Vad är en session noll?

Jag är ju inte helt emot det, men det går att lösa effektivt. Antingen genom ett antal frågor att svara på innan spel (eller omröstningar eller vad som nu går att fixa). Det man vill veta är ju vad alla vill undvika och vad de hoppas på. Diskutera i grupp är inte riktigt forumet för sånt … oftast. Sen att sitta i grupp och göra gubbar ihop är ju inte sämsta aktiviteten. Umgås kan man göra genom spel.

Min hobbyteori är ju att både namnet och de olika idéerna om vad en session noll är, är så universiella delar av rollspelandet i sig att de nog liksom uppstått parallellt på olika platser, förmodligen flera gånger, innan de läckte ut på internet i diskussioner och in i publicerat material.

Jag har nog använt session noll på en rad olika sätt i mina spelgrupper, beroende på gruppsammansättning, vad som skall spelas och vad vi vill åstadkomma. Men några grejer jag har haft med i försessioner:

1. Diskussion om förväntningar, gränsdragningar och "no-nos", oftast i samband med att vi spelar något nytt eller att vi är flera nya spelare. Det har kommit fram saker som att någon vill absolut inte ha med våld mot små barn, någon annan vill inte ha hemligheter i spelgruppen eller att spelet skall styra mot interna konfliker, ibland är det mycket mindre allvarliga saker som att vissa spelare inte vill att fokus skall vara på karaktärers inre liv alls utan händelser i världen mm. Det kan vara allt ifrån att tydliggöra varför man vill spela, till vad man inte vill skall dyka upp.
Detta har vi haft ibland, men det är väldigt sällan, man lär känna sin grupp och vet vad som är önskvärt och vad som inte är det.

2. Introducera spel, koncept och mekanik. Vi går igenom hur spelet spelas, testar regler, diskuterar spelvärlden och vad för typ av scenarion och karaktärer vi tänker oss att det skall innehålla. Ofta skapar vi karaktärer också, kanske ibland flera stycken.

3. Samskapande av kampanjinnehåll. Jag har mer och mer börjat luta mig mot min spelgrupps input i att utforma grunden för kampanjen snarare än att preppa massa saker själv. Ofta genom att spelarna skapar karaktärerna tillsammans och kommer överens om vad de har för relationer till varandra. Sedan är de med och skapar förutsättningarna till varför saker händer, har input på vad de har för motstånd och vad motståndets agendor kan vara, hur saker i världen fungerar och massa annat. Jag som SL kommer till det tillfället med en ide, eller att vi har behov av någonting (typ att de behöver ha någon sorts organisation de är med i), och sedan har det rullat på väldigt bra på egen hand. När massa saker har brainstormats och samskapats så är det mycket enklare för mig att bara ta avstamp från det och köra igång.

4. Introduktionsspel där vi spelar korta sessioner om saker som är viktigt för karaktärerna. Detta tror jag att jag stötte på första gången i Vampire: The Masquerade. Jag har bara spelar 3e/revised som är från 1998, så vet inte om det dykt upp innan det, men där skulle man ju spela en session med varje spelare om livet innan den blev vampyr (och jag tror syftet var att man skulle spela hur det gick till när den mötte sin sire). Jag har alltid kört dessa "introduktionsspel" med hela gruppen samtidigt, och det har vart väldigt mycket mer av ett samberättande där alla har input och förslag på varandras upplevelser och där min roll som SL främst är att ställa frågor medans spelaren själv får berätta hur saker och ting gått till.

Så för mig har "session 0" mer tagit rollen att efter att man hanterat saker som kan vara viktiga ibland, så är det en eller ett par sessioner av samberättande med lite olika syften, där jag som SL har en ganska liten roll, och sedan övergår det till ett spelets "nu" och då spelar vi liksom "som vanligt". Jag tycker det vart väldigt kul, mina spelare verkar ha uppskattat det väldigt mycket, och det har vart givande för spelet.

Jag tror att session 0 ser väldigt olika ut vid olika spelbord och i olika grupper, fyller olika syften och används på olika sätt. Jag tror det är någonstans mellan svårt och omöjligt att helt tydligt definiera vad en session noll är, utan snarare är nog det viktigaste att hitta hur den kan användas.

