Nekromanti Vad är dina förväntningar på Kopparhavets Hjältar?

Joined
22 Sep 2011
Messages
1,410
Location
Malmö
Jag har en andra förväntning som verkar vara uppfylld och det är att det blir en annan stil på bilderna än de som är i Hjältarnas tid. Jag hoppas även att språket är skrivet för en äldre publik. Hjältarnas tid gör sin grej och den är snygg men jag tycker inte den passar det Kopparhav som jag ser framför mig, likaså språket är tydligt skrivet för yngre spelare än mig.

PS. Det här är alltså inte en kritik mot HT utan vad jag vill ha från Kopparhavet.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Tempelvakterna i Entika underskattade henne, hon log snett och lät dem komma närmre. I sin högra hand höll hon ett kort skarpslipat svärd, i den vänstra något dold bakom ryggen höll hon yxan. Ett blött smackande läte och en av hennes fiender vacklade bakåt, skrikandes med en armborstskäkta utstickande där vänster öga skulle setts. Katshink! Lät det när Jergan laddade om repeterarmborstet. Själv steg hon framåt med två snabba steg, fintade sin motståndare högt med svärdet och lät sedan yxan komma i en underarms sving som slutade med en våldsam träff på hakan vilket resulterade i blod, utslagna tänder och snabb död. Marduks spira skulle snart vara i hennes ägo...
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Finns det någon speciell tanke bakom namnet på spelvärlden? Jag tänker nämligen bara på en av de tre musketörerna när jag läser "Athos".
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
Grisodlar'n;n305904 said:
Finns det någon speciell tanke bakom namnet på spelvärlden? Jag tänker nämligen bara på en av de tre musketörerna när jag läser "Athos".
Athos väcker många associationer - en musketör, ett grekiskt klosterberg, en mytisk jätte. Vår designfilosofi är just att blanda från olika inspirationskällor, och namnet speglar därför på. sätt och vis hela vårt upplägg.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
R’ath Lluric stod vid den övertäckta spegeln i palatsets gästflygel och rakade sig. Fast han inte sett sin spegelbild på femton år var vanan att raka sig vid en sådan tingest ändå påtaglig. Med van hand förde han den sotade rakkniven över läpp, kind och haka.
Som Askbroder räknades till och med ens spegelbild som en falsk skenbild av livet och ett hån mot Shamash.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,930
Location
Ereb Altor
afUttermark;n307706 said:
Som Askbroder räknades till och med ens spegelbild som en falsk skenbild av livet och ett hån mot Shamash.
Askbroder. Tror just de blev ett officiellt inslag i Athos!

R'ath Lluric låter dessutom som taget från från namnlista över magillerska namn (fast jag minns ju att det var din RP i O4Ö)
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Sprätthöken, bedragerskan och lurendrejerskan Minna Månstråle af Tofia anländer till Pendon.

”Mitt namn är prinsessan Demia af Berendien och jag är nummer nio i Successionsordningen. Fram tills för ett par månader sen har mitt liv kantats av fångenskap, aldrig en stund utanför palatsets ägor, ingen egentlig frihet.
Nu står jag här, framför er inte längre klädd som prinsessa utan som en landstrykare. Jag anar en viss skepsis hos några av er i de bakersta leden men jag ska strax berätta min historia bara ni släpper in mig i valvet. Ja, jag ser att stadsporten är stängd och förstår att den inte öppnas för vem som helst. Men låt mig bara komma undan det här zorakiska regnet...

Så, det var bättre.
Jo, min faster är alltså drottning Deomondra II av Berendien, min far är Metropolit i den Sholakska läran i Entika. Mina två äldre bröder är paladiner av Kartovs hammare, min äldre syster är vindväverska. Och det var säkerligen min familjs hopp att jag också skulle ge mig in i magins labyrinter men min dröm om frihet utanför familjens kontroll drev mig åt ett annat håll.
Palatset i Entika var precis så stort att man som barn kunde hålla sig undan i, tjänarstaben blev mina närmaste förtrogna, den kungliga hovslagaren, Witraels ungar, lärde mig att slåss. Skalden Namanssar lärde mig talets och sångens gåva. Mishka, den furgiska barabarkonan och palatsets jägmästarinna lärde mig att hålla mig dold, rida och skjuta båge från hippogriffryggen.

