Nekromanti våldtäktsscenario rollspelskonvent

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Jag kan förstå att det är lätt att göra snedsteg med det sociala kontraktet i grupper som inte regelbundet handskas med den typen av teman. Vi använder slöjor och gränser, x-card, trafikljus, "cut", "law of two feet" och andra säkerhetstekniker så pass ofta att det är konstigt om det inte finns med en spelsession och inte ovanligt att de faktiskt används. När det är etablerat och använt som teknik är det inte supersvårt att lämna rummet, tråkigt kanske pga missar spel men inte omöjligt.

Jag tror att det handlar om vana och kultur i gruppen och en ska inte räkna med att det går bra att spela med en okänd grupp på ett con bara för att en har en näve säkerhetstekniker med sig. Verktygen bygger på det sociala och vice versa.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,548
RasmusL;n324628 said:
Jag kan förstå att det är lätt att göra snedsteg med det sociala kontraktet i grupper som inte regelbundet handskas med den typen av teman. Vi använder slöjor och gränser, x-card, trafikljus, "cut", "law of two feet" och andra säkerhetstekniker så pass ofta att det är konstigt om det inte finns med en spelsession och inte ovanligt att de faktiskt används. När det är etablerat och använt som teknik är det inte supersvårt att lämna rummet, tråkigt kanske pga missar spel men inte omöjligt.

Jag tror att det handlar om vana och kultur i gruppen och en ska inte räkna med att det går bra att spela med en okänd grupp på ett con bara för att en har en näve säkerhetstekniker med sig. Verktygen bygger på det sociala och vice versa.
Googlade Law of two feet nu, och den är briljant! Kanske mer för jobb än rollspel. Men ändå :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,548
En av mina favoritfilmer är Nattportiern av Liliana Cavani. Alla borde se den! Är det en film som innehåller ofattbart stötande innehåll? Ja! Men det är en del av det som skapar en helt fantastisk film. Finns det en tydlig moral i filmen? Nej! Det är ett komplex konstverk och att ställa simplistiskt krav om att konst ska lära ut god moral skulle beröva oss det konstverket.

Det samma gäller för konstnärliga verk så som The last house on the left (från 1972), I spit on you grave, Titus Andronicus, A Catcher in the Rye, Vampire the Masquerade, Lolita, Kult, Dungeons & Dragons och Mutant Chronicles.

Att förneka att rollspel kan behandla svåra ämnen känns för mig som att man gömmer sig för möjligheterna med konstformen. De sade samma sak om film och romaner. Det är farligt att glömma det.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det är inte frågan om att man inte får skildra våldtäkt i rollspel (det får man).
Det är två andra detaljer som är betydligt viktigare.

1. Fade out.
Mina rollpersoner har haft sex i rollspel, men när rollpersonerna kryper ner i sänghalmen kar man fade out och det det blir ingen mer beskrivning.
Samma sak med våldtäkt: det är en jämrans skillnad på om man bara konstaterar att en rollperson blivit våldtagen i rollspel, mot att man beskriver våldtäkten i detalj.

2. Förväntningar.
Om jag slår mig ner för att spela My Little Pony förväntar jag mig inte att det hela ska förvandlas till Happy Tree Friends.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
gabrielledebourg;n324555 said:
Sist men inte minst en personlig grej: detta är ett typexempel på varför jag klassar våldtäkt som ett "no-go" element, just för att det är på tok för laddat med riktiga känslor. Risken att det ska sluta vara "kul" och övergå till något annat är på tok för stor och det är ett väldigt känsligt ämne för många. Ska det vara med ska det väldigt transparent ha flaggats om anser jag.
Jag kan, i teorin, tänka mig att det kan ge väldigt spännande resultat i en välsynkad grupp där alla känner alla väl, och är införstådda med att i det här spelet/scenariet kan det förekomma traumatiska saker.

Men i ett konventsscenario där man spelar tonåringar, och förmodligen spelar med folk man aldrig sett förr (min uppfattning av utländska konvent är att man där ofta bara anmäler sig själv till rollspel, till skillnad från svenska konvent där man oftast anmäler en hel grupp)? HELL NO!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Staffan;n324641 said:
Men i ett konventsscenario där man spelar tonåringar, och förmodligen spelar med folk man aldrig sett förr (min uppfattning av utländska konvent är att man där ofta bara anmäler sig själv till rollspel, till skillnad från svenska konvent där man oftast anmäler en hel grupp)? HELL NO!
På just det scenario som trådstarten handlar om, men annars vill jag påstå att det är en fråga om förväntningar och överenskommelser innan spel.

((annars diskvalificeras hela Fastaval/Grenselandet/Stockholm Senariofestival/etc-rörelsen som ändå är hyfsat stor! Inte för att alla spel handlar om just sexuella övergrepp men en stor del av dem behandlar känsliga och svåra ämnen))
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
När det gäller trådstarten så tycker jag inte det finns så mycket att diskutera, fruktansvärt gjort av den spelledaren.

