Nekromanti Vad är det viktigaste som hänt i svensk rollspelshobby?

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,030
Location
Smålands golvbrunn
Ram;n280203 said:
Vilken roll har de spelat i historien?
Styrelseposter i SVEROK har fyllt ut mången politiker-wannabes CV ... Nej, det var kanske lite väl cyniskt, men jag ställer samma fråga. På den gamla onda tiden när jag var ordförande i Sveriges självgodaste spelförening (DMF) så var det två saker vi kände ett riksförbund som SVEROK kunde hjälpa en spelförening med: 1) pengar till lokal och 2) kontakt med andra föreningar (dvs andra spelare). Jag tror inte att de styrelser jag satt i någonsin kände att SVEROK/SKUD kunde ge oss särskilt mycket hjälp på endera fronten. Vi kanske hade helt felaktiga premisser, men jag tycker Rams fråga är relevant i sammanhanget. Vad är det SVEROK konkret har gjort för (roll)spelshobbyn? Om vi tidsreser bakåt i tiden och trollar bort Fredrik Malmberg så förändrar vi rollspelssveriges historia på ett påtagligt sätt, men om vi trollar bort SVEROK vad förändrar vi då?
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,188
Skarpskytten;n280228 said:
men om vi trollar bort SVEROK vad förändrar vi då?
Inte särskilt mycket. Det de främst gjorde var att göra det lättare för enskilda föreningar att söka bidrag från farbror staten.
Till och från försökte de säkert göra mer, men då den stora merparten (undantag fanns!) av alla spelföreningar i landet egentligen bara var kompisgäng som bildade en förening för att kunna söka bidrag och som egentligen inte var så intresserade av kontakt med andra spelare eller föreningar, så blev hela strukturen med ett riksförbund lite av ett slag i luften.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,902
Location
Stockholm
Glöm inte att SVEROKs företrädare tog striden mot moralpaniken varhelst den stack upp sitt fula huvud.

Det var bl.a. därför förra årets Rollspelsdrake gick till Eliot Wieslander – som i stället för att ägna sig åt att bara vara ordförande i ett ungdomsförbund fick ägna ansenlig tid åt att försvara vår hobby mot idiotargument i diverse debattartiklar, radioprogram och tv-soffor.

Och fråga random konventsarrangör om det skulle bli krångligare att ordna konvent om vi trollade bort SVEROK.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,130
Location
Göteborg
Dante;n280261 said:
Glöm inte att SVEROKs företrädare tog striden mot moralpaniken varhelst den stack upp sitt fula huvud.
Ja, det var ju faktiskt ett av de ursprungliga huvudmålen. Eller mer generellt uttryckt att informera allmänheten om hobbyn, men på den tiden betydde det att debattera mot Allan och Didi.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
514
Kul att läsa lite historier i tråden om hur det gick till när några av de största spelen och händelserna i rollspelssverige kom till.

Borde väl vara första utgåvan av Drakar och Demoner som är viktigast. Inkörsport och därför viktigast i mitt spelande var andra och tredje utgåvan av Drakar och Demoner som jag köpte rätt tätt och började spela. Likaså Mutant Undergångens Arvtagare som fick mig att börja bli intresserad av rollspel igen efter ett uppehåll.
 
Top