Nekromanti Världsrymdens vagabonder

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
luddwig;n342003 said:
Då ska jag fixa lite så får du en pdf sen. Påminn mig gärna om det drar ut på tiden. Det händer att jag glömmer saker.
Jag ska försöka komma ihåg att påminna dig ;)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Spelpass #28

Ur Tzaahis meditationsbok

Renandets månad, där vi trogna genom askes måste visa oss värdiga inför Karomya, har inletts. Jag måste erkänna att det är en viss prövning att avstå mycket av det jag vanligtvis unnar mig, exempelvis i matväg. Men sådana prövningar gör att man uppskattar livets glädjeämnen mer sedan.

Ännu mer svårsmält är platsen där vi befinner oss nu, en rymdstation som styrs av robotar! Det är sannerligen en skymf när dessa tjänare ser sig som högre i rang än oss biologiska varelser. Robotars nyttooptimerande programmering gör att de saknar begrepp som ära och djupare moral. Brinnande av helig vrede höll jag också en predikan på stationens torg om ämnet, men lyckades inte locka en särskilt stor skara. Uppenbarligen är de flesta moraliskt nedbrutna efter att ha levt på stationen för länge.

Upplyftande i denna situation är att vi fått upp spåret efter Prezteks mördare. Det Harokiska nätverket, en grupp simpla brottslingar, är troligtvis skyldigt till hans död. Den informationen vi fick på fångplaneten och även här på stationen tyder på att Melira Goros, en efterlyst spion, kan var den skyldiga. Hon är kapten på en korvett av typen XT-202, vilket var den typ av skepp som besköt oss efter Prezteks mord. Det antyddes också att han kanske bärgat skrot som närverket ville lägga vantarna på vilket skulle förklara varför han fått dem till fiender.

Problemet är att igen vet exakt var Melira befinner sig nu men det finns en del öppningar till att infiltrera deras organisation. Den mest lockande tycker jag verkar en av nätverkets hälare i staden Rynn på Midran 3 vid namn Balthazar Demrin. Det borde vara en enkel sak att övertyga denna simpla kriminella girigbuk att vi har saker att sälja, vapen kanske, och att vi vill ha ett möte med Melira. Eller nåt, det löser sig nog. Prezteks ande ropar efter Hämnd! Tyvärr ligger Midran 3 långt bort, så vi verkar resa dit i etapper. Först ska vi leverera kobolt till Kotwa-systemet, som domineras av odu. Detta är i sanning en prövningens månad! Och just det, tydligen ska vi ta med några robotar som inte trivs här, men det ska väl gå bra. Allt som kan irritera de orättmätiga ägarna av rymdstationen är av godo.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Spelpass #29

Odu logg arbetare 1132456; Kubwa Kiufundi

Mjueellpoo 44.66.89.HEESO

Dagslutledning: Efter en tid med andra kulturer och individer blir man mer som dem.

Efter dagligt underhåll och frukost följde jag Alik för att hjälpa honom att hjälpa robotar. Han sa att han rekvityrerat dem. Jag funderade om det var olagligt, men Alik svarade att det inte var det eftersom de var kidnappade av han som hade robotarna nu och de ville bli sina egna. Mycket förvirrande! Hur som helst så kom tre robotar, en i taget. Jag och Alik lyckades ta bort deras spärrdon, det var lite klurigt eftersom de satt nära pneuregulatorn och den vill man ju inte skada. Den fjärde och sista roboten dröjde, så jag gick tillbaks till Kometen med de tre som redan kommit, medan Alik väntade på den sista. En robot som hette Plexi åkte hela tiden fram och tillbaka och runt mig. Det var inte bara irriterande, utan bryter också mot odu-direktiv om effektiv och sparsam energianvändning kapitel 845, punkt 55. Jag blev lite arg på honom men det hjälpte inte. Om Plexi blir kvar får jag försöka programmera om den!

Vi hann i stort sett bara ombord på skeppet innan Plexi åkte iväg upp på övervåningen, ingen aning vart han tog vägen. Sen hörde jag att några robotar som verkade vara vakter eller poliser ville söka igenom Kometen. Jag fick panik men kom på att om jag gömde de två robotarna som var kvar i maskinrummet och släppte ut vattenånga men låtsades att det var fermiumgas som ser likadan ut men är farlig för robotars styrkretsar så skulle de inte vaktrobotarna gå in där. I efterhand insåg jag att det förmodligen innebar att jag bröt mot en massa lagar och förordningar - ja i vart fall Odu brottsbalk § 45, kapitel 8, stycke 5 “Det är förbjudet att ljuga för ordningsmakt”. Man blir kanske som dem man umgås med.

Jag träffade på de fyra vaktrobotarna i kabyssen och varnade för fermiumgas i maskinrummet. Då sa de att jag skulle ventilera. Då sa jag att chekotz-skepp har dålig konstruktion för ventilera-knappen sitter i motorrummet och att det skulle ta flera timmar att koppla om. Då sa de att de kunde vänta. Ungefär då hittade en av vaktrobotarna Plexi i städskrubben. Sen blev det strid. Det gick bra! Jag var stark odu, nästan odu-drönar-krigare!

Sen blev det intressant för jag lagade Alik och sen monterade vi isär vaktrobotarna. Mycket spännande konstruktioner, men de var också mycket fuskbyggt. Bland annat hade man helt struntat i sekundärreläer för styrkretsarna till alla mikroservon, men däremot lagt stor energi på att säkerställa redundans i panopticdonen!

Sen gick det 14 rymddagar eller vad det heter. En gång kolliderade vi lite med en asteroid, men det gick bra. Plexi visade en bra sida mitt i allt rullande och snurrande för han var en riktigt bra robotmekaniker. Tillsammans lyckades vi sätta ihop alla robotar och radera deras programmering. Det kommer säkert att ge många rekvisitioner till skeppskassan om vi lyckas sälja dem. Jag frågade inte ens någon av kaptenerna om tillstånd för att jobba på robotarna. Vad är det som händer med mig?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Spelpass #30

Logg 39-3: Sträv Tass

Kometen anlände till det odukontrollerade systemet Kotwa och styrde mot månbasen dit lasten skulle levereras. Vi möttes av ett upprepande meddelande om att hålla position och vänta, så vi landade. Udd tog en städdag och Tzaahi en personlig humma-på-rummet-dag men resten av gick ut.

Ingen syntes till på landningsfältet så vi tankade och hittade sedan en odu reparationsrobot som Kubwa kunde snacka teknik med. Enligt roboten var alla system på stationen i behov av större eller mer gigantiskt underhåll.

