DoD Våra intryck av slutprodukten

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,874
Location
Marjura
Köpte ett gäng från Tyskland för några år sedan, finns olika varianter. Kan säkert köpas närmare också..

Hm, det står max 1,2 mm, men DoD-standseen är 2 mm. Testat om de funkar?
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Har än så länge bara varit sl för snabbstartsäventyret 2 gånger under kickstartern och gjort en genomläsning av grundboxen. Betyget är en rejäl box, snygga tärningar, regler känns bra så här långt, lätt att skapar rollpersoner och känslan är överlag positiv. Extra plus att Ligan lyckas locka med så många som håller på att skapa tredjepartsmaterial till spelet.
Vill spela lite mer innan jag betygsätter kampanjen.

Skulle även vilja ge högsta betyg till Fria Ligans marknadsföring. Även om jag bara kunnat ta del av det på avstånd så har det varit häftigt att se bilder där Drakar och Demoner pryder bussar och tunnelbanor. Likaså deras närvaro på medeltidsfestivalen. Ingen aning om det säljer tillräckligt med boxar för att löna sig men det har iaf skänkt glädje till många rollspelare. Har snackats om marknadsföringen både med rollspelsgruppen, på lokala rollspelsbutiken och på jobbet.
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
Skulle även vilja ge högsta betyg till Fria Ligans marknadsföring. Även om jag bara kunnat ta del av det på avstånd så har det varit häftigt att se bilder där Drakar och Demoner pryder bussar och tunnelbanor. Likaså deras närvaro på medeltidsfestivalen. Ingen aning om det säljer tillräckligt med boxar för att löna sig men det har iaf skänkt glädje till många rollspelare. Har snackats om marknadsföringen både med rollspelsgruppen, på lokala rollspelsbutiken och på jobbet.
Ja, det blir spännande att se hur stort spelet blir. Dock lär vi nog inte få någon bra bild av det förrän om kanske ett halvår. Härifrån min gissarstol verkar Ligan bäddat för succé med kickstarter, marknadsföring och författarsamarbeten, men jag är inte nåt vidare på att spå i framtiden. Så vi får se hur det blir.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
På en ingivelse prövade jag plasthållarna som kom med RMs DoD, och lustigt nog funkar de riktigt bra med FLs figurer eftersom man lätt kan förböja dem lite med fingrarna innan man stoppar i figuren. Och ännu lustigare är att FLs plasthållare funkar väldigt bra till RMs figurer. Mycket bättre än vad RMs hållare gjorde. Jag utgår från att detta inte var planen från FLs håll, men om det var det så hatten av till er!

Men JÄKLAR vilken skillnad i kvalite det är på FLs och RMs pappfigurer. RMs är _mycket_ tunnare, och man måste klippa ut dem själv på frihand. Ligans känns superlyxiga att hantera, som riktiga spelpjäser!

Det enda som är synd med FLs figurer, så som redan nämnts, är att de bara har två framsidor istället för en fram- och en baksida (Som visar ryggen på figuren). Hade de haft de hade de verkligen varit fantastiska.

Jag hoppas på ett lyxpaket med figurer i framtiden där de har fram och baksida, både omtryck av de vi redan fått och en helt bunt extra. Skulle vara villig att betala många hundralappar för det.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,874
Location
Marjura
Det enda som är synd med FLs figurer, så som redan nämnts, är att de bara har två framsidor istället för en fram- och en baksida (Som visar ryggen på figuren). Hade de haft de hade de verkligen varit fantastiska.

Jag hoppas på ett lyxpaket med figurer i framtiden där de har fram och baksida, både omtryck av de vi redan fått och en helt bunt extra. Skulle vara villig att betala många hundralappar för det.
Word!!! Hoppas på fler kort också.
PS lite märkligt att Ligan inte rullat ut merchandise till något spel, det finns inga officiella dice trays, tärningspåsar etc vad jag vet (utöver specialtärningar). Jämför med DnD, där det verkar vara storindustri...
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
511

Svartalfen

Veteran
Joined
19 Sep 2012
Messages
25
Location
stockholm
Nu har jag antligen kommit igång med DoD 2023 och då med en ny grupp
Gruppen har olika erfarenheter av rollspel och jag måste säga att vi hade jäkla roligt, långt över min förväntan


ber om ursäkt för the "big wall of text"


Karaktärsskapande:

när jag fick boxen och gjorde gubbe till mig själv blev jag djupt besvioken, det gjick aldelses för fort att göra en karaktär,
karaktärerna jag sen gjorde kändes väldigt platta och tråkiga och väldigt Generiska (tror det heter så)

men när vi gjorde karaktärer med min andra grupp så blev det genast en diskution om varandras karaktärer och varje steg tog en liten stund då varje spelare diskuterade sina val av släkte,yrke o.s.v med dom andra.

Regler:

Reglerna är det sdom jaggillat mest från början, vist har jag varit besviken även här, mest för att jag
inte ser nån koppling till"gamla " Drakar och demoner och en tydlig liknelse med DnD 5e

men jag har från start gillat de enklare reglerna.

framförallt strid vilket blev precis som jag trodde, och då med 2 st helt nya personer som aldrig spelat rollspel
strid gick fort och var action fylld. och flötpå bra. alla kom in i striden och vad dom kunde göra
som spelledare gillade jag Monsterattacker. dom gav liksom en spänning till mig också

det finns däremot saker som jag har anmärkningar på
Fv går upp till max 18, här ser jag begränsningar, det blir svårare att köära långkörar kampanjer.
i system som jag spelat förut där man använtt20 och erfarenhetspoäng så kan man få fv över 20
t ex om nån har fv 25 och rullar 20 så har jag kört att man rullar 1t20 igen och drar bort 20 från sitt fv. rullar man 5 eller under lyckas man
rullar man 6-19 misslyckat och 20 igen är en fummel. changsen för perfekta slag ökar med 1 för var tionde fv över 20
vet dock inte hur det ska fungera i DoD 2023 eller om jag ens implenterar dessa regler

Fler svagheter
jag skulle vilja har en utökad lista på svagheter vilket är nått jag nu funderar på. under vår karaktärsskapande gjode en av spelarna en Magiker och han kom på en svaghet som inte fanns med. dock är spelet såpass enkelt att det går att komma på egna utan problem


Magiskola. i boken står det inte vilken grundegenskap som magiskolorna baserar sig på.


Drakar och demoner 2023 får 4/5 (y) av mig
det enkla systemet, korten och standees gör mycket, att strid går fort var definitivt ett stor plus.
att som spelledare slippa mycket av documentationen krin initsiativ var skönt. att bara ha en handligvar intressant och
förmågorna visade sig vara starka och hade avgörande roller



det jag skulle vilja se och som jag fnular på hombrew grejer är

* system för färdigheter och fv över 20
* fler sekundära färdigheter och därbland magiskolor
* nåt mer val im karaktärsskapandet typ som bakgrudsmiljöer eller likande
* fler spelbara släkten
* svagheter
* regler för berusande medel som inte är spriter (för att jag har en karaktär i gruppen med en viss svaghet)

@fria ligan: bra jobbar och jag ser fram emot vad ni hittar på härnest
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Magiskola. i boken står det inte vilken grundegenskap som magiskolorna baserar sig på.
Jag har för mig att det står i början av magikapitlet, jag hade också lite problem att hitta det. Det är INT som magiskolorna baseras på.
 
Top