Nekromanti Vad är BRP?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,721
Quadrante;n306472 said:
Jag brukar definera det som:

Är det bra är det BRP.

Är det bra är det inte D&D

...
Sjukt hjälpsam regel!

Moldvay Dungeons & Dragons = BRP, Ben Lehmans Polaris = BRP, Deep Purple - Fireball = BRP

Så jäkla lättanvänt!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Måns;n306467 said:
OSR är en rörelse som typ vill spela och skriva spel som man gjorde förr, fast idag, och lite coolare. Egentligen är det D&D med husregler, men som jag fattat det så är det supplementen som är grejen, och de ska gärna vara lite weird och gonzo.
Fast det är inte helt klarlagt om man faktiskt spelade de tidiga spelen på det sätt som OSR förespråkar, och det finns heller ingen direkt enighet kring att OSR måste bygga på DnD. Mest av allt framstår OSR, åtminstone för mig, därför som en spelstil med fokus på bl.a. spelarskicklighet, öppna och platsbaserade äventyr samt enkla regler.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
kloptok;n306468 said:
Nja, Cyber M/77 är inte OSR. Det bygger på gamla svenska rollspel och lite andra principer, och brukar väl benämnas KSR (Klassiskt Svenskt Rollspelande).

Därav citationstecken runt "OSR" :) (och för att jag inte mindes den nya förkortningen, trots DeBracys logga på näthinnan)
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,204
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Flame war funkar ju givet bättre i D&D redan från Lvl 3 ...

Men om jag ska vara lite mer seriös, så är de få saker som jag inte tycker passar in under BRP paraplyt just levels (nivåbaserade förbättringar) och karaktärsklasser. Men, med det sagt så skulle det säkert gå att ordna så att även det funkar på ett sätt som känns mer som BRP än D&D.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
luddwig;n306486 said:
Fast det är inte helt klarlagt om man faktiskt spelade de tidiga spelen på det sätt som OSR förespråkar, och det finns heller ingen direkt enighet kring att OSR måste bygga på DnD. Mest av allt framstår OSR, åtminstone för mig, därför som en spelstil med fokus på bl.a. spelarskicklighet, öppna och platsbaserade äventyr samt enkla regler.
Jo, men det finns en strävan att på något plan återvända till rötterna. Det syns tydligt på system, nomenklatur och layout. Men som alla retrorörelser så blir det ändå nyskapande.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
luddwig;n306486 said:
Fast det är inte helt klarlagt om man faktiskt spelade de tidiga spelen på det sätt som OSR förespråkar, och det finns heller ingen direkt enighet kring att OSR måste bygga på DnD. Mest av allt framstår OSR, åtminstone för mig, därför som en spelstil med fokus på bl.a. spelarskicklighet, öppna och platsbaserade äventyr samt enkla regler.
För det första fanns det inte ett sätt att spela gammel-DnD, eftersom rollspelare i alla tider och alla spel har varit notoriska när det gäller att komma på husregler.
Och just DnD från 1974 hade så lite regler man i princip var tvungen att husregla för att ens kunna spela spelet.
Sedan fanns inte internet på den tiden; det fanns inget spel-community där man kunde ställa frågor, det fanns ingen youtube där man kunde se "how to play"-videor.
De flesta spelgrupper var i princip tvungna att hitta på egna sätt att spela.

För det andra är det ganska klarlagt hur väldigt många (inkl. Gygax och Arneson) spelade, då en kärna av OSR-rörelsen består av folk som spelade DnD på 1970-talet som delat med sig av hur de spelade och att deras berättelser många gånger är samstämmiga.

I övrigt håller jag med dig. :)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,026
Location
Sthlm
Regelfilosofin som jag tycker är viktig i BRP är att rollpersoner antas göra ingenting om de inte slår tärning för det. Vill du slå i ett bibliotek? slå library use. Vill du hugga i någon med ett svärd slå färdigheten svärd (finns det olika svärd har de antagligen olika färdigheter). Vill du undvika att bli huggen i med ett svärs slå undvik. Så länge inget slås anser reglerna att du inte gör någonting.

Jämför med D&D som tex har save-slag som du slår för att även om du inte säger att din rollperson kastar sig åt sidan för ett fallande klippblock så vill din rollperson överleva och kommer att göra sitt bästa i alla fall. Precis som att du inte slår för att parera eller som att det tar en turn att utforska ett rum i en dungeon - spelet antar att rollpersonerna slåss för livet när det är strid eller mäter med en pinne och stegar ut lite avstånd i en dunge.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Måns;n306501 said:
Jo, men det finns en strävan att på något plan återvända till rötterna. Det syns tydligt på system, nomenklatur och layout. Men som alla retrorörelser så blir det ändå nyskapande.
Absolut så. Och när det nyskapande avtar kommer något nytt och tar över, men när och vad det kan tänkas bli är ett ämne för en annan tråd.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Jocke;n306505 said:
Regelfilosofin som jag tycker är viktig i BRP är att rollpersoner antas göra ingenting om de inte slår tärning för det. Vill du slå i ett bibliotek? slå library use. Vill du hugga i någon med ett svärd slå färdigheten svärd (finns det olika svärd har de antagligen olika färdigheter). Vill du undvika att bli huggen i med ett svärs slå undvik. Så länge inget slås anser reglerna att du inte gör någonting.

