Nekromanti Världsrymdens vagabonder

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Igår hade mitt gäng kampanjupptakt för Världsrymdens vagabonder, rymdopera i retrostil. Kampanjupptakten bestod i att spelarna gjorde rollpersoner och spånade på hur de var bekanta med varandra. Reslutatet blev:
  • Kubwa - Odu (insektoid) med fallenhet för att bygga och reparera saker, samt en personlighet lånad från Veiron i ottan (Nile City). Bär teknikskråets gula hjälm och alldeles för många verktyg.
  • Tzaahi - Chekotzk (reptilfolk) prästinna på färd genom galaxen efter ett litet missförstånd i templet där hemma. Lat och stridslysten. Gillar runda saker som sin heliga sten, och handgranater.
  • Orval - En hårdhudad man som löser problem med sin eldkastare, vilket är en typisk rollfigur för min kompis Henrik. Han gillar att hålla det enkelt.
  • Udd - Terreq (bläckfiskvarelse) som moppar golv och brottas med drogproblem. Har en tam flygekorre.
  • Strävtass - Sagibi (liten och lurvig varelse) som kan skifta färg för att smälta in i omgivningen, eller signalera när han är arg (= röd). Jag tror att rött kommer att vara på modet ofta. Han kan också flyga rymdskepp.
Gruppen förenas kring sitt fraktskepp Intzaros hemlighet som de fått äganderätten till sedan kapten Preztek blivit mördad av skummisar. Varför blev han mördad? Ingen vet, och ingen känner sig direkt trygg. Dessutom behöver skeppet repareras. Hur ska gänget finansiera det?
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
411
Location
Lund
Jag skrattade inte direkt högt men liksom stötte ut luft genom näsan som en ovokaliserad fnissning.
Jag vill spela det här. Berätta mer.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Krönika ska det bli. Min tanke är att posta den här. Dock lär det dröja innan vi kommer igång. Därefter blir det sannolikt spridda spelpass då verkligheten har en tendens att kräva sitt. Ett färdigt spel blir det förhoppningsvis också, men mycket oklart när. Jag är en långsam spelkonstruktör/skribent. Med lite tur sätter kampanjen dock fart på inspirationen samtidigt som den tvingar mig att skriva. Dessutom får reglerna ett ordentligt speltest. Det är bra.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Spelpass #1

Ur Tzaahis dagbok


Mörka dagar har passerat. Vår ärade kapten, min klanbroder Preztek, är död. Vi hade dockat på rymdstationen Baranda 4 i Remmelkorridoren, och Preztek hade mött upp en grupp på tre humanoider på en bar, vad jag gissar för att sälja våra tjänster som frihandlare. Enligt Orval som var i närheten blev diskussionen plötsligt hetsig, varefter en av dem helt sonika sköt vår kapten och tvingade oss andra att fly för våra liv. Vi kom undan, men illdådarna lyckades skada vårt skepp, Kometen.

Orval rekommenderade att vi landade på planeten Sikori, i ett mindre samhälle kallat Yabaar, eftersom han hade kontakter där som kunde bistå med reservdelar. Strävtass lyckades göra en acceptabel landning, men vårt skepp kan inte lyfta igen förrän vi reparerat det. Det är dock inte vårt enda problem. Vi har ett skepp vi inte äger, vilket gör byråkratin bekymmersam. Dessutom är skeppet inte betalt. Jag hittade lånehandlingarna i Prezteks hytt. Banken kräver snart en avbetalning. När jag ändå var där tog jag Prezteks stridsrustning, må den komma till användning när vi ska ta vår hämnd på hans mördare.

Lyckligtvis var administratören vid landningsbanan i Yabaar inte så noga, så vi slapp problem där. Däremot fick vi desto mer problem när vi skulle inhandla reservdelar på den lokala skrotgården. En grupp banditer från bergen anföll skrotgården just när vi kom dit. De var dock ingen mach för oss men tyvärr lyckades jag inte själv hinna fram till stridens ära. Vår mekaniker, Kubwa, förhandlande sedan med skrothandlaren och lyckades införskaffa en del av reservdelarna vi behövde, men inga kirylliumkrstaller. Ingen verkar ha sådana här, vilket är oroande. Innevånarna verkar överhuvudtaget rätt primitiva. De var bonnigt fascinerade av Strävtass och vår städare Udd. En karavanhandlare tipsade dock om ett skepp som nyligen störtat i området törnlandet. Där kan det kanske finnas fungerande kristaller. Det blir något att ta itu med imorgon.

(Förtydligande: rymdskeppet Intzaros hemlighet bytte under kampanjförberedelserna namn till Intzaros komet, allmänt kallad Kometen.)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Spelpass #2

Ur Tzaahis dagbok

Sökandet efter kristallerna är över! Precis som karavanfolket sa hade verkligen ett skepp störtat några mil in i törnlandet, öster från Yabaar, ett skepp som vi nu har länsat på de kirylliumkristaller vi behöver. Mycket har vi vår tekniker, Kubwa, att tacka för det. Först hittade han en robot i vårt skepp bland en massa skrot, och reparerade den. Dess beteckning är Alik och den visade sig vara byggd för rymdbärgning. Sedan fixade Kubwa och Alik en terrängbil som snabbt tog oss större delen av vägen, och efter Aliks flygspaning, en nyttig förmåga, lokaliserade vi snabbt skeppet.

Den sista biten var täckt av mycket törnen, men våra rustningar var ett bra skydd. Väl på plats var det ingen sak att ta kristallerna, men det var något underligt med vraket. Skeppet visade sig vara ett omärkt oduskepp, kanske militärt, men alla ombord var döda. Dessutom saknades alla organiska delar av skeppet, och ingen växtlighet fanns runt omkring. De verkade ha fraktat något i en sorts tank som var skadad. Kan det som var i tanken orsakat det? Kanske nåt militärt experiment? Vi såg dock inget. På vägen tillbaks blev vi däremot anfallna av en flock stäpphundar som vi snabbt drev på flykten. Skönt för övrigt att ha något att avreagera sig på innan vi hittar våra sanna fiender. Alik blev tyvärr ganska illa skadad i striden, så den måste repareras igen.

