Vad är bra stretch goals?

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
I tråden om Kult: den förlorade gudomlighetens Kickstarter nämndes att de inte hade stretch goals. Det fick mig att fundera lite på stretch goals och lite hur vi ställer oss till dem, för de kan ofta kännas ganska polariserande.

Här är mitt försök till att försöka samla lite vad jag tänker är bra stretch goals (och inte lika bra). De är ju både från en som varit involverad i Kickstarters men också som backare.

Bra stretch goals:
  • Mer innehåll i grundprodukten: Innehåll som gör grundprodukten mer komplett. Det kan till exempel vara mer illustrationer eller textinnehåll som extra klasser eller till och med ett mindre äventyr. Det här (ihop med det nedan) är kanske tydligast i där stretch goals kan hjälpa, där en produkt som är beroende av kapital från crowdfunding blir bättre/mer som skaparen vill tack vare det ökade kapitalet.
  • En mer högkvalitativ produkt: Saker som bättre papperskvalitet eller tryck. Ingen tackar nej till lite schystare böcker.
  • Speltillbehör: I alla fall så länge de är användbara. Men de flesta säger inte direkt nej till tärningar som hör ihop med spelet och Mörk Borgs digitala karaktärsgenerator är ett genidrag för att komma igång och spela snabbt.
  • Planerade äventyr: Vi vill ha saker att spela till våra spel, så stretch goals som innebär mer spelmaterial, till exempel äventyr eller kampanjer ser jag som något positivt. Men med brasklappen att det ska finnas en plan för dem. En skribent klar, grundhandling och en deadline klar som minimum. Är det möjligt och om kapital finns så ha gärna texten (eller iaf utkast) klart. Då kan de vara bland de mest värdefulla, för de ökar verkligen spelbarheten.
  • Mer spel: Ur Varselklotet, Flodskörden och Svärdets sång är alla spel som i sin tur var stretch goals på andra Kickstarters. Ett stretch goal som betyder att ett spel utvecklas ser jag som positivt.
  • Mer betalt till externa skapare: Det här säger jag inte inte nödvändigtvis för att jag ofta jobbar i en sådan situation, utan mer för att det är bra goodwill.
Hit-or-miss stretch goals:
  • Oplanerade äventyr/tillbehör: Med det menar jag äventyr eller tillbehör som inte är planerade när Kickstartern går igång. Det kan till exempel vara sådana där backarna får rösta vilket tema de vill se, eller ett där spelet drar in mer pengar än väntat och man då vill lägga till ännu fler saker. Vad som gör dem hit-or-miss är hur planeringen för att få ihop dem går. De kan få en tightare deadline, vilket för med sig större risker. De kanske också saknar planerad skribent, vilket i sin tur för med sig andra risker för att hitta en. Vanliga missar här är när det är något tänkt som "en kul grej" som saknar en plan och kräver mer jobb och planering än tänkt.
  • Krimskrams: Jag gillar merch och till vissa spel köper jag det, men det sällan lika spännande som stretch goal. Räcker lugnt som en add on. Är ni osäkra på om de ska göras är en separat förbeställning för sådant helt OK i mina ögon.
Dåliga stretch goals.
  • "Oj, det blev svårt att frakta stretch goals": När utgivarna inte alls tar höjd för att fraktkostnader kan öka när de ska skicka mer saker. Så nu sitter de där och tar antingen en smäll ekonomiskt som kan sänka resten av projektet. Då väljer vissa att "snåla" och göra allt i ett utskicka, vilket kan leda till…
  • Försenande stretch goals: Det här är stretch goals som skapar förseningar för annat. Till exempel ett äventyr som gör att inte resten av de i övrigt färdiga sakerna kan gå ut, för man väntar in stretch goals för att kunna skicka allt. Skräckexemplet är väl Modiphius "Siege of the Citadel" Kickstartern där sakerna möglade i ett lager i flera år.
  • "Oj, det här var mycket svårare än vi trodde"-stretch goals: Ja, det lät som en superkul idé med den här webbappen eller den här kortleken som ni skulle göra! Tyvärr hade man inte kollat upp vad det krävdes i jobb eller pengar och kommer nu att strykas.