På Kubwas inrådan tog vi en månorail från landningsbanan till komplexets kraftstation som låg under jord. Vi anländ till kraftstationen och tog oss vidare till kontrollrum A. Utanför rummet hittade vi en död odutekniker. Teknikern verkade vara smittad av något och kraftstationen kunde inte gå för full kapacitet eftersom det dagliga underhållet var svårt eftersatt.

Vi var på väg med månorailen tillbaka till landningsfältet när vi fick syn på två odu i skyddsdräkter som släpade på grejor. Dom var på väg till kraftstationen för att försöka få den funktionell igen. Vi blev också hänvisade till personalavdelningen angående vår last.

Väl ute vid landningsfältet fick vi syn på fyra odu på väg mot Kometen. Vi mötte upp dom och det visade sig att dom ville ha lift bort från den pesthärjade månen. Vi lovade att ta med dom när vi blivit av med lasten och gjort oss redo att åka. Alik passade även på att gå och låna en rymddräkt till Kubwa från ett av de andra parkerade skeppen.

Vi begav oss till personalavdelningen och träffade där tredjehands tillförordnade chefen Rygo. Rygo förklarade att smittan och det bristande underhållet som följde hade försatt dom i den situation som vi nu bevittnade. Han skulle ordna hjälp att lasta av Kometen, men ville också ha våran hjälp med bland annat tjuvar som landat på stationen. Vi lovade att hjälpa till bäst vi kunde och begav oss tillbaka till landningsfältet. Där lokaliserade vi banditernas skepp och började bearbeta det.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
(Denna gång testade vi att spela via Discord. Det gick över förväntan. Jag föredrar absolut att spela på plats men spel över nätet får duga som substitut i dessa tider av social distansering.)

Spelpass #31

Odu logg arbetare 1132456; Kubwa Kiufundi

Cooonihooliooriloi 6.Depnet.44

* KORRUPT DATA * L** Dagslutledning: Även om mycket av Odu-teknik är bra så är rymddräkterna inte %%%% helt färdigutvecklade, bland annat saknas avlopp. **.,,,K ujf jlk 8£$€”!¤= klsdf kljklj sdel J¤#)L £$oj%&&##¤¤k €£€39))?=o((%/¤

* KORRUPT DATA * fick en stöt av rymdskeppet. Det liknar ett av Odus skyddsystem - SKYDDADAK72.B - som tjuvarna använde på skeppet. Alik och jag tog oss upp på rymdskeppet och kunde inaktivera skyddsfältet. Men då började skeppet lyfta så jag hoppade ner och sprang mot Kometen, medan Alik stannade kvar på taket. Jag hann just i tid innan Strävtass lyfte med Kometen och började följa efter tjuvarna. Tyvärr så flög de in i en av tunnlarna i månytan så vi kunde inte följa efter. Istället landade vi utanför tunnelöppningen så att den blockerades.

Alik rapporterade från tunneln att tjuvarna lastade sitt skepp med guldtackor och annat. Han berättade även att tjuvarna var en rödspräcklig odu, en mörkhyad humanoidkvinna, en blek humanoidman och en gråstrimmig terreq. Alik började misstänka att han blivit upptäckt och sen kom en tunnformad robot med väldigt långa armar ut ur skeppet och drog fram en granatkastare samtidigt som de övriga började dra fram vapen så det var nog troligt att han blivit upptäckt. Jag, Strävtass och Udd drog ut från Kometen för att hjälpa Alik. När vi kom närmare fick jag ont i magen. Strävtass säger sa att ja skulle bajsa där men jag kom på att jag hade rymddräkt och det är inte bra så jag fick hålla mig. Kanske borde odu-rymddräkter vara utrustade med avlopp? Plötsligt smällde det högt i gången då roboten avfyrade granatkastaren. Som tur var inte åt vårt håll.
Sen startade tjuvarna upp sitt rymdskepp, vände och började åka tillbaka genom tunneln de kommit genom så vi fick kasta oss i skydd igen. När tjuvarna nådde öppningen där vi lämnat Kometen sköt Orval med kanonen på tjuvarnas skepp, samtidigt som jag och Strävtass tog varsitt fordon för att ramma tjuvarnas skepp bakifrån.

Våra fordon var lite små (en 4-PT-ROT-P mk2 och en 4-TRA-MiN-P), men vi försökte ändå att kila fast tjuvarnas skepp, tyvärr utan större framgång. Det måste bryta mot många många många odu-förordningar och regler att göra på det sättet, men jag måste ju hjälpa mina vänner! Ungefär samtidigt måste tjuvarna fått in en träff som slog ut delar av elsystemet på Kometen, bland annat styrkretsarna till normaldriften. Sedan började tjuvarna att försöka knuffa Kometen ur vägen.

Jag och Strävtass tog oss upp på taket på tjuvarnas skepp och försökte ta oss in, medan Alik försökte sabotera skeppets kanoner. Tyvärr gick det inte ta sig in via taket så jag prövade en luftsluss men det gick inte heller. Stabil konstruktion! Under tiden sköt tjuvarna på tunnelns tak för att kunna ta sig ut och till slut lyckades de. Alik tog tag i oss och lyckades använda sina raketer för att bromsa nedfärden. Landningen tog lite ont, men vi klarade oss i alla fall. Det var värre med Kometen, den var i ett bedrövligt skick.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
(Äntligen är vi igång igen! :D)

Spelpass #32

Ur Tzaahis meditationsbok


Renandets månad är äntligen över, men sannerligen inte prövningarna. Att tvingas tillbringa tid på en måne styrd av de förhatliga odu tär på mina nerver. Jag har valt att till större delen hålla mig i tillfällig isolering för att inte ställa till med en diplomatisk incident. Det är trots allt inte jag som bestämmer tid för krig och fred utan de som Karomya, i sin vishet, gett den största styrkan bland vårt folk. En dag, med hennes vilja, kan jag kanske bli en av dem. Den pest som härjar bland odu är hämnd nog, åtminstone för tillfället.

Jag har gjort en stor upptäckt, något som jag tror förklarar pesten och som gett mig insikt i Karomyas omsorg om vårt folk. Då vårt skepp sedan tidigare skadats i strid med banditer behövde det lagas. Dels behövdes skrovplåtar, dels en terbuimbehållare eller någon annan slags mojäng. Med hjälp av Kubwa och Alik tog vi oss in i ett oduskepp, ett ovanligt smäckert och moderna spaningsskepp, i hopp om att hitta kompatibla delar. Det gjorde vi, men framförallt lyckades vi dekryptera skeppets databanker. Ibland kan tekniskt lagda individer vara nyttiga ändå.

