Vad är det läskigaste rollspel som gjort?

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
När man under läsningen av Vigelante börjar fantisera om hur det skulle gå till att spela.
 

Gnosis

Veteran
Joined
4 Jan 2009
Messages
25
Location
Jönköping
dancodan;n346906 said:
Låter kanske mer som en spelteknisk insats under ett spelmöte än som ett specifikt läskigt rollspel?
Om jag inte har fel så går det att skapa samma respons i vilket spelsystem som helst?

Ps. Jag utgick ifrån att det är så man spelar alla skräckrollspel, oavsett system. Vagga in dem i en falsk trygghet och attackera sedan med det som biter bäst på spelgruppen.
Ja och nej. Det finns stor skräckpotential changeling. Men jag är nog kanske böjd att kalla changeling mer sorligt än skrämnande.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Gnosis;n346959 said:
Ja och nej. Det finns stor skräckpotential changeling. Men jag är nog kanske böjd att kalla changeling mer sorligt än skrämnande.
Ja det låter nästan så på din beskrivning. Jag får ta och kolla upp det där, låter ”trevligt”.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Tror de läskigaste skräckscenarier jag spelat varit i spel som inte är skräckspel. Diverse one-shots med Unisystem (All Flesh Must Be Eaten), där vad som helst kunnat hända, eller ren improviserad friform.

Tyvärr går det inte riktigt att planera den sortens upplevelser. De är snarare de som blev bäst av de som försökte bli bra. :)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
För mig Call of Cthulhu.

När jag var 13 eller 14 eller vad det nu var så åkte familjen på campingsemester. Hade hittat Call of Cthulhu 2nd edition I en helt vanlig leksaksaffär närvi hälsade på några av mina föräldrars vänner, vilket förvandlade en skittråkig dag till en jättespännande dag! Tänk att öppna lådan, den fantastiska lådan, bläddra i reglerna, kolla världskartan och allt det där.

Så, campingsemestern. Jag tog som vanlig med mina Tolkienböcker, D&D-prylar men också förstås Call of Cthulhu. Liggandes i vår tältvagn, på nån ranglig våningssängsgrej, läste jag då Call of Cthulhu.

Det finns ett kapitel där som är text om Cthulhu-myten, skriven som om det är fakta. I alla fall uppfattade jag det så. Så när regnet smattrade mot tältduken låg jag och läste om Cthulhu och Necronomicon och allt, och fick på nått vänster för mig att "vad fan, är det här sant?".

Så för mig ... Call of Cthulhu är läskigaste rollspelet.

/Magnus
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Black Pill bör kvala in, God45 gav det inte ens ett betyg i sin recension vill jag minnas!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
obak;n347636 said:
Länk till nån sorts recension eller synopsis?
Jag har inget sådant. Men jag rekomenderar inte någon att läsa spelet. Det är genuint paranoia bränsle. Fuck. Jag borde inte ha läst det. Det är också mer av en kort creepy pasta än ett spel.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
God45;n347641 said:
Jag har inget sådant. Men jag rekomenderar inte någon att läsa spelet. Det är genuint paranoia bränsle. Fuck. Jag borde inte ha läst det. Det är också mer av en kort creepy pasta än ett spel.
Efter vad du sa nu så kommer jag aldrig läsa den!
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,128
God45;n347641 said:
Jag har inget sådant. Men jag rekomenderar inte någon att läsa spelet. Det är genuint paranoia bränsle. Fuck. Jag borde inte ha läst det. Det är också mer av en kort creepy pasta än ett spel.
Ooh, challenge accepted! Nu måste jag hosta upp 30 spänn.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag försöker minnas om jag någonsin varit genuint rädd när jag spelat och kan inte på rak arm komma på nån gång. Jag har spelat/spellett episoder och scener som varit sjukt spännande/otäcka/obehagliga/läskiga men inte ens med skräckspel har det hållit i sig under längre tid.

Så, nej. Rollspel är inte läskigt, ens när de försöker vara det.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Jag hade en kass spelledare i Dread men jag kan se mekaniken i sig skapa skräckkänslor. Ett annat spel jag brukar tala mig varm om är Don't Rest Your Head när det kommer till att frammana skräckkänslor. Det spelet har två mekaniker, varav en eskalerar galenskapstärningar - som hjälper en till början men man vill inte slå ettor - och en annan begränsar valmöjligheterna i rollpersonens agerande när rollpersonen får panik. Faktiskt enda gången jag upplevt att mekaniken i sig har gjort mig rädd - förvisso tillsammans med de kolliderande valen spelledaren gav mig.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
dancodan;n347669 said:
Var det ett "när du väl börjat läsa så är du fast i spelet hu hu hu"?
Det är exakt en sådan grej.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Måns;n347666 said:
Jag försöker minnas om jag någonsin varit genuint rädd när jag spelat och kan inte på rak arm komma på nån gång. Jag har spelat/spellett episoder och scener som varit sjukt spännande/otäcka/obehagliga/läskiga men inte ens med skräckspel har det hållit i sig under längre tid.

Så, nej. Rollspel är inte läskigt, ens när de försöker vara det.
Skulle vilja lägga till att det kanske har med ålder och mognad att göra,
Min dotter (13 år) reagerar helt annorlunda än vad vi vuxna gör. Hon kan bygga upp en personlig nervositet och inlevelse av att bara gå i en mörk korridor under ett uråldrigt tempel där allt man hör är ett svagt droppande i bakgrunden. (Diamantäpplet).

Diskuterade detta med min fästmö och vi kom fram till att man kanske inte blir så rädd längre som vuxen. Det finns ju inga filmer, böcker eller spel som längre kan förmedla en känsla av rädsla. Det var kanske 20 år sedan som upplevde riktig rädsla för något.
Jag tolkar trådens fråga mer som läskig/spännande eftersom rädsla inte går att uppnå på oss äldre i samma utsträckning som för barn.

(Många i tråden pratar om psykologiskt obehag istället, vilket inte heller är rädsla utan mer utav en olustkänsla. Jag tror personligen att det är det närmaste man kan komma)
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,128
Henke;n347665 said:
Var det dåligt?
Paketet inehåller 1 15 sidors pdf med en spökhiatoria (mer om den senare), en massa screenshots på olila trådar samt ett självmordsbrev och slutligen en pdf med varningstext att du inte skall spela detta om du är neurotiskt lagd, paranoid, schizofren eller sängvätare.

Spökhistorien går ut på att det finns ett monster med 3m muskelkropp och ett ruttet hjorthuvud som kan ändra form till vem och vad som hellst och som nu tänker döda dig, för att seven days!
End sättet att inte bli uppäten är att du måste gå runt och tro på spöket, annars tar han dig.
Spelet går ut på att du skall gå runt och låtsas se hjortmannen, förklädd till katter, lyktstolpar, gamla tanter, din flickvänn etc.
Spelar du med fler personer skall ni sitta och jaga upp varandra med era observationer, den som sist ledsnar och slutar skriva blir inte uppäten och vinner spelet.

Inte min grej, men gillar du anden i glaset och tycker det är läskigt att säga biggie smalls tre gånger framför en spegel så kan du kanske få ut nåt av det, jag vill ha mina pengar tillbaka.
 
Top