DoD Våra intryck av slutprodukten

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,900
Location
Marjura
Lite lätt gnäll då... bilden på spelledarskärmen... Här borde man jobbat mer med perspektiven så att hela motivet med den vithårige krigaren, de ondskefulla pelarna mm kom fram, kanske fyllt på med den lika illgröna Nekromantbilden som inspel på en av kantpanelerna och något motsvarande (nytt?) motiv på den andra med liknande färgpalett. Som det är nu känns det bara rumphugget/feltryckt och ger ingen direkt "känsla"/spänning. Tyckte iofs samma om Vaesen-skärmen också.

Alternativt, inför nytryck, 2nd edition etc, använd de mer sagobetonade, nästan sepiafärgade, motiven, t ex den med ett sällskap som tittar på ett fjärran slott, kanske en annan med bild på en drake i fjärran och liknade stämningsbilder, som Egerkrans excellerar på.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Förra helgen spelledde jag ju en omgång, så jag kan väl kosta på mig några intryck:
  • Så himla fokuserat på användning! Smygattack och bakhåll har enkla recept att jobba med, ökad effektgrad innebär inte en massa kalkyler, tränad färdighet = dubblering av grundchansen, osv. Gött!
  • Var lite orolig för hela "bara en handling"-grejen, men det funkade bra.
  • Förmågan ”Skattletare” (som nasare börjar med) kommer jag nog bara stryka för den sortens koll på äventyr vill jag inte behöva ha.
  • Baryton Pluffsplyte, som är ”fyllig men stilfull”? Tusen minuspoäng. Det blev ett kort bläddrande i äventyrsboken, den kanske får en ny chans nån gång längre fram. Själv är jag fyllig och stilfull (och baryton).
  • Förvånad att effekterna av vila inte fick vara med på spelledarskärmen, men det kanske rationaliserades bort till förmån för något som det är mindre sannolikt att man kommer ihåg efter ett tag.
  • Ibland känt mig lite runtbollad av sidohänvisningar (typ, läs om sak X på sidan Y, men väl på sidan Y så kanske jag ska titta på sidan Z också för att få hela bilden av hur X funkade).
  • Det ska bli kul att se i vilka riktningar tredjepartsprodukter tar det här, för det känns som det går att göra en del grejer. Settings med mindre utrymme för olika fantasysläkten kan tänkas behöva göra nån variant där bakgrund från olika geografiska områden eller sociala grupper kanske ger lite variation i vad man börjar med för förmågor.
Som det ser ut ska vi nog spela några spelmöten till med samma gäng. Jag var lite sval ända fram till dagen innan vi skulle köra, och sen kom de positiva känslorna smygande i takt med att jag la märke till mer och mer som jag gillade.
 
Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,900
Location
Marjura
Jag ville hitta en lista på alla hjälteförmågor och deras beskrivningar. Under "Din rollperson" hittar jag "Hjälteförmågor". Under en stor rubrik som deklarerar "Hjälteförmågor" hittar jag ett par meningar som säger att "en rollperson börjar med en hjälteförmåga från yrket, och kan köpa fler sen", med en sidhänvisning. I övrigt handlar merparten av kapitlet istället om svagheter.

Jag går till sidan som refereras, och kommer då till kapitlet "Erfarenhet", där det nämns två sätt på vilka jag kan få fler hjälteförmågor. Inget mer.

Istället måste jag gå till kapitlet "Färdigheter" och DÄR hittar jag slutligen en beskrivning av alla hjälteförmågor.
  • Ibland känt mig lite runtbollad av sidohänvisningar (typ, läs om sak X på sidan Y, men väl på sidan Y så kanske jag ska titta på sidan Z också för att få hela bilden av hur X funkade).
Det här hoppas jag kan fixas till i möjligaste mån i de kommande pärmböckerna.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,900
Location
Marjura
Sen skulle jag nog lägga alla vapen och utrustning etc samlade i en överskådlig kortfattad lista i slutet av boken, likaså med alla hjälteförmågor.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,900
Location
Marjura
Hoppas på att de gör en variant av huvudmotståndaren i Rovriddarens. Andra monsterattacker, sätt att besegra eller liknande, så att det skiljer sig åt från
den kummelgasten i Ridders Rös. Lite trist med samma i två introäventyr
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
377
Location
Stockholm
Hoppas på att de gör en variant av huvudmotståndaren i Rovriddarens. Andra monsterattacker, sätt att besegra eller liknande, så att det skiljer sig åt från
den kummelgasten i Ridders Rös. Lite trist med samma i två introäventyr
Det går ju enkelt byta ut som SL, men håller med om att det känns snarlikt ett visst annat äventyr. Har svårt tro de ändrar det i utgivningen dock!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,946
Som jag skrev i en annan tråd, jag är sen på bollen, men för några dagar sedan köpte jag DoD23. Har nu hunnit bläddra igenom allt och läsa en liten bit. Här är mina första intryck:

Allt är väldigt snyggt. Johan Egerkrans ska ha rejält med beröm för illustrationerna och @Dante ska ha lika mycket beröm för layouten!

Man får väldigt mycket för pengarna! Detta är nog bland det mest prisvärda jag köpt i rollspelssammamhang om man går efter hur mycket man får för pengarna!

