Vad är bra stretch goals?

Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Ett bra stretchgoal kan exempelvis vara en generator som gör det möjligt att genera något helt oväntat. Eller något väntat fast på ett oväntat sätt. Jag gillar äventyrsgeneratorer som lyfter fram byggstenarna i en viss genre. Allra helst vill jag känna ”åh, fan, det där hade jag inte alls tänkt på men nu ser jag att det verkligen funkar”. En äventyrsgenerator som bygger det mest grundläggande i en viss setting bör förstås finnas med redan i grundboken, så i ett stretchgoal bör det handla om någon ny, oväntad twist som ligger lite vid sidan av själva kärnan. Typ en heist-generator i ett fantasyspel.

Ett annat bra stretchgoal (kanske i kombo med ovanstående) är äventyrsplatsen. Att få en helt ny miljö (dungeon, stad, territorium, rymdstation etc) tillför i mina ögon verkligt mervärde. Det är bättre än exempelvis ett nytt yrke, som förmodligen borde ha funnits med från början eller kanske inte alls.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
I teorin, i en utopi där pengar inte finns och medborgarlön säkerställer att varje mun går mättad, har självklart varje litet hobbyprojekt flera redaktörer.

I praktiken är det tyvärr så att redaktörsarbete tar lång tid, är jobbigt, och sällan uppskattas i speciellt hög grad av de som köper spel.

Så även om man kan tycka att flera redaktörer, plural alltså, skulle "finnas i vilket fall" så är det mer realistiskt att tänka sig att projekt i sin grundform kanske möjligen har en, sannolikt lika oavlönad som författaren/skaparen, redaktör. Och att man kan ha stretch goals av typen "betala redaktören" eller "betala för en till/annan/bättre redaktör".

Givetvis utgår jag här från typiska Kickstarterprojekt, inte de stora drakarna som kan hålla sig med höga lägstanivåer för sina kickstarters och som eventuellt redan har kunniga redaktörer on hand. Det är rätt många projekt på kickstarter; alla är inte Drakar och Demoner. För Drakar och Demoner gäller andra regler.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,182
Så även om man kan tycka att flera redaktörer, plural alltså, skulle "finnas i vilket fall" så är det mer realistiskt att tänka sig att projekt i sin grundform kanske möjligen har en, sannolikt lika oavlönad som författaren/skaparen, redaktör.
Visst, det kan ju räcka. Min poäng är att icke-redigerat, icke-kvalitetssäkrat material sällan är OK (man ska vara bra jäkla duktig för att få sitt eget material rätt och snyggt på egen hand!). Att ge denne pengar är ett rimligt stretchgoal; att köra utan som standardalternativ känns som en varningsflagga.

(Jag påminns om en filmskapare som på frågan "vad är det viktigaste man ska tänka på om man vill göra film?" svarade "skaffa dig många vänner som kan jobba gratis i din första film".)
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Gabrielles lista är vältäckande. Jag nöjer mig därför med att lista mina personliga töjmålspreferenser (detta är alltså inte Elosos linje):

"Så ska det låta"
  • Hårdpärm -- det går alltid hem hos mig. Boken håller bättre.
  • Bättre papper -- brukar leda till snyggare tryck
  • Fler illustrationer
  • Fler sidor, t.ex. ett eller två extra kapitel med cool stuff eller korta äventyr
"Inte min grej"
  • Tilläggsprodukter, såsom extra äventyrshäften (kräver alltför mycket merarbete, blir alltid försenat)
  • Merch -- en massa tidskrävande administration för att hantera småsaker
  • Box -- dyrt, dyrt , dyrt
 
Last edited:
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Räknas det om redaktören är en AI?
ChatGPT kan översätta hyfsat eller möjligen riktigt bra (sannolikt beroende på vilka de inblandade språken är; när jag testade igår kunde jag se att även mer udda språk som färöiska och tagalog åtminstone finns i systemet). Förmodligen kan ChatGPT också korrekturläsa, men det har jag inte prövat ännu.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,010
Location
Umeå
Nu har jag inte drivit någon kickstarter själv, så jag har nog en väldigt naiv bild. Men jag tänker så här. Om jag får nog många backare så blir marginalen så pass stor att jag kan investera mer pengar i projektet i form av stretch goals.

Antingen så kan det gå in direkt i produkten (som inte påverkar leveransen):
  • Bättre eller fler illustrationer
  • Anlita en professionell layoutare istället för att göra det själv
  • Anlita en byrå för korrektur istället för att be kompisarna
  • Bättre inbunden
  • Gästförfattare som skriver bonuskapitel
Eller fler (mer eller mindre relaterade) fysiska produkter som behöver levereras till backare:
  • Tärningar
  • Kort
  • Rollformulär
  • Coasters
Eller digitala produkter som inte behöver levereras fysiskt:
  • PDF (om det inte redan ingår)
  • VTT-modul
  • Rollpersonsgenerator
Eller annat som inte behöver levereras alls till backare:
  • Högre ersättning till inblandade
  • Skänka pengar till Ukraina el dyl
Jag tycker att det (men här kommer väl naiviteten in) är mer tveksamt att avlöna sig själv. Har jag inget stretch goal så får jag pengarna ändå, så det är ju inte för pengarna. Vill jag skapa mer material så kan jag göra det ändå. Det enda skälet måste ju vara som (tveksamt) incitament för att få fler backare, i lite av en utpressningssituation.

