Nekromanti Vad är BRP?

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,960
Location
Göteborg
Jag har länge varit fascinerad av diskussionen och uppdelningen av olika spelsystem. Speciellt den eviga och lite barnsliga kampen mellan BRP och Dungeons & Dragons.

Vad tycker du definierar BRP och hur skiljer det sig från exempelvis d20 eller OSR?

Använder d100/procenttärningar?
Använder T20 a la drakar och demoner?
Grundegenskaper?
Skillsystem?
Saknar grader?
Har Klasser?
Tradspelstil?
Allt ovan?

Vad kan INTE vara med i ett BRP-spel?

Ps. Helst inget flame war mellan BRP/dungeons & dragons :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag tycker att det finns ett antal egenskaper som "känns BRP:iga". Ju fler av dem som samlas i ett system, desto "mer BRP" är det för mig.

Grundmallen för min del är nog DoD 91 eller kanske Mutant Chronicles, eftersom det är de jag kom i kontakt med först, men egentligen är ju Chaosiums Basic Roleplaying-sysystem så att säga den kanoniska samlingen av de egenskaper som "är" BRP:iga.

Några BRP:iga egenskaper är för mig:
  • Rak skala, antingen procentuell eller 1-20, med rak sannolikhet. Inga kurvor eller annat.
  • Separata skadeslag för vapen, som har specifika tärningar och modifikationer, till exempel "2t6+2".
  • Motståndstabellen.
  • Grundegenskaper, den vanliga uppsättningen styrka, smidighet, fysik, karisma, perception, vilja. Jag har säkert glömt någon.
  • Färdigheter, som har ett grundvärde som bygger på grundegenskaperna.
  • Träffområden med kroppspoäng.
  • Stridsrundor där folk har olika antal handlingar.
De här egenskaperna återfinns i en massa olika spel som inte alls känns BRP:iga. BRP har inte ensamrätt på dem. Men när många av dem börjar finnas i samma system så börjar det kännas BRP.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Enligt Wikipedia, och jag instämmer men är inte militant med det exakta antalet eller benämningarna på grundegenskaperna:

"BRP uses a core set of seven characteristics: Size, Strength, Dexterity, Constitution, Intelligence, Power, and Appearance or Charisma. From those, a character derives scores in various skills, expressed as percentages. These skill scores are the basis of play. When attempting an action, the player rolls percentile dice trying to get a result equal to or lower than the character's current skill score."
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Den diskussionen igen?

Okej, det var väl ett par år sedan sist.

Mina fem cent:

* Färdigheter definierar karaktärer och är grunden för avancemang.
* Resolution med rak skala, som krank säger.
* Det får finnas mindre subsystem utanför färdighetssystemet, men de får inte ta över helhetsbilden.
* Alla kan i princip lära sig allt, inga stuprör typ klasser.

... och det är i princip allt som är nödvändigt. Resten är optional.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
luddwig;n306448 said:
Enligt Wikipedia
Som uteslutande pratar om Chaosiums BRP. Och javisst, det är ju urtypen. Men jag uppfattar inte att Caligos fråga handlade om det, utan om en mer generell avgränsning.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,933
Location
Ereb Altor
Man kan lägga till hur mycket man vill, och ta bort så mycket man vill, tills det till slut inte längre känns som BRP. Sedan kan man utifrån vissa kriterier jämföra detta med andra spelsystem och stilar. Men frågan är väl varför? ;)
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,960
Location
Göteborg
Bolongo;n306449 said:
Den diskussionen igen?

Okej, det var väl ett par år sedan sist.
Det kändes som ämnet har blivit lite mer aktuellt igen med alla nya spel.
Misstänker att det finns en gammal diskussion. Länka gärna så det blir lite komplett.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Förutom sånt som redan har sagts:

Att man slår för att parera/undvika i strid och rustning drar av skada vid träff.
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Vad finns det för huvudsakliga genrer och vad kännetecknar dem i grova drag? Kan någon undervisa en begreppsnovis (fast rutinerad rollspelare).

Lanserar snart vårt rollspel och skulle kanske (bara kanske) vara kul att kunna placera det i något fack, även om det kanske görs bäst av andra, utomstående.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,960
Location
Göteborg
Måns;n306453 said:
Man kan lägga till hur mycket man vill, och ta bort så mycket man vill, tills det till slut inte längre känns som BRP. Sedan kan man utifrån vissa kriterier jämföra detta med andra spelsystem och stilar. Men frågan är väl varför? ;)
Därför att BRP väldigt ofta refereras till som en grupp av spel. Speciellt på detta forum.
Därför är det intressant tycker jag.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
ÅkeZorkh;n306457 said:
Vad finns det för huvudsakliga genrer och vad kännetecknar dem i grova drag? Kan någon undervisa en begreppsnovis (fast rutinerad rollspelare).

Lanserar snart vårt rollspel och skulle kanske (bara kanske) vara kul att kunna placera det i något fack, även om det kanske görs bäst av andra, utomstående.
BRP är ett regelsystem som inte är kopplad till en specifk genre.

På engelska ka nämnas:
RuneQuest (fantasy)
Call of Cthulhu (Lovecraftiansk skräck)

På svenska kan nämnas:
Gamla Drakar och Demoner (fantasy)
Gamla Mutant (postapokalyps med djur)
Gamla KULT (gnostisk skräck)
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
anth;n306460 said:
BRP är ett regelsystem som inte är kopplad till en specifk genre.