Från databankerna fick vi reda på att odu först infekterats med pesten när de utforskat ruiner i Derwa-systemet, att pesten har 30 % dödlighet och är spridd bland flera oduposteringar. Än viktigare var dock att vi uppdagade en mycket smutsig, djupt omoraliskt och hederlös oduhemlighet. Någonstans i Arpaktikaklustret har odu hittat en fyndighet med gas som kan lösa upp organiskt material. Denna gas har de tänkt använda i krig, till exempel mot oss, de stolta chekotzerna! Fraktskeppet som vi hittade kraschat på Sikori fraktade just den gasen, det var därför allt biologiskt ombord var upplöst. Jagaren vi stötte på några dagar senare var där för att städa undan spåren.

Detta avslöjande betyder två saker. Dels visar det att fred med odu var fel väg att gå, dels bevisar det att pesten, som drabbat odu kort efter att de upptäckt gasen, är Karomyas sätt att skydda oss chekotzer och samtidigt straffa de ärolösa odu. De som betvivlar gudarnas aktiva agerade i den fysiska världen måste rimligen tänka om efter detta. Men nu måste jag sluta skriva, Strävtass har uppmärksammat att ett mycket stort krigsskepp lagt sig i omloppsbana...
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Spelpass #33

Utdrag från bärgarrobot nummer 004713, stjärndatum 3-630

...

Intern status...

Elektrisk energinivå: 12
Chassit: 47 %
Aktiva kretsar: 78 %

...

Plats: Odumåne, rymdhamn 1A, lastplats 17, X: 154038, Y:41038, Z:98
Uppdrag: Finna kapten Prezteks mördare
Risk: hög

Deluppdrag: Bekämpa brottslighet på odumåne
Risk: hög

Deluppdrag: Uppdaga botemedel mot udusmitta
Risk: medel

...

Händelseförlopp, konverterat till imperfekt:

Strävtass rätade upp Intzaros komet som hade kantrat efter drabbningen mot banditerna. Efter det letade Orval, Strävtass, Plexi, Alik och Irov efter reservdelar såsom biokompositplåt och orukristu smälttråd på rulle. Orval gick för att samtala med förmannen Rygo medan resten av reservdelsletargruppen gick mot gruvområdet där slaget mot banditerna tidigare stod. På Kometen städade Udd och Kubwa medan Tzaahi höll på att avsluta sin religiösa cykel.

I ett gruvförråd upptäcktes Alik och Irov av nyanlända odusoldater som krävde en förklaring till robotarnas förehavanden av någon över säkerhetsklass C13. Efter en längre dialog gick soldaterna med på att möta Kubwa som kunde förklara allt. Väl vid Kometen sammanstrålade den militära eskorten med Kubwa i en skrubb. Efter en längre diskussion på odumål samt överlämning av lite oduproviant verkade militärerna acceptera Kubwas förklaring. Samtidigt verkade Kubwa drabbas av någon slags personlighetsförändring.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
(Och nu är vi ikapp med krönikan.)

Spelpass #34

Logg 1-13: Sträv Tass


Vi befinner oss i Kotwa-systemt, på odus månbas. Smittan håller fortfarande basen i sitt grepp men besättningen från odukryssaren som anlänt gör sitt bästa för att skapa ordning i det rådande kaoset. Vi på Kometen försöker laga skadorna i skrovet efter vårt möte med banditerna, och med det i åtanke begav vi oss ut på en kvällstur för att införskaffa plåt.

Med vår gaffeltruck och nyrekvirerade transportbil med släp anlände vi till plåtförrådet och Udd förklarade situationen för de närvarande odusoldaterna. Efter några extra instick från mig och Alik övertalade Udd befälhavande odu att ge oss de plåtar vi behövde och mer, fastän vi saknade dokumentation. Väl tillbaka vid Kometen satte Alik och de andra robotarna igång med att reparera skrovet. Vi andra gjorde kväll.

Jag vaknade nästa morgon med en krypande känsla över min rygg och förstod att något var fel. Men den försvann ner på golvet och in under rymddräkten som tur var... Jag kanske borde låta Udd städa min hytt… Nästa vecka eller så. En dusch senare träffades vi alla vid matbordet utom Kubwa som faktiskt ingen sett på ett tag. Tzaahi visade ett meddelande från odukryssaren som sa att det nu var obligatorisk karantän och att inga skepp får lyfta.

Timme 1 i karantänen hittade vi Kubwa i taket på lastutrymmet mumlandes något samtidigt som han dunkade skallen i taket. Udd fick ner Kubwa från taket och bäddade sedan ner honom i hans koj. Tzaahi hade samtidigt utarbetat en vattentät plan för att få Rygo att hjälpa oss bort från den här månen. Vi kontaktade därför Rygo och bad honom komma till Kometen.

Timme 3 i karantänen, med nötpåsen i näven öppnade jag och släppte in Rygo på skeppet. Tzaahi inledde debatten med en kavalkad av känslor, förklaringar och legitima orsaker för vår sak. Rygo kontrade med att vara en odubyråkrat och inte förstå känslor, förklaringar och legitima orsaker såvida det inte finnas skrivna blanketter för dessa, i tre kopior. Tzaahi fortsatte kraftfullt och med stöd av Udd nästa etapp i debatten och alla övertalningsmedel kastades likt en plötslig snöstorm över Rygo. Rygo som aldrig sett snö lät sig dock inte påverkas och argumenterade att blanketter saknades, i tre kopior. Det hela slutade med att Rygo skulle se om han kunde hitta några blanketter för undantag från karantänen för att få jaga banditer. Inga av dessa blanketter kommer emellertid att låta oss lyfta eftersom karantänen är förkunnad av drottningen och därmed obrytbar. Nötterna var av god kvalitet och riktigt njutbara men påsen kunde ha varit större och även så de individuella nötterna.

Sedan Rygo lämnat oss föreslog jag en alternativ flyktplan för mina kamrater.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Spelpass #35

Udds samvetesanteckningar


Jag undrar om jag har dåligt inflytande på mina vänner. Som till exempel Kubwa. Alltså han har inte varit sig själv och hängde i taket och pratade osammanhängande och jag kunde knappt förstå något alls. Och sen idag, när han faktiskt pratade så var han som fortfarande inte sig själv. Han kunde tänka sig en till av den där frukten han fick och när jag tittade i hans ögon så såg de annorlunda ut. Eller i alla fall tror jag det. Alltså jag tror att han kanske hade råkat droga sig, eller att frukten innehöll droger, och jag vet inte hur farligt det kan ha varit för honom och tänk om det är mitt fel! Jag försökte säga det till Tzaahi men hon tyckte att Kubwas personlighetsförändring var bra. Så jag provade säga det till Orval istället men han hade inte tid att lyssna. Och jag förstår ju som det för vi vill ju alla åka härifrån och det kanske måste vara prioriterat. Fast jag tycker egentligen att hälsan alltid borde gå först. Men allt det här har försatt oss i fara!