Någon annan har redan har redan nämnt Aaron Allston's Strike Force. Den boken är från 1988 och beskriver Aarons långtgående Champions kampanj. Där nämns Session Zero som en session där man pratar ihop sig om gruppkoncept och skapar karaktärer. Men där presenteras det som något som redan är en etablerad grej.

Intressant! Det är alltså AW som använder termen för att beskriva något helt annat än vad den betyder i övrigt, eller kanske bara ett annat sätt att göra det på. Så det har inte skett ett betydelseskifte på det sätt jag och @Mogger trodde.
Jag tolkar nog historiken ganska tvärt om, att det inte var ett etablerat begrepp när AW kodifierade det, och att burning empires-grejen är mer i linje med AW än att det skulle vara en "nu ska vi prata om hur vi som spelare beter oss om kommer i tid, förväntningar på spelstil, etc".

Någon pekade på Universalis men där är det mer grejen och inte ordet. AW kom väl 2010 och det verkar ju som att det inte var ett etablerat ord på de platser som nämns innan 2013+ då.

Nuförtiden är session zero en aktivitet där podcasters marknadsför sin kommande podcast och knäcker ost-skämt, minst ett i minuten.

... Och den nuvarande betydelsen är IMO borderline värdelös. Det är ett sånt där lite skitnödigt hittepåord som beskriver något helt mundant och självklart med ett ord som inte är särskilt deskriptivt. Lite som att slänga sig med en massa ekonomi-förkortningar: en markör för "jag är en del av den här gruppen".

Jag har nog alltid uppfattat det på ett sånt där "nu ska vi diskutera den kommande kampanjens beståndsdelar"-sätt. Om det snarare handlar om att köra lite scener i spelvärlden som är frikopplade från huvudkampanjen tycker jag genast det känns som en roligare grej.

Jag ville inte göra den andra tråden till ett definitionskrig, så gör en ny.

Jag trodde att en nollsession var faktiskt spel. Är det inte vad det betyder i Apocalypse World? Sessionen där man spelar igenom rollpersonernas vardag för att lära känna dem, innan spelledaren börjar göra sin prepp. Har jag fel, eller har termen olika betydelser i och utanför AW?

Vad det betyder i Apocalypse World har jag ingen aning om, men annars så brukar session noll vara första spelgruppsmötet, när man diskuterar vilka rollpersoner som skall skapas, diskutera förväntningar, husregler, och liknande innan kampanjen startar. I princip synka ihop spelgruppen inför spel.
Session noll eftersom det sker innan den första sessionen av själva spelandet.

your setup’s easy and now you’ve already done it. Mine’s harder so I’m going to take this whole session to do it. So no high-tension kick off from me, let’s follow the characters around for a day and get to knowt hem. Cool?
Det låter som att "session zero" i AW är till för spelledaren specifikt, och inte för spelarna (ja, förutom i förlängningen att det blir bättre spel, dårå).

Är det rätt uppfattat?

Tolkar det som att det är för spelledaren i första hand, men även om det är så ger det ett tillfälle att lära känna varandra(s rollpersoner).

Kravlöst, inget äventyr, inget tydligt uppdrag, vardag. Spelare ges utrymme att visa vem de vill spela, vad de vill spela. Men i formen av spel.

Är det bättre än att sätta sig och prata, (🤷‍♂️) nog en smaksak …

Jag har visserligen läst AW men eftersom jag inte gillade det jag läste och inte spelat det så kan jag säga att det gått mig helt förbi att spelet skulle ha en egen definition av "session noll" / "session zero".

Jag sällar mig alltså till de som hela tiden tolkat begreppet som att det handlar om ett "förberedelsemöte" där man sköter alla möjliga förberedelser – alltså typ skapar rollpersoner, pratar om förväntningar, går igenom regler, kanske gör upp hur ofta man tänkt spela och andra praktiska saker, ser till så man har gemensamma planerings- och kommunikationsverktyg… Och nånstans har jag nog fått med mig idén att den viktigaste biten man gör i session 0, det som gör det till en korrekt/bra genomförd sådan, är att man pratat förväntningar.

Jag tycker att det är väldigt användbart att ha ett begrepp för just det förberedelsemötet, så om "session zero" kidnappas av AW så tycker jag vi behöver ett nytt begrepp.

Back