Vad är en session noll?

Det var tänkt som ett angrepp på dig som person, jag tänkte nämligen att det skulle reta gallfeber på dig och på grund av detta ljög jag. Planen lyckades felfritt.
Ack om jag trodde sig, jag hade gärna levt så fritt i folks huvuden att de medvetet ville reta gallfeber på mig.


Jag inser att jag förmodligen lät betydligt mer kritiskt emot dig än jag menade, så jag ber om ursäkt.
Jag mest tyckte det var lite roligt att du verkade ha kommit ihåg fel när du lät så säker.

Jag uppskattar din närvaro på forumet och vill egenkligen inte sprida någon dålig stämning.
 
Lite off-topic, men hur använder ni post credit-scener?
Avslutar vi en kampanj kör vi ibland någon kortare scen om (eller bara berättar) vad som händer våra rollpersoner efter kampanjen är slut för att verkligen avrunda. Oftast är de ganska enkla:
”Min Rollperson använder pengarna från stöten till att köpa en lägenhet på Mallorca och drar sig tillbaka. Han dör några år senare i en drunkningsolycka!”
 
Last edited:
Avslutar vi en kampanj kör vi ibland någon kortare scen om (eller bara berättar) vad som händer våra rollpersoner efter kampanjen är slut för att verkligen avrunda. Oftast är de ganska enkla:
”Min Rollperson använder pengarna från stöten till att köpa en lägenhet på Mallorca och drar sig tillbaka. Han dör några år senare i en drunkningsolycka!”
Såhär brukar vi också göra det. Gillar det verkligen som avrundning.
 
Ack om jag trodde sig, jag hade gärna levt så fritt i folks huvuden att de medvetet ville reta gallfeber på mig.


Jag inser att jag förmodligen lät betydligt mer kritiskt emot dig än jag menade, så jag ber om ursäkt.
Jag mest tyckte det var lite roligt att du verkade ha kommit ihåg fel när du lät så säker.

Jag uppskattar din närvaro på forumet och vill egenkligen inte sprida någon dålig stämning.
Detsamma, mitt svar var onödigt surt!!! Förlåt ❤️
 
Insåg att Post credit-scener kanske mest förknippas med Marvel som använder det mest för att hinta om kommande filmer. Det jag menade är närmare textsnuttarna från 80/90-talets Based on a true story-filmer. Där kom det ofta upp små texter om hur de inblandades liv blev sen, efter att det dramatiska rättsfallet/katastrofen/etc var klart. ”John och Linda gifte sig till slut, de bor nu i New Hampshire och har 11 barnbarn” och ”Adam fortsatte använda droger i flera år till, innan en lång sjukhusvistelse fick honom att bli ren. Han lyckades aldrig öppna bageriet han drömde om”.

Alternativt bara vilda-västerntropen med att rida in i solnedgången.
 
Alltså AW skapades utifrån att Vincent och Meguey var föräldrar med väldigt lite tid på kvällarna.


Session Zero var att prata ihop sig, skapa stuff och hinna med några miniscener där man möter rollerna.

För det gäller att vara effektiv och ma är inte säker på om alla kommer kunna vara med nästa spelmöte
 
Insåg att Post credit-scener kanske mest förknippas med Marvel som använder det mest för att hinta om kommande filmer. Det jag menade är närmare textsnuttarna från 80/90-talets Based on a true story-filmer. Där kom det ofta upp små texter om hur de inblandades liv blev sen, efter att det dramatiska rättsfallet/katastrofen/etc var klart. ”John och Linda gifte sig till slut, de bor nu i New Hampshire och har 11 barnbarn” och ”Adam fortsatte använda droger i flera år till, innan en lång sjukhusvistelse fick honom att bli ren. Han lyckades aldrig öppna bageriet han drömde om”.

Alternativt bara vilda-västerntropen med att rida in i solnedgången.

Rätt ofta i CoC så går ju karaktärer i pension långt innan de dör eller blir knäppa, just eftersom de blir lite mekaniskt svårspelade när Sanity-värdet börjar bli lite lågt.

Det är många föredetta utredare som lever ett stilla liv på landet, tar hand om sin trädgård och plågas av mardrömmar på nätterna.
 
Insåg att Post credit-scener kanske mest förknippas med Marvel som använder det mest för att hinta om kommande filmer. Det jag menade är närmare textsnuttarna från 80/90-talets Based on a true story-filmer. Där kom det ofta upp små texter om hur de inblandades liv blev sen, efter att det dramatiska rättsfallet/katastrofen/etc var klart. ”John och Linda gifte sig till slut, de bor nu i New Hampshire och har 11 barnbarn” och ”Adam fortsatte använda droger i flera år till, innan en lång sjukhusvistelse fick honom att bli ren. Han lyckades aldrig öppna bageriet han drömde om”.

Alternativt bara vilda-västerntropen med att rida in i solnedgången.
I min vokabulär heter detta ”epilog” och är ganska vanligt, och i vissa spel är det mekaniskt reglerat (Fiasco är väl det mest kända).
 
I min vokabulär heter detta ”epilog” och är ganska vanligt,

Epilog är såklart den korrekta termen här.

I de spel jag spelar är det nog aldrig mekaniskt reglerat, men vi brukar nog alltid försöka skapa epologer när rollpersoner går i pension. Även viktiga spelledarpersoner kan få epiloger när de blivit betydelsefulla för spelgruppen.
 
I min vokabulär heter detta ”epilog” och är ganska vanligt, och i vissa spel är det mekaniskt reglerat (Fiasco är väl det mest kända).
Jag tycker nästan att en epilog måste spelas mer än att bara dra en rad om vad som hände sen. Men sure
 
Jag tycker nästan att en epilog måste spelas mer än att bara dra en rad om vad som hände sen. Men sure
Jag tycker nog tvärtom, att om du ska kalla det för ”scener” så bör det spelas ut, medan en epilog kan vara i form av scener eller korta konstateranden. Men det är ju oviktigt, egentligen.
 
Back
Top