DoD Våra intryck av slutprodukten

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Efter obegripligt såsande med ups fick jag äntligen mitt paket idag, och YOWZA - det är inte G5-storlek!!! Höll länge i böckerna och betraktade dem som nåt utomvärldsligt föremål - så stora!! :)

Det var en behaglig överraskning för pdf:en lurade mig på skärmen att texten var lite pyttig. Gillar!

Mina top 5 så här på rak arm:
  1. Bilderna. Verkligen grymma
  2. Monsterattackerna - verkligen glad att de höll dem från SS!
  3. Att föremål har en regelmässig effekt. T.o.m. parfym har en regeleffekt :) Härligt.
  4. Improviserade vapnen. Har inte testat ännu, men verkar genialt.
  5. Själva grundmekaniken - GE + Hjälteförmågor, T20, en handling i rundan, KP & VP osv. Tycker det är en ganska nätt och trevlig motor :) Börjar till och med gilla fördel/nackdel som jag ju givetvis först var skeptisk till - det finns ju inte i EDD! ;)
Sen skulle det ju inte vara DoD om det inte fanns saker som inte exakt matchar ens egen dröm-DoD-modell. Men faktiskt ganska få. Just nu kommer jag egentligen bara på släktesförmågorna som för min smak kanske kunde ha fått vara lite kraftigare (dvärgen!), eller kanske helst med alternativ. Yrkesförmågorna kanske också. Man borde kunna starta som magiker med en familiaris :)

Tack för ett fint spel!
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
667
Location
Nibiru
Efter obegripligt såsande med ups fick jag äntligen mitt paket idag, och YOWZA - det är inte G5-storlek!!! Höll länge i böckerna och betraktade dem som nåt utomvärldsligt föremål - så stora!! :)

Det var en behaglig överraskning för pdf:en lurade mig på skärmen att texten var lite pyttig. Gillar!

Mina top 5 så här på rak arm:
  1. Bilderna. Verkligen grymma
  2. Monsterattackerna - verkligen glad att de höll dem från SS!
  3. Att föremål har en regelmässig effekt. T.o.m. parfym har en regeleffekt :) Härligt.
  4. Improviserade vapnen. Har inte testat ännu, men verkar genialt.
  5. Själva grundmekaniken - GE + Hjälteförmågor, T20, en handling i rundan, KP & VP osv. Tycker det är en ganska nätt och trevlig motor :) Börjar till och med gilla fördel/nackdel som jag ju givetvis först var skeptisk till - det finns ju inte i EDD! ;)
Sen skulle det ju inte vara DoD om det inte fanns saker som inte exakt matchar ens egen dröm-DoD-modell. Men faktiskt ganska få. Just nu kommer jag egentligen bara på släktesförmågorna som för min smak kanske kunde ha fått vara lite kraftigare (dvärgen!), eller kanske helst med alternativ. Yrkesförmågorna kanske också. Man borde kunna starta som magiker med en familiaris :)

Tack för ett fint spel!
Kul att höra, tack!
 

Falmurst

Veteran
Joined
30 Jun 2023
Messages
48
Jag har två olika intryck/betyg av spelet.

Med utgångspunkten att produkten skall bedömas efter vad jag uppfattar som spelmakarnas mål med spelet (vilket väl är det mest rättvisa sättet att se på det) så tycker jag det är så när på en fullträff man kan komma.

Spelet är snyggt (både vad gäller illustrationer och presentation), komponenterna håller hög kvalitet och stoffmässigt innehåller det till och med mer än vad man kan kräva av en grund- eller introduktionsbox. Det skulle vara fullt möjligt att spela DoD i åratal med bara det som ingår i boxen plus spelgruppens egna kreativa förmåga att skapa nytt material inspirerat av regel- och äventyrsboken som modeller. Rollspel har alltid varit öppna för att spelarna själva fyller på med monster, äventyr, nya föremål eller vad det nu kan vara och det finns definitivt nog med innehåll i reglerna och äventyren att ha som bas för att man skall kunna designa vidare själv med en tydlig bild av hur man kan passa in det så det gifter sig med det officiella materialet.

Något som Fria Ligan upprepat flera gånger är att "man skall bara kunna plocka fram lådan och börja spela" och den ambitionen har de definitivt lyckats med (även om rollspel alltid kommer kräva lite mer förberedelser än ett vanligt familjebrädspel). Spelreglerna är slimmade och konsekventa så det går fort att komma in i hur det hela funkar om man är läskunnig och har lite erfarenhet från hur saker och ting brukar funka.

