Världsrymdens vagabonder

dancodan

Warrior
luddwig;n342003 said:
Då ska jag fixa lite så får du en pdf sen. Påminn mig gärna om det drar ut på tiden. Det händer att jag glömmer saker.
Jag ska försöka komma ihåg att påminna dig ;)

luddwig

På fel plats vid fel tidpunkt
Spelpass #28

Ur Tzaahis meditationsbok

Renandets månad, där vi trogna genom askes måste visa oss värdiga inför Karomya, har inletts. Jag måste erkänna att det är en viss prövning att avstå mycket av det jag vanligtvis unnar mig, exempelvis i matväg. Men sådana prövningar gör att man uppskattar livets glädjeämnen mer sedan.

Ännu mer svårsmält är platsen där vi befinner oss nu, en rymdstation som styrs av robotar! Det är sannerligen en skymf när dessa tjänare ser sig som högre i rang än oss biologiska varelser. Robotars nyttooptimerande programmering gör att de saknar begrepp som ära och djupare moral. Brinnande av helig vrede höll jag också en predikan på stationens torg om ämnet, men lyckades inte locka en särskilt stor skara. Uppenbarligen är de flesta moraliskt nedbrutna efter att ha levt på stationen för länge.

Upplyftande i denna situation är att vi fått upp spåret efter Prezteks mördare. Det Harokiska nätverket, en grupp simpla brottslingar, är troligtvis skyldigt till hans död. Den informationen vi fick på fångplaneten och även här på stationen tyder på att Melira Goros, en efterlyst spion, kan var den skyldiga. Hon är kapten på en korvett av typen XT-202, vilket var den typ av skepp som besköt oss efter Prezteks mord. Det antyddes också att han kanske bärgat skrot som närverket ville lägga vantarna på vilket skulle förklara varför han fått dem till fiender.

Problemet är att igen vet exakt var Melira befinner sig nu men det finns en del öppningar till att infiltrera deras organisation. Den mest lockande tycker jag verkar en av nätverkets hälare i staden Rynn på Midran 3 vid namn Balthazar Demrin. Det borde vara en enkel sak att övertyga denna simpla kriminella girigbuk att vi har saker att sälja, vapen kanske, och att vi vill ha ett möte med Melira. Eller nåt, det löser sig nog. Prezteks ande ropar efter Hämnd! Tyvärr ligger Midran 3 långt bort, så vi verkar resa dit i etapper. Först ska vi leverera kobolt till Kotwa-systemet, som domineras av odu. Detta är i sanning en prövningens månad! Och just det, tydligen ska vi ta med några robotar som inte trivs här, men det ska väl gå bra. Allt som kan irritera de orättmätiga ägarna av rymdstationen är av godo.

luddwig

Spelpass #29

Odu logg arbetare 1132456; Kubwa Kiufundi

Mjueellpoo 44.66.89.HEESO

Dagslutledning: Efter en tid med andra kulturer och individer blir man mer som dem.

Efter dagligt underhåll och frukost följde jag Alik för att hjälpa honom att hjälpa robotar. Han sa att han rekvityrerat dem. Jag funderade om det var olagligt, men Alik svarade att det inte var det eftersom de var kidnappade av han som hade robotarna nu och de ville bli sina egna. Mycket förvirrande! Hur som helst så kom tre robotar, en i taget. Jag och Alik lyckades ta bort deras spärrdon, det var lite klurigt eftersom de satt nära pneuregulatorn och den vill man ju inte skada. Den fjärde och sista roboten dröjde, så jag gick tillbaks till Kometen med de tre som redan kommit, medan Alik väntade på den sista. En robot som hette Plexi åkte hela tiden fram och tillbaka och runt mig. Det var inte bara irriterande, utan bryter också mot odu-direktiv om effektiv och sparsam energianvändning kapitel 845, punkt 55. Jag blev lite arg på honom men det hjälpte inte. Om Plexi blir kvar får jag försöka programmera om den!

