Nekromanti Vad är dina förväntningar på Kopparhavets Hjältar?

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,399
Dessutom finns det flera panteoner och överlappande ansvarsområden. Så var det Yamm eller Anxalis som sänkte din sons chebeck? Eller är de egentligen två aspekter av samma guddom? Svårt att säga för en vanlig dödlig...
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,933
Location
Ereb Altor
Leon;n305325 said:
Dessutom finns det flera panteoner och överlappande ansvarsområden. Så var det Yamm eller Anxalis som sänkte din sons chebeck? Eller är de egentligen två aspekter av samma guddom? Svårt att säga för en vanlig dödlig...
Det var ju Marduk själv din sötvattensseglare! Och hade pojken inte skrävlat om att han inte var rädd för några gudar så hade både han och besättningen levt idag! Faktum är att jag anser att templet ska tvinga hans föräldrar att betala skadestånd till kaptensänkan!
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Igår höll jag på att bli en surgubbe om krut och kanoner (okej, mest pistoler), men sen tänkte jag på bilden på omslaget … nog tusan kan jag blunda och se framför mig hur ett sånt skepp är utrustat med kanoner. Men inte tusan är det vanlig tråkkanoner, det är friggin' drakhövdade kanoner eller nåt sånt, så man talar om hur många huvuden ett skepp har, eller hur många drakar, eller nåt.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,399
Gärna drakdekorationer! Och du, vi har inga pistoler. Vi har hakebössor.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,933
Location
Ereb Altor
DeBracy;n305334 said:
Igår höll jag på att bli en surgubbe om krut och kanoner (okej, mest pistoler), men sen tänkte jag på bilden på omslaget … nog tusan kan jag blunda och se framför mig hur ett sånt skepp är utrustat med kanoner. Men inte tusan är det vanlig tråkkanoner, det är friggin' drakhövdade kanoner eller nåt sånt, så man talar om hur många huvuden ett skepp har, eller hur många drakar, eller nåt.
Dvärgsmidda orikalkkanoner är givetvis inte det minsta tråkiga! :)
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Måns;n305217 said:
Projektet är lite "Hjältarnas tid fast med setting". HT är redan det settinglösa alternativet så vi kommer göra tvärtom :) Och en kampanj är planerad! Vi har riktlinjer på en fet kampanj i flera delar som tar RP kors och tvärs över Kopparhavet. Men det ligger en bra bit fram i tiden. Det sagt så kommer det sannolikt bli en del äventyrslandskap och frön med. Jag gillar sånt själv nämligen :)
Låter fint!

PS: Jag känner hur små svettdroppar av oro bildas på min traditionalistpanna av allt snack om krut och kanoner, men det blir säkert bra det med :)
 

Marrik den allvetande

Spelsnackande Vapenbroder
Joined
2 Oct 2017
Messages
204
Jag har inga särskilda förväntningar. Jag hoppas bara att jag ska få uppleva Kopparhavet, som jag stött på så mycket i text, men aldrig känt glädjen av att för första gången slå upp pärmarna till Ere... jag menar Athos.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
vije;n305397 said:
Låter fint!

PS: Jag känner hur små svettdroppar av oro bildas på min traditionalistpanna av allt snack om krut och kanoner, men det blir säkert bra det med :)
Är inte heller såld på kanonerna och krutet. Det funkar i WFRP men annars känns det mest fel i fantasy, på nåt sätt..
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
zonk;n305412 said:
Är inte heller såld på kanonerna och krutet. Det funkar i WFRP men annars känns det mest fel i fantasy, på nåt sätt..
Jag föredrar nog också ballistor, katapulter, rammar och enorma armborst för fantasypiratskepp. Det är något annat än jolly roger-sjörövare jag vill åt.

Om det sen finns enstaka komplicerade dvärgkanoner så kan det nog fungera men det ska helst inte vara normen.

Detsamma gäller hakebössor, bara de är primitiva nog att lämna plats åt armborst och pilbågar som minst lika bra alternativ.

Jag vill även ha tungt rustade marinsoldater som stormar fiendebesättningar med änterhakshillebarder i skepp till skepp-närstrid.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
Paal;n305414 said:
Jag föredrar nog också ballistor, katapulter, rammar och enorma armborst för fantasypiratskepp. Det är något annat än jolly roger-sjörövare jag vill åt.
Ballistor, trebucheter, katapulter, now you're talking! Och snabba rammande galärer, det känns jävligt fantasy-pirater!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,933
Location
Ereb Altor
Paal;n305414 said:
Jag föredrar nog också ballistor, katapulter, rammar och enorma armborst för fantasypiratskepp. Det är något annat än jolly roger-sjörövare jag vill åt.

Om det sen finns enstaka komplicerade dvärgkanoner så kan det nog fungera men det ska helst inte vara normen.

Detsamma gäller hakebössor, bara de är primitiva nog att lämna plats åt armborst och pilbågar som minst lika bra alternativ.