Den enda bristen jag ser i reglerna är att det finns alldeles för få spelexempel. Få saker funkar så bra som att först förklara hur reglerna fungerar och sedan visa upp hur det ser ut när de används. Det borde ha funnits med åtminstone ett exempel på hur man skapar en karaktär från början till slut och ett stridsexempel med några ronders strid mot både SLP och monster samt gärna ett exempel typ det i svarta lådan om hur det praktiskt går till när man spelar rollspel (dvs hur dialogen mellan SL och spelarna ser ut - utan egentliga regelinslag).

Det märks när man kollar runt på de som "förklarar" eller spelar spelet på youtube och i poddar att nästan ingen har koll på hur spelets regler faktiskt är (inte ens den där youtube-snubben som lägger upp videor där han visar och läser igenom hela regel- och äventyrsbokens innehåll förstår vad han precis har läst). Ok, vissa misstag som görs har liten inverkan men det har varit frustrerande att försöka hitta ett exempel på hur spelet faktiskt fungerar i spel för att bilda sig en uppfattning om reglerna håller med tanke på att av 20+ actual plays eller regelgenomgångar så är det ingen som använder reglerna korrekt. Många av dessa missuppfattningar hade kunnat undvikas med några tydliga spelexempel. Det är också ofta roligare att läsa exemplen än själva reglerna och med så kunniga skribenter Fria Ligan har tillgång till så hade man säkert kunna göra dem till ännu trevligare läsning och verkligen visat hur spelet "sjunger" när det faktiskt spelas.

Spelet är väldigt tydligt fokuserat på one-shots och kortare kampanjer men eftersom detta uppenbarligen har varit det primära målet snarare än att bygga ett regelverk för evighetskampanjer så är det inte mycket av gnälla över - det går att köra långa kampanjer även utan att husregla eller lägga till saker så det är definitivt inte dömt till att bli en engångsföreteelse.

Vad gäller själva regelsystemet så innehåller det en ganska smart samling "best of" från andra spel även om jag tycker att det hämtats lite för mycket från D&D 5e. Jag antar att intentionen är att trigga igenkänning för många potentiella spelare lär redan ha spelat eller åtminstone kommit i kontakt med 5e innan lika mycket som det är en chans att slippa återuppfinna hjulet när det inte finns någon anledning för det. Jag gillar att man lagt en egen twist på de flesta av de lånade reglerna och fått dem smälta ihop med regelverket i stort så jag håller inte med de recensenter som kallat det för en mish-mash eller lapptäcke - de har nog inte mer än ögnat igenom texten innan de bestämt sig för sin åsikt.

Jag gillar handlingssystemet och framför allt att jag anar en intention att vilja minska downtime för alla spelare som just för tillfället inte står på tur (kan ju vara en av mig inbillad intention men effekten av många beslut blir likväl den). Jag skulle själv ha önskat ett något annorlunda initiativsystem (det är inte korten jag är osams med utan jag skulle vilja ha lite mer simultana handlingar istället för "en i taget") men det är löper på ett tydligt och smidigt sätt som det är och det leder till korta stridsronder och snabba strider vilket är positivt.

Så med en sån objektiv bedömning som möjligt är det två tummar upp, man har definitivt lyckats att skapa en suverän introduktions-/grundprodukt.

Mitt andra intryck är mer baserat på vad jag hade hoppats på att man skulle göra så är därför inte lika rättvist gentemot Fria Ligan - jag kan ju inte beskylla dem för att ha misslyckats att göra vad de aldrig hade planerat i alla fall. Den starkaste kritik jag har mot DoD23 är att det inte på annat än de allra ytligaste sätt är en ny version av BRP-Drakar och Demoner. Visst man slår mot färdigheter och skall slå under, visst vissa saker heter likadant som de gjorde förut och visst det är inte levelbaserat men där stannar det. BRP har alltid haft ett sätt att beskriva en fantasivärld på ett homogent och "realistiskt" sätt (nej jag menar inte realistiskt jag menar att det är logiskt och rimligt gentemot den påhittade värld som beskrivs - utan rent speltekniska abrovinker eller genvägar i strävan efter "spelbalans" eller schysst design). Jag har alltid älskat BRP för att det inte fullständigt fokuserar på att det är ett spel utan främst är ett verktyg för att kunna simulera och leva sig in i en imaginär situation. (Verisimilitude är väl begreppet jag far efter.) Där har DoD23 fullt medvetet och med mening misslyckats. Det som simuleras i det nya Drakar och Demoner är en fullständigt osammanhängande värld där det speltekniska, heroiska och "coola" tagit över fokus. Jag vill absolut inte påstå att det är något fel i att gilla detta eller att spela rollspel på det sättet men det är det jag personligen är mest besviken över med den nya upplagan.