Vi hann i stort sett bara ombord på skeppet innan Plexi åkte iväg upp på övervåningen, ingen aning vart han tog vägen. Sen hörde jag att några robotar som verkade vara vakter eller poliser ville söka igenom Kometen. Jag fick panik men kom på att om jag gömde de två robotarna som var kvar i maskinrummet och släppte ut vattenånga men låtsades att det var fermiumgas som ser likadan ut men är farlig för robotars styrkretsar så skulle de inte vaktrobotarna gå in där. I efterhand insåg jag att det förmodligen innebar att jag bröt mot en massa lagar och förordningar - ja i vart fall Odu brottsbalk § 45, kapitel 8, stycke 5 “Det är förbjudet att ljuga för ordningsmakt”. Man blir kanske som dem man umgås med.

Jag träffade på de fyra vaktrobotarna i kabyssen och varnade för fermiumgas i maskinrummet. Då sa de att jag skulle ventilera. Då sa jag att chekotz-skepp har dålig konstruktion för ventilera-knappen sitter i motorrummet och att det skulle ta flera timmar att koppla om. Då sa de att de kunde vänta. Ungefär då hittade en av vaktrobotarna Plexi i städskrubben. Sen blev det strid. Det gick bra! Jag var stark odu, nästan odu-drönar-krigare!

Sen blev det intressant för jag lagade Alik och sen monterade vi isär vaktrobotarna. Mycket spännande konstruktioner, men de var också mycket fuskbyggt. Bland annat hade man helt struntat i sekundärreläer för styrkretsarna till alla mikroservon, men däremot lagt stor energi på att säkerställa redundans i panopticdonen!

Sen gick det 14 rymddagar eller vad det heter. En gång kolliderade vi lite med en asteroid, men det gick bra. Plexi visade en bra sida mitt i allt rullande och snurrande för han var en riktigt bra robotmekaniker. Tillsammans lyckades vi sätta ihop alla robotar och radera deras programmering. Det kommer säkert att ge många rekvisitioner till skeppskassan om vi lyckas sälja dem. Jag frågade inte ens någon av kaptenerna om tillstånd för att jobba på robotarna. Vad är det som händer med mig?

luddwig

Spelpass #30

Logg 39-3: Sträv Tass

Kometen anlände till det odukontrollerade systemet Kotwa och styrde mot månbasen dit lasten skulle levereras. Vi möttes av ett upprepande meddelande om att hålla position och vänta, så vi landade. Udd tog en städdag och Tzaahi en personlig humma-på-rummet-dag men resten av gick ut.

Ingen syntes till på landningsfältet så vi tankade och hittade sedan en odu reparationsrobot som Kubwa kunde snacka teknik med. Enligt roboten var alla system på stationen i behov av större eller mer gigantiskt underhåll.

På Kubwas inrådan tog vi en månorail från landningsbanan till komplexets kraftstation som låg under jord. Vi anländ till kraftstationen och tog oss vidare till kontrollrum A. Utanför rummet hittade vi en död odutekniker. Teknikern verkade vara smittad av något och kraftstationen kunde inte gå för full kapacitet eftersom det dagliga underhållet var svårt eftersatt.

Vi var på väg med månorailen tillbaka till landningsfältet när vi fick syn på två odu i skyddsdräkter som släpade på grejor. Dom var på väg till kraftstationen för att försöka få den funktionell igen. Vi blev också hänvisade till personalavdelningen angående vår last.

Väl ute vid landningsfältet fick vi syn på fyra odu på väg mot Kometen. Vi mötte upp dom och det visade sig att dom ville ha lift bort från den pesthärjade månen. Vi lovade att ta med dom när vi blivit av med lasten och gjort oss redo att åka. Alik passade även på att gå och låna en rymddräkt till Kubwa från ett av de andra parkerade skeppen.

