Vad är en modul?

Vad är en modul till ett rollspel?

• Ett äventyr (och enbart äventyr!)

Votes: 8 12.3%
  • Ett tillbehör (äventyr, splatbook, världsbok, etc.)

Votes: 57 87.7%

• Total voters
    65
Har inte läst ordentligt, men min uppfattning är att äventyr skulle vara modulära och kunna byggas ihop till en kampanj, därav äventyrsmodul.

Sen har andra sorts supplement också fått namnet modul, vilket jag tycker är helt rimligt.

Modul = vadhelst som går att passa in i huvudspelet.

Som sagt, "modul" med den exklusiva betydelsen "äventyr" är uppenbart en anglicism och har inte stöd i språkbruket. I svensk rollspelsterminologi tycks "modul" betyda "tillbehör till rollspel, i första hand inte äventyr".

Tror jag ska börja störa mig på det här likt jag stör mig på folk som använder "paragraf" synonymt med "stycke".

Nån vill kanske hävda att "modul=äventyr" är det korrekta på grund av gam-D&D, men det är bara hipstertramsande och tämligen lätt att avfärda med himlande ögon.

Som sagt, "modul" med den exklusiva betydelsen "äventyr" är uppenbart en anglicism och har inte stöd i språkbruket. I svensk rollspelsterminologi tycks "modul" betyda "tillbehör till rollspel, i första hand inte äventyr".

Tror jag ska börja störa mig på det här likt jag stör mig på folk som använder "paragraf" synonymt med "stycke".

Nån vill kanske hävda att "modul=äventyr" är det korrekta på grund av gam-D&D, men det är bara hipstertramsande och tämligen lätt att avfärda med himlande ögon.
Trots denna heroiska insats en en något sarkastiskt språkpolis tänker jag fortsätta att använda ordet modul som Gygax, dvs i betydelsen äventyr.

Jag hittade följande på Wikipedia:

Minas Modul var det billigaste av Saurons fästen på Gorgoroth. Det beställdes från Khand T.Å 2988 och stod klart redan 24 veckor senare.

Den mörka borgen fraktades av Mumakiler i nio färdigbyggda delar genom Mordor som sedan monterades ihop väldigt snabbt på plats. Fundamentet utgjordes av en krypgrund av lättbetong.

Orcherna som bemannade borgen klagade dock på att många av murarna deformerats eller skadats under transporten. De uppmätte höga radonhalter på de undre planen då ventilationen var usel. Avloppssystemet krånglade i stort sett alltid och det var dålig passform på t.ex fällgaller och vallgrav. Byggnadens isolering och värmesystem var också dåligt anpassat för Gorgoroths hårda och omväxlande klimat.

Efter Minas Modul upphandlade den mörke fienden enbart borgar som uppfördes på plats av lokala byggfirmor med goda omdömen på ShelobWeb. Dessa upphandlingar hade också hårda krav på att närproducerade och giftfria material skulle användas. :gremsuck:

:t6b-5: :t6r-2:
//EvilSpook

Last edited:
Okej, nu är det slutskämtat. Jag gick igenom alla mina gamla DoD-publikationer på jakt efter vad dessa kallades när det begav sig. Jag orkar inte leta upp resten på nätet, men om någon annan sitter på de andra publikationerna, skicka motsvarande info så uppdaterar jag datan. (Jag vill alltså ha alla ord på baksidan av publikationen som typbestämmer den, inklusive böjningar ("Modulens")).

1775325054321.png

Som synes kallades allt fram till Svavelvinter för "äventyr", utom Monsterboken och Kandra.

From 1987 slutade ÄS använda ordet äventyr, och går över till "äventyrsmodul" och "kampanjmodul"; vissa publikationer är bägge.

Givet att det stod "modul" på mer eller mindre alla DnDs äventyr sedan dag ett, så är det rätt fascinerande att ÄS plockade upp det ordet först 1987, när de till synes redan hade etablerat att det handlade om "äventyr". Anekdotiskt, jag tror aldrig jag och mina kompisar talade om moduler.

Läs inledningen på modulerna också. Exempelvis Svartfolk benämns "kampanjmodul" på första sidan, och "modulen" i inledningen.

(Nidland också.)

Tjuvar och Lönnmördare benämns som modul i inledningen iaf.

Äh, kollar igenom lite fler när jag ändå har en paus:
Monturerna – kampanjmodul
Monster och Män i EA – modul
Magilre – äventyrsmodul
Enhörningshornet – äventyrsmodul
Helvetesfortet – modul
Krigarens handbok – regelmodul
Drakar – regel- och kampanjmodul
Kaos väktare – regel- och kampanjmodul
Magikerns handbok – regelmodul

Magi- och monsterboxen hittade jag inget direkt tydligt på. Det står böcker ibland, häften ibland, moduler som benämning för andra böckerna (men inte de som är i boxarna). Kanske kollade dåligt, men såg inget om det på själva boxarna heller.

Back