Kubwa verkar som nu inte alls tänka på att reparera skepp utan har huvudet inställt på sitt hemliga uppdrag (det verkar ha satt sig i hjärnan på honom vilket påminner mig om den gången jag fick en psykos och fick för mig att jag egentligen bara hade två tentakler och att de andra bara var synvillor och det höll i sig jättelänge och ställde till med en massa problem när jag skulle simma och de andra tentaklerna bara flöt omkring och fastnade i sjögräs och slog till fiskar).

I alla fall så kom alltså Kubwa med en idé om att vi skulle programmera om en vaktrobot som kunde åka och trycka på en knapp för luftvärnskanonen så att den inte skulle skjuta oss utan oduskeppet istället när vi åker iväg. Och här är också var det här med Kubwas psykos försätter oss i fara. Alltså det är inte bra sånt här. För då fick ju Orval för sig att vi skulle göra en rökridå och så tände han på utanför så att Alik och Tzaahi kunde ta sig iväg. Men då kom det några oduvakter och släckte den brinnande pölen och tyckte att det verkade konstigt och de höll nästan på att hinna döda Orval innan han hann ta sig in igen. Sen var jag tvungen att luras igen så att de inte skulle skada oss eller komma på vår plan. Och jag vet ju att Tzaahi tycker att det ibland är bra att inte säga hela sanningen, tror jag, men jag tycker fortfarande inte att det känns riktigt bra.

Sedan hamnade Alik och Tzaahi i problem i pyramiden som de åkte till så att Kubwa också fick lov att springa dit. Det enda jag vet just nu är att de är i strid på väg från pyramiden igen efter att ha programmerat roboten och jag är jätteorolig att de inte ska klara sig och att hela Kometen kommer att sprängas eller vi fängslas innan vi kan lyckas ta oss härifrån!

Alltså jag måste verkligen komma ihåg att säga till de andra att inte äta saker som de inte vet vad det är och jag kan inte bara prova ge dem något heller. Alltså jag kanske blev lurad när jag fick de där frukterna. Alltså droger är inte bra. Inte ljuga heller. Bara för att man är bra på något så betyder det inte att det är det man ska göra.
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
(Fett imponerad av att ni är uppe i 35 spelmöten!)
Det beror framförallt på att spelarna inte gjort sig någon brådska med att följa vad man skulle kunna kalla kampanjens huvudspår. Istället har de lagt mycket tid på att diskutera vem som egentligen är skeppets kapten, hur marknadsekonomi fungerar, i vilken mån det är viktigt att tala sanning och andra väsentligheter. Min tanke var nog närmast att kunna avsluta vid omkring 30 spelmöten.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Och så var vi igång igen. :D

Spelpass #36

Ur Tzaahis meditationsbok


Äntligen har vi lämnat den förhatliga odubasen! Vi lyckades springa ifrån vakterna och sedan flyga ifrån deras kryssare, jag tror nån gjorde nåt tekno-mumbojumbo med deras försvarssystem, hursomhelst klarade vi oss. Väl i säkerhet hade vi lite fritid medan vi planerade nästa drag. Jag stärkte mina mystiska krafter och skapade en ny varelse, denna gång av metall. Hoppas den håller bättre än den förra. Även mina fysiska egenskaper finslipades då jag sparrade mot ett hologram. Ytterst primitivt, äkta strid med äkta skador är naturligtvis att föredra för att utvecklas, men det var bättre än ingenting iallafall.

Jag gjorde ett försök att utveckla mina medpassagerares smak för det finare här i livet genom att bjuda dem på ”modets brygd”, men fylld av fördomar och okunnighet avböjde de. Alkohol, bubblande sirap, mint och het chili upphettad till 70 grader; i sanning en dekokt som skiljer agnarna från vetet.

Vi har talat en del om vad som kommer härnäst. Två härliga plikter ligger framför oss; att hämnas mordet på Preztek samt att sprida den gudasända pesten bland odu. Det lutar åt att vi ska hämnas Preztek först, tankstationen Baranda där han mördades blir nog vårt nästa resmål. Tyvärr kanske båda projekten måste skjutas upp ett tag eftersom Kubwa blivit sinnessjuk. Att framföra alternativa fakta verkar ha skadat hans psyke, då han börjat tro på dem själv. Han säger att han är på uppdrag av drottningen. Dessutom har han saboterat Kometens skuggdrift och betett sig allmänt underligt, till exempel så bits den jäkeln! Udd har varit den som skött den huvudsakliga vården av honom, någon som hen verkar vara bra på.

Då vi i princip är strandsatta tills skuggdriften lagats, och Kubwa är viktig för reparationerna, gäller det att i första hand få honom frisk. Eller iallafall så frisk en odu nu kan vara. Jag har dock tillförsikt i frågan. Pesten har övertygat mig om att gudarna är på vår sida!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Spelpass #37

Udd diktar


Gänget befinner sig på Baranda
För att hitta den som dräpt deras forne kapten
Men Udd till psykolog Dr Leonard istället vandra
Och får en tid till vilken hen ej vill bli sen

Kubwa, vår Odu med bomb i blick
Och Plexi, vår energiska lilla robot-sidekick
Söker energiskt efter deg av sprängkaraktär
Men får bara tag i rep, dunkar och sånt där

Dessutom blir Plexi plötsligt förvandlad till betalningsmedel
Detta upprör Udd, då en robot ju ej kan vara samma som en sedel
Nä, vänner byter man absolut inte bort
Det borde faktiskt Kubwa ha förstått

Under tiden letar Orval, Tzaahi och Strävtass en snubbe
Druq är tydligen det namn han bär
De letar på platsen där man bland annat kan få sig en nubbe
Men Druq är inte där

Med en terminal hittar Strävtass Druq-snubbens residens
De ska fråga om Melira – hon som begått mord
Orval vill gärna fråga med hot om vapenkonsekvens
Men Tzaahi nöjer sig med att lämna en lapp med väl valda ”Hitta mig för affärsmöjligheter”-ord

Strävtass, Orval och Tzaahi är sedan på en bar
Alik som utför underhåll hela tiden på Kometen är kvar
I baren ser de chekotzer i antal tre
Tzaahi reagerar med stor gläd-je

