Vad blev egentligen spelat 2021?

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
410
Så för ett forum som är all about talk the talk ... hur ser det då ut med walk the walk? Vad blev egentligen spelat 2021? Här kan man kolla @Dimfrost tråd Vad vill du spela 2021? Det jag främst hoppades få till bordet och som inte blev av i år, var: Neverland och Ultraviolet Grasslands. Får bli 2022!

2021 Spellede:

D&D 5E: megadungeonen Maze of the Blue Medusa

Electric Bastionland: Deep Carbon Observatory (x2), Stygian Library (x2), Robot Death Jungle

Hypertellurians: Vaults of illumination (Swords and Super-Science of Xuhlan)

Precis börjat spelleda, Cthulhu Dark variant: Walker in the Wastes (Pagan Press klassikern).

Böcker och prepp som jag återkommande använt mig av och som förtjänar att nämnas: Dungeon Master Guide 1:ed (1979), Carcosa (LotFP), Frostbitten and Mutilated (LotFP), Yoon-Suin, A Thousand Thousand Islands, Roll & Play "Fantasy toolkit", Into the Wyrd & Wild, Knock 1+2, Magical Industrial Revolution, Planar Compass.

2021 spelade (spelar)

Burning Empires, vår "Guanta Brinner"-kampanj (@Christoffer @entomophobiac + en icke-forumit)

D&D 5E: Rime of the Frostmaiden

D&D B/X: Hole in the Oak (OSE), Dungeon of Zenopus (Holmes Basic set från 1977)

D&D B/X hacket Svärd och Svartkonst (postapokalyps): megadungeonen Anomalous Subsurface Environment 1 (ASE)

DCC: Sailors on the Starless Sea, The Imperishable Sorceress, Elzemon and the Blood-Drinking Box

Delta Green: Last Things Last + egenskriven kampanj: "Veiled Prophet" i St. Louis.

Trophy Dark: The Flocculent Cathedral (to be continued)


Ett oväntat bra spelår för egen del, aldrig haft så många olika grupper både IRL som online.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,609
Location
Uppsala
2021 Spelledde
Endast Ravnica faktiskt. Har spellett ovanligt lite. Delvis för att jag blev lite mätt på att vara dagisfröken efter hur den kampanjen avslutades.
Men massor med spelledande på gång inför 2022!

2021 Spelade
Burning Empires.
D&D Ravenloft.
Vindsjäl och vad nu @ceruleanfive s Zelda-inspirerade dungegrej hette.

2021 Skrev
Renskrivit fler one-shots och minikampanjer, men framförallt lagt upp de tidigare på itch.io. Fler på gång.
South of the Border.
Siren Song.
Recensioner.
Ett kladdigt lite svårläst utkast av Mourne.
Närmar mig ett första utkast av Onda människor och har anmält det till GothCon, om det nu inte blir inställt igen.
Blog.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,890
Location
Nordnordost
Jag ser på min framtid och finner mig själv där, eller i alla fall mina spel.
  • Vi spelar redan OKULT, jag räknar med att den omgången fortsätter även under 2021.
OKULT-omgången var fantastiskt bra, men vi hann inte klart. Med visst överlapp blev det också en grupp som spelade Urban Shadows i början på året. En av spelarna gick bort och båda omgångarna avbröts. (Jag pratar något om det i slutet på avsnitt 82 av podcasten.)

  • Hittils har jag inte spellett något mer än Origenes till Kuf. Jag hoppas kunna göra något åt det under året. Både att skriva egna äventyr, och förhoppningsvis att spelleda ett som just nu skrivs ute i en stuga i skogen av en ännu icke namngiven skribent.
Jodå. Det blev Kuf. Ganska mycket Kuf till och med.

Urban Shadows-gänget gick vidare med Rechnoygorod-omgången och vi spelar några timmar nästan varje vecka.

@Sysp körde Kaliforniens mörka torn några timmar var annan vecka. Den följdes sedan av Stenålderskuf med mig som SL som vi spelar just nu.

  • Köpman i röd zon har legat i dvala sedan i somras, men när skrivandet rullar igång igen borde jag försöka tränga in lite spel.
  • Kuf M/77 flaxar runt i bakhuvudet, men det får nog vila tills Mörk Cyborg har kommit ut ordentligt, men vem vet.
Andras spel:
  • Vi spelade Masks of Nyarlahotep före Corona, jag hoppas att den gruppen kommer igång igen. Oavsett om det är det äventyret eller något annat.
  • Jag köpte UVG, och har fått boken, den är oläst än så länge men det hade nog varit käckt att få det till bordet någon gång.
Så här långt är det nog rätt realistiska saker i listan. Om jag drömmer fritt så är jag pepp på de här spelen med, men jag tror inte att de faktiskt kommer till bordet:
  • Ars Magica
  • Hidden Kingdom
  • Ökenros
UVG, Kuf M/77, Hidden Kingdom och Ökenros var alla med på pitch-listan när vi skulle välja nästa spel efter Kaliforniens mörka torn, det slutade dock med ännu en Kuf-kampanj.

Summerat blir det någonstans bortom 60 spelmöten Kuf för mig i år.