Nu är det bara att installera kristallerna och sedan återuppta sökandet efter Prezteks banemän när det är klart. Under tiden kanske jag ska ta och undersöka det chekotska templet i samhället lite mer. Jag besökte det som hastigast och fann en något förvirrad präst som sa sig höra röster om natten, något jag också har hört, röster som blivit allt mer disharmoniska och desperata. Lyckas jag lösa detta andliga problem kanske Yngtze och de andra därhemma ser på mig i ett annat ljus.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Spelpass #3

Logg 54-31: Sträv Tass

Vaknade utvilad till ännu härlig dag och frukosten var en fröjd för smaklökarna. Alltså om spiksängen i min hytt och den köttsmakande salladen nu kan beskrivas så. Vid frukostmötet sa Kubwa att ha skulle ägna sig åt skeppsreparationer. Orval skulle leta ”viktiga dokument” som han benämnde det. Udd, Tzaahi och Alik tänkte bege sig till byn och finna ett hus med religion i. Och jag letade som den ansvarsfulla sagibi jag är arbete... på den lokala baren.

Tzaahi avbröt mitt djupgående sökande med nyheter om att den lokala chekotzka kultledaren hade haft inbrott. Sedan tog retstickan ett stänk av mitt öl och ringlade vidare mot skeppet vårat. Jag traskade till templet där jag fann Udd som försökte hjälpa den skadade kultledaren Saacha, samt Alik som mixtrade med sin arm. Mitt naturläkemedel hjälpte inte så jag inhandlade lite vanliga läkevaror från lanthandel och gav det till Udd.

Medan Udd tog hand om Saacha letade Alik och jag spår efter vem som kunde ha tagit sig in och stulit templets relik. Fann inga spår men Tzaahi och Orval dök upp och ville hitta en professor Dylian som möjligen kunde veta något om stölden. Saachas låga kroppstemperatur var ett bekymmer och varken en rejäl nedbäddning eller ett solbad verkade hjälpa så vi tog henne till skeppet så Kubwa kunde hålla ett öga på henne. Vi andra förberedde oss sedan för färd till gasborranläggningen utanför byn.

Vid borranläggning samlade vi information som pekade på att professor Dylian skulle befinna sig bland några ruiner norr om byn. Vi rullade dit med bilen och knatade sedan upp bland bergen. Alik spanade från hög höjd med sina inbyggda raketer och hittade några figurer som försökte gömma sig. Vi ringade in dem och de gav oss information mot att de fick löpa. Någon som liknade professor Dylian hade begett sig mot ruinerna, och med en vag riktningsanvisning var ruinerna låg var vi nöjda för idag och begav oss tillbaka till skeppet vårat.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Spelpass #4

Odu logg arbetare 1132456; Kubwa Kiufundi

Torgue 1.A.32

Dagslutledning:

Andra arters hierarkier och beslut är komplexa. Odulagar för hierarkier och beslut framstår som mycket enkla och effektiva i jämförelse.

Logg:

Kroppen vara trött, efter mycket jobb med skeppet både Frebre 1.A.30. och Momasa 1.A.31. Reparationerna går framåt, allt vara klart utom kiyrilliumkristaller, det vara svårt att kalibrera chekotzskepp med odu kiyrilliumkristaller. Saacha har inte vaknat än heller.

Orval och Alik hittade disketter som tillhört kapten Preztek, men ingen hade koden som behövdes för att se innehållet.

Det vara otydligt vem som vara ledare för vår grupp, men Tzaahi säger att hon vara kapten. Det blev en del diskussion om vad vi skulle göra, men till slut blev det klart att vi skulle söka efter Dylian eftersom han nog hade skadat Saacha. Det vara troligt att han gömmer sig i bergen. Jag har mycket svårt att förstå hur beslut tas i gruppen. Det är förvirrande att alla pratar i mun på varandra och har olika åsikter och så helt plötsligt så vara alla något som jag tror heter ”överens” eller ”ense”. Det förefaller mig som mycket effektivare att ha en tydlig struktur med klara hierarkier för beslut. Jag kanske skulle föreslå att Tzaahi ska fatta alla beslut, men jag vara tveksam eftersom jag vara rädd att gruppen inte ska acceptera mig ifall jag kommer med förslag som vara dåliga utifrån deras kultur.

Innan vi hann åka till bergen kom Oridia. Hon var sur för att hon läst att kapten Prestek vara död. Jag förstod inte allt hon sa, men det var dåligt och det finns risk att vi blir av med skeppet.

Efter hon hade åkt iväg kom Laro förbi och ville ha betalt för reservdelarna till rymdskeppet. Han ville ha 3 000 krediter, men så mycket har vi inte. Han föreslog att vi kunde betala genom att hjälpa honom att frakta återvunnen metall till en grannplanet. Vi berättade för honom att reparationerna av skeppet kommer att ta mer tid och även om det Oridia hade pratat om. Han fick ett strålvapen som en del av betalningen och verkade gansk nöjd då.

Sedan åkte vi mot bergen, alla utom Udd, som stannade med Saacha. Vi hittade ruiner i en bergsdal och började leta igenom dem. Efter ett tag hittade vi nio trashankar som höll på att röja bort sten från en uthuggen gång inne i berget. Där var även Dylian. Vi pratade med honom, men han var mycket otrevlig. Jag påpekade för honom att det bryter mot § 3.3.2.115 av odus uppförandekod, men han tog ingen notis om det. Sen blev det strid. Dylian sköt mig i halsen med en likadan pil som Saacha hade blivit skjuten med och det sved till rejält. Tzaahi lyckades till slut stoppa striden genom att hålla fast och hota att bita ihjäl trashankarnas ledare.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Spelpass #5

Udd skriver hem

Kära bryster

Jag har fortfarande inte fått något svar från dig. Jag vet ju att du har fullt upp och så där och att det kanske, helt säkert, kanske är svårt att veta var jag är så att du kan svara, så det är ju säkert därför, det kan jag förstå och så. Jag är ju kvar just nu på Sikori i alla fall. Om du vill skriva. Om du har förlåtit mig och så… Vilket du inte måste, såklart. Men en dag, kanske. Ja. Kanske jag förtjänar det. Jag tänkte förresten på dig tidigare. Det regnade. Det blöta är som hemma.

I alla fall så gav ju gruppen mig ansvaret att stanna kvar på skeppet med Saacha. Jag vet inte varför, de kanske tror att jag är bättre med mediciner än jag verkar vara. Jag trodde det också ett tag, men inget jag gjorde hjälpte ju på jättelänge. Det var också lite jobbigt att vara på skeppet eftersom jag inte kunde veta vilka som kanske skulle dyka upp där. Tänk om jag hade varit ensam kvar och så hade de kommit och sagt att skeppet var stulet fast det egentligen inte riktigt är det och så hade jag inte haft något jag hade kunnat säga till försvar och så hade de tagit mig och så hade jag aldrig fått komma hem igen och så hade det verkat jättedåligt inför er.

