Vad är det läskigaste rollspel som gjort?

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det beror på vad man menar. Men i pur potential att skrämmas och skapa obehag, där röstar jag också på Kult, för det är verkligen inspirerat av modern skräckfilm och modern riktigt obehaglig creepypasta-skräck. Jag var dock med på ett hörn och skrev Kult, så det är väl klart jag tycker det. Att göra det fuck-you-in-the-brain-läskigt var verkligen vad jag eftersträvade med min texter.

Wraith - the Oblivion har dock en kanske ännu dystrare värld än Kult, där rollpersonerna är sjukt förtappade, sorgliga och mer eller mindre dömda till ett långsamt bortbleknande, eller att bli uppslukade av sin Shadow och bli vredgade monster vars existens består av illvilja och plåga.

Extra bonuspoäng får Wraith för modulen Charnel Houses of Europe, som handlar om...Förintelsen. Jepp. De gjorde det. Jag tror inte ens den modulen hade kunnat skrivas idag.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,035
Inga rollspel är läskiga i sig; det beror helt på vad du gör med dem i spel. Och då kan t.ex. DoD bli läskigt – och KULT tramsigt. Men om vi pratar stämning vid läsning, så ligger Ten Candles bra till. Inte alls lika in your face som KULT-DL men dystrare.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
Jag vill slå ett slag för nya Quietus, men det är en mer lågmäld och tragisk skräck än Kult och liknande.

Med det sagt är det bästa skräckscenario jag någonsin spelat till Operation Fallen Reich.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,980
Location
Umeå
Afraid. Vincent Bakers egna hack av Dogs in the Vineyard för skräckspel. Jag har dock aldrig spelat det men förberett två saker i det inför spel som aldrig blev av, något med hur instruktionerna är skrivna som triggar idéer som tagit bägge dessa förberedelser till platser jag själv inte skulle kommit på. Det tar avstamp i en högst mänsklig besatthet som sen dras alldeles för långt och till slut bryter med vår verklighet. Just detta att det alltid inleds med mänsklig besatthet gör det så sjukt otäckt och jag kan verkligen se hur det borde kunna bli creepy som tusan i spel.

Det är dock helt befriat från setting så om frågan handlar om vilken rollspelsvärld som är läskigast så är det inte mycket att spana in.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
Utan att haft chans att spela än så skulle jag säga Alien RPG för jag tror att stressmekaniken och den hjälplösa klaustrofobiska stämningen med xenomorpher som smyger omkring i stealthmode kan vara fullkomligt lysande.

Cthulhu Dark har flera korta purist-scenarion som är otäcka.

Friformsscenariot "Vasen Road" som är fruktansvärt otäckt, men mer i sin ångestladdade berättelse än i övernaturligheter (även om de förekommer).

Upsalasviten - med sina gulnade handouts och otäcka historier (där jag fick en av mina spelare att gallskrika, och sen dess vill han inte spela det)

Kan också tycka att äventyrsdelen med Järntornet i Svavelvinter kan vara ganska otäckt när man smyger omkring i de ondskefulla vetenskapsnekromantikernas högborg där de utför bestialiska experiment på slavar och andra bortförda stackare.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Dungeons and Dragons. För alla, absoluta alla, varelser i varenda modul sedan 1974 är övertygade kapitalister. Hegemonin är total.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Spel är generellt sett inte läskiga.
Spelskapare kan dock vara läskiga, vilket i förlängningen gör deras spel läskiga också.

Så; MYFAROG.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Alla och inget . Det beror ofta på hur bra spelledaren är på att skapa en otäck och skräckinjagande stämning kring spelbordet detta går att uppnå samt faila att uppnå i alla rollspel

Sen att visa spel har bättre eller sämre regelmekaniska eller settingmässiga förutsättningar för att lyckad uppnå den stämningen är ju solklart

Även om tex ravenloft till DnD är en gothisk horror setting så vet jag som spelare att allt går att slå ihjäl bara jag blir mäktig nog . Strahd von zarovich the big bad evil går att ge på nöten så länge jag hittar Sun sword som ger mig ett mekaniskt övertag och han går och ge på nöten även utan Sun sword bara att han står på sig ett par stridsrundor längre .
 

Aristarkos

Veteran
Joined
13 Aug 2014
Messages
14
Mina absolut läskigaste spel har varit med Dread; spelet är enkelt på så sätt att din karaktär inte har några egenskaper, färdigheter eller slår några tärningar. Istället drar spelare från ett jengatorn varje gång någon typ av utmaning, farlighet eller läskighet uppstår. Om tornet rasar så dör karaktären för spelaren som försökte dra.
 

Gnosis

Veteran
Joined
4 Jan 2009
Messages
25
Location
Jönköping
Kult.... är ant det minst skrämmande. Jag försöker inte vara provokativ - för när böckernas omslag pryds av kedjor, gore och mörker är man ju liksom på banan med vad som väntas. Kontrastlöst och en smula pretto.

Tacka vet jag bra bait and switch-spel. Bäst respons av spelare har jag fått mha Changeling the Dreaming. Vagga in dom i regnbågsfärgade mysdrömmar med extra enhörningar. Ta sedan ner dom i norenskt ångestrealism, familjedrama, mobbing och ofrånkomlig entropin av åldrande. Rinse repeat.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Gnosis;n346897 said:
Kult.... är ant det minst skrämmande. Jag försöker inte vara provokativ - för när böckernas omslag pryds av kedjor, gore och mörker är man ju liksom på banan med vad som väntas. Kontrastlöst och en smula pretto.

Tacka vet jag bra bait and switch-spel. Bäst respons av spelare har jag fått mha Changeling the Dreaming. Vagga in dom i regnbågsfärgade mysdrömmar med extra enhörningar. Ta sedan ner dom i norenskt ångestrealism, familjedrama, mobbing och ofrånkomlig entropin av åldrande. Rinse repeat.
Låter kanske mer som en spelteknisk insats under ett spelmöte än som ett specifikt läskigt rollspel?
Om jag inte har fel så går det att skapa samma respons i vilket spelsystem som helst?

Ps. Jag utgick ifrån att det är så man spelar alla skräckrollspel, oavsett system. Vagga in dem i en falsk trygghet och attackera sedan med det som biter bäst på spelgruppen.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
506
Jag tror att Ur Varselklotet har en stark potential att locka fram riktig skräck för oss vuxna som fattar vad som kan hända eller ligga bakom saker.
 
Top