Ni har inga hippogriffer i Zorakin, synd, jag är en mästerlig ryttarinna. Fast jag kan klamra mig fast vid en häst om så skulle behövas.
Så hela min barndom förflöt…
Varför jag inte flög iväg tidigare?
Berendiens hippogriffer rids näst intill uteslutande av de mest lämpade av drottningens undersåtar och de som lär upp en prinsessa att rida dessa bestar är inga duvungar. Så att rymma med en hippogriff var det tyvärr inte tal om men om så skett hade jag ju flugit in i staden. Och inte bemödat mig med att stå här i regnet och snålblåsten för att tjata mig in i er stad.

Så för fyra månader sen avslöjade drottningen att hon ämnade gifta bort mig med en hjälte.
Någon slags riddarbaron som gjort riket välbehövliga tjänster genom att dräpa något slags vidunder som krupit fram ur en urskog i norr.
Detta resulterade att jag bestämde mig att ta mig till kusten och sen vidare till ert underbara land. Ja, min reskassa är slut. Ja, jag kan tänka mig att byta bort dolken för att ni öppnar porten och ger mig två shilling till en gryta stuvning på närmsta taverna. ”
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
Strålande :) Men hon skulle inte lurat en mer bildad stadsvakt. Barbarjägaren Mishka är ju en klassisk karaktär i den Furgiska diktcykeln om hjälten Valltam. Det var hon som lärde hjälten jaga med bara händerna och rida på vilddjur under hans långa exil undan Yndars besvärjarhärar, och som fann hippogriffen Aetokefalo, hans trogna riddjur.

Fröken Månstråle kan sina riddar-romanser!
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Ett Slp gäng

Milgerian DiHecta,
tredje gradens Banzikan Levit från Clusta Noba.
DiHecta har sedan barnsben tjänat gudarna och Trocuspa i synnerhet.
Att bekämpa och tillintetgöra demonisk aktivitet, har och kommer alltid vara DiHectas främsta mål i detta liv. Liksom i efterlivet få kämpa mot de demoniska horderna. I sin ägo har han en demonisk tjänare som blivit bunden till jordelivet genom Shamash försorg. Demonen kan inte fara med osanning, denne träl pekar ut andra demoniska bröder, systrar och föremål så att dessa kan förstöras.


Ilian/Noggzatha
Ilian var en säling som fångades när han simmade för nära Clusta Noba.
Numer är han ett köttsligt fängelse till avskrädesanden Noggzathat.
Noggzathat letar febrilt efter en mäktig demonisk frände eller artefakt som kan dräpa DiHecta och släppa honom fri.


Miloz Daqqa
Krunsk kaparkapten och ägare av Karacken Havshunden.
Ogillar starkt den demoniske träl som hans herre äger.
Som många sjömän är han djupt troende och offrar en tiondel av sitt byte till Anxalis och kräver att resterande pirater i hans besättning gör det samma.


Ulindre
Vind och eld magiker bördig från Magillre och fru till kapten Daqqa.
I oheligt förbund med demonen.


Flavian de Tasqerra
Zorakisk friherre, 1.e styrman på Havshunden. Mycket vass sjöstrateg och kanonjär. Stal en magisk artefakt som gör honom mindre påverkbar av magi.


Rupchert Dornykios
Fäktmästare, pirat och älskare till Tasgerra
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Universitetet, uppdelade i fem huvudspår.
I Alabrunzia på Pallamux ligger Sanningsakademin där man kan lära sig vad som är rätt och riktigt.

Astronomi, vetenskapen om himlakropparna och universum.
Här utbildas och tränas Ignostikerna (askbröderna/asksystrarna). Det är män och kvinnor utan fruktan uppsöker och likviderar de tankemönster som fått liv av okunniga, oförnuftiga tänkare, magiker. Ignostiker utplånar: Demoner, spöken, poltergeistrar, häxor, magikunniga och alver i Athos. En utövande Ignostiker får dock på inga villkor nyttja sina krafter mot människor och andra levande varelser som följer Shamash doktriner.

Aritmetik, läran innefattar grundläggande egenskaper hos siffror, som hur de skrivs och hur de fungerar. Här utbildas Vektoristerna, en mycket aggressiv matematisk filosofi som inte bara lär sina kandidater att räkna utan också att slåss med en skarpslipad räknesticka, den så kallade Vektorianska sabeln. För dessa matematiker är Shamash snitt: det förhållande som erhåll är en sträcka delas i en längre del a och en kortare del b så att hela sträckan a + b förhåller sig till a som a förhåller sig till b att ses som grunden i världens existens och att ifrågasätta det är ungefär lika logiskt som att svara på frågan:
”Vilken färg har tisdag?”