Förresten så vaknade ju Saacha efter ett tag, men jag tror att hon nog hade fått i sig något dåligt, jag kände igen sättet hon yrade på om den bleke stjärnfararen och jag vet inte allt vad mest hon sa, så det måste ha varit så. Jag försökte lugna henne, men det gick inte så bra så jag fick lite panik och gav henne sömnmedel så att det andra kanske kan ha släppt tills hon vaknar nästa gång. Jag hoppas att jag inte gjorde något värre bara. Man ska ju inte blanda saker egentligen. Jag borde kanske inte ha gjort så, det kanske var jättedumt. Och nu kan jag inte göra det ogjort heller. Det är svårt, sånt här.

Fast nu kan jag inte tänka mer på det. Jag blev hämtad av Orval och Strävtass som tyckte att jag skulle följa med, så jag blev tvungen att lämna Saacha. De tyckte att jag skulle försöka ge Tzaahi vård, för hon hade blivit skadad. Jag och Kubwa hjälptes åt och då blev hon lite bättre. Jag tror att det var Kubwa som gjorde det mesta där.

I alla fall så var vi i ett bergrum där det fanns fem statyer med någon typ av krabbfolk som jag inte sett förut. Och så en vägg som föreställde en stad. Tydligen hade de andra lyckats få tag i den där konstiga klaven från den där Dylian och han hade sagt något om att det kanske skulle finnas fler rum, eller något, jag förstod inte riktigt. Efter ett tag så tyckte jag i alla fall att öppningen till salen vi var i såg ut som en öppning på bilden och att klaven kanske skulle passa, så jag tog mod till mig och tog klaven och stoppade in den i öppningen på bilden och då öppnade väggen sig! Jag blev jätterädd! Sen ville de andra gå in i gången som kommit fram och jag följde med fast jag inte riktigt ville egentligen, men Orval skulle ju in och Strävtass skulle vakta där ute och jag tänkte att jag kanske bara skulle vara i vägen för Strävtass så jag gick alltså också in.

Vi kom i alla fall fram till lite rum där det fanns hål i golvet och likadana symboler men som pekade åt olika håll i de olika rummen. Alik var modigast av oss alla och flög ner först! Det fanns en staty där nere med lite sådana där krabbvarelser som stod på typ ett kugghjul och med något som sträckte sig upp mot taket i mitten. Efter att även några av de andra klättrat ner så försökte Alik snurra statyn och det fungerade tydligen (jag var kvar där uppe för jag visste inte hur jag skulle ta mig ner och de andra kanske bara skulle tycka att jag var jobbig om jag behövde hjälp) för rummet öppnade sig till fler rum med sådana där hål.

Nu rymmer jag nästan inte att skriva mer, men jag skriver mer igen snart, när jag har något mer att skriva på. Jag är kvar på Sikori, som sagt, så om du skriver när du får det här kanske jag hinner få något tillbaka innan jag åker.

Klom,
Udd
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Spelpass #6

Ur Tzaahis dagbok

Efter att den fega uslingen Dylian flytt (må hans inälvor ruttna) utforskade vi ruinerna. Vi fann snart en djupare nivå 200 m ner, med en sorts gravitationshissar, och efter att tag hittade vi även en nedgång till ytterligare en djupare nivå. Orval hade visst besvär med hissarna, he he, lite underhållande. Väl där nere stod vi i en fuktig stor kammare, fylld med irrbloss och en stor ljuspelare i salens mitt.

Uppenbarligen var krabbfolket inte så primitiva ändå, de verkar ha byggt en maskin som kunde bevara deras medvetanden i någon form! Ljusformer föreställande de fem framstående varelser visade sig, troligtvis representerade de varsin del av deras civilisation, men de verkade lida. Tydligen var deras medvetandemaskin trasig. Jag är ju inte särskilt imponerad av teknologi, det är personens egen inneboende fysiska och andliga resurser som vi bör lita till, teknologi är fegt och opålitligt, och detta var ytterligare ett bevis på att man inte ska sätta sin lit till den. Med det sagt måste jag erkänna en viss fascination för deras bedrift.

Vi hittade en vattenfylld kammare med fem kryptor under salen, och med hjälp av Udds dykegenskaper undersökte vi dem och hittade fem reliker samt en sort elektrisk fisk som Udd snabbt dräpte. Tydligen var det ingenjörens gravkammare som var defekt. Vi lyckades också, vad jag tror, skicka tillbaka krabbvarelsernas medvetanden in i maskinen, kanske till någon sorts vila. Sedan började stället rasa samman, och vi lämnade det.

En dag fylld med seger och ära, med andra ord! Vi befriade ett andligt folk från sitt lidande, vilket borde visa Yngtze och de andra på hemvärlden att jag är mogen och ansvarstagande. Jag tecknade också ner våra bedrifter i Saachas bok när vi kom tillbaka, må mitt rykte sprida sig och ge mig ära! Nu gäller det bara att hantera problemet med det förestående beslagtagandet av Kometen. Jag har också funderat på att utforska de mystiska energierna efter ett sätt att skapa en tjänare som kan bära mig. Det krävs alldeles för mycket ringlande på denna planet.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Spelpass #7

Udds andra brev

Hej Lemi

Det är Udd som skriver. Jag vet att det var längesen jag hörde av mig och det är ju, det är ju inte bra. Inte bra alls och inte bättre än något från förr heller. Jag borde ha skrivit tidigare, men jag visste inte vad du skulle tycka. Och jag har ju inte haft nåt positivt att säga förr heller, så egentligen är det ju först nu som jag kunnat skriva. Eller, du förstår kanske vad jag menar, hoppas jag.

Det är nämligen så här att jag har varit på en annan planet ett litet tag och där var det en skrothandlare som gav mig och mina chefer, eller reskamrater eller vad man ska kalla dem, ett uppdrag att frakta skrot till Jujuba (det var nån där som hette typ Kender Tell som det skulle till – vet du vem det är, du som känner typ alla?) och det skulle vi få en del krediter för. Så vi har varit på väg dit. Ett tag trodde jag att vi typ var framme, men det var vi inte. Alltså, först en gång saktade skeppet ner ordentligt men sen åkte vi igen. Jag tror de andra stannade för att tvärkolla på nåt, men jag vet inte. Jag försöker att inte vara så mycket i vägen.

