Jag tänker hävda att nej, så är det inte, och att försök att koka ned det så är dömda att misslyckas. Det här är exakt vad 5ed D&D gjorde.
En tanke jag får inför ditt svar är att jag känner igen allt det vi pratar om. På spelföreningen Fenris och på Gothcon i slutet av 80-talet fanns det folk som kommit in i rollspelshobbyn via krigsspelen (samma bakgrund som Gygax och Arneson). Flera av dem var fokuserade på regler och på vad som hände när man strikt körde utifrån spelreglerna, och flera av dem köpte grottutforskarmördarskattjägarpremissen rakt av (erfarenhetspoäng för guldmynt och så vidare). Den typen av krigsspelsgrognards finns på Dragonsfoot, och en del av dem var där för 20 år sedan och skapade OSR-rörelsen (och jag med flera hängde på forumet och såg det ske). De är OSR med krigsspels/boardgames-bakgrunden.
Bok- och rollspelsaffären Wizard på Järntorget i Göteborg startades av fantasy och sci-fi-nördar (Peter och Bosse, frid över Bosses minne). De var inne på Tolkien, Elfquest, Asimov, de hade nån sorts proto-Tolkien-lajv runt Bohus fästning som också smittade av sig på de äldre scouterna i Göteborg vid samma tid där våra distriktshajker snabbt fick fantasyteman. Och butiken Wizard tog in rollspel.
Alla eskapister, alla som ville spela hjältefantasy (hellre drivna av den goda saken än av jakt på guldpengar) flockades där, och började använda D&D till detta.
Inte bara på Järntorget i Göteborg utan runt hela jordklotet.
Det är OCKSÅ OSR.
Och när vi spelade, så kom de sociala konflikterna upp i ljuset. Flera av oss var nördar med begränsad förmåga att hantera rikedomen i en social konflikt, men vi spelade det också. Vissa spelmöten var bara rent sociala utan minsta tärningsrull. Trots att det var D&D (i någon form, tillsammans med en mängd husregler samlade i plastfickor i textilpärmar).
Här börjar vi lämna OSR. Rollspel expanderas till mer än sagovärldar och rymden. Vissa börjar forma regler runt de tidigare friformade sociala konflikterna. Vi får hela den rollspeliga kambriska explosion vi sett under senare år.
Med vissa avarter. Komplexitet och tjocka regelböcker (som fanns redan på 80-talet). En längtan efter att gå tillbaks till det ursprungliga. The original. Och möjligheten att på ett lagligt sätt göra det.
OSR-rörelsen är född.
Men det vi vill gå tillbaks till är olika saker. Är det det krigsspeliga? Skattjaktsspelet? Det sociala utan regelbörda.
Det är alltihop, och vad vi vill gå tillbaks till är beroende av vad vi själva gillar (vi, tillsammans, runt vårt spelbord, varje spelbord är sitt eget spel).
5e försökte göra sin tolkning av vad D&D handlar om. Vissa gillar det och vissa inte. Men det är EN kryddmix av många möjliga.
Och vi kan alla mixa som vi själva vill.
Varje spelbord är sitt eget spel.