Vi begav oss till personalavdelningen och träffade där tredjehands tillförordnade chefen Rygo. Rygo förklarade att smittan och det bristande underhållet som följde hade försatt dom i den situation som vi nu bevittnade. Han skulle ordna hjälp att lasta av Kometen, men ville också ha våran hjälp med bland annat tjuvar som landat på stationen. Vi lovade att hjälpa till bäst vi kunde och begav oss tillbaka till landningsfältet. Där lokaliserade vi banditernas skepp och började bearbeta det.

luddwig

(Denna gång testade vi att spela via Discord. Det gick över förväntan. Jag föredrar absolut att spela på plats men spel över nätet får duga som substitut i dessa tider av social distansering.)

Spelpass #31

Odu logg arbetare 1132456; Kubwa Kiufundi

Cooonihooliooriloi 6.Depnet.44

* KORRUPT DATA * L** Dagslutledning: Även om mycket av Odu-teknik är bra så är rymddräkterna inte %%%% helt färdigutvecklade, bland annat saknas avlopp. **.,,,K ujf jlk 8£$€”!¤= klsdf kljklj sdel J¤#)L £$oj%&&##¤¤k €£€39))?=o((%/¤

* KORRUPT DATA * fick en stöt av rymdskeppet. Det liknar ett av Odus skyddsystem - SKYDDADAK72.B - som tjuvarna använde på skeppet. Alik och jag tog oss upp på rymdskeppet och kunde inaktivera skyddsfältet. Men då började skeppet lyfta så jag hoppade ner och sprang mot Kometen, medan Alik stannade kvar på taket. Jag hann just i tid innan Strävtass lyfte med Kometen och började följa efter tjuvarna. Tyvärr så flög de in i en av tunnlarna i månytan så vi kunde inte följa efter. Istället landade vi utanför tunnelöppningen så att den blockerades.

Alik rapporterade från tunneln att tjuvarna lastade sitt skepp med guldtackor och annat. Han berättade även att tjuvarna var en rödspräcklig odu, en mörkhyad humanoidkvinna, en blek humanoidman och en gråstrimmig terreq. Alik började misstänka att han blivit upptäckt och sen kom en tunnformad robot med väldigt långa armar ut ur skeppet och drog fram en granatkastare samtidigt som de övriga började dra fram vapen så det var nog troligt att han blivit upptäckt. Jag, Strävtass och Udd drog ut från Kometen för att hjälpa Alik. När vi kom närmare fick jag ont i magen. Strävtass säger sa att ja skulle bajsa där men jag kom på att jag hade rymddräkt och det är inte bra så jag fick hålla mig. Kanske borde odu-rymddräkter vara utrustade med avlopp? Plötsligt smällde det högt i gången då roboten avfyrade granatkastaren. Som tur var inte åt vårt håll.
Sen startade tjuvarna upp sitt rymdskepp, vände och började åka tillbaka genom tunneln de kommit genom så vi fick kasta oss i skydd igen. När tjuvarna nådde öppningen där vi lämnat Kometen sköt Orval med kanonen på tjuvarnas skepp, samtidigt som jag och Strävtass tog varsitt fordon för att ramma tjuvarnas skepp bakifrån.

Våra fordon var lite små (en 4-PT-ROT-P mk2 och en 4-TRA-MiN-P), men vi försökte ändå att kila fast tjuvarnas skepp, tyvärr utan större framgång. Det måste bryta mot många många många odu-förordningar och regler att göra på det sättet, men jag måste ju hjälpa mina vänner! Ungefär samtidigt måste tjuvarna fått in en träff som slog ut delar av elsystemet på Kometen, bland annat styrkretsarna till normaldriften. Sedan började tjuvarna att försöka knuffa Kometen ur vägen.