Och sedan några månader spelar jag OKULT som play-by-post igen. Det känns bra. Nästan inget skrivet i år som inte har varit direkt för någon kampanj, men det är jag rätt OK med.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Mutant År 0
Mutant Undergångens Arvtagare
Black Crusade
Underhive Chronicles
Warhammer 4th ed
Warhammer 2nd ed
Down We Go
Sprawl
Star Wars D6
De Fördömda
DND 5e

Kanske något mer jag glömt bort.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,217
Mest vet i sjutton, ganska jämt fördelat mellan flera spel, men mer än någonsin blev det 2021.
  • Alien
  • Burning Wheel
  • Call of Cthulhu
  • Star Wars D6
  • Warhammer 2nd Edition
  • Sprawl
  • Down we go
  • Symbaroum
  • De fördömda
  • Askhem
  • Lovecraftesque
 
Last edited:

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,721
Location
Eskilstuna
Spelledde
  • Vindsjäl
  • Benmärg (osläppt)
  • Curious Questers (osläppt)
  • Heroes of Cerulea (osläppt)

Spelade
  • Vindsjäl
  • Hypertellurians

Samberättade
  • Blood Feud
  • Villagesong
  • Final Girl
  • The Candidate
  • The Murder of Mr. Crow
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,707
Location
Göteborg
Sjukt svårt att minnas allt man spelat under ett helt år! Från minnet:
  • Primetime Adventures
  • Svart av kval, vit av lust
  • Toi qui, comme un coup de couteau, dans mon cœur plaintif es entrée
  • Bois dormant
  • Héros d’argile
  • Icke namngivet franskt OSR
  • Gastkammaren
  • Anatman
  • Dragonfly motel
  • Prosopopée
  • Minuit pour toujours
  • Daughters of Verona
  • Massa olika Hantverksklubben-omgångar
  • Inflorenza
  • Doing the Job
  • Se och göra i Aliatra
  • Hur man skriver en G E Trent-roman
  • Utpost
  • Psychodrame
  • Berättelser från Staden (1E)
  • Les larmes du soleil (oklart om det var 2021)
  • Den yttersta domen
  • Best Friends
  • Lovecraftesque
  • Plommonkrönikan
  • Säkert annat jag glömt
 
Last edited:

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
För mig blev det:
  1. Burning Wheel: vi spelade klart vår kampanj
  2. Call of Cthulhu (hemma-hack): treårskampanjen fortsätter
  3. AW-rymd: vi har kommit tio sessioner in i en väldigt rolig kampanj med ”gamla” spelare som flyttat. Internet wins again!
  4. Trollbabe: superkul att testa två pass
  5. Tales of Equestria: Starter set. Lite väl rälsat
  6. Hjältarnas tid: Förenklat med barn
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,294
Location
Göteborg, Lindome
Hmm, 2021 var ju ett år som det inte blev så mycket spelat (fast 2020 var värre). Låt se nu...

Spelledde:
Call of Cthulhu
. Vi provade att spela one-shots online över Fantasy Grounds i våras. Det blev The Derelict, Hotell Hell, Panacea och Cold Harvest. Bättre än inget, men inte samma som att träffas.
Call of Cthulhu. På spelveckan i höstas fick vi äntligen tillfälle att spela på riktigt. Spelarna tog sig igenom kapitlet New York i Masks of Nyarlathotep.
Dunder & Drakar. Vi kom även igång med kampanjen Sagan om den brinnande himlen igen. Spelarna avslutade Klangen av själars ekon och inledde O, vinters sång av lidande.

Spelade:
Call of Cthulhu. Under spelveckan fick jag chans att spela också. Christer körde en one-shot, Necropolis, för oss. Min arkeolog fick tag på dynamiten och använde den framgångsrikt. Alla dog.
 

GVDT

Veteran
Joined
19 Oct 2021
Messages
174
Spelledde
  • Dungeon Crawl Classics: 18 speltillfällen (Pågående kampanj i Ereb Altor, lvl 3)
  • Coriolis: 12 speltillfällen (Lagt på is)
  • Mutant: År Noll: 6 spelltillfällen (Grå Döden, pågående spel)
Spelade
  • D&D 5e (Pågående spel, lvl 12)
  • Savage Worlds (TPK, avslutat)
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,406
Location
Maastricht
Spelledde:
The One Ring
- The Shadow in the East. En kampanj i fjärde åldern och hur en ny skugga reser sig i öst. Sedan började vi förbereda för att spela Oaths of the Riddermark när vi kom till en bra punkt att ta en mellan paus i den större kampanjen.
ALIEN Destroyer of Worlds med en fysisk grupp här i Krakow. Spellede något hemmasnickrat scenario online också.

Spelat:
The One Ring - The Darkening of Mirkwood
@Lukas spelleder denna eminenta kampanj för mig, @Rickard , @Dr_Dängrot och @Gutte .
FATE: Vi ska spela någon Western mini kampanj.
The Yellow King - Den medföljande kampanjen som jag inte minns namnet på.
Mage the Ascension -Ett scenario som utspelar sig i Berlin bara något år efter att muren fallit.

Tror det var allt.
 
Last edited:

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
599
Kom med i en ny grupp och har i höst spelat Symbaroum varannan vecka. Vi har börjat Törnetronen. Sen på spelledarsidan ser det ut att kunna bli en träff med ett gammalt gäng och Dungeon Crawl Classics i mellandagarna.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,550
Spellett:
  • De fördömda (kampanj + enstaka äventyr)
  • Handbok för superhjältar (enstaka äventyr)
  • Svärd & svartkonst (enkvällsäventyr)
  • Världsrymdens vagabonder (kampanj)
Spelat:
  • Alien (tror vi avslutade ett större äventyr i början av året)
  • Askhem (tvåkvällsäventyr)
  • Down We Go (tvåkvällsäventyr)
  • Pathfinder 2 (enstaka äventyr)
  • Star Wars D6 (kampanj)
  • The Sprawl (enstaka äventyr)
  • Warhammer Fantasy (kampanj)
 
Last edited:
Top