Vad är en session noll?

Jag tänker att session noll kan vara både något som är generellt för alla rollspel och något som är specifikt för ett visst rollspel. I det senare fallet går man alltså igenom en särskild procedur ämnad för en viss känsla och/eller ett visst spelsätt. Eller kanske en viss kampanj. Jag gillar den tanken mer än den generella. Ju mindre generiskt ett rollspel är, desto bättre.

Last edited:
Oj, då har det skett en rätt rejäl begreppsförkjutning här. Begreppet myntades i Apocalypse World (såvitt jag vet) och avser där att man lär känna rollpersonerna i ett slags intro där man faktiskt spelar, men utforskar vilka de är, vad de vill, vilka konflikter som kan bli intressanta o.s.v.

Men det är i först i "session one" som den faktiskta berättelsen börjar. För då behöver vi ingen startsträcka.

Jag är ett stort fan av session zero och vi har alltid spelat ungefär så, så det passar oss väldigt väl.
Men alltså, ingen har faktakollat detta. AW kallar detta för session 1, inte session 0. Så sammanblandningen av begrepp, alltså att "session 0" skulle syfta på det AW gör, den tycker jag egentligen får stå för Simon och Mogger!

1000003930.png
1000003931.png

Men alltså, ingen har faktakollat detta. AW kallar detta för session 1, inte session 0. Så sammanblandningen av begrepp, alltså att "session 0" skulle syfta på det AW gör, den tycker jag egentligen får stå för Simon och Mogger!

View attachment 27337
View attachment 27338
Där ser man! Jag har ju aldrig riktigt läst AW så mycket, utan främst spelat det som spelare samt en gång som SL men med en spelare som hade regelkollen. Jag tror att vi kallade det för ”session zero”, men det är också möjligt att jag bara kopplade det uttrycket till AW-grejen när jag hörde det.

View attachment 27337
View attachment 27338
Tack. Älskar att ha fel. Då har jag lärt mig något.

Så kan någon inchelligent person skriva ut exakt vad det är som gäller?
Session 0 = ?
Session 1 = ?
Jag skulle kunna scrolla tillbaka men som fransken säger...
ibgmcf434v5b1.jpg

Så kan någon inchelligent person skriva ut exakt vad det är som gäller?
Session 0 = ?
Session 1 = ?
Jag skulle kunna scrolla tillbaka men som fransken säger...
ibgmcf434v5b1.jpg

Session 0: Här pratar vi som människor om vad vi vill med spelet, umgänget, fiktionen, rollerna, etc. Vi sätter önskemål och gränser.
Session 1+: Nu har vi helt tappat förmågan att bete oss som människor och ska till varje pris "bara spela" utan att ta hand om det mellanmänskliga i relationen.

....men jag är inte bitter! ;)

Jävla bra tråd ändå!

Saker stöts och blöts, fakta kollas, perspektiv delas.
Det är sällan internet funkar såhär numera.

Traditionella forum när de är som bäst!
Eller nä, OK, det är ju ännu bättre med trådar där saker samskapas i något slags inspirerat kaos eller där folk bara är hyperkreativa tillsammans på något sätt, men det är traditionella forum när de är som näst bäst.

Session 0: Här pratar vi som människor om vad vi vill med spelet, umgänget, fiktionen, rollerna, etc. Vi sätter önskemål och gränser
Sånt här tycker jag låter som något man har med en ny spelgrupp, frånkopplat från enskilda kampanjer. Mer en fika man har för att lära känna varandra och se om man kommer funka ihop.

Men att ha det här inför varje kampanj om man redan är bekväm med varandra låter som ett onödigt fartgupp inför varje spel. Det kan i så fall kortas av till ett kvartsamtal där man beskriver kampanjen.

Det här känns som rena självklarheter, men uppenbarligen har folk inte samma bild:

Session 0 för mig har alltid handlat om förberedelser innan Session 1. Olika grupper, olika kampanjer och olika spel kräver olika förberedelser. Alltså är innehållet i Session 0 olika.
  • Om vi ska spela rollpersonsdrivet drama med rollpersoner som startar i nyckelpositioner inom en komplex hierarki så går nog S0 åt mycket åt att prata igenom hierarkin, rollpersonerna, organisationen, kampanjvärlden och vad vi vill göra med kampanjen.
  • Om gruppen är helt ny och kampanjen kan innehålla stökiga delar så kanske det går mycket tid till att prata igenom vad som är okej och inte att ta med.
  • Om spelet är Pathfinder 1 och alla börjar på level 15 handlar det nog mest om att prata igenom rollpersonerna, reglerna och hur de hänger ihop så att inte någon spelare gjort en stridsmördarrobot byggda specifikt för att mörda drakar i en kampanj som kommer handla om hovintriger och att döda odöda.
Session 0 kan vara en fika, en fyra månader lång diskussion i en signal-chat, det som görs direkt efter man kört sina post credit-scener i kampanjen innan, eller en träff där man gör rollpersoner och sen spelar en scen eller fyra där man testar rollpersoner, regler, eller annat.

Session zero som jag förstått är när man som grupp diskuterar med varandra så alla har en förståelse för varandra.

Kan handla om:
  • Preferenser - vad är vi ute efter i spel och vad föredrar vi
  • Gränser - vad vill jag inte möta i spel och hur kan jag flagga när det blir jobbigt
  • Regler - hur tolkar vi regler och vilka husregler har vi
  • Förväntningar - vad förväntas av mig och vad förväntar jag mig av andra
Typ så. Sen finns det säkert andra sätt att se på det också.
Har använt det på detta vis samt gjort karaktärer. Det andra sätt låter också bra, men ovanstående träff är riktigt bra att ha.

Jag hörde begreppet långt innan AW. Figurerade i diverse poddar och samtal. AW gör väl samma sak egentligen men vi spelar istället, vi testar på och känner är på vad det är och kanske justerar något osv. Men skulle säga där det innan var att sätta lite ramar och kanske en aning vaga förväntningar så har det komma mer och mer att låta som att folk har möte där de ”beställer” vad som ska spelas för att sen spela det, istället för ett kort snack så ett kontrakt som fullföljas eller bytas osv. Helt i linje med att betala någon att spelleda osv. Där man strävade efter att döda spelledaren som underhållare så kommer marknaden och drar tillbaks rollen till att vara än mer just det. Så tycker helt klart en betydelse förskjutning skett, men inte genom AW utan genom senare utveckling och kommersialisering av hobbyn.

Session 0 kan vara en fika, en fyra månader lång diskussion i en signal-chat, det som görs direkt efter man kört sina post credit-scener i kampanjen innan, eller en träff där man gör rollpersoner och sen spelar en scen eller fyra där man testar rollpersoner, regler, eller annat.
Lite off-topic, men hur använder ni post credit-scener?

Jag kollade lite på det där för några månader sedan och det verkar som att kombinationen av ord förekommit men kan varken minnas eller hitta någon faktisk speltext med det innanAW där det ju är en strukturerad grej.

Nuförtiden är termen stulen/kidnappad till något helt anna ja.
Min fråga är hur du kollade på det här för några månader sedan utan att inse att AE inte använder möte NOLL som term utan möte ETT så som tråden kom fram till?

Min fråga är hur du kollade på det här för några månader sedan utan att inse att AE inte använder möte NOLL som term utan möte ETT så som tråden kom fram till?

Det var tänkt som ett angrepp på dig som person, jag tänkte nämligen att det skulle reta gallfeber på dig och på grund av detta ljög jag. Planen lyckades felfritt.

Back