Vad är en session noll?

Jag tänker att session noll kan vara både något som är generellt för alla rollspel och något som är specifikt för ett visst rollspel. I det senare fallet går man alltså igenom en särskild procedur ämnad för en viss känsla och/eller ett visst spelsätt. Jag gillar den tanken mer än den generella. Ju mindre generiskt ett rollspel är, desto bättre.

Men du som gammal AW-entusiast, hade du begreppet innan du spelade AW eller har dess betydelse ändrats för dig med tiden?
Jag ska erkänna att det inte hade fastnat hos mig att AW specifikt kallat det för session zero. I mitt huvud var det bara" det första spelmötet, på AW-vis".

Oj, då har det skett en rätt rejäl begreppsförkjutning här. Begreppet myntades i Apocalypse World (såvitt jag vet) och avser där att man lär känna rollpersonerna i ett slags intro där man faktiskt spelar, men utforskar vilka de är, vad de vill, vilka konflikter som kan bli intressanta o.s.v.

Men det är i först i "session one" som den faktiskta berättelsen börjar. För då behöver vi ingen startsträcka.

Jag är ett stort fan av session zero och vi har alltid spelat ungefär så, så det passar oss väldigt väl.
Men alltså, ingen har faktakollat detta. AW kallar detta för session 1, inte session 0. Så sammanblandningen av begrepp, alltså att "session 0" skulle syfta på det AW gör, den tycker jag egentligen får stå för Simon och Mogger!

1000003930.png
1000003931.png

Back