Nekromanti Vad är civilisationens och historiens slutmål?

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
stenhöna;n183653 said:
Single point of failure?
Man kan designa system som är lite säkrare än så.. Så till den grad att det är sannolikare att en "y2k" skulle hända.
Heck, bara parse'a korrelera och "rätta" alla lagar & pengaflödessystem vore värt en hel del.

Ge det nåt decennium så har vi (imho) de mesta fördelar en maskin har, anyway..
 

Magnamund

Warrior
Joined
29 Jan 2015
Messages
398
Minimoni;n183304 said:
Evokee: Att leva så länge man vill skulle ta bort min dödsångest och göra mig mycket lyckligare, är väldigt säker på att många lär tycka så.
????

Jag hade gärna levt åtminstone 4-500 år om jag fått vara i samma form och fysiska hälsa som vid 21-25. Då hade jag hunnit läsa de böcker jag vill, se de filmer och serier jag vill, hunnit resa och uppleva saker, träffa fler trevliga människor, kanske t.o.m spela alla spel jag vill ????. 60-70 år (jag blir knappast äldre om ens så gammal. Jag var övertygad om att jag skulle dö innan 30) är för kort tid.
 

Magnamund

Warrior
Joined
29 Jan 2015
Messages
398
Minimoni;n183122 said:
Arfert: Visst, du har rätt. Men! Det som sker nu är en med tex Sverige och stora delar av världen är att tillväxten är manipulerad att se större ut än vad den egentligen är genom hur våra räntor och liknande styrts.

Jag är ingen ekonom alls så jag tänker inte debattera detaljer då jag kommer se ut som en idiot då. Dock har jag sett dokumentärer och talat med utan att överdriva, i all fall några utbildade ekonomer med i mina ögon stor kunskap inom området.

Och min rent amatörmässiga åsikt är att det måsta finnas bättre system för en civilisation än att tvinga in folk i fas3 och liknande för att låtsas att arbetslösheten är låg etc.

Jag hoppas och tror på en bättre framtida civilisation, kanske en utopi men jag väljer att inte vara pessimistisk i det här fallet.
Tvinga folk in i FAS 3 är förstås helt värdelöst. ????
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Filosofiska rummet i P1 diskuterade evigt liv förra avsnittet, väl värt en lyssning.
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
990
Location
Bureå
Evigt liv vore nog en dum idé, tror knappast att vi skulle slösat mindre med tiden då. Snabba generationsväxlingar behövs för att nya idéer och tankar ska få grogrund. Möjligen skulle väl en fördel vara att människan inte skulle ha så bråttom att begå samma misstag om och om igen. Jag är förstås ingen expert på området, men jag har jobbat inom äldrevården sex-sju år nu och där följer vi med på den palliativa resan. Vissa upplever sig färdiga med sitt liv; de har upplevt saker, sett sina barn växa upp och gett familjen tid. De som gått mer mot bitterhet och dödsångest har ångrat mycket i sina liv att de inte gett familjen tid, att de jobbat för mycket och satsat på en karriär utanför familjen istället för innanför. Dessa upplevelser inför döden och människans väg dit tror jag inte skulle förändras märkbart oavsett hur mycket tid vi som individer fick.

På huvudfrågan om civilisationens mål. Tja, civilisation är något vi byggt så vi borde ha något att säga till om där. Kunskap kanske, att förstå universum?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Det finns bara en möjlighet att få svar på frågan. Bygg en riktigt stor avancerad dator som klurar i tiotusen år.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Krille;n184107 said:
Det finns bara en möjlighet att få svar på frågan. Bygg en riktigt stor avancerad dator som klurar i tiotusen år.
Jupp. Och om tio tusen år spottar den ur sig svaret: 42.
Tyvärr har folk då glömt bort vad frågan var... :)
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Tror krille svarade denna fråga i en annan tråd.
Civilisationens slutmål måste vara att kontrollera entropin.
 
Top