Fast nu har vi kommit till en annan planet som visst var på vägen. Riestra heter den. Den tror jag att jag hört dig prata om nån gång för längesen? Jag har i alla fall varit där förr. Jag minns inte om du var med. Förlåt, jag borde ju minnas om du hade varit med tycker jag, men det var ju när jag kanske inte hade alla mina tentakler på plats, om du förstår vad jag menar. Jag blev i alla fall glad när jag fick veta att vi skulle dit, även om jag blev lite ledsen en stund när det var osäkert om vi faktiskt skulle landa. Men när de andra fick prata lite med en grevinna (Verda Delmestri – känner du henne?) och hon bjöd in dem (fast jag tror att jag också får följa med) till nån fest (fast jag vet inte om jag skulle våga gå) och kanske skulle hjälpa oss lite med ett problem vi ju har med vårt skepp.

I alla fall så har jag hunnit vara till en handlare här för att sälja lite fina gamla saker som jag hittade på förra planeten vi var på och fast handlarn ville titta på dem över natten så tror jag att jag skulle kunna få så pass att jag kanske kan betala tillbaka till dig. Det känns ju såklart lite tråkigt att sälja såna där saker och jag fick ju som en speciell känsla för dem, så det kanske är dumt och så där, men jag vill ju också att du ska få tillbaka det du ska ha så att jag inte behöver gömma mig för dig och så att du inte ska behöva vara arg och kanske ledsen, du är säkert ledsen, förlåt, såklart. Så, om du är här i närheten snart så kanske jag kan betala till dig. Annars kan jag föra över det till dig, jag tror jag har ditt nummer någonstans. Men då vet du. Så kan du ta det lugnt.

Hej då

Udd
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Spelpass #8

Logg 283-21: Sträv Tass

Vad är väl en bal på slottet? Inte vet jag, men i Skymningsstaden på Riestra bjöd grevinnan Verda Delmestri in undertecknad med bihang till en bankett i palatset. Alik stannade på skeppet för ”personlig mek” och Orval hade gått i förväg till festen så finklädda och välkammade begav jag, Kubwa, Tzaahi och Udd oss i samlad tropp mot palatset.

Väl på plats så boogie woogieade Kubwa och jag loss på dansgolvet. Udd dök också tvärt upp på dansgolvet för att påpeka att Tzaahais hantering av servicepersonalen var i hårdaste laget. Jag gled sedan upp till Verda för ett samtal om affärer och hon föreslog ett mer privat möte näst dag. Sedan fortsatte banketten. Det dansades, dracks, samtalades med tråkig handelsrobot, dracks ännu mer, flörtades lite och vid en rökpaus mot slutet av kvällen träffar jag några trevliga odu att språka med. Färden tillbaka till skeppet underlättades av Tzahais fyrbenta skapelse, god mat och skönsång från ni vet vem.

Jag blev väckt nästa morgon vid lunch och efter en snabb återställare vandrade vi mot palatset igen för vårt möte med grevinnan. Ingen hade sett Orval sen igår så...

Väl vi palatset slank vi in via bakdörren och leddes till grevinnan som ville att vi skulle göra ett jobb i utbyte mot skeppsdokumenten vi behöver. I korthet så hade Verdas syster Thea och hennes fästman Isidor blivit bortförda. Enligt ett brev skulle Verda lägga sin röst på greve Kataka i valet till stadsrådet, annars skulle hon aldrig få se ungdomarna igen. Pavlo som hade hand om grevinnas säkerhet berättade allt han visste om situationen och var paret setts senast. När vi fått allt vi kunde ur Pavlo begav vi oss ut i staden på jakt efter Thea och Isidor.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Spelpass #9

Udd skriver hem igen

Kära bryster

Jag började tänka på dig igen när jag satt på café med Urmo (du minns kanske Urmo, som jag berättat om tidigare, min kompis, fast det kanske inte är så lätt att minnas alla jag nämner förstås). I alla fall så sa han att han kunde kolla lite jobb åt mig, om jag ville stanna. Han tyckte att jag borde stanna och så där och jag vet inte, det blev som lite jobbigt för det hade ju varit bra med något annat jobb än det jag har nu men det är svårt att vara på Riestra. Du vet, för många saker som lockar för mycket. För visst har jag skrivit att jag är på Riestra nu? Ja, alltså, det är så i alla fall.

Det är ju så att Verdas syster Thea är borta och kanske hennes kille också, fast det sista verkar det inte vara någon som vet helt säkert. I alla fall så verkade hans (Isidors) pappa inte jätteorolig i alla fall, fast jag hade nog varit det om jag hade varit han, tror jag. Jag har ju i och för sig aldrig varit förälder, så jag vet inte. Det kanske är normalt att bara vara borta ett tag också. Han var ju med två kompisar också bortsett från Thea, så han kanske sover hos dem. Så där som jag gjorde hos Olb, du minns?

De andra tyckte att vi skulle gå till en av greve Yaromirs restauranger och kolla om någon av dem var där eller så. Eller om de visste något, kanske. Yaromir har ju hotat Verda och det är inte särskilt snällt. Alltså, jag har väl gjort det någon gång också, men jag skulle aldrig nu. Nu vet jag ju bättre, tror jag. Hoppas jag. I alla fall så gick vi inte in, men det såg jättedyrt ut. Bara som liten hämnd så sa jag till en som gick förbi att man blir dålig i magen om man äter där. Alltså hämnd för hotet. Jag tror inte att det var jätteelakt. Var det? Var det dumt av mig?

Sen gick vi till baren som Thea hade varit på. Det var nästan inga andra där. Orval var utanför jättelänge och slog huvudet mot något. Jag var lite rädd att han hade tagit något dåligt, men jag vågade inte fråga. Ibland om man tagit något dåligt kan man ju bli lite knäpp och börja slåss och sådär och Orval är ju min vän så jag vill inte slåss med honom. I alla fall så fick vi veta att det finns någon med röda tatueringar, en av gladiatorerna, som var med när hon försvann och att hon bråkade med killen före. Jag har lite svårt att minnas namn för Strävtass satt och spelade klöver med några där och jag fick kämpa hårt för att inte gå dit och vara med, så det tog som all kraft. Men jag lyckades, bryster, jag lyckades!