Jag ber nu om ursäkt till de som har läst ända ner hit om jag har slösat er tid med mitt svammel!
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Tycker det känns helt tokigt att utrustningen ska definiera hur du måste bygga din rollperson snarare än att, typ, du skaffat den utrustning du behövde. :)
Vi hade rätt kul med att slå fram precis ALLT i rollpersonen som går att slå farm. Så till den grad att jag nästan saknade ett sätt att slumpa fram färdigheterna också. Infiltration av friformsflummet! Snart sitter man väl där och får välja namn eller folkslag också. Slippery slope! Men att slå utrustning först, och sedan anpassa färdigheterna därefter hjälpte ju lite.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Vi hade rätt kul med att slå fram precis ALLT i rollpersonen som går att slå farm. Så till den grad att jag nästan saknade ett sätt att slumpa fram färdigheterna också. Infiltration av friformsflummet! Snart sitter man väl där och får välja namn eller folkslag också. Slippery slope! Men att slå utrustning först, och sedan anpassa färdigheterna därefter hjälpte ju lite.
Jag hade gärna haft ett par färdiga "besvärjelsepaket" för de olika magiskolorna, så att man hade fått besvärjelserna bestämda också!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Register och hur man hittar saker är svårt att få till 100% tillfredställande hur man än gör, det är alltid nån kompromiss man behöver göra. Och överlag tycker jag det är bra i regelboken. Men jäklar vad tillrört hjälteförmågorna är XD

(jag tittar just nu i PDF:en, och det index som finns där)

Jag ville hitta en lista på alla hjälteförmågor och deras beskrivningar. Under "Din rollperson" hittar jag "Hjälteförmågor". Under en stor rubrik som deklarerar "Hjälteförmågor" hittar jag ett par meningar som säger att "en rollperson börjar med en hjälteförmåga från yrket, och kan köpa fler sen", med en sidhänvisning. I övrigt handlar merparten av kapitlet istället om svagheter.

Jag går till sidan som refereras, och kommer då till kapitlet "Erfarenhet", där det nämns två sätt på vilka jag kan få fler hjälteförmågor. Inget mer.

Istället måste jag gå till kapitlet "Färdigheter" och DÄR hittar jag slutligen en beskrivning av alla hjälteförmågor.

Puh! XD

Det här är väl det jag oftast kämpar med i Ligans regelböcker (av de jag läst, vilket inte är alla); saker är inte alltid så lätta att hitta för de ligger inte där jag hade lagt dem, och saker man (jag) kan tycka är viktiga döljs under andra rubriker där kopplingen inte alltid är uppenbar.

Det här är inte ett jättestort problem, och om man bara spelar spelet några gånger brukar det gå fort att få en känsla för var saker står, plus att PDF:en ju har en sökfunktion. Men om det är en återkommande sak (som jag inte enbart ser som en fråga om personliga preferenser) jag hoppas ligan fortsätter jobba för att förbättra i framtida spel så är det att kunna hitta saker lättare i PDF:erna.

(Hade jag enbart suttit med boken hade jag ju istället genast gått till registret i slutet av boken, och där står det sidreferens både till kapitlen under "Din rollperson" och till de faktiska beskrivnignarna under "Färdigheter". Men i en PDF som har ett rejält index är inte det min första tanke)
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
667
Location
Nibiru
Register och hur man hittar saker är svårt att få till 100% tillfredställande hur man än gör, det är alltid nån kompromiss man behöver göra. Och överlag tycker jag det är bra i regelboken. Men jäklar vad tillrört hjälteförmågorna är XD

(jag tittar just nu i PDF:en, och det index som finns där)

Jag ville hitta en lista på alla hjälteförmågor och deras beskrivningar. Under "Din rollperson" hittar jag "Hjälteförmågor". Under en stor rubrik som deklarerar "Hjälteförmågor" hittar jag ett par meningar som säger att "en rollperson börjar med en hjälteförmåga från yrket, och kan köpa fler sen", med en sidhänvisning. I övrigt handlar merparten av kapitlet istället om svagheter.

Jag går till sidan som refereras, och kommer då till kapitlet "Erfarenhet", där det nämns två sätt på vilka jag kan få fler hjälteförmågor. Inget mer.

