Vad är en session noll?

Genesis

Ni dés ni maître
Jag ville inte göra den andra tråden till ett definitionskrig, så gör en ny.

Jag trodde att en nollsession var faktiskt spel. Är det inte vad det betyder i Apocalypse World? Sessionen där man spelar igenom rollpersonernas vardag för att lära känna dem, innan spelledaren börjar göra sin prepp. Har jag fel, eller har termen olika betydelser i och utanför AW?

Jag trodde att en nollsession var faktiskt spel. Är det inte vad det betyder i Apocalypse World? Sessionen där man spelar igenom rollpersonernas vardag för att lära känna dem, innan spelledaren börjar göra sin prepp. Har jag fel, eller har termen olika betydelser i och utanför AW?
Har aldrig hört det användas på annat sätt.

Session zero som jag förstått är när man som grupp diskuterar med varandra så alla har en förståelse för varandra.

Kan handla om:
  • Preferenser - vad är vi ute efter i spel och vad föredrar vi
  • Gränser - vad vill jag inte möta i spel och hur kan jag flagga när det blir jobbigt
  • Regler - hur tolkar vi regler och vilka husregler har vi
  • Förväntningar - vad förväntas av mig och vad förväntar jag mig av andra
Typ så. Sen finns det säkert andra sätt att se på det också.

Session zero som jag förstått är när man som grupp diskuterar med varandra så alla har en förståelse för varandra.

Kan handla om:
  • Preferenser - vad är vi ute efter i spel och vad föredrar vi
  • Gränser - vad vill jag inte möta i spel och hur kan jag flagga när det blir jobbigt
  • Regler - hur tolkar vi regler och vilka husregler har vi
  • Förväntningar - vad förväntas av mig och vad förväntar jag mig av andra
Typ så. Sen finns det säkert andra sätt att se på det också.
Och det här verkar ju vara något helt annat än vad det betyder i AW, där termen uppkom. Undrar hur betydelseskiftet kom till? När gick det från att betyda ”spela ut rollpersonernas vardag” till ”prata om spelet innan ni börjar”? Det är ju ändå väldigt olika saker.

Oj, då har det skett en rätt rejäl begreppsförkjutning här. Begreppet myntades i Apocalypse World (såvitt jag vet) och avser där att man lär känna rollpersonerna i ett slags intro där man faktiskt spelar, men utforskar vilka de är, vad de vill, vilka konflikter som kan bli intressanta o.s.v.

Men det är i först i "session one" som den faktiskta berättelsen börjar. För då behöver vi ingen startsträcka.

Jag är ett stort fan av session zero och vi har alltid spelat ungefär så, så det passar oss väldigt väl.

Oj, då har det skett en rätt rejäl begreppsförkjutning här. Begreppet myntades i Apocalypse World (såvitt jag vet) och avser där att man gör lär känna rollpersonerna i ett slags intro där man faktiskt spelar, men utforskar vilka de är, d de vill, vilka konflikter som kan bli intressanta o.s.v.

Men det är i först i "session one" som den faktiskta berättelsen börjar. För då behöver vi ingen startsträcka.

Jag är ett stort fan av session zero och vi har alltid spelat ungefär så, så det passar oss väldigt väl.
Jag har ingen aning, googlade lite och de flesta träffar handlade om de saker jag listade. Nu är ju det förmodligen påverkat av sökhistorik osv, men spännande att det fanns en helt annan betydelse.

Jag har ingen aning, googlade lite och de flesta träffar handlade om de saker jag listade. Nu är ju det förmodligen påverkat av sökhistorik osv, men spännande att det fanns en helt annan betydelse.
Jag tycker att de där grejerna du listar också är viktiga. Men vi löser mycket av sånt över mail/messenger/etc och när vi gör RP. Men nät Session Zero börjar är det mesta av det redan klart. Men det är ett sätt att inte ha allt för definierade RP.

Så det är två helt olika processer med två helt olika syften. Men som gärna kan kombineras. Det finns inget motsattsförhållande iaf.

Jag kollade lite på det där för några månader sedan och det verkar som att kombinationen av ord förekommit men kan varken minnas eller hitta någon faktisk speltext med det innanAW där det ju är en strukturerad grej.

Nuförtiden är termen stulen/kidnappad till något helt anna ja.

Det är så jag vill att det är, men det låter som att det inte är så. Att det är en tjugo-frågor istället för faktiskt spelande. Men, kan ju ha missuppfattat alla trådar jag läser.

Används ofta som den där vi bestämmer oss för upplägg, hur gruppen håller ihop, vad för sorts saker man vill se, och annat sådant. Skulle nog säga att det vanligaste är att den inte innehåller spel.

För mig personligen, som inte gillar AW, och därmed inte är jättebekant med spelet, så har ”session zero” alltid betytt ”vi träffas och pratar ihop oss om hur vi vill spela och så passar vi på att skapa rollpersoner oxå”.

Men jag kan inte säga när det blev ett ”känt” begrepp för mig. Det känns uråldrigt men kan mycket väl vara nått modernare.

Och jag är superförvånad över att det är ett begrepp som alltså har minst två olika definitioner. Inte för att jag är förvånad över att vi har flera definitioner, utan för att jag inte alls tänkt eller förstått att AW har en ”egen” stil som ”session zero”.

Det är så jag vill att det är, men det låter som att det inte är så. Att det är en tjugo-frågor istället för faktiskt spelande. Men, kan ju ha missuppfattat alla trådar jag läser.
Jag vet inte, de gånger jag deltagit i en sessions zero har det varit ganska trevliga samtal och diskussioner som gjort att spelet kunnat flyta på bra senare. Istället för att problemen dyker upp under spel för att vi tolkat och tänkt olika om somliga regler. Men jag kan även se att session 0, som jag upplevt dem, står och faller lite med hur villiga alla är med att lyssna, diskutera och respektera det vi gemensamt kommer fram till.

Används ofta som den där vi bestämmer oss för upplägg, hur gruppen håller ihop, vad för sorts saker man vill se, och annat sådant. Skulle nog säga att det vanligaste är att den inte innehåller spel.
Oftast är det detta för mig. Lite samma som vad @Magnus Seter skriver. Det kan innehålla spel i någon form, men det hänger mycket på hur krävande RP-skapandet är.

Snokade på nätet lite och hittade en Reddit-tråd där en användare djupdykt i uppkomsten. Hen sätter StrikeForce från 1998 som den troliga startpunkten för konceptet.

Det är alltså inte trådstartaren som djupdykt utan det är i ett inlägg som svar på trådstarten på Reddit.
Intressant! Det är alltså AW som använder termen för att beskriva något helt annat än vad den betyder i övrigt, eller kanske bara ett annat sätt att göra det på. Så det har inte skett ett betydelseskifte på det sätt jag och @Mogger trodde.

Personligen har jag det hellre som AW än ytterligare ett möte som kunde varit ett mejl. Hindrar inte det ifrån att vara samtal under spel.
Uppriktig fråga, men du ser inget värde i att hålla en diskussion innan spel för att kunna få en bättre spelupplevelse sen? Hade förstått möte som kunde vara mail liknelsen om det inte fanns utrymme för dialog mellan deltagarna. Min upplevelse, som är sparsam, är att det blir bra möten som stärker upplevelsen. Själv reder jag hellre ut saker innan än under spel då min tid är begränsad.

Back