verlandes.
rollspelskollektivet
Så här i valtider: är inte vår politik en kvantrese? Välj höger och få moderater som vill sänka skatter och stoppa invandring - välj vänster och få sossar som vill dito.
MODERERINGSå här i valtider: är inte vår politik en kvantrese? Välj höger och få moderater som vill sänka skatter och stoppa invandring - välj vänster och få sossar som vill dito.
Jag skulle säga att det också är en kvantrese, men blir osäker. Tror "ogre" mest är ett exempel, men att hela poängen är att spelarna leds till samma utfall oavsett (och i ditt exempel är ju rövarna och fällorna sekundära detaljer till det som spelledaren vill att spelarna ska hitta.Hur ser ni på det om kvantresen inte är en del av valmöjligheten? Du har två vägar, genom skogen som är fylld av rövare eller bergspasset som är fyllt av fällor. Spelarna väljer det de tycker är bäst men på bägge vägarna ligger en död budbärare med en karta.
Jag håller med.Jag skulle säga att det också är en kvantrese, men blir osäker. Tror "ogre" mest är ett exempel, men att hela poängen är att spelarna leds till samma utfall oavsett (och i ditt exempel är ju rövarna och fällorna sekundära detaljer till det som spelledaren vill att spelarna ska hitta.
Jag tror att jag mest har svårt för kvantresen när och om den blir ett illusoriskt val. Jag gillar ju att ha agens som spelare; om både A och B leder till C så varför finns ens valet? Ge mig bara C direkt.Jag tror f.ö. att det är den här sl-viljan som gör att jag har svårt för kvantresen. så som jag läser det så handlar det om att spelledaren har en färdig plan för vad hen vill ska hända, vilket för mig blir farligt nära historieberättande (med några kosmetiska val).
Så länge spelarna väljer att göra något så låter jag en död budbärare ligga där med en karta. Jag behöver inte sätta upp det som hinder; det viktiga är vad spelarna gör med kartan, alltså att jag låter deras beslut komma efter situationen, inte före situationen. Jag sätter aldrig upp att en ledtråd finns på en given plats eller hos en given person eller utifrån ett val jag sätter upp åt dom. Så här kan det låta:Hur ser ni på det om kvantresen inte är en del av valmöjligheten? Du har två vägar, genom skogen som är fylld av rövare eller bergspasset som är fyllt av fällor. Spelarna väljer det de tycker är bäst men på bägge vägarna ligger en död budbärare med en karta.
Medhåll. Rollspel med meningslösa val där saken ändå kommer inträffa är inte min syn på roligt rollspelande.För mig känns det rätt viktigt att en spelledare är öppen med att denne använder kvantresar, så att jag kan undvika att spela med vederbörande. Det sista jag vill när jag spelar rollspel är att mina och mina medspelares val ska vara meningslösa.
Vissa tycker säkert att det är skitmysigt med en vagt interaktiv sagostund, men det är verkligen inte min grej.
Jag tror, som någon sa tidigare i tråden, att kvantresar kan användas på bra sätt, till exempel på det sätt du målar upp. Nångonstans vill man ju ofta att rollpersonerna "hittar äventyret" och då kan en kvantrese kanske spela en viktig roll.Hur ser ni på det om kvantresen inte är en del av valmöjligheten? Du har två vägar, genom skogen som är fylld av rövare eller bergspasset som är fyllt av fällor. Spelarna väljer det de tycker är bäst men på bägge vägarna ligger en död budbärare med en karta.
Du menar en kvantresse?Jag hörde en podcast om en kille vars flickvän var en kvantrese. Han var nämligen ansiktsblind. När han började plugga tyckte han att det var väldigt mycket brudar på universitet som verkade stöta på honom i olika sammanhang. Till sist insåg han att det bara var en enda tjej. En kvantrese.
Jag tror, som någon sa tidigare i tråden, att kvantresar kan användas på bra sätt, till exempel på det sätt du målar upp. Nångonstans vill man ju ofta att rollpersonerna "hittar äventyret" och då kan en kvantrese kanske spela en viktig roll.
Jag tänkte mig att valet inte på lossas utan att det spelar till på alla andra sätt förutom budbäraren.…är det inte enklare att bara börja spelmötet när de redan hittat äventyret då? Istället för att lägga in ett låtsasval innan?
Det beror ju på hur man kommer dit. Resan kanske är en del av en pågående grej i kampanjen. Det finns ju tusen andra grejer som kan påverkar en sån här sak, det är ju sällan som exempelsituationer här till 100 % beskriver exakt hur något går till eller ska gå till. Det finns ju ett helt spel runt omkring situationen också.…är det inte enklare att bara börja spelmötet när de redan hittat äventyret då? Istället för att lägga in ett låtsasval innan?
Ja, då är ju budbäraren fortfarande en kvantrese, men omgavs av en massa icke-kvantrese-grejer.Jag tänkte mig att valet inte på lossas utan att det spelar till på alla andra sätt förutom budbäraren.
I en annan tråd nämndes "kvantresen" och då kom en fråga om vad det var.
Det är ett så pass intressat fenomen inom rollspel, som har tillskyndare och belackare i nästan lika mängd, så jag tänkte att vi kunde hjälpa varandra att förstå detta begrepp.
Så som jag har förstått det är en kvatrese en grej som händer i ett rollspel som inte finns definierat i äventyret, som en följd av rollpersonernas handling.
Ett exempel: köket är tomt, enligt beskrivningen av äventyret och/eller spelledarens planering. Men dörren är låst. Rollpersonerna misslyckas med att dyrka upp låset, och då ska spelledaren lista ut vad som händer, förutom att dörren fortsatt är låst (för det kan uppfattas som tråkigt). Plöstligt visar det sig att köket inte alls var tomt, utan att kocken sov bredvid den varma spishällen och nu vaknade.
En kvantrese som inte fanns där innan, men som nu finns på grund av ett misslyckat färdighetsslag.
Är detta nära hur ni andra uppfattar det?
Är det en bra eller dålig grej?
…nu börjar jag fundera på om det går att göra ett äventyr av kvantresen. Rollpersonerna märker att de stöter på samma person oavsett vilken väg de tar, lite som typ en måndag hela veckan-loop fast med en person (eller en händelse?) som upprepas medan tiden annars flyter på som vanligt. Och rollpersonerna behöver lösa problemet och komma bort från schrödingerkatten… Kollapsa vågformen och komma ur loopen.En annan version är att oavsett vilken väg spelarna väljer så väntar samma fiende där. Han Schrödingers katt finns på alla vägarna tills spelarna väljer en varpå han bara finns på den valda vägen.
Sedan jag började ge ut grejer så blir typ alla äventyr jag hittar på förr eller senare produkter, och det återspeglas i hur jag planerar och förbereder dem; det finns alltid en baktanke om hur det ska paketeras för andra. Och då finns ju inte "förbereda saker som inte används"-oron.Det folk verkar se som den stora "risken" med att undvika kvantresar är att man "förbereder saker som sedan inte används".
…nu börjar jag fundera på om det går att göra ett äventyr av kvantresen. Rollpersonerna märker att de stöter på samma person oavsett vilken väg de tar, lite som typ en måndag hela veckan-loop fast med en person (eller en händelse?) som upprepas medan tiden annars flyter på som vanligt. Och rollpersonerna behöver lösa problemet och komma bort från schrödingerkatten… Kollapsa vågformen och komma ur loopen.