Leon
Leo carcion
Gurgeh;n305257 said:Om det nu ska vara centrerat runt ett hav skulle det vara kul med regler som gjorde sjöresor realistiska enligt någon definition av realistisk. Jag ska utveckla vad jag menar i nästa stycke.
I verkligheten är det komplicerat att åka båt längre sträckor. Man måste ta hänsyn till vindar och strömmar, och de kan vara beroende av årstider. Det kan helt enkelt vara omöjligt att färdas vissa sträckor under vissa tider, eller i alla fall så dumt och farligt att ingen sjöfarare som rollpersonerna kan hitta vill ge sig på att försöka.
Detta återspeglas sällan i rollspel, i alla fall inte i de äventyr jag läst eller spellett. Där påminner resan mer om en bussresa. Rollpersonerna kliver på, sitter still ett tag och sedan är de framme. Det beror ju till stor del på att jag inte vet något om sjöresor. Så det vore kul om någon forskade lite om det och sedan berättade det för mig.
Realism är kanske att dra det lite långt, men sjöfärder och havsresor skall definitivt vara utmaningar och rent av äventyr i sin egen rätt och inte bara transportsträckor. Hjältarnas Tid har redan ett smidigt och robust system som funkar för resor - Utmaningar, och vi tar gärna emot tankar och förslag om hur det kan anpassas för sjöfärd. Vi har ett system vi har jobbat fram men inget är hugget i sten än!