Nekromanti Vad är det viktigaste som hänt i svensk rollspelshobby?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
13,140
Location
Stockholm
Jag börjar utveckla en besatthet för att samla på mig historien om svensk rollspelshobby. Häromsistens pratade vi om Titan Games, och nyss lyckades jag få en massa info från Dragon's Lairs Facebook-uppdateringar! Och Mekanurgs blogposter för den delen.

Så på den vägen, vad är det viktigaste som har hänt inom svensk rollspelshobby?

Första utgåvan av Drakar och Demoner förstås.
Oldtimers introduktion av Dungeons & Dragons till Anders Blixt och Fredrik Malmberg kanske?
Att Eon släpptes när Äventyrsspel gav upp livsandan?
Sveroks start?
Sverox start?
Fenix start?
Hårda Bud i Sinkadus?

Vilka händelser tycker just du är viktigast i den svenska rollspelshobbyns utveckling?

/Magnus
 
Jag tycker första utgåvan av Drakar och Demoner, för då tog svenska rollspelsmarknaden en egen väg, istället för att bara importera amerikanska spel så startades en väg där vi gör spel på svenska.
 
IcarusDream;n279491 said:
Jag tycker första utgåvan av Drakar och Demoner, för då tog svenska rollspelsmarknaden en egen väg, istället för att bara importera amerikanska spel så startades en väg där vi gör spel på svenska.
Var inte första utgåvan mest bara en översättning av ett spel de licensierat?
Så första utgåvan var betydelsefull för att den var det första rollspelet på svenska. Den andra utgåvan var betydelsefull för att det skapades en egen produkt inom Sverige.

Eller blandar jag ihop saker?
 
Den enskilt viktigaste händelsen måste vara den första utgåvan av Drakar och Demoner. Det var då svensk rollspelshobby blev just svensk rollspelshobby, och inte bara en förlängning av amerikansk rollspelshobby.
Det var även DoD som blev inkörsporten för en väldigt stor mängd rollspelar.

Den näst viktigaste var antagligen när Äventyrsspel lades ner - det påverkade hobbyn ganska rejält med tanke på hur dominerande Äventyrsspel hade varit fram tills dess.
 
Lupus Maximus;n279495 said:
Var inte första utgåvan mest bara en översättning av ett spel de licensierat?
Så första utgåvan var betydelsefull för att den var det första rollspelet på svenska. Den andra utgåvan var betydelsefull för att det skapades en egen produkt inom Sverige.

Eller blandar jag ihop saker?

Du minns helt rätt. Första utgåvan av DoD var i stort sett bara en översättning av Basic Roleplaying från Chaosium (inkl. Magic Worlds supplementet.)
 
(sen kan man ju undra varför jag la denna tråd först i rollspel.nu-forumet. Jag skyller på påskbubbel på jobbet och flyttar diskret tråden till rollspels-forumet).

/M
 
Tycker egentligen Mutant är en större händelse än Drakar och Demoner. Visserligen var DoD det första riktigt svenska rollspelet, men Mutant var först med en helt unik svensk setting och för mig är setting större än regler.
 
Jag tycket svensk rollspelshobby följer den internationella utvecklingen i mångt och mycket -- framgångarna i lanseringarna bygger på samma faktorer, anledningarna till nedgången bygger på samma faktorer, influenserna från 00-talets indierörelse tas emot på liknande vis, kickstarters fyller samma viktiga funktion och DnD dominerar av allt att döma på både internationell och svensk marknad. Det som skiljer sig åt är möjligen att vi inte har någon digital marknad att tala om i Sverige, eller någon större on-demandmarknad. Äldre varumärken är också världigt betydelsefulla, och allt är väldigt artefaktiskt med butiksförsäljning och höga produktionsvärden. Svensk hobby börjar också exporteras. Därför tror jag faktiskt att man kan utse kickstarterteknologin till den i särsklass viktigaste faktorn för svensk rollspelshobby som den ser ut idag.

Mina två öre

Christian
 
Svårt att kringgå DoD 1982. Utan det knappast något Mutant. Dessutom tror jag DoD var introduktionen för många fler.

Min bubblare är Riotminds och Järnringens insatser tidigt 00-tal när det kändes som rollspel var på väg att försvinna helt som svenskspråkig produkt.
 
World of Darkness känns som det enda som höll igång rollspelsbutikerna på 90-talet.
Rollspelsbutikerna är fan nästan borta nu ändå, men på 90-talet så fanns det få möjligheter att köpa rollspel på nätet.
 
Jag är nog böjd att hålla med om mutant. Att Äventyrsspel började göra originalprodukter för svenskar, på svenska med den svenska marknaden i åtanke måste vara störst. Annars hade vi nog saknat en inhemsk produktion alls, utan nöjt oss med översatta spel med Ä-spel som tolkar och inte spelskapare.

Men GothCon 1977 låter onekligen som en viktig del också. Jag litar helt på Mekanurg i den frågan.
 
Neogames tycker jag nog är det största, att svenskt rollspel kunde ha både en gigant (äventyrsspel) och en så stor uppstickare! Stort.
 
Personligen är det nog att Neogames fick mig att fortsätta spela rollspel efter att äventyrsspel la ner.

På senare tid har jag nog tyckt att red moon roleplayings podcast är det fetaste som hänt svensk rollspelsmarknad de senaste åren.
 
The Forge. Ja, det är ju fullständigt omöjligt att peka på en enskild händelse, men det här är ju absolut en milstolpe. Hårda Bud är dock god tvåa! :)
 
Back
Top