Vad är en modul?

Vad är en modul till ett rollspel?

• Ett äventyr (och enbart äventyr!)

Votes: 7 12.7%
  • Ett tillbehör (äventyr, splatbook, världsbok, etc.)

Votes: 48 87.3%

• Total voters
    55
Har inte läst ordentligt, men min uppfattning är att äventyr skulle vara modulära och kunna byggas ihop till en kampanj, därav äventyrsmodul.

Sen har andra sorts supplement också fått namnet modul, vilket jag tycker är helt rimligt.

Modul = vadhelst som går att passa in i huvudspelet.

Som sagt, "modul" med den exklusiva betydelsen "äventyr" är uppenbart en anglicism och har inte stöd i språkbruket. I svensk rollspelsterminologi tycks "modul" betyda "tillbehör till rollspel, i första hand inte äventyr".

Tror jag ska börja störa mig på det här likt jag stör mig på folk som använder "paragraf" synonymt med "stycke".

Nån vill kanske hävda att "modul=äventyr" är det korrekta på grund av gam-D&D, men det är bara hipstertramsande och tämligen lätt att avfärda med himlande ögon.

Som sagt, "modul" med den exklusiva betydelsen "äventyr" är uppenbart en anglicism och har inte stöd i språkbruket. I svensk rollspelsterminologi tycks "modul" betyda "tillbehör till rollspel, i första hand inte äventyr".

Tror jag ska börja störa mig på det här likt jag stör mig på folk som använder "paragraf" synonymt med "stycke".

Nån vill kanske hävda att "modul=äventyr" är det korrekta på grund av gam-D&D, men det är bara hipstertramsande och tämligen lätt att avfärda med himlande ögon.
Trots denna heroiska insats en en något sarkastiskt språkpolis tänker jag fortsätta att använda ordet modul som Gygax, dvs i betydelsen äventyr.

Back