Jag och Strävtass tog oss upp på taket på tjuvarnas skepp och försökte ta oss in, medan Alik försökte sabotera skeppets kanoner. Tyvärr gick det inte ta sig in via taket så jag prövade en luftsluss men det gick inte heller. Stabil konstruktion! Under tiden sköt tjuvarna på tunnelns tak för att kunna ta sig ut och till slut lyckades de. Alik tog tag i oss och lyckades använda sina raketer för att bromsa nedfärden. Landningen tog lite ont, men vi klarade oss i alla fall. Det var värre med Kometen, den var i ett bedrövligt skick.

luddwig

(Äntligen är vi igång igen! :D)

Spelpass #32

Ur Tzaahis meditationsbok

Renandets månad är äntligen över, men sannerligen inte prövningarna. Att tvingas tillbringa tid på en måne styrd av de förhatliga odu tär på mina nerver. Jag har valt att till större delen hålla mig i tillfällig isolering för att inte ställa till med en diplomatisk incident. Det är trots allt inte jag som bestämmer tid för krig och fred utan de som Karomya, i sin vishet, gett den största styrkan bland vårt folk. En dag, med hennes vilja, kan jag kanske bli en av dem. Den pest som härjar bland odu är hämnd nog, åtminstone för tillfället.

Jag har gjort en stor upptäckt, något som jag tror förklarar pesten och som gett mig insikt i Karomyas omsorg om vårt folk. Då vårt skepp sedan tidigare skadats i strid med banditer behövde det lagas. Dels behövdes skrovplåtar, dels en terbuimbehållare eller någon annan slags mojäng. Med hjälp av Kubwa och Alik tog vi oss in i ett oduskepp, ett ovanligt smäckert och moderna spaningsskepp, i hopp om att hitta kompatibla delar. Det gjorde vi, men framförallt lyckades vi dekryptera skeppets databanker. Ibland kan tekniskt lagda individer vara nyttiga ändå.

Från databankerna fick vi reda på att odu först infekterats med pesten när de utforskat ruiner i Derwa-systemet, att pesten har 30 % dödlighet och är spridd bland flera oduposteringar. Än viktigare var dock att vi uppdagade en mycket smutsig, djupt omoraliskt och hederlös oduhemlighet. Någonstans i Arpaktikaklustret har odu hittat en fyndighet med gas som kan lösa upp organiskt material. Denna gas har de tänkt använda i krig, till exempel mot oss, de stolta chekotzerna! Fraktskeppet som vi hittade kraschat på Sikori fraktade just den gasen, det var därför allt biologiskt ombord var upplöst. Jagaren vi stötte på några dagar senare var där för att städa undan spåren.

Detta avslöjande betyder två saker. Dels visar det att fred med odu var fel väg att gå, dels bevisar det att pesten, som drabbat odu kort efter att de upptäckt gasen, är Karomyas sätt att skydda oss chekotzer och samtidigt straffa de ärolösa odu. De som betvivlar gudarnas aktiva agerade i den fysiska världen måste rimligen tänka om efter detta. Men nu måste jag sluta skriva, Strävtass har uppmärksammat att ett mycket stort krigsskepp lagt sig i omloppsbana...

luddwig

Spelpass #33

Utdrag från bärgarrobot nummer 004713, stjärndatum 3-630

...

Intern status...

Elektrisk energinivå: 12
Chassit: 47 %
Aktiva kretsar: 78 %

...

Plats: Odumåne, rymdhamn 1A, lastplats 17, X: 154038, Y:41038, Z:98
Uppdrag: Finna kapten Prezteks mördare
Risk: hög

Deluppdrag: Bekämpa brottslighet på odumåne
Risk: hög

Deluppdrag: Uppdaga botemedel mot udusmitta
Risk: medel

...