Jag sade ju innan att jag var kritisk till att slå fram grundegenskaperna. Jag har aldrig tyckt om när man gör det i rollspel. Men här passar det faktiskt rätt bra! Jag älskar när jag blir överbevisad!

Jag tycker att halvlingar och vargfolk är överflödiga som spelbara folkslag, men det är en ytterst personlig preferens och inget som gör spelet dåligt.

På det där internetet som jag hört så mycket om verkar det ha pratats en del om att detta minsann inte alls känns som DoD och att ligan gjort ett spel som snarare drar mot D&D. Jag förstår inte alls vad folk pratar om, detta känns som DoD i allra högsta grad! Tror faktiskt inte att jag läst ett spel som känns såhär mycket DoD på ett tiotal år!

Allt som allt väldigt imponerande!!!
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,508
Location
En mälarö
På det där internetet som jag hört så mycket om verkar det ha pratats en del om att detta minsann inte alls känns som DoD och att ligan gjort ett spel som snarare drar mot D&D. Jag förstår inte alls vad folk pratar om, detta känns som DoD i allra högsta grad! Tror faktiskt inte att jag läst ett spel som känns såhär mycket DoD på ett tiotal år!
Allt detta håller jag med om. När jag spelar DoD23 får jag samma känsla som när jag spelade DoD1-2. Och här tror jag förklaringen finns. De som säger att de inte tycker att senaste versionen känns som DoD säger så för att det DoD de tänker på i första hand är Expert/DoD91/Ereb Altor, snarare än V.1-2. Så de har i egentlig mening inte fel i sak. Det är exakt samma sak som de som säger samma sak, jag är säker på att de finns även om jag faktiskt inte sett några, för att de började spela DoD i och med Riotminds utgåvor.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,908
Location
The Culture
På det där internetet som jag hört så mycket om verkar det ha pratats en del om att detta minsann inte alls känns som DoD och att ligan gjort ett spel som snarare drar mot D&D. Jag förstår inte alls vad folk pratar om, detta känns som DoD i allra högsta grad! Tror faktiskt inte att jag läst ett spel som känns såhär mycket DoD på ett tiotal år!
Jag skrev det i min recension av snabbstartsreglerna när de kom, men tyckte att det var bra, eftersom det som saknades för att det skulle kännas som DoD var de dåliga delarna av DoD. (Till exempel att magiker var helt värdelösa och att det tar tre månader för en allvarligt skadad person att återhämta sig helt.) Ligans DoD känns alltså som de bra delarna av DoD, plus andra delar som ersätter de dåliga delarna.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,045
Location
Ereb Altor
Allt detta håller jag med om. När jag spelar DoD23 får jag samma känsla som när jag spelade DoD1-2. Och här tror jag förklaringen finns. De som säger att de inte tycker att senaste versionen känns som DoD säger så för att det DoD de tänker på i första hand är Expert/DoD91/Ereb Altor, snarare än V.1-2. Så de har i egentlig mening inte fel i sak. Det är exakt samma sak som de som säger samma sak, jag är säker på att de finns även om jag faktiskt inte sett några, för att de började spela DoD i och med Riotminds utgåvor.
D&D-inslagen tonades ner ordentligen efter första betan, så det finns kanske viss risk att en del av den kritiken hänger kvar här och var?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,946
Jag skrev det i min recension av snabbstartsreglerna när de kom, men tyckte att det var bra, eftersom det som saknades för att det skulle kännas som DoD var de dåliga delarna av DoD. (Till exempel att magiker var helt värdelösa och att det tar tre månader för en allvarligt skadad person att återhämta sig helt.) Ligans DoD känns alltså som de bra delarna av DoD, plus andra delar som ersätter de dåliga delarna.
Ah. Ja, det är såklart en fråga om vad man läser in i vad som ”ska” vara DoD. För min del finns alla klassiska beståndsdelar av DoD där. Sen har såklart nya regler tillkommit, men för mig ”känns” de nya saker också väldigt mycket DoD. Skulle absolut kunna föreställa mig de nya reglerna finnas med i de gamla utgåvorna om Äventyrsspel själva bara kommit på dessa.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,946
D&D-inslagen tonades ner ordentligen efter första betan, så det finns kanske viss risk att en del av den kritiken hänger kvar här och var?
Men även om det finns enskilda regler som liknar D&D (det vet jag inte om det gör då jag har väldigt ytlig koll på D&D’s regler) så tycker jag att det rör sig om två helt olika slags fantasyspel. Min uppfattning av D&D är att det är ett spel med en oändligt stor lore med ett system lämpat för episka kampanjer med mäktiga rollpersoner som bara kan dö om spelledaren är på riktigt uselt humör. DoD känns lite som motsatsen till detta vid en snabb genombläddring.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,508
Location
En mälarö
D&D-inslagen tonades ner ordentligen efter första betan, så det finns kanske viss risk att en del av den kritiken hänger kvar här och var?
Vilka inslag var det? De grejor i DoD som i alla fall jag förstår man kan tycka påminner lite om D&D är vilo-reglerna samt att man läker skador, i jämförelse med tidigare DoD-utgåvor, i rasande takt. Och de finns ju som bekant kvar.
 
Top