Chekotzerna berättar om vanära över Grezkaklanen som mot prinsessan varit dumma
Om mäster Yngtze som blivit osund
Det första i Tzaahis inre känns som mumma
Det andra ger en sorgsen stund

Strävtass får höra att odun Druq är svart och lila
En sådan har, vilket Strävtass ej vet, Udd redan sett
Druq hänger ibland med shamanen Zebira
Men hänger man med henne har man nog dåligt med vett

Kvällen kommer och alla till Kometen går
På morgonen Kubwa gör all vapenvård han förmår
Kubwa vill saker spränga
Udd vill få Kubwa att sina spränginbillningar hos Dr Leonard förtränga

Orval får höra att Plexi nu bor i en butik
Och går dit för att hämta honom tillbaka
Gissningsvis måste han göra butiksägaren rik
Men det är ju ändå det enda raka

Orval får tips om att hitta Druq på en arbetsplats
Men att leta där visar sig vara en onödig strapats
Ej heller Tzaahi som väntat på Druq i en bar
Någon lycka i att träffa honom har

(Jag vet ärligt talat inte vad som flugit i Ida som skrivit krönikan men så där blev den i alla fall.)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Spelpasss #38

Odu logg arbetare 1132456; Kubwa Kiufundi

Schlsig 48.69.891.KANDAH


Dagslutledning: Även en Odu behöver dagligt underhåll, men det kan ta lite ont.

Tillägg till dagslutledning för Mjueellpoo 44.66.89.HEESO: Efter en tid med andra kulturer och individer blir man mer som dem. Detta kan till exempel innebära att brott mot lagar och regler blir normalt.

Jag misstänker att doktorns pirrbehandling har skadat mitt minne på något sätt. Jag minns inte att jag gjorde dagligt underhåll som jag brukar på morgonen. Däremot tycks jag minnas att något skulle sprängas men dagen passerade utan att något sprängdes. Kan det ha varit att jag var orolig för att den krånglande rymddieselflödesreduceringventilen på Kometen skulle orsaka en explosion? Ja, så var det nog. Jag måste komma ihåg att rekvirera en ny.

Jag var i alla fall hos doktorn tillsammans med Udd. Där fick jag vila mycket och så spände han fast mig och kopplade in mig till en apparat. Den gjorde att den pirrade ganska mycket i kroppen. Ja det blev till och med lite ont och under tiden frågade doktorn väldigt konstiga frågor som jag inte riktigt minns. Som jag förstod det gjorde doktorn något som motsvarar dagligt underhåll på mig. Jag mådde i alla fall ganska bra efteråt. Fick med salva att smörja brännmärkena efter behandlingen och även vitaminer. Hoppas det inte behövs något mer dagligt underhåll på mig på ett bra tag!

Sedan följde jag och Udd med Strävtass för att leta efter en Odu som heter Druq och en människa som jag tror hette Zebira. Dom vara elaka och hade kanske något med Prezteks död att göra. Vi gick till Druqs lägenhet, men han var inte hemma. Jag lyckades öppna den låsta dörren (brott enligt Odu brottsbalk kapitel 3 §17 stycke 7 som säger att “Det är olagligt att utan tillstånd och rekvirerad nyckel öppna låst utrymme”). I lägenheten fanns inte så mycket, men vi hittade en gång som gick i ventilationskanaler och serviceutrymmen vidare till någon korridor och fler ventilationskanaler. Det blev mycket krypande. När jag öppnade en lucka råkade jag utlösa en fälla. Det tog mycket ont men Udd hjälpte mig så jag började må bra igen.

Till slut kom vi till ett rum där det fanns en massa reservdelar och annat men det mest intressanta var en datorterminal. Den var tyvärr låst med lösenord men jag lyckades koppla förbi det. (Brott enligt Odu brottsbalk kapitel 73 §12 stycke 3 som säger att “Endast den som har rätt behörighet får använda datorterminal för avsedd behörighet”). Datorterminalen visade sig vara tjuvkopplad till stationens huvuddator och samtliga system - luft, lås, ventilation med mera. Jag föreslog att vi skulle optimera stationens syretillförsel eftersom jag såg att den var ett par procent högre ställd än optimalt. Strävtass stoppade mig dock för han trodde att människor skulle svimma om vi minskade syrehalten.

Strävtass kom på att vi skulle se på loggen. Vanligast var att man grejat med lås och dockningsloggar från terminalen. Den sista noteringen i angav att det skickats ett meddelande till rymdskeppet Svarta Stjärnan. I meddelandet stod något i stil med att objekt 18 hade anlänt igår kväll. Strävtass menade att det borde vara Kometen eller vår besättning som var objekt 18.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Spelpass #39

Ur Udds dagbok


Ja, alltså, jag måste bara prova skriva för jag tycker att det är så tråkigt och faktiskt ganska jobbigt att vi måste riskera våra liv och stationens liv (eller ja, alltså, de som bor på stationen) och så för att vi ska hämnas Preztek, men ingen verkar vilja tycka det också eller lyssna på det. Han är ju död, vi kan inte få tillbaka honom. Men de andra verkar tycka att vi borde göra det ändå. Tzaahi hon pratar om att det är viktigt för hedern och sånt där, men jag vet inte, tänk om någon av de vi ska hämnas på dör och så ska de hämnas tillbaka och så vidare. Det blir ju jättefel. Och så kanske jag åker fast och så hamnar jag i fängelse och så får jag aldrig åka hem. Eller så dör jag. Eller de andra. Eller så åker vi alla fast för att Harokiska nätverket styr saker bakom allas ryggar. Och i fängelse finns inget för Kubwa att laga till exempel. Alltså det känns inte bra det här.

Och jag försökte säga det till poliserna på säkerhetsavdelningen lite försiktigt (jag hade köpt en hjälm som dolde mina ögon så de inte skulle veta vem jag var) så att de kunde ta fast Prezteks mördare och kanske Druq och Zebira istället. För vi hade listat ut från den där fuskterminalen bland annat att Melira var på skeppet Svart stjärna och skulle till stationen snart igen. Men poliserna sa att de inte kunde göra något och det var nästan att jag inte tog mig därifrån, så jag blev jätterädd. De förföljde mig också efteråt men tack och lov så kom Orval och räddade mig.

Och sen så var vi några och kollade efter Zebira på några barer och restauranger och så såg vi henne och då gick Tzaahi dit och hade tänkt bråka med henne men Zebira verkar ha många starka krafter för Tzaahi ändrade sig och det verkade inte helt som att det var hon själv som egentligen ville det. Men till slut fångade vi Zebira i en säck och tog med henne till Kometen och hade förhör.