Jämför med D&D som tex har save-slag som du slår för att även om du inte säger att din rollperson kastar sig åt sidan för ett fallande klippblock så vill din rollperson överleva och kommer att göra sitt bästa i alla fall. Precis som att du inte slår för att parera eller som att det tar en turn att utforska ett rum i en dungeon - spelet antar att rollpersonerna mäter med en pinne eller stegar ut lite avstånd.
Jag tänkte säga att det där stämmer väl inte, men så mindes jag färdigheten Göra upp eld som fanns i någon Sinkadus och tänkte att, jo, det gör det nog. :)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,026
Location
Sthlm
Måns;n306508 said:
Jag tänkte säga att det där stämmer väl inte, men så mindes jag färdigheten Göra upp eld som fanns i någon Sinkadus och tänkte att, jo, det gör det nog. :)
Om man gör ett BRP spel där göra upp eld är skulle kunna vara viktigt för äventyren så kommer det att finnas som färdighet. Tänker stenålders rollspel eller nån penna papper version av alla överlevnadsdatorspel som är så poppis nu.

Precis som att Call of Cthulhu har Credit Rating och DoD 91 har sjökunnighet och buktala. Alla är ju grejer som man vill lyckas med, men i olika typer av äventyr.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
anth;n306504 said:
För det första fanns det inte ett sätt att spela gammel-DnD...

För det andra är det ganska klarlagt hur väldigt många (inkl. Gygax och Arneson) spelade...
Det du skriver är förstås helt sant, och ett mer utförligt sätt att säga att OSR delvis, och kanske rent av i huvudsak, men inte heltäckande visar hur folk spelade rollspel i hobbyns unga år.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
ÅkeZorkh;n306461 said:
Jag menar alltså regeltekniska genrer, och inte när det gäller setting osv... Kanske genre är fel ordval då, men hoppas du/ni förstår vad jag menar. OSR, BRP etc etc
Det finns hur många olika spelmotorer som helst, här är ett par stycken:
DnD/d20
BRP
GURPS
Savage Worlds
Storyteller (för World of Darkness och Vampire)
EON
Mutant år Noll
Powered by the Apocalypse
FATE
CORE
AMBER
d6
TriStat
RoleMaster
WHFRP
...
och jag kan antagligen komma på minst lika många till om jag tänker efter i 5 minuter.

Med stor sannolikhet liknar ert rollspel något redan befintligt.
Här är ett par frågor som du kan besvara så kan vi tala om vilken grupp det tillhör:

Vilka tärningar används?

Ska man slå högt eller lågt?
Används tärningspölar?

Finns grundegenskaper?
Om så, hur många?
Hur är kopplingen mellan grundegenskaper och färdigheter?

Hur många färdigheter finns?
(den ena extremen är GURPS med flera hundra färdigheter, den andra extremen är spel som bara har en färdighet)

Hur detaljerat är stridssystemet?
Hur dödligt är stridssystemet?

Finns det flera olika sub-system, eller används samma regler för allt i spelet?

Hur ofta ska man slå tärning? Ska man slå för allt, eller blir det bara något enstaka tärningsslag per spelsession?

Finns det regler för rollpersonernas personlighet och för hur rollpersonerna reagerar?

O.s.v.
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
anth;n306519 said:
Det finns hur många olika spelmotorer som helst, här är ett par stycken:
DnD/d20
BRP
GURPS
Savage Worlds
Storyteller (för World of Darkness och Vampire)
EON
Mutant år Noll
Powered by the Apocalypse
FATE
CORE
AMBER
d6
TriStat
RoleMaster
WHFRP
...
och jag kan antagligen komma på minst lika många till om jag tänker efter i 5 minuter.

Med stor sannolikhet liknar ert rollspel något redan befintligt.
Här är ett par frågor som du kan besvara så kan vi tala om vilken grupp det tillhör:

Vilka tärningar används?

Ska man slå högt eller lågt?
Används tärningspölar?

Finns grundegenskaper?
Om så, hur många?
Hur är kopplingen mellan grundegenskaper och färdigheter?

Hur många färdigheter finns?
(den ena extremen är GURPS med flera hundra färdigheter, den andra extremen är spel som bara har en färdighet)

Hur detaljerat är stridssystemet?
Hur dödligt är stridssystemet?

Finns det flera olika sub-system, eller används samma regler för allt i spelet?

Hur ofta ska man slå tärning? Ska man slå för allt, eller blir det bara något enstaka tärningsslag per spelsession?

Finns det regler för rollpersonernas personlighet och för hur rollpersonerna reagerar?

O.s.v.

Jag pm:ar dig med svar på frågeställningarna, så kan du ge mig facit?:)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
ÅkeZorkh;n306626 said:
Jag pm:ar dig med svar på frågeställningarna, så kan du ge mig facit?:)
Nej! Transparens! Och så får du möjlighet att snacka om spelet med! Gratisreklam!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
anth;n306460 said:
Gamla KULT (gnostisk skräck)
Det här är första gången jag läser att någon kategoriserar Kult som BRP. Jag vet inte vad jag skulle sätta det som, men BRP? Ja, kanske ... men jag har aldrig tänkt på det som BRP.

/M
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Magnus Seter;n306631 said:
Det här är första gången jag läser att någon kategoriserar Kult som BRP. Jag vet inte vad jag skulle sätta det som, men BRP? Ja, kanske ... men jag har aldrig tänkt på det som BRP.

/M
:)
OK, jag var lite väl snabb där. Det är mest att jag kategoriserar det mesta som Ä-spel gjort som BRP av bara farten.
Jag skulle nog inte kategorisera KULTs skadesystem som BRP.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
ÅkeZorkh;n306626 said:
Jag pm:ar dig med svar på frågeställningarna, så kan du ge mig facit?:)
Du gör som du vill.
Men om du gör som Måns föreslår får du antagligen både snabbare och mer uttömmande svar. :)
 
Top