Nekromanti Vad är BRP?

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,683
Location
Värnhem, Malmö
Ja, det är alltid en bra idé att prata öppet om sitt spel. Spelmakare brukar ha fullt upp med sitt egna arbete och vara fullständigt ointresserade av att sno andras grejer.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,683
Location
Värnhem, Malmö
Magnus Seter;n306631 said:
Det här är första gången jag läser att någon kategoriserar Kult som BRP. Jag vet inte vad jag skulle sätta det som, men BRP? Ja, kanske ... men jag har aldrig tänkt på det som BRP.

/M
Jag skulle klassa det som "BRP-influerat". Det befinner sig tydligt i en designtradition som tar avstamp i BRP, men är inte BRP självt.

Däremot: är Pendragon BRP? Det gör avsteg från flera av de typiska grejerna (d20 i stället för d100, färre grundegenskaper, ingen motståndstabell, etc), men befinner sig tydligt i den traditionen -- kanske inte minst för att det är ett spel av Greg Stafford, som omarbetat BRP för att passa visionen så väl som möjligt.
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Måns;n306629 said:
Nej! Transparens! Och så får du möjlighet att snacka om spelet med! Gratisreklam!

Ok. Fralldel. Riktar mig främst till Anth och Måns då kanske, men ni andra får gärna chippa in era åsikter.
Anledningen till PM-grejen var mest att jag inte ville kidnappa tråden, men nu kan jag skylla på Måns :)

Vilka tärningar används?

Egna tärningar. Sex-sidiga, i tre nivåer. Vi kallar dem Primära, Sekundära och Tertiära. Vid färdighetsslag är primära kopplade till Spetskunskapen, Sekundära till Grundegenskapen och Tertiära till Färdigheten. De primära används i andra sammanhang också.

T100 används vid karaktärsgenerering.

Ska man slå högt eller lågt?

Man ska slå högt, lite förenklat. Varje markerad sida på en tärning betyder minst en Framgång. Man ska få så många Framgång som möjligt. Framgångarna testas sedan mot en av spelledaren bestämd svårighet.

Används tärningspölar?

Läste just ovanför här eller i en annan liknande tråd att det finns olika definitioner av tärningspölar, men jag skulle säga att ja, det gör det.

Finns grundegenskaper?

Ja.

Om så, hur många?

Många.

Hur är kopplingen mellan grundegenskaper och färdigheter?

Den tärningspöl spelaren bygger när det är dags att slå ett handlingsslag består av de tärningar som är kopplade till Grundegenskapen, de som är kopplade till Färdigheten och ev de som är kopplade till Spetskunskapen. Om Rollpersonen inte "har" färdigheten, kan han eller hon ändå försöka sig på att genomföra handlingen endast med Grundegenskapstärningarna. Svårare alltså, men med en god chans att lära sig en ny färdighet in game.

Hur många färdigheter finns?

Ganska många, men inte hysteriskt många. Varje färdighet bildar dock ett paraply över en mängd spetskunskaper, för att man ska kunna skräddarsy sin rollpersons kunnande, vetande och kompetens.


Hur detaljerat är stridssystemet?

Det är detaljerat.

Hur dödligt är stridssystemet?

Ordentligt dödligt.

Finns det flera olika sub-system, eller används samma regler för allt i spelet?

Stridssystemet avviker något, och annars gäller samma regler för alla likvärdiga moment.

Hur ofta ska man slå tärning? Ska man slå för allt, eller blir det bara något enstaka tärningsslag per spelsession?

Det där är helt upp till resp spelgrupp skulle jag påstå, men vi rekommenderar att ett slag slås varje gång utfallet inte är mer eller mindre givet, och när resultatet kan få konsekvenser för händelseutvecklingen. Godtyckligt måhända.

Finns det regler för rollpersonernas personlighet och för hur rollpersonerna reagerar?

Nej avseende personlighet. Men vissa typer av psykiskt mående och hälsa regleras regeltekniskt.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,683
Location
Värnhem, Malmö
Det låter ju lite likt Mutant: år Noll och andra Fria Ligan-spel med sin tärningsmekanik med olika tärningar från attribut och färdigheter, även om det låter som om det är ett mer detaljinriktat system. Tämligen långt från BRP ändå.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Tycker det låter som en blandning mellan Eon (pre version IV) och Noir. Alltså ett hyfsat regeltungt simulationistiskt spel. Fast med pölar. Vilket absolut kan vara trevligt. Det är inte det här Zangu..Zengo..iana? Ja, nått sånt, som det har postats om lite då och då. Det låter lite likt åtminstone.
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Måns;n306671 said:
Tycker det låter som en blandning mellan Eon (pre version IV) och Noir. Alltså ett hyfsat regeltungt simulationistiskt spel. Fast med pölar. Vilket absolut kan vara trevligt. Det är inte det här Zangu..Zengo..iana? Ja, nått sånt, som det har postats om lite då och då. Det låter lite likt åtminstone.

Tack. Tror du slog huvudet på spiken.
Och jo, det är Zanguina.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
ÅkeZorkh;n306675 said:
Tack. Tror du slog huvudet på spiken.
Och jo, det är Zanguina.
I'm the man! ;)

Och lycka till med släppet! Jag gillar den typen av spel (också) och ser fram emot det!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
ÅkeZorkh;n306645 said:
Vilka tärningar används?

Egna tärningar. Sex-sidiga, i tre nivåer. Vi kallar dem Primära, Sekundära och Tertiära. Vid färdighetsslag är primära kopplade till Spetskunskapen, Sekundära till Grundegenskapen och Tertiära till Färdigheten. De primära används i andra sammanhang också.

T100 används vid karaktärsgenerering.

Ska man slå högt eller lågt?

Man ska slå högt, lite förenklat. Varje markerad sida på en tärning betyder minst en Framgång. Man ska få så många Framgång som möjligt. Framgångarna testas sedan mot en av spelledaren bestämd svårighet.

Används tärningspölar?

Läste just ovanför här eller i en annan liknande tråd att det finns olika definitioner av tärningspölar, men jag skulle säga att ja, det gör det.
Jag tror du har en lite mer generös tolkning av vad som utgör BRP än vad jag har, eller så har jag helt tappat tråden i tråden. :)
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
wilper;n306685 said:
Jag tror du har en lite mer generös tolkning av vad som utgör BRP än vad jag har, eller så har jag helt tappat tråden i tråden. :)

Du har nog tappat tråden pga min ämnesinadekvata utflykt
 
Top