OSR Vad är grejen med OSR?

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Det känns ju som att det är en glidande skala där ett spel får ett poäng för varje punkt de kan bocka av på en lista. (Typ inspirerat av gamla DnD, lätta regler, hög dödlighet, fokus på att utforska spände/farliga platser o.s.v, DIY-anda) Och sen dra ifrån ett poäng för varje grej det bockar av på minuslistan. (Regler för social interaktion, långa färdighetslistor, med mera)

Och sen kollar man slutpoängen:
10+OSR!
8-9 Antagligen OSR!
6-7 Lite OSR nära sådär.

Då ska man bara hitta krysslistor man kan vara överens om :)
Hade det varit 10+, 7-9, och 1-6 hade det inte varit OSR, utan PbtA.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
För den som inte gett upp hoppet om att grokka vad OSR är eller kan vara, så har vi ju två jättefina gamla trådar som är värda att läsa:



Startade av @Genesis och @Pilzefrau .
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Det kanske hjälper lite mer att tänka på att det är skillnad på OSR som ”etikett” och som ”tankesätt”. Om jag bläddrar i en osr-hylla så förväntar jag mig att de flesta sakerna där ska vara hyfsat kompatibla till äldre d&d och i förlängningen många av dess oräkneliga oäktingar.

Medan osr som tankesätt genomsyrar väldigt många spel och olika sorters spelande som inte har kopplingar till puristisk d&d. Jag gillar uttrycket ”folk-d&d”, att Dungeons & Dragons som fenomen har blivit så stort att ingen kan claima det längre, varken TSR eller Wizards of the Coast. Det är istället en levande kultur som inte går att stänga in på ett museum, utan det utvecklas hela tiden.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Det kanske hjälper lite mer att tänka på att det är skillnad på OSR som ”etikett” och som ”tankesätt”. Om jag bläddrar i en osr-hylla så förväntar jag mig att de flesta sakerna där ska vara hyfsat kompatibla till äldre d&d och i förlängningen många av dess oräkneliga oäktingar.

Medan osr som tankesätt genomsyrar väldigt många spel och olika sorters spelande som inte har kopplingar till puristisk d&d. Jag gillar uttrycket ”folk-d&d”, att Dungeons & Dragons som fenomen har blivit så stort att ingen kan claima det längre, varken TSR eller Wizards of the Coast. Det är istället en levande kultur som inte går att stänga in på ett museum, utan det utvecklas hela tiden.
Ja, "folk-DnD" är en fantastisk grej. Fight the power, DnD är större än WotC, etc.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Jag har aldrig varit mycket för D&D och rollspel av liknande amerikansk modell. Det har inte heller varit min upplevelse att dessa spel varit särskilt populära i Sverige om man blickar bakåt (idag ser det nog annorlunda ut). Vilken gammal skola är det vi återupplivar OSR-genren i en svensk kontext? Vad är det som gör att de blivit så populära den senaste tiden?

Missförstå mig rätt nu, jag vill gärna tycka om och förstå vad det hela handlar om. Jag gillar estetiken med ensidesäventyr och enkla regelverk. Samtidigt så verkar det ganska repetitivt. Det är regler baserade på någon form av D&D och ändlösa grottor med monster. Kanske är jag präglad av att rollspel ofta inneburit mycket regler och förberedelser. Kanske är jag, helt enkelt, bara en gnutta dum i huvudet. Hjälp?
Nu har du ju redan fått åtta sidor svar i denna tråd, men här är ytterligare ett svar i form av en recension. Jag tycker att det här bestiariet är ett bra exempel på hur kreativt, kul och effektivt OSR kan vara. Man får mycket för pengarna.

 
Last edited:
Top