Fyll gärna på med sådant ni tänker på som bra eller dåliga stretch goals!

Min andra tanke är mängden stretch goals som utlovas. Jag ser hellre färre men mer konkreta och välstrukturerade stretch goals till ett spel än massor. Jag är också för att ha exponentiell ökning i nivåer; om du har en grundnivå på 100 000 är det rimligt att ha 125, 150, 175 och 200 000 som mål, men att sedan ha 250 000 och 300 000 som nästa kan vara klokt. Kvalitet över kvantitet gäller ju verkligen när det gäller stretch goals, eftersom kvanitetsmålen kan sinka många.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,238
Avatar-rollspelet var väl ett rätt tydligt exempel på när töjmål görs så rätt att det blir fel. Det utlovades den ena saken efter den andra, vilket gjorde att alla som såg kickstartern drabbades av hård FOMO och backade för att "det är så mycket valuta för pengarna". Sen fick de hem grejerna och alla undrar vad de ska göra med allt skräp de fick med.

Monty Python-rollspelet var samma sak, fast troligtvis ännu värre. Men det var ju också rejält med gimmicky-saker, som förvisso borde vara lite förväntat givet spelets tema.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,908
Mer betalt till externa skapare: Det här säger jag inte inte nödvändigtvis för att jag ofta jobbar i en sådan situation, utan mer för att det är bra goodwill.
Det här är det enda stretch goalet jag personligen ”går igång på”. Jag håller med dig om allt det övriga, men det här är det enda som potentiellt knuffar mig över kanten om jag velar lite över att kickstarta en produkt. Det känns bra i magen att backa ett sådant projekt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Dåliga streechgoals
  • Dassig kvalitet ofta inkastat som panikreaktion på "hjälp, vår kickstarter gick mycket bättre än vi trodde och nu har vi slut på genomtänkta idéer!"
Jag har inget emot krimskrams (i rimliga mängder) så länge krimskramset håller en viss kvalitet. Jag använde ett sånt där glasunderlägg Fandrake slängde in i drakborgen-kickstartern en gång och kondensen fick hela bilden på oavsidan att lösa upp sig och släppa från underlägget. Då hade jag varit gladare om jag inte fått några underlägg alls.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Var placerar vi det så överanvända bokmärkessnöret?
Jag är ofta rätt ambivalent till dem, men skulle säga att de räknas till "Mer högkvalitativ produkt" för en del. Har också börjat värma upp mig lite mer till dem i spelarböcker; till exempel har jag boksnöre på prislistorna i Utredarens handbok till Call of Cthulhu Sverige, som visat sig ganska praktiskt under spel.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,076
Dåligt: När en ”uppgradering” är något som inte nödvändigtvis alla tycker är positivt. Stephenson’s Rocket t.ex. hade ett stretchgoal för att gå från trägrunkor till plastmodeller, vilket fick många att säga ”men jag vill hellre ha trä!” (i slutänden läste de det med att man fick bägge). Saker som box eller bok kunde vara en motsvarighet för rollspel.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,377
Det här är det enda stretch goalet jag personligen ”går igång på”. Jag håller med dig om allt det övriga, men det här är det enda som potentiellt knuffar mig över kanten om jag velar lite över att kickstarta en produkt. Det känns bra i magen att backa ett sådant projekt.
Ja!

Och ärligt talat är det ju det enda stretch goalet som är rimligt om man ska bevara crowfundingens själva poäng och inte acceptera den som en förhandsbeställning/marknadsföring som vältrar över den ekonomiska risken på konsumenterna.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
Dåliga stretchgoals är sådana som gör att projektet tar längre tid: mer text, fler bilder, ett äventyr skrivet av någon känd slashas som inte levererar i tid etc.

