Världsbeskrivning...OK...men vilket år?

Men pratar vi inte lite om två olika saker nu? Jag tycker att man ska slå fast ett nu i spelvärlden, men även beskriva dess historia såsom den är relevant. Men det är en annan sak än att beskriva världen utan någon tydlig nutidspunkt så att man ska kunna spela i olika historiska perioder. Dvs både nutid och historia är relevant, men att beskriva en värld på en massa samtidiga tidsplan låter som väldigt onödigt jobb.

att beskriva en värld på en massa samtidiga tidsplan låter som väldigt onödigt jobb.

Jo, men samtidigt rätt intressant. En av de saker jag verkligen respekterar i Modiphius' version av Mutant Chronicles är ju att de aktivt kör i flera olika tidsepoker så man kan justera lite beroende på vad man vill lägga emfas på och sådär.

OK, det kanske inte är helt perfekt gjort alla gånger, men det är ändå rätt coolt.

I Dinoblast så beskriver jag tre olika perioder som man kan spela i, främst för att de fokuseras på olika typer av "uppdrag" och händelser men också för att fraktionerna har olika förutsättningar. Men det är max 100 år tillbaka i tiden. Innan det finns väldigt lite info.

Tanken är att man själv bestämmer sitt nu.

Sedan bygger man upp rollpersoner lite utifrån tidigare tioårsperioder i livet och då kan det vara bra att veta lite om dem.

Generellt i rollspel så vill jag har ett tydligt nu, med årtal och historia. Men det kan vara snabbt fallande i hur mycket detaljer som beskrivs.

Back