Nekromanti Vad är dina förväntningar på Kopparhavets Hjältar?

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,399
Det är definitivt upplagt för äventyr på landbacken, bland Grynnerbergens dvärgtunnlar, Efaros öknar eller i Goianas alvskogar! Jag citerar vår egent text: "Om du vågar kan du trotsa feliciska kapare på Joriska havet, söka efter forntidens hemligheter längs Golwyndaravinens fördömda floddalar och låta dig invigas som solriddare bland tempelstädernas ziggurater"

Vad gäller Karkioner har vi en liten överraskning i rockärmen. Jag tror inte du kommer att bli besviken.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,988
Vad kostar en hyfsad elementar magiker om man jämför med en kanon, och är hen dyr i drift?
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,988
Äventyr synopsis

Den Zoriakiska mästertjuven Demia stjäl nyckel från den kungliga skattkammaren i Berendien som sägs leda till en port i dvärgstaden Gråklippa. Innanför sägs finnas enorm skatt.
Fakta, där finns en stor skatt, tolvtusen blandade silvershilling, trakiner och daler. Massor av guldtråd som ska exporteras med en vikt av 100 gram per rulle, två breddfulla nävar ädelstenar och 100 kilo halvädelstensgrus, som ametist, tigeröga och annant. Men i skatthögen tronar två drakägg, ser ut som rundade smaragder a femton kg styck.

Om äggen flyttas utanför valvet väcks drakmodern ur sin tusenåriga sömn och hon hämtar sina telingar obs dessa föds när mamman är inom skriavstånd. Drygt 60 dagar tar det för modern att nå sina barn.

Äventyrarna hjälper Demia
Ond sekt jagar drakägg
Dvärgar jagar guldtråden som ska användas till att spinna en länk som ska hålla jordragaren Garbigdala stången och inte dra ut Aidnebergen till tjotahejti.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,935
Location
Ereb Altor
Leon;n305455 said:
Vad gäller Karkioner har vi en liten överraskning i rockärmen. Jag tror inte du kommer att bli besviken.
Ja, karkioner dyker upp. Faktum är att mycket av sammanhangen liksom bara föll på plats av sig självt. Så var det med karkionerna. Det var liksom "men...karkion då ju!" och så blev allt begripligt!

Någon gång kanske vi släpper våra 200s brainstormdokument som en unik inblick i vad som skedde bakom kulisserna och hur Athos tog form :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,935
Location
Ereb Altor
afUttermark;n305465 said:
Vad kostar en hyfsad elementar magiker om man jämför med en kanon, och är hen dyr i drift?
Beror på om trollkarlen har licens eller brukar svart magi. Svart magi är lite billigare för man slipper avgifter och sånt.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
afUttermark;n305465 said:
Vad kostar en hyfsad elementar magiker om man jämför med en kanon, och är hen dyr i drift?
Om jag minns rätt så är magin i Hjältarnas Tid mer på anti-personnivå än anti-skeppsnivå. Du kan eventuellt ställa till problem för besättningen, eller sätta eld på saker ombord, men skeppet i sig klarar sig förmodligen rätt oskatt ur den mesta magin.

Om man nu inte har ett krutlager som en magiker kan sätta fyr på då.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,399
Staffan;n305479 said:
Om jag minns rätt så är magin i Hjältarnas Tid mer på anti-personnivå än anti-skeppsnivå. Du kan eventuellt ställa till problem för besättningen, eller sätta eld på saker ombord, men skeppet i sig klarar sig förmodligen rätt oskatt ur den mesta magin.

Om man nu inte har ett krutlager som en magiker kan sätta fyr på då.
Eldbollar är inte det enda som kan inverka på ett sjöslag...
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
Staffan;n305479 said:
Om jag minns rätt så är magin i Hjältarnas Tid mer på anti-personnivå än anti-skeppsnivå. Du kan eventuellt ställa till problem för besättningen, eller sätta eld på saker ombord, men skeppet i sig klarar sig förmodligen rätt oskatt ur den mesta magin.

Om man nu inte har ett krutlager som en magiker kan sätta fyr på då.
Det kanske är därför krutvapen känns mer ok i WFRP - det är ganska bra tryck i magin. Ja, om den inte tar kål på en, eller framkallar nån hiskelig demon, eller nåt annat otäckt.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,399
zonk;n305486 said:
Det kanske är därför krutvapen känns mer ok i WFRP - det är ganska bra tryck i magin. Ja, om den inte tar kål på en, eller framkallar nån hiskelig demon, eller nåt annat otäckt.
Magi har en mycket, mycket större påverkan i vår spelvärld och i vårt spel än krutvapen.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
Leon;n305489 said:
Magi har en mycket, mycket större påverkan i vår spelvärld och i vårt spel än krutvapen.
Jo, så brukar det nog vara, men jag menar mer hur kraftfull en magiker känns jämfört med en krutvapen-skytt, eller rentav en kanon.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,399
zonk;n305490 said:
Jo, så brukar det nog vara, men jag menar mer hur kraftfull en magiker känns jämfört med en krutvapen-skytt, eller rentav en kanon.