Hon sa att Preztek också hade haft samröre med nätverket men undanhöll de där disketterna från dem (innehåller tydligen militär information) så det var därför han dödades, för nätverket vill ha dem. Jag tycker att det lättaste borde vara att bara ge dem disketterna och så kanske allt kan få vara lugnt, men där var det samma igen det där med att man ska hämnas och att Melira nog inte skulle betala för disketterna och allt sånt där och alltså då kände jag att jag inte klarade av att lyssna mer för jag blev så ledsen så nu sitter jag här och skriver det här. Jag hör utifrån att de pratar om att försöka lista ut vad som är på disketterna som tydligen är från federationen säger de. Det verkar också vara något mer på disketterna, brandskum kanske säger de. Jaha, nu pratar de om strid igen. Nä alltså nu måste jag nog sova så jag slipper lyssna på det här!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Spelpass #40

Odu logg arbetare 1132456; Kubwa Kiufundi

Thoolueifssbnd 34.32.222 Aartposa - Tojohotta 44.66.897 Sanvidas


Dagslutledning:

1. Bland andra arter kan och får man skaffa avkomma lite hur som helst. Till och med utan drottningens tillstånd. Detta förklarar en hel del av andra arters konstigheter. Den genetiska massan blandas ju precis hur som helst.

2. Uppror är att bryta mot lagar. Min teori är att andra raser gör uppror så ofta eftersom deras genetiska material är imperfekt, se slutledning 1 ovan.

Idag dök Druq upp på kameran i terminalrummet. Efter att ha kämpat bra länge fångade vi honom och stoppade in honom i ett av Kometens förråd. Alik lyckades sedan till slut dekryptera de disketter som Preztek hade i sin ägo. På disketterna fanns information om Ypsilon, ett hemligt militärt projekt som humanoidernas före detta federationen höll på med i Uara-systemet. Projektets mål var att ta fram ett vapensystem som skulle kunna tränga igenom ett fiendeskepps sköldar och slå ut energisystemet utan att förstöra skeppet. Det lät som en mycket intressant teknik. Verkade vara en vidareutveckling av de flytande kvantmaterialtekniker som redan idag används för rening och återvinning av avloppsvatten på rymdskepp. Hursomhelst skulle det tydligen finnas en prototyp av vapnet någonstans, kanske på Uara?

Tzaahi och Udd försvann i några dagar. Jag tror de tränade något som jag inte riktigt förstår med några som de kallade pilfinkar eller nåt liknande. Strävtass var duktig och ordnade så att vi skulle få med ett lass kemikalier att leverera till planeten Memnos som kanske låg på vägen till planeten med vapenprototypen, eller inte. Jag lyckades inte riktigt förstå hur allt det där med träning och frakt av kemikalier hängde ihop eftersom jag var upptagen med att kalibrera gyroskopstabilatorbussningarna för motorfästena för skuggdriften.

Just ja, Tzaahi lämnade även ett brev skrivet med blod till pilfinkarna. De skulle i sin tur lämna brevet till bovarna som vi tror mördade Preztek. I brevet stod det att vi skulle vara på Uara om tio dagar. Sen åkte vi. En bit på vägen lämnade vi vår “barlast” – Druq och Zebira - på en obebodd träskplanet.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Krönika spelpass #41

Tzaahi skriver sitt testamente


Slutstriden närmar sig. Oavsett om jag lever eller dör så kommer det faktum att jag stridit för rättfärdig hämnd att upphöja Prezteks ande, och min om jag dör, i livet härefter. Jag kan med andra ord inte förlora.

Planen att utmana Melira och möta henne på Uara 5 går helt utan problem. Vi anlände nyligen till Uara-systemet och ligger i omloppsbana runt planeten. Det finns ett övergivet stort fraktskepp från något handelskonglomerat eller vad det nu var som också är i omloppsbana och har varit det ett tag. Efter att vi undersökt fraktskeppet hittade vi någon sorts energisignaturer på planeten nedanför. Jag antar att vi får kolla upp den härnäst.

Jag utförde "det heliga uppvaknandes ritual" tidigare idag för att påkalla uppmärksamhet från Prezteks ande, för att den ska lämna den ovärdiga sömnen och kunna uppleva de händelser som nu ska komma. Udd kastade någon besvärjelse och påstod att det inte fanns någon ande i rummet, att inget hände, men jag upplyste Udd om det faktum att religion och saker som rör den eviga själen inte kan mätas med vare sig teknik eller magi.

Nu, till mitt testamente, ifall jag skulle dö i hämndens rättmätiga tecken.

Jag, Tzaahi av Kssenjaklanen, följare av Karomya, traditionens väktare, låter härmed min sista vilja bli känd.

Mitt rökelsekar, tillverkat av en demons skalle vilken jag själv dräpt, ett föremål av prestige och vördnad, tillfaller mina föräldrar Tou och Tzonda. Må karet påminna om den ära jag inte kunde finna i min ungdom.

Till min bror Toung, som ännu inte förlåtit mig för branden som tog vår systers liv, ger jag vår systers xylofon, den med ekorrskallarna. Må de ljuva tonerna blidka ditt sinne.

Min stridsrustning, som skyddat mig väl och hjälpt mig finna ära, ger jag till Orval. Må den ge honom den pondus som krävs att vara riktig kapten efter mig, inte bara kapten på papper. Min skapelse, metall-brunteratopsen blir också Orvals. Den kommer att sakna praktisk funktion efter min död men blir en ståtlig prydnad på kommandobryggan.

Mina bokrullar som avhandlar Karomyas väg ger jag till Udd, som ofta undrat kring de värderingar vi chekotzer har. Må Udd finna vägledning och svar och förstå varför hämnd och ära är nödvändig för balansen i världen.

Till Yngtze, min mästare, ger jag mina anteckningar runt odupesten och insektoidernas stridsgas, något han kan överlämna till krigsministeriet och som kan skänka honom ära.

Till Strävtass, den störande lilla pälsbollen, ger jag familjereceptet på modets brygd eftersom han gillar starka drycker.

Till Kubwa, vår tekniker som tyvärr blivit född in i en ovärdig ras, ger jag en bön om att hans ande inte ska dömas till samma vedervärdiga straff i livet efter detta som övriga odus kommer att få, då de i orättmätig aggression anfallit det chekotzka imperiet. Må Kubwas ande nå upplysning och frid i livet efter detta.

Till Alik, vår robot ger jag disketterna med information om energipulsvapnet. Designen kanske kan modifieras och bli en del av hans moduler. Alik har, trots sitt mekaniska ursprung, hedrat sin programmering och tjänat Preztek väl.

