Nekromanti våldtäktsscenario rollspelskonvent

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
DeBracy;n324546 said:
Things from the Flood. Så rollpersonerna bör inte ha varit Varselklotet-unga iaf.
En av spelarna var dock 13 bast och prövade rollspel för första gången.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,305
Det här är en grej jag tycker rollspel skulle må bra av att låna från lajv, vilket är "element som kommer upp". Det hemska som händer i många sådana här situationer är just hur spelarna görs att det inte alls har flaggats för att det kan komma upp, vilket gör spelarna oförberedda och sedan helt maktlösa att påverka sådant innehåll. Jag brukar ha som regel att innan varje session börjar säga vad spelarna kan tänkas stöta på som kan upplevas som obehagligt eller obekvämt, samt fråga spelarna om det är element de är obekväma med. Som jag säger: era karaktärer ska bli rädda, men du ska inte gå härifrån och vara det.

Sådana här händelser är hemska för att det är sjukt jävla elakt och sunkigt beteende som utan tvekan är otillåtet maktutövande. Det är hemskt att det skett, men Ligan och Expon tycker jag har hanterat det helt rätt i alla fall.

Sist men inte minst en personlig grej: detta är ett typexempel på varför jag klassar våldtäkt som ett "no-go" element, just för att det är på tok för laddat med riktiga känslor. Risken att det ska sluta vara "kul" och övergå till något annat är på tok för stor och det är ett väldigt känsligt ämne för många. Ska det vara med ska det väldigt transparent ha flaggats om anser jag.

En fundering jag har också med detta är om det med en sådan här händelse vore värt att arrangemang och konvent själva satte upp olika "regler" om vad som bör flaggas för, samt potentiellt, vad de är bekväma med att ha med: till exempel ser jag det inte som orimligt att för vissa spel med tyngre element ha åldersrekommendationer (vilka vissa redan har).
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
313
gabrielledebourg;n324555 said:
Det här är en grej jag tycker rollspel skulle må bra av att låna från lajv, vilket är "element som kommer upp". Det hemska som händer i många sådana här situationer är just hur spelarna görs att det inte alls har flaggats för att det kan komma upp, vilket gör spelarna oförberedda och sedan helt maktlösa att påverka sådant innehåll. Jag brukar ha som regel att innan varje session börjar säga vad spelarna kan tänkas stöta på som kan upplevas som obehagligt eller obekvämt, samt fråga spelarna om det är element de är obekväma med. Som jag säger: era karaktärer ska bli rädda, men du ska inte gå härifrån och vara det.

Sådana här händelser är hemska för att det är sjukt jävla elakt och sunkigt beteende som utan tvekan är otillåtet maktutövande. Det är hemskt att det skett, men Ligan och Expon tycker jag har hanterat det helt rätt i alla fall.

Sist men inte minst en personlig grej: detta är ett typexempel på varför jag klassar våldtäkt som ett "no-go" element, just för att det är på tok för laddat med riktiga känslor. Risken att det ska sluta vara "kul" och övergå till något annat är på tok för stor och det är ett väldigt känsligt ämne för många. Ska det vara med ska det väldigt transparent ha flaggats om anser jag.

En fundering jag har också med detta är om det med en sådan här händelse vore värt att arrangemang och konvent själva satte upp olika "regler" om vad som bör flaggas för, samt potentiellt, vad de är bekväma med att ha med: till exempel ser jag det inte som orimligt att för vissa spel med tyngre element ha åldersrekommendationer (vilka vissa redan har).
Håller med om allt här. Har personligen väldigt svårt att tycka att utforskande av våldtäkt, sexuellt våld och våld mot barn inom rollspel är något som ger mig något alls så jag undviker att spela och skriva om det.

Körde ett enkelt socialt kontrakt som en del av ”försnacket” som jag höll när jag spelledde Origenes på GothCon nu senast (det kommer även finnas med i appendix till modulen nu när den snart släpps):

”Det kan förekomma saker som inte känns bra för er personligen. Då kan ni använda timeout-tecknet för att visa spelledaren och era medspelare att ni inte är bekväma med vart spelet är på väg. När någon använder timeout-tecknet korrigerar spelledaren handlingen eller detaljerna om det är uppenbart vad som känns obekvämt, eller frågar om vad som behöver ändras om det är oklart, i enrum om det känns bättre för spelaren.”