Sen gick vi och kollade på arenan där gladiatorn bodde. Efter jättekonstiga andra förslag till att få prata med honom så ringde vi på, men han var inte där eller nåt. Jag sa att de kunde hälsa att vi hade ett modellkontrakt om han hörde av sig. Såna där brukar ju gilla pengar, så jag tänkte att man kan ju alltid prova. Fast jag tror de andra tyckte att det var lika konstigt som jag tyckte att deras förslag var. Jag kanske bara inte vet hur man gör sånt här. Nästa gång vågar jag nog inte. Och vi borde egentligen vara mer försiktiga när gardets drönare åker runt. Tycker jag. Jag är ovanlig nog här som det är.

Det var i alla fall så jag hamnade på cafét, för att fråga Urmo om han visste något. Och han hade nog sett den pilot som vi fick veta om på baren. Fast det kanske jag inte sa? De hade sett en sån också i alla fall. Urmo sa att han verkar ha ett skepp som heter Stålfågeln, så vi kanske kollar på det sen. Tycker du förresten att jag ska ta jobb på Riestra? Det är ju långt hemifrån men det är ju jobb? Fast då tar det tid att betala tillbaka allt och så där… Jag måste fundera. Skriv gärna till mig! Jag är kvar här ett tag till. Jag kan säga till Urmo vart jag åker sen om du skickar när jag inte är kvar, så kan han skicka det dit. Nu ska vi titta på gladiatorspel snart. Skriv gärna, jag saknar dig…

Klom,
Udd
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Spelpass #10

Odu logg arbetare 1132456; Kubwa Kiufundi

Klowle 2.B.43

Dagslutledningar:

1. En Odu kan komma att bryta mot lagar, regler, föreskrifter och förordningar som gäller i det samhälle den kommer ifrån ifall den är i en situation där det inte går att tillämpa dessa lagar, dekret, regler, påbud, förordningar, kungörelser, order, stadgar eller föreskrifter. Dessutom kan en önskan att bidra till en grupps framgång vara starkare än oron för påföljder av att bryta mot lagar et cetera.

2. Min grammatik har varit fel i fråga om “är” och “vara”. Det heter till exempel “jag är tveksam” inte “jag vara tveksam”

Logg:

Dagen började inte särskilt bra. Jag vaknade med ont i nätmagen, vilket sedan spred sig till slymagen och ledde till att jag vomerade fyra gånger. Men samtidigt var jag orolig eftersom jag sett att de kashanska kopplingarna inte var korrekt kalibrerade och att skeppet därmed skulle kunna få problem med skuggdriften vid nästa färd. Vid flera tillfällen var det nära att jag skulle vomera rakt över de kashanska kopplingarna och därmed riskera att kortsluta hela skuggdriftsystemet. Oron för vad mina vänner skulle kunna råka ut för om skuggdriften havererade gjorde att jag redan tidigt på morgonen åsidosatte odu-förordning 4:6822 om reparation av rymdskepp. Kapitel 4, avsnitt 6, punkt 42, säger att “Odu ska inte reparera känslig utrustning och system såsom kommunikationsutrustning, motorer och livsuppehållande system om det finns uppenbar risk att odu skadar dessa med anledning av psykisk eller fysisk åkomma”.

Jag insåg efter ett tag att jag skulle behöva en endermomejsel ifall kalibreringen av de kashanska kopplingarna skulle vara möjliga att genomföra. Naturligtvis försökte jag följa odu-föreskrift om rekvisition av materiel 14 § så gott det gick, men då det inte fanns några rekvisitionsformulär bröt jag mot denna och gick helt enkelt och frågade vår ledare Tzaahi om tillstånd att nyttja 200 krediter ur skeppskassan, vilket beviljades.

Därefter gick vi till något som kallades gladiatorarenan. Anledningen var för mig något oklar, dessutom grubblade jag på olika tekniska lösningar för skeppets motordrift. Jag lyckades dock förstå att Verda Delmestri lovat att hjälpa till så att Kometen skulle kunna blir vår enligt officiella register (brott mot odu-lag brottsbalken kapitel 2, 4 §, stycke 4 säger att “Det är olagligt att förfalska eller manipulera register”) om vi skulle hjälpa henne att hitta hennes syster Thea. Jag valde att inte påpeka lagbrottet eftersom jag trodde att övriga i gruppen inte skulle uppskatta det. Gruppen hade fått upp ett spår, Thea hade visst synts tillsammans med gladiatorn Rick samma kväll som hon försvann.

Udd förklarade att gladiatorspelen är ett nöje. Mycket konstigt nöje enligt min smak. Det kostade krediter och odu skulle aldrig ta betalt för ett nöje. Inte heller kunde jag se någon samhällsnytta och dessutom bröt det mot flera lagar och förordningar. Jag förstod att eventuella försök att stoppa slagsmålet som pågick i arenan bara skulle leda till att mina vänner skulle tycka illa om mig - främst Tzaahi som konstigt nog var väldigt entusiastisk över misshandeln som pågick. Dock innebar detta att jag bröt mot odu-ordningsregel B42, sektion 8, avdelning 22 “Den som iakttar osämja med fysiskt våld som följd ska omedelbart bidra till att avbryta det pågående skeendet. Om så inte är möjligt skall detta snarast rapporteras till överordnad”.

De övriga stannade för att beskåda arrangemanget medan jag, Alik och Strävtass gick mot gladiatorernas bostäder. Tyvärr var dörren in till det komplex där bostäderna låg låst. Jag lyckades dock öppna det med hjälp av mitt verktygset. Då odu sällan eller aldrig använder lås kan jag inte minnas någon regel mot detta, men jag tvivlar starkt på att det är tillåtet enligt planetens lokala lagar. Ytterligare ett lagbrott med andra ord.

Vi klädde ut oss till städare och lyckades lokalisera Ricks bostad. På något vis föddes en plan hur vi skulle få tillgång till bostaden i mitt huvud. Tanken var först att knäcka det elektroniska lås som fanns på dörren, men sedan kom jag på att Rick kanske var inne så jag knackade på. Rick öppnade och jag ljög om att jag var där för att kontrollera avloppsfunktionen (Brott mot odu-lag brottsbalken kapitel 2, 2 §, stycke 2 “Odu skall inte ljuga”). Det var svårare att förklara Alik och Strävtass närvaro, men jag fann mig snabbt och sa att Alik var med för att städa upp efter jag gjort jobbet och att Strävtass var hans praktikant. Rick såg något tvekande ut, men gick därifrån efter att vi lovat att stänga dörren efter oss när vi var klara, eftersom det inom kort skulle bli hans tur att gå upp på arenan.