Nå, det var väl allt. Nu ska vi resa ner till planeten och undersöka den, och eventuellt hitta energipulsvapnet. Hoppas inte Melira dröjer allt för länge. Det skulle vara en stor olägenhet att göra alla dessa förberedelser om jag varken fick döda henne eller dö själv.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Spelpass #42

Udd skriver hem


Kära bryster

Snart kommer jag nog hem, tror jag. Eller jag vill det i alla fall. Det är så mycket prat här om att hämnas och om blod och död och allt sånt och jag vill bara få vara vid liv och träffa er igen. Jag hoppas att allt är bra där hemma? Jag vågar kalla det för hemma nu och säga att jag ska komma. Vet du det känns ganska bra. Att känna så alltså.

Fast det kommer nog ta ett tag ändå att träffa er. Vi har ju just landat på en planet där Tzaahi hade tänkt att vi skulle möta Melira och slåss. Fast hon vet ju inte att Strävtass förstört brevet med de instruktionerna som Melira skulle få förstås. Och bara det att jag måste ljuga och hålla tyst om det gör mig jätteledsen och dessutom så blir det ju helt onödigt att stanna här då, tycker jag. Jättesvårt. Och nu är det inte bra här.

Vi tog i alla fall lite teknisk utrustning och en luftvärnskanon på det där containerskeppet som hängde ovanför den här planeten. Ja, alltså det var ett containerskepp där alltså som var tomt på varelser, jag glömde visst säga det före det andra. Det kan ju vara bra för då kanske vi kan sälja det och komma hem fortare, tänkte jag när vi tog det.

Och vet du vad, förresten? Jag tror att min kropp har hittat på något nytt. Jag vet inte om det beror på att jag kanske råkat få i mig lite för många konstiga saker genom åren (och jag vet att den saken ställt till med problem i livet, men det är bättre nu jag lovar!) eller om jag bara varit så ledsen att jag fått någon konstig sensor som växt fram. För nu, vet du, kan jag faktiskt känna av om det finns varelser nära och vad de känner! Om jag fokuserar alltså. Det var när vi hade landat och gått runt där ute som jag kunde känna att det fanns fem livsformer i det stora skeppet där och så kände jag vad de kände. Och så fanns det två livsformer som inte kände något alls. Det var jättekonstigt. Hur kan man finnas men inte känna? Eller är det så det är när man har tagit lite för mycket knock kanske? Eller ja, före allt det där så såg vi att det låg döda humanoider under och i det lilla skeppet. Så något hade ju liksom hänt där. Ja, alltså, vi hade landat nära några andra skepp som stod som på en stor grusplan omringad av en stenmur med torn. Fast det var inte så mycket kvar av dem, tornen och muren alltså. Och så fanns det en stor kupol där, men man kunde inte se in genom glaset.

Vi försökte få kontakt med det stora skeppet först genom att anropa det, men ingen svarade. Det var också konstigt för landgången på det skeppet var igentäppt med tunnor och sånt. Sen slog Tzaahi på skeppet och ropade på dem och då svarade de såklart. Jag skulle nog också svara om Tzaahi ropade. Där inne fanns det en Rezak av det rena blodets brödraskap. Rezak sa att det fanns en stridsmekanoid där ute som var lite trasig, men farlig och det var därför de hade stängt in sig. Och hade jag vetat innan vad det var för något så hade jag nog aldrig gått ut ur Kometen. För sen kom den fram ur en av de öppningar som fanns i kanterna i marken (det var typ nedsänkt) och kom mot oss. Jag blev jätterädd och alla vi som var ute sprang in i Kometen. Vi lyckades från Kometen skjuta den så den gick ner i en öppning igen så då landade vi. Alltså man kan ju tycka att vi är lite dumma. Jag ville i alla fall hela tiden därifrån, men man kan ju som inte heller bara lämna sina vänner. Och så kan jag ju inte flyga rymdskepp förstås.

Tzaahi försökte prata med de i stora skeppet igen och försökte få dem att komma ut och hjälpa till att döda metallfaran, men de ville inte.

De andra börjar göra lite blandade saker som att leta saker att ta eller begrava de döda, men jag stannade vid stora skeppet ifall de ville komma ut och hjälpa till eller bli helade. För de var nog lite skadade. Men vad händer då? Ja, även om jag vill hjälpa och att alla ska kunna leva så vill tydligen inte alla andra ha det så för plötsligt dyker en av de från storskeppet upp bakom mig och skjuter och det gjorde så väldigt ont! Så jag försökte gömma mig. Tzaahi och Brunte kom rusande för att hjälpa till och strax efter även Strävtass. En till av de ifrån stora skeppet dök upp och Brunte dog, Tzaahi skadades i svansen, men på något underligt sätt lyckades jag skjuta en av storskepparna och Strävtass dödade den andra. Alltså vilken onödig grej! Tänk om vi bara hade kunnat åka hem direkt istället! Kanske borde jag berätta för Tzaahi ändå. Fast vi vill ju ha det där vapnet som kanske finns här också såklart. Men du förstår ju kanske hur svårt det är. Så du inte tror att jag ljuger om att jag vill hem och träffa er. För det vill jag. Och jag ska komma hem. Jag hoppas att ni kan vänta ett tag till.

Klom,
Udd
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
(Nu är vi ikapp med krönikeskrivandet.)

Spelpass #43

Odu logg arbetare 1132456; Kubwa Kiufundi


* KORRUPT DATA * ‘’3##RR*¤¤%
)( $sld oswefsrewe3345sg7 $£$€€s dwerbflaöö * KORRUPT DATA *

* KORRUPT DATA * kkl s 55wewv ef@@$£ * KORRUPT DATA *

3eftr att jag säkrat elförsörjningen fortsatte jag att laga det militära rymdskeppet. Datorsystemet var utslaget, troligen på grund av överströmmar när elsystemet slogs ut. Det svåraste var att få till bryggningen av Harman/Sonos-kretsarna, men med hjälp av lite stålull löste det sig bra.

De andra var ute och slogs och höll på ute på planeten, tydligen heter den Uara 5 eller något liknande. Jag tog just en paus och funderade på om det skulle gå att koppla ihop skeppet med den sidovagn som fanns i närheten när jag hörde att någon började skjuta med Kometens kanon. Senare visade det sig att det var Strävtass som sköt på det stora kultistrymdskeppet intill där de som anföll oss kom i från. Sen kollade jag upp sidovagnen, den hade dåligt med bränsle och det var hela 312 dagar sedan underhåll hade gjorts. Fruktanskvärt! Dessutom bryter det mot Odu föreskrift 446, artikel 18 som säger att “Rymdskepp ska underhållas med föreskrivna intervall, vare sig oftare eller mer sällan”. Strävtass fick i alla fall igång sidovagnen och parkerade den i Kometen. Sedan gick vi runt och utforskade byggnaderna och tunnlarna som förband dessa. Det var ganska förfallet och fanns inte särskilt mycket att se.

