Just nu känns det som att jag kan fortsätta leka i den här spelvärlden (innan och efter katastrofen) i lätt 3,5 år till.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
  • Windsoul
  • Heroes of Cerulea
  • Agon
  • Mörk Borg
  • Technical Support Simulator 2016 (2023 Update)
  • Mothership
  • Cy_BORG
  • Into the Odd
  • D&D5E
  • Flowers Withered on the Stem
  • Game of Voices
  • Psychodrame
  • A Taste for Murder
  • Best Friends
  • Se och göra i Aliatra
  • It’s Complicated
  • In Orbit
  • Anatman
  • Gastkammaren
  • Manticore Blues
  • For the Queen
  • Dog Eat Dog
  • Follow
  • Slaying Dragons
  • Fiasco 2E
  • Candela Obscura
  • Electric Bastionland
  • Hero of Cerulea
  • Burning Wheel
  • SKR
  • Bläck
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,923
Location
Ludvika
Warhammer 2nd edition (med husregler) - Den klassiska enemy withing-kampanjen fortsätter!
DnD 5e - Växlat mellan 3 olika pågående kampanjer och något oneshot
DoD23 - speltest med startäventyret
Mutant - år 0 (Avslut på Genlab Alpha, och nästan hela Maskinarium)
Väsen - flera äventyr
Imperium Maledictum - ett äventyr
Coriolis - egenskriven kampanj avklarad
Underhive - egenskrivet rollspel med egenskriven kampanj, utspelar sig under en Hiveworld i 40k-universumet.

Jag tror det är allt.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
I år var ett snuttifierat år. Kändes som att jag inte spelat så mycket, men det har ändå blivit 33 spelmöten. De flesta dock rätt korta.

Spellett

BECMI/Caverns of Thracia [roll20]: fem möten förra året, fem möten detta. Jag ville köra det här längre, men mina spelare var nöjda.

DnD5/Death House: ett möte med min dotter och hennes storkusiner, deras första spelmöte. De tyckte det var kul!

DnD5/Lost Mine of Phandelver: sju möten med min dotter, vi har nått fram till slutdungen, men inte spelat på ett bra tag så det är kanske slut.

Star Wars d6 1st ed/Planetkräl: tre möten med min dotter och två av mina vuxna spelare. Eget hexkräl. På grund av resor och sjukdomar har vi inte kunnat spela på över en månad, men det ser ut som att det blir spel imorgon.

Sagospelet Äventyr/???: tre möten med min dotter, minns inte vad för äventyr vi körde.

Spelat

Sagospelet Äventyr/???: tre möten med min dotter, som SL, hennes första insats som SL.

Handbok för superhjältar/äventyret i boken: två spelmöten med min dotter som SL och min fru som spelare. Hon har sedermera kört två spelmöten med ett par kamrater.

DnD5/hemmabygge [Foundry]: tre spelmöten som gästspelare i en pågående kampanj, min första som spelare i DnD5 och första gången jag testade Foundry.

Mouse Guard/Äventyr i boken [Discord]: två spelmöten med @Christoffer som SL, ett resultat av bucket-list-tråden. Kul att få testa, jag har velat prova det länge.

---

Min Star Wars-kampanj ska fortsätta in på nästa år, vi får se hur länge. Jag vet inte vad det blir sen, kanske The Wild Beyond the Witchlight med de nya böckerna. Jag jobbar till och från på ett 5e-hexkräl och ett OSR-spel, och jag vill helst köra det senare, men det är mycket jobb kvar innan det kan bli något och jag har inga spelare som jag vet är intresserade av detta (och jag gillar inte onlinespel) så vi får se.

Vill också testa Mutant (84) och Judge Dredd (86). Vi får se. SW är det enda som känns säkert.
 
Last edited:
Top