Det är ett ganska grunt kontrakt och verkligen inte perfekt/tillräckligt om man verkligen vill tryggt djupdyka i väldigt personliga saker och testa gränser. Poängen är snarare att även ett väldigt simpelt, uttalat kontrakt är bättre än inget kontrakt alls.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
APM håller på att ta fram ett trafikljussystem för rollspel, där spelare kan signalera hur de ställer sig till vad som pågår i fiktionen. Jag tycker att det är klockrent!

I det här fallet verkar det ju dock röra sig om ren hänsynslöshet och idioti från spelledarens sida.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Jocke;n324514 said:
Både UK Games Expo och Fria Ligan har ju gjort bra och rimliga uttalanden.
Länk till Fria Ligans uttalande?

(Inget på deras hemsida. Bläddrade deras Twitter utan att hitta något. Facebook är ju ren sörja så där gav jag upp vid första nag-skärmen.)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
CapnZapp;n324559 said:
Länk till Fria Ligans uttalande?

(Inget på deras hemsida. Bläddrade deras Twitter utan att hitta något. Facebook är ju ren sörja så där gav jag upp vid första nag-skärmen.)
Det var ett svar i tråden på hon som spelades twitter och som svar på någon annans fråga om det hela. Om du kollar i twitter appen under ”tweets och svar” gick det att hitta för min del. Det är ju inget långt statement. Det står i princip bara ”det här är inte acceptabelt. Vi ska leta rätt på den GMen ögona böj”.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
gabrielledebourg;n324555 said:
Det här är en grej jag tycker rollspel skulle må bra av att låna från lajv, vilket är "element som kommer upp". Det hemska som händer i många sådana här situationer är just hur spelarna görs att det inte alls har flaggats för att det kan komma upp, vilket gör spelarna oförberedda och sedan helt maktlösa att påverka sådant innehåll. Jag brukar ha som regel att innan varje session börjar säga vad spelarna kan tänkas stöta på som kan upplevas som obehagligt eller obekvämt, samt fråga spelarna om det är element de är obekväma med. Som jag säger: era karaktärer ska bli rädda, men du ska inte gå härifrån och vara det.

Sådana här händelser är hemska för att det är sjukt jävla elakt och sunkigt beteende som utan tvekan är otillåtet maktutövande. Det är hemskt att det skett, men Ligan och Expon tycker jag har hanterat det helt rätt i alla fall.

Sist men inte minst en personlig grej: detta är ett typexempel på varför jag klassar våldtäkt som ett "no-go" element, just för att det är på tok för laddat med riktiga känslor. Risken att det ska sluta vara "kul" och övergå till något annat är på tok för stor och det är ett väldigt känsligt ämne för många. Ska det vara med ska det väldigt transparent ha flaggats om anser jag.

En fundering jag har också med detta är om det med en sådan här händelse vore värt att arrangemang och konvent själva satte upp olika "regler" om vad som bör flaggas för, samt potentiellt, vad de är bekväma med att ha med: till exempel ser jag det inte som orimligt att för vissa spel med tyngre element ha åldersrekommendationer (vilka vissa redan har).
Håller med i det mesta och kanske även allt du säger. De få gånger våldtäkt, våld mot barn eller liknande ens figurerat i mina kampanjer är i ASOIAFRPG. Dels har det då innan flaggats från min sida att kampanjen kan komma att visa de riktigt hemska aspekterna med krig samt att påvisa att det som för en RP i spelet kan vara en ”simpel” kamp om vilken familj som äger en skog också kan innebära att det för ofrälse blir utsatta av allt det horribla som dels förstör dem fysiskt men också psykiskt. Alla mina kampanjer i Westeros är inte så, knappast någon. Men någon gång har jag velat visa på en mer icke våldsglorifierande kampanj än vad äventyr i många andra fantasy-settings lätt blir.