Efter det återvände jag till Kometen och installerade nytt kablage till styrningen till vibrationsdämpningen - någon i besättningen var lite frågande till detta, men jag förklarade tydligt hur dåligt det kan gå om vibrationsdämpningen inte fungerar felfritt i skuggdrift. Eftersom datorn inte kan ta hänsyn till skeppets vibrationer kan man alltså hamna helt fel, till exempel i ett svart hål!

Uuusama bin holoyfoyndon 13.2455.35. Osdu

Dagslutledning: Även humanoider verkar ha ett behov av en kapten eller drottning som de kan tillhöra.

Alik och jag fortsatte att laga militärskeppet på morgonen. Sen dök den elaka roboten upp igen och det blev strid. Orval lyckades göra slut på roboten till sist så vi kunde fortsätta reparationerna. De övriga gick in i det stora kultistrymdskeppet. Efter ett bra tag började jag fundera vart de tagit vägen och om de var välbehållna så jag följde efter. Det visade sig att Tzaahi, Strävtass och Udd hittat två skadade humanoider som dog strax därpå.

Senare hittade vi ett par kvinnliga humanoider. De ville tillhöra någon. Tzhaai ville inte att någon skulle tillhöra henne så då bestämdes att den som hette Reba skulle tillhöra mig och den som hette Noona skulle tillhöra Udd. Det kändes mycket konstigt eftersom jag är van att tillhöra drottningen eller en kapten, men inte van att någon annan tillhör mig. Jag började fundera om jag kanske var kapten eller till och med drottning nu. Men om jag är kapten så borde jag ju ha ett skepp. Kanske militärskeppet är mitt skepp? Men vart är min besättning i så fall, det kan ju inte räcka med en humanoid och en odu till ett så stort skepp! Och vad är mitt uppdrag, för visst måste man ha det om man ska vara kapten på ett skepp? Eller är jag kanske en kapten som är en rymdpirat som inte tar några uppdrag och anfaller andra rymdskepp och tar deras saker och säljer och lever farligt och spelar bort pengar och kanske hamnar i fängelse eller blir avrättad som straff för mina brott? Eller är jag drottning? Men det skulle ju innebära att jag kan skapa avkomma också? Men jag saknar ju de fysiska attributen! Men de kanske växer ut av sig självt om man blir drottning? Fast vart skulle jag bo då, det behövs ju en stor planet för ett odu-samhälle. Och vart skulle jag få tag i drönare? De kanske är de första jag får som avkomma, eller?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Spelpass #44

Udd skriver till Tzaahi


Hej Tzaahi

Jag ville skriva till dig och säga förlåt. Du vet, jag ville ju inte ljuga för dig egentligen om att brevet var förstört, men ville inte heller göra någon arg eller så och jag trodde att allt skulle lösa sig till slut ändå på något sätt. Jag förstår att du är arg, men jag hoppas att du inte är jättejättearg längre i alla fall.

Och även om jag mest vill hem och liksom inte riskera att någon mer blir skadad och så där så tror jag att jag förstår hur du tänker lite och jag tycker att du är imponerande på många sätt och jag ska säga några av de sakerna så att du kanske känner dig mindre ledsen, om du känner dig ledsen på något sätt. Jag är ju inte så bra på så mycket, men du är bra på det här med att bestämma, som när du gav Nona lasergeväret och sa att hon skulle följa med och utforska eller som när du såg till att Jaris och de andra fick lämna över vapnen för att komma ut ur det där rasade utrymmet så att de inte skulle få för sig att göra illa oss. Du är också modig, som när du kom genom det jättekalla vattnet nere i gångarna och lyckades öppna en dörr som vi andra inte lyckades öppna fast det var kallt och det ju kunde ha varit jättefarligt eftersom det var reaktorer där. Och också när du var först ner för hisschaktet ner dit såklart. Vi visste ju inte säkert vad som fanns där nere, så jag hade nog inte vågat vara först. Och sen att du vet vad du ska liksom fråga om och så där. Jag tänker ju inte så ofta tillräckligt mycket, men du frågar till exempel Jaris hör till Harokiska nätverket och varför de är där och om det där Ypsilonprojektet. Jag brukar alltid säga något tokigt. Så du vet att även om du skulle vara arg och ledsen så är ju liksom allt det där ändå bra ju!

Sen är det väl tråkigt att det där stora vapnet som vi letade inte längre var kvar och så, men det var liksom det som också gjorde att det kändes som att nu blir det bara ännu mer fel att inte berätta sanningen för dig. Förlåt för att vi inte vågade berätta det förrän vi hade lurat över dig på militärskeppet sen när Jaris och de andra var inspärrade där, men hade du varit på Kometen så vet jag inte helt säkert att du inte hade klöst ut ögonen och tungorna på oss. Eller, du är ju, väl, fortfarande vår vän, så det hade du säkert inte gjort, men du lät väldigt väldigt arg så det var ju kanske bra ändå att inte chansa.

Det känns i alla fall bra (eller ja, bäst hade varit om du inte, såklart) att du verkar kunna få dig iväg för att få den där hämnden som du vill ha. Sen är det jättetråkigt att inte få träffa dig, Kubwa och Alik på jättelänge eftersom ni alla ska iväg och greja med Melira, men eftersom jag, Strävtass och Orval ska liksom leva vanliga liv nu och åka runt och skeppa gods och hälsa på familjen och så där så kommer ju vi i alla fall att vara lätta att hitta åt. Och du är välkommen att hälsa på mig och min brysters familj när du vill. Och ja, Kubwa och Alik är också jättevälkomna såklart! Du får hälsa dem jättemycket från mig! Hoppas att ni överlever hämndstunden, får vara glada och hålla er friska och allt sånt där!

Klom,

Udd

(Rollfigurerna delade alltså upp sig inför avslutningen av kampanjen. Tre valde att smita iväg medan tre andra ville utkräva hämnd på Melira Goros som mördat rollfigurernas tidigare kapten Preztek. Kampanjens sista spelmöte, som vi spelade i torsdags men där krönika antagligen kommer först om ett par veckor, blev därmed slutstriden mot Melira där tre av spelarna fick spela inhyrda medhjälpare till hämnarna.)
 
Top