När det gäller den intressanta diskussionen som ändå kom igång av det här så tycker jag att det självklart är ok att inte vilja ha med sex eller sexuellt våld i sina spel, och att det självklart är ok att vilja ha med det om alla är överens om det. Jag tycker inte att det finns några skäl att begränsa våran konstform mer än film eller böcker när det gäller vad som kan skildras.

Jag tänker inte heller hävda att jag kommer förstå hur det är att vara i krig genom att spela ett rollspel eller läsa en roman.

Samma diskussion finns inom nordic larp scenen och (som vanligt när det gäller pretto-aspekter?) så känns det som att den kommit längre där, här är en i mitt tycke bra och nyanserad artikel om just fiktiva våldtäkter inom lajv: https://nordiclarp.org/2019/05/20/the-evolution-of-the-depiction-of-rape-in-larp/
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
God45;n324879 said:
Väldigt intressant länk! Läste det i sin helhet och tyckte det som sades lätt vettigt. Jag har personligen precis som många andra utsatts för eller upplevt hemska saker i min barndom/liv. Jag har inte utsatts för någon våldtäkt eller krig och jag tänker inte gå in på exakt vad jag upplevt, men jag känner igen mig i det som skribenten skriver då jag själv kan spela ut dessa saker utan att må dåligt av det. Detta gäller självklart inte alla människor, jag talar endast för mig själv personligen.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Två olika personer kan reagera extremt olika en och samma händelse; både den ursprungliga och eventuella senare som kan påminna om den.

Sedan behöver det inte vara de som faktiskt upplevt händelsen som det blir värst för. En bekant till mig var med och bevakade en nyöppnad massgrav nere i Balkan. De i gruppen som tydligen tog det hårdast var inte de som såg kropparna, och var tvungna att mota bort anhöriga så att teknikerna kunde utföra sitt jobb. Det var de som var kvar och bevakade fordonen.

Vi har alla också väldigt olika måttstockar. Jag anser t.ex. att jag aldrig blivit fysiskt misshandlad i mitt liv. Andra anser tydligen att jag blivit det. För att ta två händelser (dock ej de enda två).
* Under tonåren blir jag angripen av ett gäng för att de inte gillar min hudfärg, och jag får ta emot några slag och sparkar. Men de hinner bli avbrytna innan jag hinner bli allvarligare skadad.
* I högstadiet, när jag är på väg upp för en trappa, så sparkar en av två person som är på väg nedåt mot mig och jag faller bakåt ner för trappan. Efter det vanliga jiddret om att de skall döda mig om jag berättar för någon, jadda jadda, osv, så springer de där ifrån. Plingplong-taxi till sjukan, och de konstaterar att jag har en hoptryckt kota (men kan bedöma om det är på grund av detta), men klarat mig i övrigt. Eftersom de båda är under 15 är det inte något polisen kan göra åt det, men de blir flyttade till annan skola (en av dem bor i porten mitt emot där farsan bodde på den tiden).

För mig är det snarare erfarenheter som jag tar med mig när jag spelar/spelleder/skriver, oberoende om jag vill ha mer realistiskt våld (med upptrappning osv) eller gladvåld (och skippa vissa av de bitarna). Jag vill hellre ha mer åt det brutala realistiska hållet när jag spelar, men jag måste säga att tyvärr är det ytterst sällan jag har haft möjlighet att rollspela på det sättet.

Sedan kan det nog också vara att jag inte litar på att medspelarna skulle vara bekväma med det och lägger mig kanske onödigt mycket åt gladvåldshållet. Samma sak med att det brukar vara kliniskt rent från sexuellt våld. Förutom ärthjärnor som originalinlägget handlar om, så tror jag de flesta av oss håller en rätt stor distans till det, även om vi skulle vilja ha med det, just för att vi tror de andra inte är det eller är så pass ovana vid att ha med det så det uteblir ändå.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Hej där ute i cyberrymden!

Jag lyssnade på en intervju med Spelledaren ifråga. Allt kanske inte alls gick till som folk hävdar.

Här hemma hos mig har jag löst det hela med att ha en 30+ åldersgräns runt spelbordet. Alla spelar med vuxenbyxorna på.

Ha det bra där ute!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,548
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
God45;n324954 said:
Den här länken är till James Desboroughs hemsida. Så killen som skrivit ”In Defense of Rape” försvarar våldtäkt igen. Förvånande.
Åpp, Åpp, Åpp...nu struntar vi i vem den där personen är...det är intervjun med spelledaren på konventet som är det intressanta. Du får lyssna på hans svar.