Vi gick igenom lägenheten men hittade inga spår efter Thea. Strävtass hittade ett fickminne och passade även på att stjäla en bildskärm och flera flaskor alkohol (jag begick återigen ett brott mot odu-lag brottsbalken 5, 8 §, stycke 6 “Odu som medverkar till, underlättar, eller underlåter att rapportera brott är lika skyldig som förövaren till brott”). Jag skruvade lite i Ricks toalett för att det skulle verka som vi varit där i det syfte vi uppgett och Alik städade genom att kasta in samtliga kläder som låg utspridda i lägenheten i Ricks dusch. Sen gick vi tillbaks till resten av gruppen.

Vi såg på en match och sedan var det Ricks match. Udd försökte förklara något om odds och spel, men det var svårt att förstå. Rick vann sin match och sedan var det slut. Udd och Orval blev gripna av vakter när de försökte prata med Rick efter matchen, jag tror att det beror på att de hoppade in på arenan, men de blev släppta ganska snabbt.

På vägen hem försökte jag handla en endermomejsel, men den var för dyr (900). Inte bra. Det innebär stor risk för vår grupp att inte ha säker skuggdrift. Jag blev mer och mer upprörd när jag tänkte på att alla kunde dö om de kashanska kopplingarna slutade fungera på grund av felkalibreringar och alla konstigheter i detta främmande samhälle, det borde ju inte vara så att det kostar pengar att ha verktyg! Till slut blev jag arg, jättearg och fick ett sånt där utbrott som händer ibland. Efter det måste jag ha en minneslucka, för nästa sak jag minns var att jag vaknade på skeppet kommande morgon.

Qlwe 92.P.48

Dagslutledning:

Om ett problem verkar för stort kan en god natts sömn bidra till förmåga att lösa problemet.

Logg:

Jag vaknade på morgonen och insåg att det skulle vara möjligt att modifiera en gankomejsel nu när vi inte hade råd med en endermomejsel. Jag måste tänka på att vara extra försiktigt dock, för risken är att man skadar utblåsventilernas membran på grund av att det nog inte går att modifiera en gankomejsel så att den blir lika exakt som en endermomejsel.

Udd fick ett samtal av Rick, han berättade att han hade festat med Tea och piloten Kamis på nattklubben Stjärnfallet samma kväll som Thea försvann. Kamis och Thea hade senare gått för att hitta festfixaren Tripo vid klubben Mörk gryning.

Vi tog oss först till Kamis skepp Stålfågeln, men hans kamrater i besättningen berättade att han inte varit där på någon dag. Då fortsatte vi till Mörk gryning. Där fick vi information om att Tripo skulle finnas på nivå 5. Vi visste inte ens att det fanns någon nivå 5 men hittade snart en nergång som ledde till några fuktiga och smutsiga korridorer. Vi hittade dock ett dolt utrymme, där det var riktigt skräpigt. Mycket upprörande, otrevligt och ett brott mot odu-ordningsregel D13, sektion 2, avdelning 2 “Det är förbjudet att lämna skräp på marken. Skräp ska sorteras och lämnas i därför avsedda kärl”. Där fanns även en gammal fraktcontainer som var sprayad med “Tripo”. I den fanns rester av droger och mer skräp. Vi fortsatte att leta och lyckades hitta en trapp som tog oss ytterligare en våning ner. Där fanns ett stort bergrum där det var det ännu mer skräpigt och lukten var allt annat än angenäm. Vi fick kontakt med några underliga varelser som kallade oss “finingar”. De pratade även om “den helige”. Vi anade att det kunde vara någon viktig individ och började leta efter denne.

(Man kan konstatera att Cristoffer som spelar Kubwa hade pigga fingrar när han skrev denna krönika.)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Spelpass #11

Logg 18-5: Sträv Tass

På Skymningsstadens underbara 5:e våning leddes en ”fuling” vid namn Lennox, iklädd hög hatt, oss genom gångar fyllda av sopor. Lenonx förde oss till ”den helige”, en fullkomligt normalt fungerande khilinn så vitt jag kunde se, med en mindre armé av knarkpåverkade ”fulingar” i ryggen. Tzhaai försökte religiöst övertyga den några protoner korta khilinnen, men någge ingen framgång. Udds förhandling med khilinnen var desto mer lyckade. Faktiskt så lyckade att innan jag helt förstått vad som hänt lämnade vi Tzhaai som tillfällig ”den helige” och ledare över knarkarna, med Kubwa som understöd. Vi andra i gänget, Lennox och khilinnen traskade istället mot någon övre nivå i staden för att göre dem till ”finingar” eller något sådant.

Lenox och khilinnen blev tvättade, klädda i vanliga kläder och fick vanlig mat. Jag vet inte vad Udd mer gjorde eller sa men dom blev typ mentalt knäckta av vad som än skedde. Bönorna spilldes och vi fick höra att i deras skafferi fanns några ”finingar” som dom tänkte äta senare. Vi begav oss tillbaka ner till Tzhaai och Kubwa som verkade ha läget under kontroll i ”fulingarnas” kungadöme. Khilinnen visade oss en sidotunnel som ledde till deras kök där vi träffade deras kock och hans assistenter. Dom var inte hjälpsamma så vi fick ge dom en omgång stryk. Vissa av dom levde mer än andra efteråt. Udd hittade sedan Tea och piloten Kamis i fysiskt gott skick. Den där Tripo var däremot stekt, bokstavligen.

Vi lämnade ”fulingarnas” kungadöme på nivå 5 tillsammans med khilinnen, Tea och Kamis. Lennox var däremot spårlöst borta. Kamis gick tillbaka till Stålfågeln och vi andra tog oss till Verdas palats på nivå 1. Där i frukostmatsalen fick vi snart sällskap av Verda och Pavlo. Ett underbart kramkalas uppstod mellan Verda och hennes syster Tea, och vi fick löfte om att vårt lilla problem med det papperslösa skeppet snart skulle vara borta. Frågetecken uppstod dock angående greve Katakas samröre med ”fulingarna” och bortrövandet av Tea, vilket verkade föga troligt.

Verda gav oss rum för natten i palatset och efter ett glas bubbel, ett lyxigt bad, ett till glas och en nattmacka somnade jag.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Spelpass #12

Odu logg arbetare 1132456; Kubwa Kiufundi

Muusiskit 8.D.96

Dagslutledning: Odu grundkurs om världsrymdens samhällen måste kompletteras med information om att knark är farligt att använda, men att det också kan vara farligt att inte använda knark.