Jag försvarar alltså inte alls det som tycks ha hänt på det där konventet utan talar endast om vad jag varit SL för i den grupp av vänner jag känner mest i hela världen. Om minderåriga är med och spelar, så som min dotter etc, så kör jag mer utforskning och kanske Bilbo-liknande äventyr som kan innehålla lättare våld men aldrig grafiskt. Att som i konventet utsätta någon ofrivillig, och framför allt en 13 åring för det som hänt är bortom idiotiskt. Hur kan en GM ens tänka när hen använder sig av ett sådant ”äventyr” på ett konvent där dels nya rollspelare är med men också barn!?
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
ceruleanfive;n324558 said:
APM håller på att ta fram ett trafikljussystem för rollspel, där spelare kan signalera hur de ställer sig till vad som pågår i fiktionen. Jag tycker att det är klockrent!
BDSM världens borde väl funka rätt bra?
Rött - Stopp! Avbryt!
Gult - Ta det lite lugnare, men fortsätt. Nära gräns, eller behöver lite andrum.
Grönt - Ok. Kör på (antingen för att återgå från gult, eller som signal på kontrollfråga om ok? "Grönt?" "Grönt")

I det här fallet verkar det ju dock röra sig om ren hänsynslöshet och idioti från spelledarens sida.
Jupp. Har väldigt svårt att tänka mig en situation där det är ärligt missförstånd.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
ceruleanfive;n324558 said:
APM håller på att ta fram ett trafikljussystem för rollspel, där spelare kan signalera hur de ställer sig till vad som pågår i fiktionen. Jag tycker att det är klockrent!
Mhm? Jag har ett par gånger kört på "gult kort/rött kort"-principen där gult kort betyder "trappa ner" och rött kort betyder "skippa och gå vidare".

Tanken är att ingen ska någonsin behöva motivera eller förklara sitt kort, utan kör nån gult kort fortsätter man spela, men vad det är man än höll på att gå in på så tonar man ner det rejält. Rött kort så bryter man i princip scenen och hoppar vidare till nästa, orelaterade scen.

Nu har det aldrig hännt att någon behövt köra ett kort (om jag inte redan känner spelarna brukar jag hålla saker rätt barnvänligt), men jag tänker mig att det kommer vara tillräckligt tydligt vad det är som ska hoppas över i varje specifikt fall om det skulle hända.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Lupus Maximus;n324573 said:
BDSM världens borde väl funka rätt bra?
Rött - Stopp! Avbryt!
Gult - Ta det lite lugnare, men fortsätt. Nära gräns, eller behöver lite andrum.
Grönt - Ok. Kör på (antingen för att återgå från gult, eller som signal på kontrollfråga om ok? "Grönt?" "Grönt")
Ah, där hade vi det lite mer formaliserat! Skitbra formuleringar, korta med tydliga.
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Jag delar Jockes uppfattning. Det har inte drabbat mig riktigt lika ofta som det verkar ha drabbat Jocke, men mycket mer frekvent på konvent. Även jag har stor mängd, 50-talet konventsscenarion, bakom mig.

På ett formellt plan tycker jag att "innehållsdeklaration" på scenarion kan vara en väg att gå, mycket bättre än frånvaro av sådan. Kanske även åldersrekommendation.

På ett personligt plan blir jag förbannad över att vissa verkar få ut någon form av pervers njutning av att "utforska" obeskrivliga hemskheter som förekommer idag, bland annat i krigszoner. Folk blir våldtagna i krig och torterade på riktigt, otroligt smaklöst att ens överväga - och då uttrycker jag mig försiktigt. När den här typen av ämnen dyker upp lämnar jag rummet och gör en mental notering att aldrig mer spela med personen i fråga. Man börjar fundera på om de här människorna har umgåtts med någon som varit med om ett krig på riktigt?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
MattiasLejbrink;n324576 said:
Man börjar fundera på om de här människorna har umgåtts med någon som varit med om ett krig på riktigt?
Det är kanske därför innehållet är motiverat? Jag menar, hela grejen med kultur är ju möjligheten att utöka vår erfarenhet av världen bortom vår egen begränsade horisont.