Händelseförlopp, konverterat till imperfekt:

Strävtass rätade upp Intzaros komet som hade kantrat efter drabbningen mot banditerna. Efter det letade Orval, Strävtass, Plexi, Alik och Irov efter reservdelar såsom biokompositplåt och orukristu smälttråd på rulle. Orval gick för att samtala med förmannen Rygo medan resten av reservdelsletargruppen gick mot gruvområdet där slaget mot banditerna tidigare stod. På Kometen städade Udd och Kubwa medan Tzaahi höll på att avsluta sin religiösa cykel.

I ett gruvförråd upptäcktes Alik och Irov av nyanlända odusoldater som krävde en förklaring till robotarnas förehavanden av någon över säkerhetsklass C13. Efter en längre dialog gick soldaterna med på att möta Kubwa som kunde förklara allt. Väl vid Kometen sammanstrålade den militära eskorten med Kubwa i en skrubb. Efter en längre diskussion på odumål samt överlämning av lite oduproviant verkade militärerna acceptera Kubwas förklaring. Samtidigt verkade Kubwa drabbas av någon slags personlighetsförändring.

luddwig

(Och nu är vi ikapp med krönikan.)

Spelpass #34

Logg 1-13: Sträv Tass

Vi befinner oss i Kotwa-systemt, på odus månbas. Smittan håller fortfarande basen i sitt grepp men besättningen från odukryssaren som anlänt gör sitt bästa för att skapa ordning i det rådande kaoset. Vi på Kometen försöker laga skadorna i skrovet efter vårt möte med banditerna, och med det i åtanke begav vi oss ut på en kvällstur för att införskaffa plåt.

Med vår gaffeltruck och nyrekvirerade transportbil med släp anlände vi till plåtförrådet och Udd förklarade situationen för de närvarande odusoldaterna. Efter några extra instick från mig och Alik övertalade Udd befälhavande odu att ge oss de plåtar vi behövde och mer, fastän vi saknade dokumentation. Väl tillbaka vid Kometen satte Alik och de andra robotarna igång med att reparera skrovet. Vi andra gjorde kväll.

Jag vaknade nästa morgon med en krypande känsla över min rygg och förstod att något var fel. Men den försvann ner på golvet och in under rymddräkten som tur var... Jag kanske borde låta Udd städa min hytt… Nästa vecka eller så. En dusch senare träffades vi alla vid matbordet utom Kubwa som faktiskt ingen sett på ett tag. Tzaahi visade ett meddelande från odukryssaren som sa att det nu var obligatorisk karantän och att inga skepp får lyfta.

Timme 1 i karantänen hittade vi Kubwa i taket på lastutrymmet mumlandes något samtidigt som han dunkade skallen i taket. Udd fick ner Kubwa från taket och bäddade sedan ner honom i hans koj. Tzaahi hade samtidigt utarbetat en vattentät plan för att få Rygo att hjälpa oss bort från den här månen. Vi kontaktade därför Rygo och bad honom komma till Kometen.

Timme 3 i karantänen, med nötpåsen i näven öppnade jag och släppte in Rygo på skeppet. Tzaahi inledde debatten med en kavalkad av känslor, förklaringar och legitima orsaker för vår sak. Rygo kontrade med att vara en odubyråkrat och inte förstå känslor, förklaringar och legitima orsaker såvida det inte finnas skrivna blanketter för dessa, i tre kopior. Tzaahi fortsatte kraftfullt och med stöd av Udd nästa etapp i debatten och alla övertalningsmedel kastades likt en plötslig snöstorm över Rygo. Rygo som aldrig sett snö lät sig dock inte påverkas och argumenterade att blanketter saknades, i tre kopior. Det hela slutade med att Rygo skulle se om han kunde hitta några blanketter för undantag från karantänen för att få jaga banditer. Inga av dessa blanketter kommer emellertid att låta oss lyfta eftersom karantänen är förkunnad av drottningen och därmed obrytbar. Nötterna var av god kvalitet och riktigt njutbara men påsen kunde ha varit större och även så de individuella nötterna.

Sedan Rygo lämnat oss föreslog jag en alternativ flyktplan för mina kamrater.