Akustik, läran om ljudet både buller och irrläror som skönsång behandlas inom akustiken.
Horologi, läran om tid. Här avhandlas tidmätningen och det är från de Horologiska lärorna som de första Shamashstiska Urmakarna steg fram.

Horologium Shamashtica, är namnet på det gigantiska astronomiska ur som pryder det sjutton våningar höga torn som utgör de Shamashtrogna urmakarnas gille. I de bokstavstrogna urmakarna och Shamashtolkarnas texter kan man läsa om hur viktigt det är med tiden och hur den behandlas.

Memoria Hrad, Minnets barfred, Retorikernas magnifika palats. Retorikerna utbildar här, guvernanter, skrivare, bibliotekarier och andra vars makt ligger i ord, snarare än handling. Här utbildas förvisso även en sannare aspekt av bibliotekarier, de så kallade Bibliomanikerna. Dessa rödklädda retoriker som har blivit godkända av Krystalokraterna att, bränna, dissekera och förstöra förbjuden litteratur som omnämner ritualmagi, böner till Utu och dylikt förvrängande texter från utlandet.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,930
Location
Ereb Altor
afUttermark;n308116 said:
Ett Slp gäng

Milgerian DiHecta,
tredje gradens Banzikan Levit från Clusta Noba.
DiHecta har sedan barnsben tjänat gudarna och Trocuspa i synnerhet.
Att bekämpa och tillintetgöra demonisk aktivitet, har och kommer alltid vara DiHectas främsta mål i detta liv. Liksom i efterlivet få kämpa mot de demoniska horderna. I sin ägo har han en demonisk tjänare som blivit bunden till jordelivet genom Shamash försorg. Demonen kan inte fara med osanning, denne träl pekar ut andra demoniska bröder, systrar och föremål så att dessa kan förstöras.


Ilian/Noggzatha
Ilian var en säling som fångades när han simmade för nära Clusta Noba.
Numer är han ett köttsligt fängelse till avskrädesanden Noggzathat.
Noggzathat letar febrilt efter en mäktig demonisk frände eller artefakt som kan dräpa DiHecta och släppa honom fri.


Miloz Daqqa
Krunsk kaparkapten och ägare av Karacken Havshunden.
Ogillar starkt den demoniske träl som hans herre äger.
Som många sjömän är han djupt troende och offrar en tiondel av sitt byte till Anxalis och kräver att resterande pirater i hans besättning gör det samma.


Ulindre
Vind och eld magiker bördig från Magillre och fru till kapten Daqqa.
I oheligt förbund med demonen.


Flavian de Tasqerra
Zorakisk friherre, 1.e styrman på Havshunden. Mycket vass sjöstrateg och kanonjär. Stal en magisk artefakt som gör honom mindre påverkbar av magi.


Rupchert Dornykios
Fäktmästare, pirat och älskare till Tasgerra

Jäkligt skönt gäng! En typisk RP-besätting på Kopparhavet!!!
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Källarkrogen var svagt upplyst av en öppen eldstad vid bortersta väggen och ett tiotal talgdankar utplacerade på borden. Av sorlet att döma var här dock packat av gäster. Röken från brasan och röken från gästernas tabbacspipor gjorde inte dunklet lättare att se igenom.
Pendon, vilken skithåla. Gatan utanför krogen var inte ens stenbelagd, så den branta trappan ner till kroggolvet var täckt intorkad lera och avskräde från gatan utanför. Tretton Supare gränd hette gatstumpen och krogen hade någon döpt till Blomsterkransen. Hur den fått det namnet var tämligen oklart. Ingen av inrättningarna på Tretton Supare gränd hade något med blomster att skaffa. Förutom krogen fanns där en knivslipare, en fiskmånglare och ett tiotal portar till gistna huskroppar där hamnarbetare, sjåare, bärare och deras familjer var inhysta.

Lukten i gränden stank av fiskmånglarens avskräde och den från gatans träck. Men inne på krogen var det andra lukter som tog vid, den av otvättat folk, piss och en söt doft av sommartabbac.