Jag har svårt att se att det är principiellt fel, däremot kan jag tänka mig att emotionellt underutvecklade nördar i grupp kanske inte förvaltar denna potential på bästa sätt.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
gabrielledebourg;n324555 said:
Det här är en grej jag tycker rollspel skulle må bra av att låna från lajv, vilket är "element som kommer upp". Det hemska som händer i många sådana här situationer är just hur spelarna görs att det inte alls har flaggats för att det kan komma upp, vilket gör spelarna oförberedda och sedan helt maktlösa att påverka sådant innehåll. Jag brukar ha som regel att innan varje session börjar säga vad spelarna kan tänkas stöta på som kan upplevas som obehagligt eller obekvämt, samt fråga spelarna om det är element de är obekväma med. Som jag säger: era karaktärer ska bli rädda, men du ska inte gå härifrån och vara det.

Sådana här händelser är hemska för att det är sjukt jävla elakt och sunkigt beteende som utan tvekan är otillåtet maktutövande. Det är hemskt att det skett, men Ligan och Expon tycker jag har hanterat det helt rätt i alla fall.

Sist men inte minst en personlig grej: detta är ett typexempel på varför jag klassar våldtäkt som ett "no-go" element, just för att det är på tok för laddat med riktiga känslor. Risken att det ska sluta vara "kul" och övergå till något annat är på tok för stor och det är ett väldigt känsligt ämne för många. Ska det vara med ska det väldigt transparent ha flaggats om anser jag.

En fundering jag har också med detta är om det med en sådan här händelse vore värt att arrangemang och konvent själva satte upp olika "regler" om vad som bör flaggas för, samt potentiellt, vad de är bekväma med att ha med: till exempel ser jag det inte som orimligt att för vissa spel med tyngre element ha åldersrekommendationer (vilka vissa redan har).
Jag håller med dig. I mitt spelgäng har vi spelledare haft en del informellt snack med deltagarna för att få pejl på vilka no-go-ämnen som finns (det finns flera). Det är ju en fråga om ömsesidig respekt; alla spelar för att ha kul. Vår approach har avstyrt en del obehagligheter innan de inträffat, till exempel genom att jag har tagit ut en spelare i en enrum och förklarat att jag förbjuder hens plan på grund av insert good reasons. Gensvaret har genomgående varit av typen "okay, jag visste inte om det".
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Vimes;n324578 said:
Det är kanske därför innehållet är motiverat? Jag menar, hela grejen med kultur är ju möjligheten att utöka vår erfarenhet av världen bortom vår egen begränsade horisont.

Jag har svårt att se att det är principiellt fel, däremot kan jag tänka mig att emotionellt underutvecklade nördar i grupp kanske inte förvaltar denna potential på bästa sätt.
Mitt korta svar är: nej jag håller inte med, det är enbart ett smaklöst och privilegierat i-landsperspektiv som bara är möjligt om man inte själv varit drabbad. Analogt med grafiska, voyeuristiska våldtäktsscener i film.

EDIT: ska tillägga, då internet gör det lätt att missförstå varandra, att ovanstående är min personliga åsikt och inte ett försök att diktera vad andra ska tycka eller hävda tolkningsföreträde till hur verkligheten föreligger.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,752
Location
Göteborg
MattiasLejbrink;n324576 said:
På ett personligt plan blir jag förbannad över att vissa verkar få ut någon form av pervers njutning av att "utforska" obeskrivliga hemskheter som förekommer idag, bland annat i krigszoner. Folk blir våldtagna i krig och torterade på riktigt, otroligt smaklöst att ens överväga - och då uttrycker jag mig försiktigt. När den här typen av ämnen dyker upp lämnar jag rummet och gör en mental notering att aldrig mer spela med personen i fråga. Man börjar fundera på om de här människorna har umgåtts med någon som varit med om ett krig på riktigt?
Gäller detta att ha med dessa ämnen i spelet överhuvudtaget? Gäller det även spel som har med mord (som väl är majoriteten av rollspel, tänker jag mig)? Gäller det annan media, som film och litteratur?