Lite OT: Här är för övrigt den där Desboroughs svar på folks tankar kring hans In Defense of Rape. Jag har inte läst artikeln, och jag vet inte vem personen är, men du har koll så den här videon kan vara mer intressant för dig:


Han har också skrivit något om mord som plot device. Här hittade jag ytterligare något om stormen han orsakat:

 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Grisodlar'n;n324949 said:
https://postmortemstudios.wordpress...-games-expos-infamous-gang-rape-games-master/

På länktiteln låter det nästan som om de hade lirat spelet Prison Bitch i rollspelstappning, men sidan är inte så farlig. Videon finns också på Youtube.
Nu vet jag inte riktigt vad jag ska tro.
Enligt intervjun så:
- Har den utpekade spelledaren spellett på UK Expo i nästan ett decennium utan anmärkning (vilket givetvis inte är något försvar).
- Scenariot var utannonserat som 18+ (vilket är lätt att verifiera med konventsprogrammet).
- Ingen av spelarna var under 18, alltså var den första rapporten felaktig.
- Det fanns inte ens med någon gruppvådltäktsscen med. Däremot fanns en scen där rollpersonerna tillfångatogs, drogades, kläddes av och fick lavemang så att alla rollpersoner var nakna och täckta av sitt eget bajs. Det kan låta grovt, men det var ett 18+ scenario - vad hade ni förväntat er?

Så:
- OM han spelledde ett våltäkts-scenario där en av spelarna var 13 år ska han ha skit.
- Om han ISTÄLLET anordnade ett utannonserat 18+ scenario som var störande, men inte innehöll något våldtäkts-scenario är det spelaren som anmälde som ska skit.
Tyvärr har varken jag eller ni någon som helst möjlighet att bedöma vilken av de här två versionerna som är sann.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
anth;n324965 said:
Nu vet jag inte riktigt vad jag ska tro.
Enligt intervjun så:
- Har den utpekade spelledaren spellett på UK Expo i nästan ett decennium utan anmärkning (vilket givetvis inte är något försvar).
- Scenariot var utannonserat som 18+ (vilket är lätt att verifiera med konventsprogrammet).
- Ingen av spelarna var under 18, alltså var den första rapporten felaktig.
- Det fanns inte ens med någon gruppvådltäktsscen med. Däremot fanns en scen där rollpersonerna tillfångatogs, drogades, kläddes av och fick lavemang så att alla rollpersoner var nakna och täckta av sitt eget bajs. Det kan låta grovt, men det var ett 18+ scenario - vad hade ni förväntat er?

Så:
- OM han spelledde ett våltäkts-scenario där en av spelarna var 13 år ska han ha skit.
- Om han ISTÄLLET anordnade ett utannonserat 18+ scenario som var störande, men inte innehöll något våldtäkts-scenario är det spelaren som anmälde som ska skit.
Tyvärr har varken jag eller ni någon som helst möjlighet att bedöma vilken av de här två versionerna som är sann.
Jag tror jag läste något på therpgsite om att spelledarens anteckningar och liknande från sessionen kanske skulle dyka upp inom en snar framtid, kanske t o m en inspelning av sessionen. Men man vet ju aldrig. Som Anth skriver så fanns det iallafall ingen minderårig spelare med, eventet var utannonserat som 18+ och karaktärerna var också 18+ om jag hörde rätt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,974
Location
Ludvika
anth;n324965 said:
- Det fanns inte ens med någon gruppvådltäktsscen med. Däremot fanns en scen där rollpersonerna tillfångatogs, drogades, kläddes av och fick lavemang så att alla rollpersoner var nakna och täckta av sitt eget bajs.
Fast om jag förstod det skriva utdraget rätt så glömde han bort det där med täckta av bajs, och informerade spelarna om att de vaknade up i en van, nakna. handbojade med ömma stjärthål. Inget nämnande av lavenemang.

Baserat på den beskrivningen har jag svårt att se hur någon inte skulle tänka våldtäkt snarare än "ah, de måste ha gett oss kemiska lavanemang!".
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Rymdhamster;n324976 said:
Fast om jag förstod det skriva utdraget rätt så glömde han bort det där med täckta av bajs, och informerade spelarna om att de vaknade up i en van, nakna. handbojade med ömma stjärthål. Inget nämnande av lavenemang.

Baserat på den beskrivningen har jag svårt att se hur någon inte skulle tänka våldtäkt snarare än "ah, de måste ha gett oss kemiska lavanemang!".
Jo, jag tror att det blev någon miss med exkrement där i storyn. Men det hela var ju något slags fade to black-moment i spelet om RPna plötsligt vaknar upp någonstans med anussmärta och handklovar. Så någon våldtäktsscen gestaltades inte. Det hela påminner om den där cutscenen i Red Dead Redemption 2 där man vaknar upp efter att ha blivit våldtagen av något freak man råkat upptäcka i en stuga.
 
Top