Istället måste jag gå till kapitlet "Färdigheter" och DÄR hittar jag slutligen en beskrivning av alla hjälteförmågor.

Puh! XD

Det här är väl det jag oftast kämpar med i Ligans regelböcker (av de jag läst, vilket inte är alla); saker är inte alltid så lätta att hitta för de ligger inte där jag hade lagt dem, och saker man (jag) kan tycka är viktiga döljs under andra rubriker där kopplingen inte alltid är uppenbar.

Det här är inte ett jättestort problem, och om man bara spelar spelet några gånger brukar det gå fort att få en känsla för var saker står, plus att PDF:en ju har en sökfunktion. Men om det är en återkommande sak (som jag inte enbart ser som en fråga om personliga preferenser) jag hoppas ligan fortsätter jobba för att förbättra i framtida spel så är det att kunna hitta saker lättare i PDF:erna.

(Hade jag enbart suttit med boken hade jag ju istället genast gått till registret i slutet av boken, och där står det sidreferens både till kapitlen under "Din rollperson" och till de faktiska beskrivnignarna under "Färdigheter". Men i en PDF som har ett rejält index är inte det min första tanke)
Eller så kikar du i bokens innehållsförteckning eller index, som båda pekar direkt till hjälteförmågorna. :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Eller så kikar du i bokens innehållsförteckning eller index, som båda pekar direkt till hjälteförmågorna. :)
(Hade jag enbart suttit med boken hade jag ju istället genast gått till registret i slutet av boken, och där står det sidreferens både till kapitlen under "Din rollperson" och till de faktiska beskrivnignarna under "Färdigheter". Men i en PDF som har ett rejält index är inte det min första tanke)
;)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Aha, så inlägget gällde bara PDF:ens bokmärken? Sorry, missade det.
Well, att i kapitlet med titeln "Hjälteförmågor" kanske ha en sidreferens till kapitlet där hjälteförmågorna faktiskt beskrivs, och inte bara till ett kapitel som bara nämner hjälteförmågor i förbigående, känner jag är applicerbart på både bok och PDF. Men primärt gäller det PDF:er ja.
Men om det är en återkommande sak (som jag inte enbart ser som en fråga om personliga preferenser) jag hoppas ligan fortsätter jobba för att förbättra i framtida spel så är det att kunna hitta saker lättare i PDF:erna.
Jag har typ inte använt en fysisk rollspelsbok sen skaffade min första surfplatta för ett antal år sedan, och det är väldigt befriande att inte behöva släpa runt massa böcker överallt. I synnerhet i modernare PDF:er som har just rejäla indexeringar, sökfunktion, ibland till och med länkad text så man inte ens behöver bläddra fram och tillbaka. Så jag är väldigt tacksam över att Ligan är så pass generösa med PDF:er som ni är och ger en stor tumme upp för det.

Men i synnerhet då jag ofta växlar fram och tillbaka mellan olika spel från tillfälle till tillfälle så är det nog just PDF-indexeringen som återkommande får saker att haka upp sig lite under spel.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Jag gillar verkligen att släktet nästan bara är ett rent karaktärvsval. I början kändes det lite fattigt att det bara ger enda förmågra (två i fallet ankor). Men ju mer bläddrar och fiffar rollperson dessto mer diggar jag det och ju mer inspirerad blir jag av det.

Jag väljer inte alv för att gör mig lite bättre på att skjuta båge, utan för att jag vill vara alv.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Register och hur man hittar saker är svårt att få till 100% tillfredställande hur man än gör, det är alltid nån kompromiss man behöver göra. Och överlag tycker jag det är bra i regelboken. Men jäklar vad tillrört hjälteförmågorna är XD

(jag tittar just nu i PDF:en, och det index som finns där)

Jag ville hitta en lista på alla hjälteförmågor och deras beskrivningar. Under "Din rollperson" hittar jag "Hjälteförmågor". Under en stor rubrik som deklarerar "Hjälteförmågor" hittar jag ett par meningar som säger att "en rollperson börjar med en hjälteförmåga från yrket, och kan köpa fler sen", med en sidhänvisning. I övrigt handlar merparten av kapitlet istället om svagheter.

Jag går till sidan som refereras, och kommer då till kapitlet "Erfarenhet", där det nämns två sätt på vilka jag kan få fler hjälteförmågor. Inget mer.

Istället måste jag gå till kapitlet "Färdigheter" och DÄR hittar jag slutligen en beskrivning av alla hjälteförmågor.

