Rickard
Urverk speldesign
Jag kommer alltid vara av åsikten att genererat innehåll är enbart vettigt när det tillförs något värdeskapande. När man sätter det i ett sammanhang.Det ligger ju väldigt mycket intellektuellt arbete bakom dina principer till exempel. Jag tror att den processen är meningsfull för dig och den är inspirerande och meningsfull för mig.
När jag skriver texter med AI så märker jag att jag kan gå in i ett redigeringsläge direkt istället hur jag brukar skriva: skriv ett utkast för mig själv, kasta allt och skriv sedan för läsaren. Jag kan skriva utkastet, låta det gå genom genereringen och sedan fundera kring om poängen jag vill föra fram är riktig. Det är enklare för mig, eftersom AI:n ger mig ett annat perspektiv. Mycket som principen att skriva ut texten ger mig ett helt annat perspektiv och jag kan upptäcka saker lättare. Det intellektuella finns där, men jag kan få ut det snabbare till andra.
På samma sätt kan jag ta en bild och manipulera den eller sätta den i ett sådant sammanhang att jag som rollspelsmakare skapar värde. Att bara generera en bild och säga "titta!" är inte så tillfredsställande i längden men att klippa den, manipulera den och skriva en text till den gör att man tillsätter värdeskapande.
Det är det här som menas med "verkshöjd" i upphovsrätt. Genererat innehåll kan aldrig få upphovsrätt. Att släppa något fullt genererat är att säga "kopiera mitt verk".
Ta denna tråd som exempel. Bilderna är AI-genererade. Texten är AI-genererad. Men den är gjord utifrån mina önskemål och jag har redigerat och satt det i en layout för att skapa en helhet tillsammans med dom andra tre karaktärerna.