Bra stretchgoals är sådana som ger ett mervärde utan mer arbete: hårdpärm, bokmärkessnöre, bättre papperskvalitet, mer betalt till tecknare/skribenter.
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
Jag vill att målen ska vara uppgraderingar, inte delar av spelet. Behöver man specialtärningar ska det ingå. Samma sak med extra yrken eller magiskolor. Borde det vara en del av grundspelet ska det också ingå från början.
Bra töjmål är i mitt tycke saker som bättre tryck, papper, inbundet och äventyr.
När jag ser en Kickstarter där halva spelet måste låsas upp blir jag mindre pepp och om jag backar väntar jag tills på slutet när jag vet om det är ett komplett spel men får.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Dåliga stretchgoals
  • Onödigt exklusiva grejer. Alltså, nu pratar vi inte trycksaker eller de där 100 superexklusiva tygpatcharna ni gjorde en batch av, utan att ha stretch goals (eller addons, eller annat kringkrams) som man bara sitter och tjuvhåller på för att man lovade under kickstartern att det skulle vara exklusivt. "Nej, vi kan inte ens släppa den här boken som PDF, för vi lovade faktiskt. Ja, även om vi har PDF:en färdig och skickade ut den till backers…". Låt bli att lova sånt, då. FOMO är en jäkla skitgrej att kapitalisera på, framför allt just när det gäller sånt där det inte finns några materiella skäl att begränsa tillgång. Exklusivitet är inte nödvändigtvis en bra känsla.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Jag vill att målen ska vara uppgraderingar, inte delar av spelet. Behöver man specialtärningar ska det ingå. Samma sak med extra yrken eller magiskolor. Borde det vara en del av grundspelet ska det också ingå från början.
Bra töjmål är i mitt tycke saker som bättre tryck, papper, inbundet och äventyr.
När jag ser en Kickstarter där halva spelet måste låsas upp blir jag mindre pepp och om jag backar väntar jag tills på slutet när jag vet om det är ett komplett spel men får.
Jag tänker att sådant beror på. Håller med att det är tråkigt när det blir ”DLC av grundinnehållskänsla”, det blir lökigt. Instämmer med biten om specialtärningar.

Däremot kan jag förstå om en del innehåll är stretch goals, eftersom det kan handla om saker som ökade produktionskostnader, med fler sidor som ska in i boken, vilket ökar tryckkostnad. Då blir stretch goalet kapital för att täcka det…

Men då ska det gärna vara tydligt vad som ökar.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Jag stör mig orimligt mycket på när man gör saker som borde ingå i spelet till stretch goals. Exempel på det är t ex eventuella specialtärningar och specialkort som behövs för att kunna spela spelet. Ska inte de isf ingå i ett komplett spel? Det märks att tillverkarna tycker det och från början planerat att ha med dem men kommer undan med det genom att lägga dem i ett tidigt stretch goal som de vet kommer att uppfyllas. Då vore det ärligare att inte ha dem som stretch goals alls
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
315
Hemliga stretch goals: T.ex. när målen läggs till allt eftersom men det är uppenbart att de alltid funnits planerade. Jag förstår att det ibland kan vara frågan om att man helt enkelt kommer på något nytt, eller blir överrumplad av en oväntat framgångsrik kampanj. Men som standard-upplägg tycker jag att det känns lite oärligt.

Plottriga tillbehör: När jag beställer en bok och sen i slutändan får en massa annat - pamfletter, kartor, häften, etc. Ha en plan så att det blir prydligt och snyggt för tusan.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Något jag kan tycka känns rätt viktigt är att töjmålet står i relation någorlunda till kostnaden för att låsa upp det. Tex en halv mille mellan stretch goals som ger 1st pre gen character tycker jag känns rätt opepp som exempel.
Får jag känslan överlag att skaparna strategist placerar ut stretch goals efter hur bra deras kickstarter går istället för det jag hobbygissar är faktiska kostnaden som behövs så brukar jag bli mindre pepp på stretch goals.

Annars tycker jag förstainlägget fångar upp nästan allt jag kan komma på.
 
Top