Genuint intresserad. Jag tillhör de spelare som haft med både misshandel, mord, tortyr och sexuellt våld i rollspel. Inte ofta, och inte utan att vara uppmärksam på mina medspelare och fråga om det känns okej. Jag brukar göra det när det dyker upp som en möjlighet. Svart av kval är ett typiskt spel där dessa ämnen kan dyka upp. Vi har vampyrer, som är "sexiga monster" som livnär sig på att suga människors blod, vi har melodramatiska relationer med lusta och utnyttjande, vi har vampyrernas inre best, som i mångt och mycket är en metafor för "detet" och innebär primitiva, djuriska drivkrafter, och till slut har vi krafter där äldre vampyrer kan dominera yngre vampyrer och få dem att lyda. Detta är en gryta där något som tortyr och sex utan medgivande kan dyka upp. Jag brukar ta upp det innan vi börjar spela, så att alla är med på vad som kan dyka upp och kolla "lines and veils", och framförallt brukar jag påpeka det när det dyker upp i spelet. Typ "Här börjar vi komma in på sexuellt våld. Känner ni er okej med att driva vidare med detta, eller ska vi bryta/backa?".

Och nej, såvitt jag vet har ingen i min umgängeskrets varit med om ett krig på riktigt, även om det hänt att jag samtalat med personer som har det (men inte om det ämnet specifikt).
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
MattiasLejbrink;n324583 said:
Mitt korta svar är: nej jag håller inte med, det är enbart ett smaklöst och privilegierat i-landsperspektiv som bara är möjligt om man inte själv varit drabbad. Analogt med grafiska, voyeuristiska våldtäktsscener i film.
Jag vill dessutom lägga till en reflektion utifrån mina egna upplevelser i krigets Afghanistan. Nej, det är inte möjligt att använda bordsrollspel för att skapa något slags genuin insikt i eller förståelse för krig och övervåld. Javisst, man kan presentera något scenario i det påstådda syftet, men, nej, det kommer bara att bli en fummelmiss. En analogi: Saving Private Ryan är en delvis omskakande film, men den skapar ändå bara en halvdan illusion av Omaha Beach 6 juni 1944.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
MattiasLejbrink;n324583 said:
Mitt korta svar är: nej jag håller inte med, det är enbart ett smaklöst och privilegierat i-landsperspektiv som bara är möjligt om man inte själv varit drabbad. Analogt med grafiska, voyeuristiska våldtäktsscener i film.
Så. Om jag förstår dig rätt: hemska saker (oavsett om de är mord, tortyr eller våldtäkter) bör inte skildras i kulturella produkter? I varje fall inte för att upplevas av personer som inte har förstahandserfarenheter av det som skildras? Är det rätt uppfattat? Gäller detta enbart fiktiva skildringar? Hur är det med historiska skildringar?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Mekanurg;n324585 said:
Jag vill dessutom lägga till en reflektion utifrån mina egna upplevelser i krigets Afghanistan. Nej, det är inte möjligt att använda bordsrollspel för att skapa något slags genuin insikt i eller förståelse för krig och övervåld. Javisst, man kan presentera något scenario i det påstådda syftet, men, nej, det kommer bara att bli en fummelmiss. En analogi: Saving Private Ryan är en delvis omskakande film, men den skapar ändå bara en halvdan illusion av Omaha Beach 6 juni 1944.
Kan kultur fylla någon som helst annan funktion än som förströelse? Jag tror inte någon hävdar att kulturell erfarenhet av något är ekvivalent med faktiskt erfarenhet. Men: jag har aldrig varit i krig och har förstås inga förstahandserfarenheter av "krig och övervåld", men det motstånd jag känner inför "krig och övervåld" är ju kulturellt inlärt. Utan en kulturell förståelse för ämnet hade jag inte ju inte heller känt ett motstånd inför det.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Det är klart att det skildras en massa hemskheter i rollspel. Men för mig är det en tydlig röd linje vid just sexuellt våld. Åtminstone om man spelar rollspel för att ha kul, och inte som någon sorts socio-psykologisk djupdykning.

Vid ett tillfälle har jag gått med på det (vi tog paus, och vår lyhörde SL förklarade hur han tänkte och varför där fanns en poäng, samt lovade att behandla det smakfullt). Men det var verkligen ett undantag.
 
Top