Vad är bra stretch goals?

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Ska man prata om stretch goals tror jag man också måste tänka på att kickstarters kan ha flera olika syften:

Marknadsundersökning: Är det 50 backare kanske det inte är försvarbart/ möjligt att ge ut en färgbok med hårda pärmar och band i, men om det är 5000 backare är saken en annan. I det perspektivet blir en del stretch goals rimliga. Ju fler backare desto fräsigare bok. Samma sak med att inkludera 30 extra sidor med äventyr, det är en extra kostnad som kan vara rimlig eller orimlig.

Bygga hype/ community: Genom kickstartern skapas en grupp som gillar spelet och börjar prata med varandra om det. Detta behövs så klart inte om man ger ut andra upplagan av AW, eller kanske svenska Kult. Det finns redan en hype. Men om man bygger community/ hype genom kickstarter behövs något att samlas kring, och då kan det vara en kickstarter med stretch goals (något händer, något att längta efter, något att ha åsikter om etc.)

Skaffa pengar för tryck: Tillräckligt många måste ge pengar för att det ska vara möjligt att trycka boken. Utan kickstarter inga medel, ingen bok. I ärlighetens namn tror jag det är ytterst få producenter som inte har råd att ta av egna pengar och trycka sin produkt, kickstarter eller inte kickstarter. Det handlar om att slippa ekonomisk risk genom att inte behöva lägga ut i förväg. Stretch goals kan locka fler som betalar i förskott vilket gör det möjligt att trycka boken, alltså kan det vara värt med stretch goals, om de lockar fler kunder.

Det är kul. Många tycker det är roligt med kickstarters och stretch goals. Jag vet inte hur många gånger jag följt kickstarters som jag inte ens backat, bara för att det är roligt att se siffrorna snurra.

Ekonomiskt fördelaktigt? Det skulle kunna vara så att man tjänar mer pengar på en kickstarter än på en förhandsbokning. Men det här har jag exakt noll insyn i, så jag vet inte.
 
Top