Nekromanti Vad är det viktigaste som hänt i svensk rollspelshobby?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Jag börjar utveckla en besatthet för att samla på mig historien om svensk rollspelshobby. Häromsistens pratade vi om Titan Games, och nyss lyckades jag få en massa info från Dragon's Lairs Facebook-uppdateringar! Och Mekanurgs blogposter för den delen.

Så på den vägen, vad är det viktigaste som har hänt inom svensk rollspelshobby?

Första utgåvan av Drakar och Demoner förstås.
Oldtimers introduktion av Dungeons & Dragons till Anders Blixt och Fredrik Malmberg kanske?
Att Eon släpptes när Äventyrsspel gav upp livsandan?
Sveroks start?
Sverox start?
Fenix start?
Hårda Bud i Sinkadus?

Vilka händelser tycker just du är viktigast i den svenska rollspelshobbyns utveckling?

/Magnus
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,036
Location
Carapalea
Jag tycker första utgåvan av Drakar och Demoner, för då tog svenska rollspelsmarknaden en egen väg, istället för att bara importera amerikanska spel så startades en väg där vi gör spel på svenska.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
IcarusDream;n279491 said:
Jag tycker första utgåvan av Drakar och Demoner, för då tog svenska rollspelsmarknaden en egen väg, istället för att bara importera amerikanska spel så startades en väg där vi gör spel på svenska.
Var inte första utgåvan mest bara en översättning av ett spel de licensierat?
Så första utgåvan var betydelsefull för att den var det första rollspelet på svenska. Den andra utgåvan var betydelsefull för att det skapades en egen produkt inom Sverige.

Eller blandar jag ihop saker?
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,188
Den enskilt viktigaste händelsen måste vara den första utgåvan av Drakar och Demoner. Det var då svensk rollspelshobby blev just svensk rollspelshobby, och inte bara en förlängning av amerikansk rollspelshobby.
Det var även DoD som blev inkörsporten för en väldigt stor mängd rollspelar.

Den näst viktigaste var antagligen när Äventyrsspel lades ner - det påverkade hobbyn ganska rejält med tanke på hur dominerande Äventyrsspel hade varit fram tills dess.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,188
Lupus Maximus;n279495 said:
Var inte första utgåvan mest bara en översättning av ett spel de licensierat?
Så första utgåvan var betydelsefull för att den var det första rollspelet på svenska. Den andra utgåvan var betydelsefull för att det skapades en egen produkt inom Sverige.

Eller blandar jag ihop saker?
Du minns helt rätt. Första utgåvan av DoD var i stort sett bara en översättning av Basic Roleplaying från Chaosium (inkl. Magic Worlds supplementet.)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
(sen kan man ju undra varför jag la denna tråd först i rollspel.nu-forumet. Jag skyller på påskbubbel på jobbet och flyttar diskret tråden till rollspels-forumet).

/M
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,332
Location
Kullavik
Tycker egentligen Mutant är en större händelse än Drakar och Demoner. Visserligen var DoD det första riktigt svenska rollspelet, men Mutant var först med en helt unik svensk setting och för mig är setting större än regler.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Jag tycket svensk rollspelshobby följer den internationella utvecklingen i mångt och mycket -- framgångarna i lanseringarna bygger på samma faktorer, anledningarna till nedgången bygger på samma faktorer, influenserna från 00-talets indierörelse tas emot på liknande vis, kickstarters fyller samma viktiga funktion och DnD dominerar av allt att döma på både internationell och svensk marknad. Det som skiljer sig åt är möjligen att vi inte har någon digital marknad att tala om i Sverige, eller någon större on-demandmarknad. Äldre varumärken är också världigt betydelsefulla, och allt är väldigt artefaktiskt med butiksförsäljning och höga produktionsvärden. Svensk hobby börjar också exporteras. Därför tror jag faktiskt att man kan utse kickstarterteknologin till den i särsklass viktigaste faktorn för svensk rollspelshobby som den ser ut idag.

Mina två öre

Christian
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,281
Svårt att kringgå DoD 1982. Utan det knappast något Mutant. Dessutom tror jag DoD var introduktionen för många fler.

Min bubblare är Riotminds och Järnringens insatser tidigt 00-tal när det kändes som rollspel var på väg att försvinna helt som svenskspråkig produkt.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,380
Location
Helsingborg
World of Darkness känns som det enda som höll igång rollspelsbutikerna på 90-talet.
Rollspelsbutikerna är fan nästan borta nu ändå, men på 90-talet så fanns det få möjligheter att köpa rollspel på nätet.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,330
Jag är nog böjd att hålla med om mutant. Att Äventyrsspel började göra originalprodukter för svenskar, på svenska med den svenska marknaden i åtanke måste vara störst. Annars hade vi nog saknat en inhemsk produktion alls, utan nöjt oss med översatta spel med Ä-spel som tolkar och inte spelskapare.

Men GothCon 1977 låter onekligen som en viktig del också. Jag litar helt på Mekanurg i den frågan.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,070
Location
Sthlm
Neogames tycker jag nog är det största, att svenskt rollspel kunde ha både en gigant (äventyrsspel) och en så stor uppstickare! Stort.
 

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,113
Personligen är det nog att Neogames fick mig att fortsätta spela rollspel efter att äventyrsspel la ner.

På senare tid har jag nog tyckt att red moon roleplayings podcast är det fetaste som hänt svensk rollspelsmarknad de senaste åren.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,174
Location
Ereb Altor
The Forge. Ja, det är ju fullständigt omöjligt att peka på en enskild händelse, men det här är ju absolut en milstolpe. Hårda Bud är dock god tvåa! :)
 
Top