Jag vill även ha tungt rustade marinsoldater som stormar fiendebesättningar med änterhakshillebarder i skepp till skepp-närstrid.
Vi tänker oss inte piratskepp som dundrar iväg en bredsida med 70 kanoner. De är dyra och få och återfinns främst på stadsmurar, örlogsfartyg och som belägringsvapen. Men de har inte konkurerat ut katapulter, ballistor o.dyl. samma gäller hakebössen. Armborst och bågar är betydligt vanligare.

Men vi har några sådana här små grejer som skiljer sig från vaniljfantasy. Det är naturligtvis avsiktligt. Vi har gett Athos en egen identitet trots sitt arv. Som sagt, fler överraskningar utlovas! :)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,399
Som Måns säger är det alltså inte karribiska 1600-talspirater som är vår modell (vilket å andra fallet var fallet för vissa klassiska moduler med kopparhavsfokus). För oss är det snarare medelhavets malteserridarre och barbareskpirater. Galärer och galeaser dominerar, bordning är det viktigaste momentet och bredsidor inte riktigt en grej.

Tänk Lepanto, inte Trafalgar.

Jämfört med det klassiska materialet har vi, i min egen ringa mening, en betydligt mycket mer sammanhållen och genomarbetad teknologisk nivå. Det är i princip 1500-tal. Kanoner och hakebössor är inte något gonzo tillägg, det är helt enkelt teknik som hör ihop med plåtrustning, tvåhandssvärd och hillbarder.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,399
zonk;n305416 said:
Ballistor, trebucheter, katapulter, now you're talking! Och snabba rammande galärer, det känns jävligt fantasy-pirater!

Snabba rammande galärer är defintivt det vi siktar på.

En galär har sina kanoner frontmonterade, i förkastellet. Det har sina nackdelar när man jagar andra skepp eftersom rekylen hejdar fartygets framfart.

En liten anekdot, Måns och jag krafsade våra skallar vad gäller piratankor. Vi ville att de skulle vara roddare på sina egna galärer, som måna barbareskbesättningar, eftersom fria roddare (istället för slavar) kan delta i bordningar och gör piratskepp mycket slagkraftigare. Men det är svårt att tänka sig att ankor är naturliga roddare. Lösningen är att ankor helt enkelt är så småväxta att det får plats fler roddare per åra - vilket också gör dem ännu farligare som pirater eftersom de är så många fler vid bordning.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,933
Location
Ereb Altor
Quadrante;n305419 said:
Vanilj har en unik oefterhärmelig smak.
Fast skillnaden på vanilj och vanilj är inte så stor. Jag använder f.ö inte begreppet nedsättande. Jag har inget emot klassisk fantasy och anser att det bör finnas ett visst mått av igenkännlighet (om det nu är ett ord :) ).
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,155
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Måns;n305425 said:
Fast skillnaden på vanilj och vanilj är inte så stor. Jag använder f.ö inte begreppet nedsättande. Jag har inget emot klassisk fantasy och anser att det bör finnas ett visst mått av igenkännlighet (om det nu är ett ord :) ).
Tror det framgick. Tur det finns flera stilar av spel och spelande.
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Som gammal Ereb-räv hade jag hoppats mer på en tillbakagång till det, i stil med det man gjort på erebaltor.se, men jag förstår att det är en härva med rättigheterna till diverse varumärken som gör det svårt hursomhelst.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,933
Location
Ereb Altor
Don Kennetho;n305434 said:
Som gammal Ereb-räv hade jag hoppats mer på en tillbakagång till det, i stil med det man gjort på erebaltor.se, men jag förstår att det är en härva med rättigheterna till diverse varumärken som gör det svårt hursomhelst.

Så är det ju. Samtidigt har vi varit ganska ordentligt inblandade i det projektet så vi vet också vilket stort jobb det är att försöka få alla gamla källor att stämma överens med varandra. Det finns väldigt gott om motstridiga teman. Och eftersom det projektet redan finns ansåg vi att det bästa är att gå en annan väg. På så sätt har det varit positivt att vi inte kunnat använda samtliga klassiker. Det gjorde det lättare för oss att hitta en egen väg.

En första smygtitt kommer i nästa Fenix. Där får ni även se den fulla världskartan över Kopparhavet med omnejd! Det är en fröjd för ögat! Sämre blir det inte när vi visar Gustavs fantastiska illustrationer! Samt naturligtvis en hel del text som ger en del tydliga signaler om vad ni kan förvänta er i det färdiga spelet.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Kommer det bara handla om sjöfart, sjöstrid och äventyr relaterat till detta? Eller kommer det finnas alvskogar & dvärgriken under berg med landbaserade äventyr också?

Och eftersom Oktagonen verkar vara svår att få med, men ankorna är ok’ade blir min sista fråga:
Går det att få med Karkioner?
 
Top