Vaknade tidigt i Verdas palats och fortsatte min undersökning av elsystemet. Jag passade på att installera en fasroterande jonomvandlare i elsystemet eftersom det var uppenbart att det fanns stora problem med spänningsdippar i palatset (lamporna blinkade med ojämna intervaller).

Den helige var mycket sjuk och fick åka till sjukhus. De andra förklarade att det berodde på att han inte fick knark som han i vanliga fall brukade förtära i stora mängder. Man kan alltså bli sjuk både av att använda och att inte använda knark. Det fick man inte lära sig i Grundkurs om världsrymdens samhällen.

Jag och Alik gick till skeppet och funderade kring olika möjligheter att renovera vapensystemet som ju var obrukbart. Generatorn var också i bedrövligt skick, till och med så dåligt att det fanns risk att vi blir utan kraft under färd. Tyvärr skulle det nog krävas en överljussvarv för att rengöra remittercellerna och få ordning på generatorn men en sådan fanns inte att uppbringa så lätt!

Orval följde också med till skeppet för att inspektera säkerheten. Jag tyckte det var konstigt att det krävdes 1,5 timma med låst dörr för att inspektera toaletten, men vågade inte ta upp detta av rädsla att stöta mig med honom.

Jag och Alik kunde även konstatera att förråden av mat och vatten var nästan slut och dessutom behövdes en påfyllning av bränsle. Varför kan ingenting fungera som det ska och varför finns inte rutiner för påfyllning och underhåll som fungerar. Jag har ju satt upp listor enligt odu-förordning 4:6822 om reparation och underhåll av rymdskepp artikel 55, stycke 7, där det klart och tydligt framgår att genomgång av skeppets förråd ska göras varje vecka och att eventuella behov av inköp utan dröjsmål ska anmälas till skeppets kvartersmästare så att rekvisiton av förnödenheter kan göras i god tid INNAN något tar slut. Men INGEN verkar använda dessa!! Jag blev så frustrerad att jag fick ett kraftigt raseriutbrott och blev tvungen att ställa mig i en garderob ett par timmar för att lugna ner mig. Kanske var det så att jag till och med somnade.

Kanske tack vare vilan insåg jag när jag vaknade till att det skulle räcka att svarva av beläggningarna från stavarna i generatorn för att få generatorn i dugligt skick. För detta skulle det räcka med den lilla metallsvarven på skeppet. Renovering av remittercellerna skulle då kunna skjutas på framtiden åtminstone 500 driftstimmar.

Därefter följde vi Tzaahi till grevinnan, som Tzaahi ville besöka igen eftersom hon misstänkte att det varit inbrott i palatset. Det hade något med en klänning att göra. Hos grevinnan fick vi en mycket god måltid. Grevinnan och Tzaahi pratade om politik och ära. Tyvärr lyckades jag inte riktig förstå vad det handlade om, men kunde konstatera att systemet för fördelning av makt på denna planet är mycket invecklat. Sen fick vi papper som bevisade att Orval är ägare till Kometen. Jag insåg då att Orval även är vår nye kapten och befälhavare. Tzaahi tog på sig att vara något hon kallade för uppdragsledare. Jag förstod inte riktigt vad positionen innebär, men den är underställd kaptenen i vart fall så länge vi är på skeppet tror jag. Dessutom tog vi på oss att göra grevinnan en tjänst - att leverera ett kolli till Sasana som fanns i ett kloster någonstans på Jujuba. Jag hoppas att Strävtass antecknade koordinaterna. Grevinnan lovade att vi skulle få påfyllning av mat, vatten och bränsle samt 5 000 krediter vid leverans.

Jag och Alik passade på att leta reservdelar till skeppet och hade så tur att vi hittade två stycken av A382996287C-5283-AB rev 8 till generatorn, eller med andra ord helt nya remitterceller till generatorn till ett överkomligt pris. Till en början var försäljaren så fräck att han försökte lura på oss ett par andra tillverkade av SIPPO, men det vet ju alla att det finns stor risk att de smälter vid hög belastning och förstör hela generatorn.

Sedan kom påfyllning av bränsle, vatten och mat. Vi hann även börja med att installera remitterceller och svarva bort beläggningarna på stavarna. Efter det skulle skeppet vara i relativt gott skick, eller status 7 enligt odu-förordning 4:6822 om reparation och underhåll av rymdskepp artikel 19, stycke 2. Det som gjorde att skeppet inte skulle få fullt betyg var att det saknar fungerande vapensystem, då skeppskanonerna visade sig vara helt sammansmälta. Tzaahi tyckte att vi skulle sätta en låtsaskanon på skeppet så att vi skulle kunna bluffa om att de var hela. Men att göra en reparation på detta sätt bryter mot ett antal regler, bland annat tillägg 2 till odu-förordning 4:6822 om reparation och underhåll av rymdskepp § 2319, som säger att “Reparation av rymdskepp ska göras med syfte att garantera funktionen på den komponent som repareras”, så det blev inte av.

Roovshcwett 92.U.362

Dagslutledning: Politiska system kan vara hur krångliga som helst!

Under dagen fick vi bevittna omröstning för stadsråd. Det var oerhört krångligt, svårförstått och tidsödande. Nej, jag vidhåller att odu-system är mycket mer effektivt och tydligt jämfört med de alternativ jag stött på hittills.

Under dagen färdigställde jag och Alik även reparationerna av generatorn. Sedan levererades den behållare som vi skulle frakta åt grevinnan - en stor metallkub på hjul med ett maskineri som brummade ganska högt samt en handavtrycksplatta med sifferdel ovanpå. Vi fick även ett kuvert att visa för tullkontrollanterna på Jujuba.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Spelpass #13

Logg 966-42: Sträv Tass

Jag slutförde min Soma-träning hos mästare Uugwey som trots sitt motbjudande yttre var en väldigt trångsynt och bitter man. När jag kom tillbaka till skeppet hade Alik den pålitliga lymmeln fäst en lampa på min UMP som jag bett honom göra. Med våra affärer avslutade på Riestra för denna gång påbörjade vi sedan färden mot Jujuba men grevinnan Verda Delmestri samt Riestras bördiga dalar och höga toppar tror jag att vi kommer få se igen.

Alik tog ut en kurs mot Jujuba, Orval intog kaptensposition och jag styrde skeppet mot dess destination. Jag lämnade senare Orval på bryggan för att förse mig med nödvändig proviant, det vill säga en karaff vin och några nummer av Rymdskepp för dig. Några rymdhopp senare berättade Alik att dom andra försökt ta reda på vad Verdas behållare innehöll. Jag sa något uppmuntrande från bakom min tidning och lät Alik prata av sig. Några toalettraster senare fick Orval ett meddelande som sa att vi var skyldig nån pamp fem lax för nån gammal skuld.