Som sagt var, det rör sig om hakebössor och tidiga kanoner. Det här är innan den tidigmoderna militärrevolutionen. En hakebösseskytt är inte kraftfullare än en riddare.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Leon;n305421 said:
Jämfört med det klassiska materialet har vi, i min egen ringa mening, en betydligt mycket mer sammanhållen och genomarbetad teknologisk nivå. Det är i princip 1500-tal. Kanoner och hakebössor är inte något gonzo tillägg, det är helt enkelt teknik som hör ihop med plåtrustning, tvåhandssvärd och hillbarder.
Detta tillsammans med de inspiarationsbilder som länkades till i krut och kanonertråden fick mig plötsligt att se likheter med världen/teknologin/tidsåldern i Artesia (både serietidning och rollspel). Även fokuset på civilisationer kring ett stort hav passar in på Artesias the Known World. Är det en rimlig liknelse (förutsatt att ni känner till Artesia)?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
För mig handlar det nog mindre om nån slags korrekt återgiven historisk teknologinivå, och mer om att man med krut definitivt byter stämning, tycker jag. En riddarsaga a la Arthur blir inte densamma med en hakebössa mitt i smeten. En mytisk drakhistoria från antiken blir inte densamma om draken dräps med kanon. När det är prickskytte mot sfinxens näsa med bössa, känns faraonerna oändligt avlägsna. Med krutet blir det liksom definitivt teknologins moderna era, istället för de antika myternas. All annan teknologi kan man liksom låtsas att det är antik högteknologi, men just med krutet så blir det en brytpunkt. I vart fall för mig. Exakt hur det legat till i den verkligen historien spelar mindre roll, krutrök har bara en annan smak än drakdunster.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,399
Bara för att förtydliga, vi siktar inte efter någon sorts historisk korrekthet heller - Kopparhavets Hjältar är äventyrsfantasy. Däremot försöker vi kanske vara lite mer konsekventa än den klassiska blandningen av vikingatid, högmedeltid, renässans och 1600-talspirater.

Jag förstår hur du tänker, men för mig passar krutrök och drakdunster alldeles utmärkt tillsammans - och vi kan lova gott om båda i KH!

P.S. Jag vet att det inte är så du menar, men i vår setting finns det en direkt koppling mellan drakdunster och krut - som går genom det legendariska Berendiska drakvinet och marjuras svavelträsk...
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,935
Location
Ereb Altor
Paal;n305676 said:
Detta tillsammans med de inspiarationsbilder som länkades till i krut och kanonertråden fick mig plötsligt att se likheter med världen/teknologin/tidsåldern i Artesia (både serietidning och rollspel). Även fokuset på civilisationer kring ett stort hav passar in på Artesias the Known World. Är det en rimlig liknelse (förutsatt att ni känner till Artesia)?
Jag har inte jättestor koll på Artesia men redan tidigt i världsbyggandet så fanns flera serierutor med bland våra inspirationsbilder och åtminstone till ytan har jag modelerat stora delar av Zorakin efter dessa bilder. Sedan har den bilden svängt hit och dit under processen när vi hittat nya infallsvinklar och inspirationskällor, men ja. Utan att göra några djupare jämförelser så finns det helt klart paralleller!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,399
Jag har bläddrat lite i Artesia (både rollpsel och serie), och generellt är nog anslaget och tonen ganska annorlunda från vad vi tänker. Men som Måns skriver är de snygga plåtrustningarna helt rätt, särskilt för Aidne. Och den personliga kopplingen mellan hjältar och gudar/demoner känns också mycket nära vårt koncept - Artesia verkar ju vara ett utvalt Sändebud för sin Gudinna ;)
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,988
Borgia(Tv-serie), the Religion - Tim Willocks(bok om slaget på Malta 1565), Mercenario, flygödlor och arbalester liksom (oljetecknat seriealbum) är inspiration för mig.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
afUttermark;n305781 said:
the Religion - Tim Willocks(bok om slaget på Malta 1565).
Den lät intressant. Är den bra? Inte bara rätt stämningsmässigt?
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,988
Ung tysktalande man tas till fånga i transylvanien av Ottomansk general, blir Janissar, skaffar tatueringar, flyr, blir legoknekt, förälskar sig i spansk adelsdam, lever äventyrar liv, kommer till malta visar sig vara hjälte material osv

Gillar man kiosklitteratur är det helt ok.
 
Top