Jag ser gärna att stretch goals inte påverkar leveransen av huvudprodukten i någon större utsträckning, och tänker att utgångsläget är inga stretch goals, så ska man ha det får de inte försämra eller lägga på risk.

Så första varianten är vad jag föredrar och hellre att man stryker mål (och är öppen med det) än att man låter det påverka produkten negativt. Hinner man inte få in alla illustrationer i tid så skippa dem. Är en anlitad medförfattare hopplös på att skicka sin text så sätt en deadline (och behandla den som en deadline). Sedan skulle jag inte gråta om man fick se ekvationen, jag tror att det skulle öka förståelsen kring besluten om kickstartern. Men jag förstår om det generellt är känsligt, eller inte möjligt.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Det som är en intressant obeservation är att många av grejerna ovan verkar utgå från att skaparna väljer som bas att ha sub-par kvalitet, snåla på illustrationer, väljer fladdrigt papper, etc. Och det är en trist utgångspunkt, tycker jag. Borde vi inte kunna "kräva" att baseline är hög från start?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Att något är illa redigerat fast man i alla fall försökt är inte samma sak. :)
Som Marco är inne på, jag tror inte att någon medvetet går in på att göra sin produkt dålig. Man gör sitt bästa med det man har och sedan får man betala för det övriga ... och det är väl också det en kickstarter kan bidra till?

Tror dock inte min poäng kommer fram, men det är rätt högt skjutet att kräva redaktör, även om jag håller med dig att alla rollspel folk betalar för borde ha det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Det som är en intressant obeservation är att många av grejerna ovan verkar utgå från att skaparna väljer som bas att ha sub-par kvalitet, snåla på illustrationer, väljer fladdrigt papper, etc. Och det är en trist utgångspunkt, tycker jag. Borde vi inte kunna "kräva" att baseline är hög från start?
Alltså, jag kan väl säga att när jag släpper grejer så gör jag det ju inom mina medel, så att säga. Om mina medel då inte räcker till så många illustrationer som jag vill ha, så ärdet ju inte får att jag vill snåla utan för att jag inte har råd.

Och då blir frågan: Ska man ha en kickstarter med lägre initialt mål för en version med tio illustrationer, där tio till är ett stretch goal, eller ska man ha en kickstarter med högre initialt mål med tjugo?

Jag skulle säga att rätt svar där beror på hur stor sannolikheten är att man når det där högre målet. Om man kör en KS med i pricip garanterat resultat och där man lär nå sitt initiala mål på max en halvtimme så kan man ju antagligen göra vilket som. Har man ett spel med sämre reach, eller har mindre tid/resurser till att göra reklam etc, så kanske man får nöja sig.

Inte ett enda av mina spel har har så många illustrationer som jag egentligen skulle vilja ha, möjligen med undantag för Kutulu. Men det är inte av snålhet.

(Samma sak med papperskvalitet etc, såklart)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,918
Location
Nordnordost
Det gör mig dyster att det gått sådan inflation i "produktionskvalitet". Förväntningarna skruvas bara upp högre och högre, och fantasidsummor omsätts kring varje nytt spel. Det ställs (emrå) vansinniga krav på rollspel nuförtiden.

Jag gillade verkligen indievågens kultur där ett rollspel fick vara 36 sidor med återanvända public domain-illustrationer. Spel som gick att göra av ensamma makare utan att ha högskolediplom i flera discipliner.

Men det kanske börjar driva tråden av spåret. Vi kan ta min rosaskimrande syn på det enkla spelmakandet annorstädes.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
Det gör mig dyster att det gått sådan inflation i "produktionskvalitet". Förväntningarna skruvas bara upp högre och högre, och fantasidsummor omsätts kring varje nytt spel. Det ställs (emrå) vansinniga krav på rollspel nuförtiden.

Jag gillade verkligen indievågens kultur där ett rollspel fick vara 36 sidor med återanvända public domain-illustrationer. Spel som gick att göra av ensamma makare utan att ha högskolediplom i flera discipliner.

Men det kanske börjar driva tråden av spåret. Vi kan ta min rosaskimrande syn på det enkla spelmakandet annorstädes.
Du har rätt om allt i den här posten!
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,310
  • Högre ersättning till inblandade
  • Skänka pengar till Ukraina el dyl
Jag tycker att det (men här kommer väl naiviteten in) är mer tveksamt att avlöna sig själv.
Den viktiga biten här är ju att de flesta inte avlönar sig själva, utan snarare externa inblandade i projektet. Typ externa skribenter, illustratörer eller redaktörer. Poängen här är ju mer eller mindre ”vi visar uppskattning till de som var med och hjälpte oss genom att ge men mycket mer skäligt betalt”.
 
Top