Flavian de Tasqerra bar aldrig sina knivar synligt, men stiletten satt fastspänd i en skida på hans vänstra underarm och den bredare testikeldolken satt i skidan vid ryggslutet.
Han var en man som bar mantel, hans hade en vacker oxblodsfärgad ton och var av Berendiskt ylle. En sådan mantel skyddade mot isiga havsvindar men drog också blickarna till sig. På Blomsterkransen bar ingen mantel, de flesta av klientelet här inne bar heller inga andra klädesplagg som kostade som en årslön för en knivslipare.

Fast krogen var dunkelt upplyst och även om sorlet tidigare avslöjat att stället var fullt av folk blev det tyst så fort Flavians läderstövel, som den säkerligen också kostat en årslön för en välbärgad fiskmånglare(piratliv har sina fördelar), träffade källargolvet. Ett trettiotal ögonpar vände sig mot främlingen som just kommit in på krogen
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,930
Location
Ereb Altor
Tretton supare
Längst in på Knivslipargränd ligger tavernan Tretton supare. Frågan man värdshusvärden, som lystrar till det något egendomliga namnet Abzulon, heter haket i själva verket De tretton stupade och ska syfta på en bunt tappra solriddare som dog hjältedöden i kriget mot Häxmästaren i Svarta tornet. tavernan besöks främst av tjuvar, smugglare och lokala suputer, och drycken som serveras bränns i källaren av Abzulons hustru Hild. Utan vare sig hantverksskicklighet eller kärlek, kan tilläggas. Vilket även sammanfattar deras liv ihop i stort. Trots detta är tavernnan full varje kväll. Det är hit man kommer för att sälja stöldgods eller snappa upp rykten om rika och feta köpmän som anlänt, eller om det kanske ligger någon paratornsk karack på redden med dyrbar last. Abzulon stänger inte förrän sista gästen har gått, vilket brukar sammanfalla med att kvällens öl- och spritförråd har sålt slut, och kan således variera på hur flitig Hild har varit och hur törstiga gästerna är.

Stadsvakten söker sig sällan Knivslipargränd och kvarteren runt om. Och om de gör det så är det främst för att samla in mutor. Därför är det inte konstigt att man snart sagt varje kväll tvingas slänga sågspån på gatan för att suga upp blod, och då och då även dumpa lik i den närbelägna floden.

Meny
  • Öl, 1/4s
  • Vin, kanna 1/2s
  • Stuvning 1/2s
  • Paj 1/3s
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
Härligt, grym stämning. Väldigt mycket "fel sida av Pendon".

Vad du än gör, ät inte pajen.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,258
Location
Kullavik
Är först och främst inte helt säker på att jag är intresserad av ännu en reinkarnation av Ereb Altor (Svavelvinter´s Argond, Symbaroums Alberetor, Riotminds Ereb Altor remake osv) men man skall aldrig säga aldrig...

Om det trots allt skulle kännas intressant så är förväntningarna ett material med kartor, regler och världsbeskrivning som känns fräsch och uppdaterad (t.ex. där det klassiska lapptäcket ersätts med en övergripande helhet av religioner, styrelseskick och kulturer så allt får ett sammanhang. Jag vill ha enkelhet i reglerna där det är såpass enkelt/snabbt att skapa en ny rollperson att man inte hinner gräma sig över den rollperson som just dött. Stridsreglerna skall vara så enkla att striden utkämpas på samma tid som striden skulle ta i realtid.

Vill man pitcha spelet utifrån nostalgi så skulle jag vilja att man lyfter fram kända begrepp, platser och personligheter från original-Ereb, men ger dem en twist och ett sammanhang (Siratsias skymningsros ligger i ruiner, shagulitordern är på flykt undan shagulitjägare, Häxmästaren i Svarta tornet har flyttat in i Svartalfternas torn i Marsklandet etc). Intriger mellan maktfraktioner och bidragande komplikationer är en central drivkraft i spelet och på ett eller annat sätt grundläggande i allt som sker (både övergripande händelser och äventyr) även om händelserna och äventyren officiellt inte knyter an till detta metaspel. Kanske också att man spinner vidare med äventyr kring mordet på sir Valland de Klochard och de stulna kronjuvelerna, varför Caddos befolkning är färgblind eller historien om när kungliga slottet i Faltrax eldhärjades av draken Tallerin?

Vet inte om jag vill att stämningen skall vara mörkare än i originalet. Tror man behöver hålla en balansgång där detta kan variera utifrån tycke och smak hos spelgruppen.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
Henke;n309363 said:
Är först och främst inte helt säker på att jag är intresserad av ännu en reinkarnation av Ereb Altor (Svavelvinter´s Argond, Symbaroums Alberetor, Riotminds Ereb Altor remake osv) men man skall aldrig säga aldrig...
Kopparhavets Hjältar återvänder till Kopparhavet, och är såvitt jag vet det första spelet att göra så sedan de klassiska modulerna.