På engelska ka nämnas:
RuneQuest (fantasy)
Call of Cthulhu (Lovecraftiansk skräck)

På svenska kan nämnas:
Gamla Drakar och Demoner (fantasy)
Gamla Mutant (postapokalyps med djur)
Gamla KULT (gnostisk skräck)

Jag menar alltså regeltekniska genrer, och inte när det gäller setting osv... Kanske genre är fel ordval då, men hoppas du/ni förstår vad jag menar. OSR, BRP etc etc
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,320
Location
Helsingborg
Caligo;n306439 said:
Vad tycker du definierar BRP och hur skiljer det sig från exempelvis d20 eller OSR?
Att det är grovt överskattat och används till rollspel där regelsystemet är som en 20-kilos fotboja för rollspelandet.

...eller, vänta, sa du "skiljer sig from d20"?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Bolongo;n306450 said:
Som uteslutande pratar om Chaosiums BRP. Och javisst, det är ju urtypen. Men jag uppfattar inte att Caligos fråga handlade om det, utan om en mer generell avgränsning.
Fast jag ser det jag citerade som den generella avgränsningen. Det ska finnas ett knippe grundegenskaper som är vagt relaterade till ett större antal färdigheter och man ska rulla T100 under färdighetsvärdet för att lyckas. Om avgränsningen ska vara mer detaljerad tycker jag att det Jocke skrev är passande: man kan slå för att parera eller undvika och rustning reducerar skada. Sedan inser jag förstås att alla inte håller med om den definitionen av BRP, men är vi rollspelare någonsin ense om en definition av något?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,933
Location
Ereb Altor
Caligo;n306459 said:
Därför att BRP väldigt ofta refereras till som en grupp av spel. Speciellt på detta forum.
Därför är det intressant tycker jag.
.

Ok, det kan jag förstå. Jag tror att de flesta med BRP faktiskt menar just spel vars system bygger på Chaosiums Basic Role Playing. Varken mer eller mindre. Jag är inte riktigt bekant med några jämförelser med BRP och D&D och har lite svårt att se hur det kan blir relevant då D&D är en produktlinje med helt annat spelsystem. Samma gäller för OSR som är en rörelse/spelstil.

Men vi har väl fått vårt första svenska "OSR" i Cyber M/77!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,933
Location
Ereb Altor
ÅkeZorkh;n306461 said:
Jag menar alltså regeltekniska genrer, och inte när det gäller setting osv... Kanske genre är fel ordval då, men hoppas du/ni förstår vad jag menar. OSR, BRP etc etc
OSR är en rörelse som typ vill spela och skriva spel som man gjorde förr, fast idag, och lite coolare. Egentligen är det D&D med husregler, men som jag fattat det så är det supplementen som är grejen, och de ska gärna vara lite weird och gonzo.

BRP är ett spelsystem. Det som användes i gamla DoD och RuneQuest. Eller Mutant: Undergångens Arvtagare.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,220
Location
Stockholm
Måns;n306466 said:
.

Men vi har väl fått vårt första svenska "OSR" i Cyber M/77!
Nja, Cyber M/77 är inte OSR. Det bygger på gamla svenska rollspel och lite andra principer, och brukar väl benämnas KSR (Klassiskt Svenskt Rollspelande). Däremot finns det svenskt OSR i form av till exempel Svärd & Svartkonst.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Caligo;n306439 said:
Jag har länge varit fascinerad av diskussionen och uppdelningen av olika spelsystem. Speciellt den eviga och lite barnsliga kampen mellan BRP och Dungeons & Dragons.

Vad tycker du definierar BRP och hur skiljer det sig från exempelvis d20 eller OSR?
Precis som med alla andra spel kokar svaret ner till "det är inte D&D".

Det som definierar BRP är att karaktärernas defensiv förblir relativt låg även för erfarna karaktärer. Alltså avsaknaden av "superhjältar" med massor av hit points. Det andra skulle jag säga är fokus på färdigheter istället för klasser. Alltså att du inte tvingas ta ett "paket" av förmågor, utan kan bygga lite mer själv.

Huruvida man använder T20 eller T100 kvittar - oavsett vad tidigare inlägg påstår är det BRP både med tjugosidiga och procenttärningar. Att man använder "rak" skala är sant för BRP - men knappast systemdefinierande. Att vapen och rustning har vissa egenskaper får sägas vara detaljer. Det finns (som tur är) flera BRP spel utan Motståndstabell. Osv.

Så låt oss slå fast att det korta svaret blir "i motsats till D&D får du inte fler hit points och du är inte begränsad till en viss klass". :)

Zapp

PS. Det är nog bara i Sverige som någon kan påstå det finns en kamp mellan BRP och D&D. I nästan alla andra länder har D&D vunnit den kampen. (Om det alls kan sägas ha varit någon kamp. D&D är fullständigt överlägsen i popularitet och användare... förutom just i Sverige, tack vare DoD och Äventyrsspel).

d20 är bara en av väldigt många sorters D&D.

OSR är mer en rörelse, en idé om hur du ska spela.

D&D = Dungeons and Dragons
DoD = Drakar och Demoner
 
Top