Nekromanti våldtäktsscenario rollspelskonvent

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
A man has been thrown out of a national showcase of Dungeons and Dragons-style gaming after alarming players by leading them through a scenario in which their characters were raped.

https://www.bbc.co.uk/news/amp/uk-e...3g4q91-6v2nxO0JhS9A5lM5CGLG-Do5cweTDQaQHg2vQs

Scenariot var avsett för Flodskörden, inte D&D. Har inte sett detta diskuteras här i Sverige, därav denna tråd. Att karaktärer i detta spel är underåriga gör saken känsligare.



PS. Har genuint ingen aning i vilket underforum någonting sådant här passar. Skulle det redan ha tagits upp, eller postats i fel tråd, ber jag om överseende.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,022
Location
Sthlm
Min uppfattning är att ganska många spelledare tycks få en kick av att våldta och tortera spelgrupper de inte känners rollisar utan att fråga först. Men det är ju en del i det makt-trippande som är så vanligt hos just konventsspeledare.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,609
Location
Uppsala
Jocke;n324510 said:
Men det är ju en del i det makt-trippande som är så vanligt hos just konventsspeledare.
Va? Det här kan vara en av de märkligaste generaliseringar jag någonsin läst.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,022
Location
Sthlm
Både UK Games Expo och Fria Ligan har ju gjort bra och rimliga uttalanden. Det var som jag förstår (men här kan jag missat något) inte en del i äventyret utan något spelledaren tyckte var "fränt" att slänga in. Och som jag sa innan, så är det ju inte helt ovanligt bland just konventsspeledare att tycka att det är en grej att göra.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,022
Location
Sthlm
entomophobiac;n324513 said:
Va? Det här kan vara en av de märkligaste generaliseringar jag någonsin läst.
Såklart inte alla konventsspeledare. Men jag har spelat i alla fall mellan sjuttio och hundrafemtio scenarion på rollspelskonvent i tjugo års tid och den här gruppen människor som gillar att förnedra främmande människors rollpersoner eller tycker att sexuelt våld är en grej man bara kan slänga in utan att ha markerat innan finns ju i stor mängd där. Som flinar och säger "du får minus tio på slaget för ni har ju inte ätit eller sovit på tre dagar".
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,609
Location
Uppsala
Jocke;n324515 said:
Som flinar och säger "du får minus tio på slaget för ni har ju inte ätit eller sovit på tre dagar".
Känns mest som att det är rätt stor skillnad på att flina och ge minus tio på ett slag och "[t]he scenario included descriptions of sexual violence involving the players".
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,022
Location
Sthlm
entomophobiac;n324517 said:
Känns mest som att det är rätt stor skillnad på att flina och ge minus tio på ett slag och "[t]he scenario included descriptions of sexual violence involving the players".
Jo, men det är ju samma typ av powertrip och om det inte var tydligt så har jag åtskilliga upplevelser av det senare också.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,022
Location
Sthlm
Och för att förtydliga mitt andra exempel så var det inte att få minus på slaget som var grejen. Det var att speledaren som ett segervisst as skulle påpeka att jag inte berättat att min rollpeson åt mat och sitta och gotta sig åt nån slags got-ya som jag menar.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Vederbörande sparkad och bannad, Konventet har bett om ursäkt. Låter som saken hanterats hyfsat väl, även om det var olyckligt att den inträffade överhuvudtaget.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Jocke;n324519 said:
Och för att förtydliga mitt andra exempel så var det inte att få minus på slaget som var grejen. Det var att speledaren som ett segervisst as skulle påpeka att jag inte berättat att min rollpeson åt mat och sitta och gotta sig åt nån slags got-ya som jag menar.
Köper absolut detta med sadistiska SL som njuter av att ha RP som nåldyna (även om jag inte har erfarenheten av just SL som i sin maktfullkomlighet driver handlingen mot sexuella övergrepp).

Har faktiskt aldrig spelat ett såpass mörkt scenario, men jag ser samtidigt inte något problem i att utforska den typen av scenario om spelgruppen är överens (men det kanske ”goes without saying”...
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag är medveten om att spektrat vad olika människor tycker är OK är betydligt bredare än man tror.
Det finns personer som inte står ut med saker som jag närmast skulle betrakta som vardagliga, sedan finns det motsatsen som tycker saker är OK som jag tycker gränsar till kriminalitet.

Även om jag hoppas och tror att alla på WRNU tycker att det här var långt över gränsen för det tillåtna är jag nyfiken på hur resten av rollspelsvärlden reagerar.
Varje år brukar det alltid hända någon incident på konvent som delar världens rollspelscommunity och det brukar alltid finnas en klick som pekar finger och skriker SJW!!!
Jag är nyfiken om det här var för mycket över gränsen, eller om det kommer att finnas en klick som försvarar spelledaren.
Kort sagt är jag intresserad av att se hur sjukt rollspelscommunityt egentligen är.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
anth;n324524 said:
Varje år brukar det alltid hända någon incident på konvent som delar världens rollspelscommunity och det brukar alltid finnas en klick som pekar finger och skriker SJW!!!
Jag är nyfiken om det här var för mycket över gränsen, eller om det kommer att finnas en klick som försvarar spelledaren.
Kort sagt är jag intresserad av att se hur sjukt rollspelscommunityt egentligen är.
Om internet fungerar någorlunda som det brukar göra, så kommer folk som typ aldrig spelat rollspel i hela sitt liv göra en 10:01 lång Youtube video där det förklarar hur detta är förtryck, en SJW konspiration och hur ägda feminister blev för de kunde inte hantera sina känslor.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,609
Location
Uppsala
Jocke;n324518 said:
Jo, men det är ju samma typ av powertrip och om det inte var tydligt så har jag åtskilliga upplevelser av det senare också.
Jag tycker det är rätt stor skillnad på den typ av anekdotisk bevisföring du använder dig av och att säga att det är "vanligt" på konvent, vilket är vad du gjorde. Men jag medger att jag antagligen märker ord.

Hur som helst är det otroligt respektlöst att gå utanför ramarna på det sätt den här spelledaren verkar ha gjort. Särskilt som att det verkar ha gjorts för shockvärdet.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,427
Men, va fan, det var till Ur Varselklotet? Som om det inte var sjukt nog innan!?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,719
Leon;n324544 said:
Men, va fan, det var till Ur Varselklotet? Som om det inte var sjukt nog innan!?
Things from the Flood. Så rollpersonerna bör inte ha varit Varselklotet-unga iaf.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,738
Location
Stockholm
entomophobiac;n324535 said:
Jag tycker det är rätt stor skillnad på den typ av anekdotisk bevisföring du använder dig av och att säga att det är "vanligt" på konvent, vilket är vad du gjorde. Men jag medger att jag antagligen märker ord.

Hur som helst är det otroligt respektlöst att gå utanför ramarna på det sätt den här spelledaren verkar ha gjort. Särskilt som att det verkar ha gjorts för shockvärdet.
Svårt att hitta ordentliga studier med obundet randomiserat urval när det kommer just till konventsspelledare. Är min erfarenhet. Men det är ju bara anekdotiskt å andra sidan ;)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,609
Location
Uppsala
RasmusL;n324547 said:
Svårt att hitta ordentliga studier med obundet randomiserat urval när det kommer just till konventsspelledare. Är min erfarenhet. Men det är ju bara anekdotiskt å andra sidan ;)
Helt klart subjektivt i alla fall. Men behöver ju inte i praktiken betyda att det inte stämmer.
 
Top