Henke;n309363 said:
Vill man pitcha spelet utifrån nostalgi så skulle jag vilja att man lyfter fram kända begrepp, platser och personligheter från original-Ereb, men ger dem en twist och ett sammanhang (Siratsias skymningsros ligger i ruiner, shagulitordern är på flykt undan shagulitjägare, Häxmästaren i Svarta tornet har flyttat in i Svartalfternas torn i Marsklandet etc). Intriger mellan maktfraktioner och bidragande komplikationer är en central drivkraft i spelet och på ett eller annat sätt grundläggande i allt som sker (både övergripande händelser och äventyr) även om händelserna och äventyren officiellt inte knyter an till detta metaspel. Kanske också att man spinner vidare med äventyr kring mordet på sir Valland de Klochard och de stulna kronjuvelerna, varför Caddos befolkning är färgblind eller historien om när kungliga slottet i Faltrax eldhärjades av draken Tallerin?
Här ligger du väldigt nära hur vi tänker i vår nytolkning. Jag vet inte om du redan har sett vad vi spinner vidare på i vår Fenix-artikel?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,258
Location
Kullavik
Leon;n309366 said:
Kopparhavets Hjältar återvänder till Kopparhavet, och är såvitt jag vet det första spelet att göra så sedan de klassiska modulerna.



Här ligger du väldigt nära hur vi tänker i vår nytolkning. Jag vet inte om du redan har sett vad vi spinner vidare på i vår Fenix-artikel?
Jag bläddrade som hastigast igenom tidningen och konstaterade att jag skulle kunna köpa spelet enbart för Tranells kartmaterial :).

Gällande reglerna så förstår jag det som att Kopparhavets hjältar grundar sig på Hjältarnas tid, vilket i sin tur baseras på Järn. När det gäller Järn så gillade jag världsbygget där skarpt (hur man bygger sin klan), men blev väldigt tveksam när jag kom till konfliktreglerna som precis som alla andra spel lägger för mycket krut på en, som jag känner det, rätt trist del i rollspelen. En strid skall enligt mig inte vara ett större hinder än en låst dörr eller en gillrad fälla och skall därför inte avgöras med massa detaljarbete som tar upp stora delar av spelpasset.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,258
Location
Kullavik
Leon;n309366 said:
Kopparhavets Hjältar återvänder till Kopparhavet, och är såvitt jag vet det första spelet att göra så sedan de klassiska modulerna.
Namnmässigt har du säkert rätt just när det gäller namnet på det geografiska området, men det är svårt att inte dra paralleller till spel som har sitt ursprung i samma gamla Ereb Altor-karta :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,930
Location
Ereb Altor
Henke;n309369 said:
Jag bläddrade som hastigast igenom tidningen och konstaterade att jag skulle kunna köpa spelet enbart för Tranells kartmaterial :).
Den är dessutom fortfarande Work in Progress! Den kommer att fyllas på med mer av de goda och sannolikt tryckas som 50x70 under Kickstarten!

Och jag föreslår en grundligare genomläsning där du ser hur många twister av ursprungsmaterialet du kan hitta! :)

Henke;n309369 said:
Gällande reglerna så förstår jag det som att Kopparhavets hjältar grundar sig på Hjältarnas tid, vilket i sin tur baseras på Järn. När det gäller Järn så gillade jag världsbygget där skarpt (hur man bygger sin klan), men blev väldigt tveksam när jag kom till konfliktreglerna som precis som alla andra spel lägger för mycket krut på en, som jag känner det, rätt trist del i rollspelen. En strid skall enligt mig inte vara ett större hinder än en låst dörr eller en gillrad fälla och skall därför inte avgöras med massa detaljarbete som tar upp stora delar av spelpasset.
Hjältarnas tid är en väldigt avskalad variant av Järn, medan Kopparhavets hjältar är 98% Hjältarnas tid (och 2% små tweakar för att passa Athos)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,930
Location
Ereb Altor
Henke;n309363 said:
...äventyr kring mordet på sir Valland de Klochard och de stulna kronjuvelerna...
Det vågar jag nästan lova att vi gör något av! På ett eller annat sätt.
 
Top