Tzhaai föreslog en fest för att fira våra framgångar och att ingen av oss andra veklingar hade dött än. Alla åt gott, alla drack gott, ja alla utom Udd som verkade lite skeptisk till det roliga drickandet. Vi spelade även kort och pratade om framtiden och vad vi skulle göra med våra ofantliga rikedomar som vi skulle införskaffa. Orval den glädjedödaren sa då att vi nog borde betala av vår skuld först. Dom andra höll med och tyckte att vi skulle använda vår betalning från Verda så fort vi fick den. Jag som vid det här tillfället låg på golvet tänkte säga att jag lånat en lax av den betalningen men jag lyckades bara börja skratta okontrollerat. Jag vaknade senare i korridoren utanför bryggan och tog mig dit lagom till att vårt nästa hopp genom skuggdimensionen. Jag gjorde sedan några akrobatiska övningar för att fördriva tiden och plötslig efter fyra dagar resa så var vi framme vid Jujuba.

Vi landade på ön Umundu, mitt i staden Juba Centrix. Tullarna fick Verdas brev och lämnade oss ifred. Kender Tell som skulle köpa skrotet kontaktades och kom förbi. Efter vissa förhandlingar började jag lasta in skrotet i Tells lastbil med en hamntruck. Udd, Alik och Kubwa följde med Tell till hans smältverk när lastbilen var fullastad. Tzhaai drog ut i stan och när Orval dök upp och frågade var alla var så fick han just detta svar.

Efter att allt skrot var levererat och trucken tillbakalämnad hämtade jag en öl och en macka och tog mig upp på skeppets övre del. Jag lapa lite sol och såg att Tzhaai kom ringlande tillbaka. Sen kom även Orval gående med något i sin famn. När det började skymma gick jag ner för kvällsmat och då anlände även dom andra tre. Kubwa, Alik och Udd berättade om Tells smältverk och Tzhaai sa att hon hyrt en båt som kunde ta oss till klostret.

Nästa dag skulle Tzhaai bestämt köra båten. Som tur var så var ingen annan båt eller ö i närheten av hennes körriktning så vi kom fram till atollen Antora och klostret Antha Tharaxa i ett stycke.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Spelpass #14

Odu logg arbetare 1132456; Kubwa Kiufundi

Shtorpunnko 99.A.388

* KORRUPT DATA *asdO(#lkds!! Dagslutl%%edning: Stor((009 är bättre 4l d änns två klls 4e{ små *da%%se KORRUPT DATA *

* KORRUPT DATA * Lånade en (oIkd jk && åkte båt )lsd£€ transport kl $£* KORRUPT DATA * i kom fram till klosterön där vi skulle lämna lådan till föreståndarinnan. Vi möttes av en person som hette Romoris och han låste fast vår båt bredvid de två båtar som redan fanns vid bryggan. De andra gick upp mot klostret, men jag och Alik stannade kvar och tittade på de två båtarna.

En av båtarna led av kraftiga rostangrepp på kraftöverföringen, vevaxellagren glappade dessutom betänkligt, för att inte nämna impellerns bedrövliga skick. Jag försökte smörja och spreja lite rostlösande olja på lämpliga ställen och hoppades att det skulle hjälpa. Dessutom lyckades jag dyrka upp låset till vår båt, för det kändes inte rätt att ha ifall vi skulle bli tvungna att åka snabbt. Intressant nog var låset tillverkar av natriumbenganatfosfat, som ju har en smältpunkt på 1256 grader. Varken jag eller Alik kunde komma med någon bra förklaring till detta.

Sedan gick även vi upp till klostret. Där fick vi vänta länge på föreståndarinnan Sasana och under tiden fick vi lunch. Udd var visst även och badade med en annan terreq. Till slut kom Sasana och hon hade med sig betalningen. Naturligtvis passade jag på att informera henne om att en av deras båtar var i bedrövligt skick, eftersom jag antog att odu-förordning 18:9822 om reparation och underhåll av markfarkost som säger att “Den som upptäcker fel eller risk för fel på rymdfarkost ska omedelbart rapportera det till närmast överordnad” torde gälla i detta fall.

Sasana berättade att de haft problem med pirater (det var därför båtarna var fastlåsta) och undrade om vi ville hjälpa till. Eftersom dom andra verkade tycka att det var bra så sa jag också ja. Sen blev det förvirrat om vem som är chef. Tzaahi sa att hon är chef när hon vill och att Orval är chef på papper. Jag påpekade för henne att det bryter mot odu brottsbalk kapitel 8 § 42 stycke 2 punkt 2 som säger att “Det är olagligt att låtsas vara chef”, men hon gjorde bara något konstigt ljud. Sen sa Orval att Tzaahi är tillfällig chef. Jag antar att det kanske är ok då.

Sen blev det en diskussion om vad olika individer är värda. Sasana sa felaktigt att alla är lika värda. Det vet ju alla att drottningen är mest värd, det är ju allra första lagen i odu-lagbok! Som om inte det vore nog blev det mer diskussion om ersättning. Några ville ha koraller från ön som ersättning för att hitta piraterna istället för pengar. Alik och jag blev intresserade av korallernas egenskaper och tydligen skulle de ha bra ledande förmåga. Vi blev även lovade att få behålla lådan som vi fraktat saker i, men inte själva sakerna som vi fraktat. Det var dessutom väldigt hemligt vad det var.

Foowtswuumup 62.AA.98

Dagslutledning: Använd inte universalsmörjolja på drivaxel till motorbåt

Efter frukost åkte vi iväg för att leta piraterna. Jag hann faktiskt göra lite reparationer på båten innan vi åkte. Bland annat rykte motorn ganska mycket på grund av en halvt igensotad ventil, det läckte olja eftersom oljefilterpackningen var dålig, förgasarna var dåligt justerade och dessutom så gick drivaxeln lite trögt. Efter reparationerna lät motorn mycket bättre, till och med ända upp till 6 500 varv, sen slog varvtalsregulatorn till.

Ute till havs hittade vi igen en ö som tydligen kunde vara piraternas tillhåll. Alik flög upp för att spana och * KORRUPT DATA * LK ujfjlk 8£$€”!¤= klsdfkljklj sdel J¤#)L £$ojkdk €£€39))?=oLÖIK * KORRUPT DATA *
 
Top