Nekromanti Vad är det viktigaste som hänt i svensk rollspelshobby?

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
DoD 91 var väl ändå en höjdpunkt, i antal personer som rollspelade? Så även om det inte var ett avgörande ögonblick var det en speciell period.

Är lajv mer populärt än bordsrollspel nu? Vad avgjorde det?

Något annat viktigt var såklart hur dataspel tog över.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,545
Location
Slätta
DoD den svarta lådan ser jag som det överlägset viktigaste. Plötsligt startade en ”folkrörelse” utan motstycke. Alla spelade rollspel och pratade om rollspel. Jag har svårt att föreställa mig vart vi skulle vara i dag utan den.
 

Sponny

Veteran
Joined
6 Aug 2017
Messages
8
Skulle tro att DoD den svarta lådan är det absolut viktigaste. Helt plötsligt spelades det rollspel i varenda buske. Och du hade ett rollspelsgäng i i stort sett varenda mellanstadieklass i hela Sverige.
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
415
Location
Lund
stenhöna;n279598 said:
DoD 91 var väl ändå en höjdpunkt, i antal personer som rollspelade? Så även om det inte var ett avgörande ögonblick var det en speciell period.
Lite förbryllad över detta påstående.
Var inte 1991 med publiceringen av Kult och DoD-91 inledningen till Det Stora Manfallet?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,922
Location
The Culture
Det är tråkigt att svara likadant som alla andra, men det måste bli första upplagan av Drakar och demoner. Möjligen andra (den svarta lådan), för det var väl först då det kom igång på allvar?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,930
Location
Sandukar
Jag delar upp det i fyra eror (eoner?), med varsin nyckelhändelse:

Första åldern - Äventyrsspel (Drakar och Demoner för starten)
Andra åldern - Neogames (fångade upp och höll liv i hobbyn efter giganten låg orkeslös på ålderns höst, Eon har genom åren sålt runt 25,000 ex)
Tredje åldern - Riotminds (lyfte produktionsvärdena enormt, produkterna blev premium)
Fjärde åldern - Kickstarter och Facebook (för att samla och nå ut till nya och gamla kunder och fans, utan dessa två plattformar/fenomen hade inte den nuvarande "guldåldern" existerat öht).

Det stora som har hänt de senaste åren är det fundamentala att rollspelsproducenter har kunnat sälja sina spel igen. Kickstarter och Facebook fyller den roll som butikerna gjorde på 80-talet. Om du inte är duktig på att bygga intressanta och spännande Kickstarter-kampanjer och inte förmår att bygga audience i Facebook så är du rökt. Det kräver dock ett visst skillset för att nyttja dessa möjligheter. Det är en konstart närapå att bygga en Kickstarter-kampanj som är intressant, genomtänkt och lockande, och att bygga en felaktigt eller utan en röd tråd är detsamma som att skjuta sin produkt i nacken.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,982
Location
Ludvika
Ja är ju så mycket yngre än de flesta av er, så jag har egentligen ingen uppfattning om Drakar och Demoner, och se vändningar branschen tagit. För mig personligen så var den överlägset största och viktigaste händelsen Järnringen.

Jag hade redan kört igångnoch spellade de äldre mutantversionerna med några kompisar, men MUA var det första _nya_ rollspelet jag skaffade, och Järnringens forum var det som öppnade upp hela rollspelsvärlden för mig.Helt plötsligt kunde jag träffa hur många likasinnade som helst.

Fram till att jag flyttade till Ludvika för fyra år sedan så hade jag järnringen och MUA att tacka för samtliga rollspelsgrupper jag kommit med i.
 

daflum

Veteran
Joined
21 Jul 2011
Messages
159
Location
Hjärtum
Äventyrsspels intåg är det självklara rent historiskt anser jag. Är dock yngre än de flesta här på forumet och således säger jag att Riotminds produktionsvärde och Järnringens allmäna kvalitet såg till att sparka igång rollspelssveriges silverålder igen, garanterat partiskt då de var de första riktiga rollspel jag spelade.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,078
Location
Ereb Altor
Ska jag dra min egen historik och de produkter som i omgångar har boostat mitt spelande så är det, i kronologisk ordning:

1. Äventyrsspel, naturligtvis.
2. Neogames och Eon.
3. Järnringen och M:UA, och inte minst deras forum.
4. Indievågen här på wrnu
5. Ja, hela guldåldern med Fria Ligan, Helmgast, Nya Järnringen etc...
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,316
Location
Göteborg, Lindome
De viktigaste händelserna är oftast en kombination av enskilda händelser som bildade den perfekta stormen. Två sådana från den tidiga historien är ju:
?1. Att Arne Husberg beslöt sig för att hålla ett krigsspelskonvent, att han lade ett flygblad om det i butiken Wizards och att jag hittade det och bestämde mig för att komma dit och spela D&D med folk. Utan den kombinationen hade vi kanske inte haft dagens GothCon, spelföreningen Yggdrasil i Göteborg hade nog inte bildats och Anders Blixt hade kanske inte stött på rollspel.
?2. Att Price August bestämde sig för att sälja gjutformar föreställande orcher, dvärgar och alver, att deras svenska agent Jan Edman bestämde sig för att försöka sälja dem i Sverige och att deras säljare klev in på Tradition just som Fredrik och gänget höll på med översättningen av BRP/Magic World. Utan den kombinationen hade Drakar och Demoner inte fått en totala distribution ut till alla leksakshandlare som det fick och tillväxten av rollspelare hade säkerligen inte blivit lika explosionsartad.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,177
Drakar och Demoner andra utgåvan, får min röst. Det känns som att det var då som det tog fart på allvar.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,150
Oldtimer;n280161 said:
De viktigaste händelserna är oftast en kombination av enskilda händelser som bildade den perfekta stormen. Två sådana från den tidiga historien är ju:
?1. Att Arne Husberg beslöt sig för att hålla ett krigsspelskonvent, att han lade ett flygblad om det i butiken Wizards och att jag hittade det och bestämde mig för att komma dit och spela D&D med folk. Utan den kombinationen hade vi kanske inte haft dagens GothCon, spelföreningen Yggdrasil i Göteborg hade nog inte bildats och Anders Blixt hade kanske inte stött på rollspel.
?2. Att Price August bestämde sig för att sälja gjutformar föreställande orcher, dvärgar och alver, att deras svenska agent Jan Edman bestämde sig för att försöka sälja dem i Sverige och att deras säljare klev in på Tradition just som Fredrik och gänget höll på med översättningen av BRP/Magic World. Utan den kombinationen hade Drakar och Demoner inte fått en totala distribution ut till alla leksakshandlare som det fick och tillväxten av rollspelare hade säkerligen inte blivit lika explosionsartad.
Det här känns som ämne till en helt egen tråd, blir ruskigt sugen på mer detaljer!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,659
Location
Uppsala
Jag vill skriva något roligt om Didi och Björn... Men rent ekonomiskt, med den stora fina gröna boken i bakhuvudet, så verkar ju Doomtrooper ha haft större värde för Target Games än rollspelen någonsin hade. Ungefär som att flera butiker därute som säljer rollspel idag tjänar mer på Magic, Warhammer, etc.

Så frågan kanske har ett större djup än att fundera på vilka rollspelsprodukter som varit viktigast?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,078
Location
Ereb Altor
entomophobiac;n280181 said:
Så frågan kanske har ett större djup än att fundera på vilka rollspelsprodukter som varit viktigast?
Då svarar jag JRR Tolkien :)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,479
Location
Stockholm
Jag skulle också kunna tänka mig att Sverok är en av de viktigaste sakerna som hänt för rollspelshobbyn i Sverige.

EDIT: Men vad fan, det skrev jag ju i trådstarten. Jaja, det är i alla fall troligen en av de viktigare händelserna i alla fall.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,545
Location
Slätta
Magnus Seter;n280195 said:
Jag skulle också kunna tänka mig att Sverok är en av de viktigaste sakerna som hänt för rollspelshobbyn i Sverige.

EDIT: Men vad fan, det skrev jag ju i trådstarten. Jaja, det är i alla fall troligen en av de viktigare händelserna i alla fall.
Jag känner att jag har väldigt dålig koll på sverok och hur de har bidragit. Jag har aldrig varit i kontakt med dem själv förutom att de var representerade på några konvent som jag var på under tidigt nittiotal. Vilken roll har de spelat i historien?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,291
Jag tänker mig att Riot och Järnringen har en gigantisk del av att vi ser nuvarande andra guldålder på gång. Inte bara för att det var där Fria Ligan startade, utan för deras forum.

Helt ärligt - jag tror inte svenskt rollspel hade varit lika stort idag om inte de två forumen hade hållt igång under dippen på 2000-talet. Jag pratade otroligt mycket om rollspel under en period när jag spelade kanske en gång, två gånger i halvåret. Det fanns ändå en känsla av samhörighet, att vi är rollspelare vi som hänger här. Oddsen är rätt bra för att jag lämnat rollspelandet bakom mig om inte Riots forum hade varit så levande när jag var inaktiv spelare. Undrar om det gäller andra också.
 
Top