Puh! XD

Det här är väl det jag oftast kämpar med i Ligans regelböcker (av de jag läst, vilket inte är alla); saker är inte alltid så lätta att hitta för de ligger inte där jag hade lagt dem, och saker man (jag) kan tycka är viktiga döljs under andra rubriker där kopplingen inte alltid är uppenbar.

Det här är inte ett jättestort problem, och om man bara spelar spelet några gånger brukar det gå fort att få en känsla för var saker står, plus att PDF:en ju har en sökfunktion. Men om det är en återkommande sak (som jag inte enbart ser som en fråga om personliga preferenser) jag hoppas ligan fortsätter jobba för att förbättra i framtida spel så är det att kunna hitta saker lättare i PDF:erna.

(Hade jag enbart suttit med boken hade jag ju istället genast gått till registret i slutet av boken, och där står det sidreferens både till kapitlen under "Din rollperson" och till de faktiska beskrivnignarna under "Färdigheter". Men i en PDF som har ett rejält index är inte det min första tanke)
Bokmärkena I PDF:en följer innehållets disposition, dvs. det är en trådad listning av de olika rubriknivåerna i den ordning de förekommer i dokumentet. Ibland med förtydligande tillägg som visar att rubriken avser en textruta, en frivillig regel eller en tabell. Det är alltså bara en väldigt utförlig innehållsförteckning, om än mindre överskådlig.

Men precis som i den fysiska boken finns även den vanliga innehållsförteckningen och ett register (bokmärkta!), som till skillnad från i den fysiska boken består av länkar.

Min rekommendation är att använda även dem.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Bokmärkena I PDF:en följer innehållets disposition, dvs. det är en trådad listning av de olika rubriknivåerna i den ordning de förekommer i dokumentet.
Med andra ord ett mycket lösbart problem genom att fundera mer över hur man sätter rubrikerna och organiserar informationen i kapitlen =)

Inte i det den här produkten så klart, men det var inte tanken heller. Jag hoppas på nästa.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
667
Location
Nibiru
Med andra ord ett mycket lösbart problem genom att fundera mer över hur man sätter rubrikerna och organiserar informationen i kapitlen =)

Inte i det den här produkten så klart, men det var inte tanken heller. Jag hoppas på nästa.
Som sagt, om du använder innehållsförteckning eller index i PDF:en, som är hyperlänkade, så hittar du snabbt och enkelt till hjälteförmågorna. Inte svårt alls faktiskt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Absolut, varför använda alla de funktioner som finns i en PDF och försöka maximera deras användbarhet. Mycket fånigt av mig att föreslå något så befängt.

Det förblir dock min förhoppning i framtida produkter.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Absolut, varför använda alla de funktioner som finns i en PDF och försöka maximera deras användbarhet. Mycket fånigt av mig att föreslå något så befängt.
Jag tycker nog att vi gjort det – bokmärken, hyperlänkade sidhänvisningar, dito innehållsförteckning och register.

Självklart kunde det funnits fler sidhänvisningar i själva texten. Men det är en avvägning mellan hur många referenser man vill ha och hur mycket man vill bryta upp läsrytmen.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,873
Location
Marjura
Officiell release i morgon! Tycker det är en hel del buzz i "mainstream media" redan, hoppas att det håller i sig. Niklas Natt och Dags inblandning verkar gett klang (och "normaliserar" kanske ytterligare denna hobby).

Vore kul om även andra författare/kulturpersonligheter med rollspelsbakgrund som Jens Lapidus, Johannes Anyuru, Amanda Lind och Magnus Västerbro m fl skrev något scenario var till nästa DoD-kampanj (ett hårdkokt stadsäventyr av Jens vore högintressant (Kandra Noir... :) , just sayin).
 
Last edited:

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Vore kul om även andra författare/kulturpersonligheter med rollspelsbakgrund som Jens Lapidus, Johannes Anyuru, Amanda Lind och Magnus Västerbro m fl skrev något scenario var till nästa DoD-kampanj (ett hårdkokt stadsäventyr av Jens vore högintressant (Kandra Noir... :) , just sayin).
Hon stirrade mot Magikernas Hus. De vittrande gargouillerna stirrade tillbaka. En höskrinda stod parkerad mot en timrad husgavel. Det regnade.

Hon drog in ett djupt andetag genom båda näsborrarna. Kände stanken av blod och avslagen öl. Kandra. En sån jävla håla. Sedan lossade hon hävarmen på onagern och skickade den första krukan krunsk eld mot ekporten.
 
Top